Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Styra flera fläktar från ett uttag på moderkortet

Permalänk
Medlem

Styra flera fläktar från ett uttag på moderkortet

hej,
jag vill kunna koppla flera fläktar till moderkortet, för att kunna styra hastigheten på dem från datorn.

jag letar efter en krets/apparat som jag med hjälp av kan få ut samma spänning från som jag får från moderkortet, utan att belasta moderkortets kontakter. Fläktarna kommer att ha en effekt totalt på ungefär 20 W.

jag har sett att det finns apparater som "mCubed" fast dessa har jag förstått som att de kan bara styras via ett eget program i Windows, detta är inte vad jag vill.(Har inte Windows)

Permalänk
Medlem

har du plats för en fläktkontroller så kan du köpa en sån

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1090&o=produkt_pris_ink...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

har du plats för en fläktkontroller så kan du köpa en sån

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1090&o=produkt_pris_ink...

jag vill inte ha en fläktkontroller som jag styr manuellt.

Permalänk
Medlem

jag har bara en splitter på fläktplatsen som jag kopplat 2st fläktar till ett uttag på moderkortet, funkar prima och kan ställas in effekt efter temperatur på processorn, 39kr på kjell har jag för mig

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem

jag har just nu 3 st 120 mm PWM inkopplade på en kanal, 2 st 120 på den första fläktkanalen, 2st 120 på den andra fläktkanalen och 1 st 120 på den sista fläktanalen. Inga stabilitets problem men det optimala hade helt klart varit en krets som du snackar om, har me letat efter detta!
Tråden ska följas

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Denna fläktadapterkabel från Kjell & C borde fixa det

/Saxat
"Används för att kunna ansluta 1xCPU- och 2x chassi-fläktar till moderkortets 4-pin kontakt. Längd: 10 cm. Gör så att fläktarna regleras beroende på temperaturen i chassiet. Passar både 3- och 4-pins kontakter."

bara att köra 3X chassi-fläktar till moderkortets 4-pin kontakt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Denna fläktadapterkabel från Kjell & C borde fixa det

/Saxat
"Används för att kunna ansluta 1xCPU- och 2x chassi-fläktar till moderkortets 4-pin kontakt. Längd: 10 cm. Gör så att fläktarna regleras beroende på temperaturen i chassiet. Passar både 3- och 4-pins kontakter."

bara att köra 3X chassi-fläktar till moderkortets 4-pin kontakt.

dock så har jag tyvärr bara fläktar med 3 sladdar, så jag får ingen styrning på fläktarna med den här adaptern.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort, dom flesta tål att belastas med en hel knippe fläktar till samma uttag. Själv har jag 8 fläktar (Noctua) i datorn som alla styrs från MB och kommer ändå inte i närheten av maxbelastningen.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Som sagt modekortet portar brukar klara en hel hög med fläktar. 20 watt vet jag dock inte.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

testa : http://www.koolance.com/water-cooling/default.php?cPath=69
den är inte en "manuell" utan har mjukvara

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köra med lösningen att parallellkoppla flera fläktar till samma anslutning.

Visa signatur

750W PSU | 3600X | 16GB RAM | GTX 1080Ti | 240GB SSD | 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ¨3nnil:

Du kan ju alltid köra med lösningen att parallellkoppla flera fläktar till samma anslutning.

om du parallelellkopllar fläktarna över ett uttag så kommer du fortfarande att plocka ut all effekt ur just den anslutningen.

Permalänk

Du skulle ju kunna koppla ihop fläktarna med MOLEX kabel , 4 x 3-pin finns på inet, kostar 19 kr.

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

om du parallelellkopllar fläktarna över ett uttag så kommer du fortfarande att plocka ut all effekt ur just den anslutningen.

Det var väl i stort sett det han ville?

Visa signatur

750W PSU | 3600X | 16GB RAM | GTX 1080Ti | 240GB SSD | 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Med lite lödkunskaper så borde det gå att bygga detta med hjälp av en mosfet-transistor och en resistor.
Sökte lite och hittade en tråd om detta här: http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=459882&mpage=1
Har inte testat detta själv, men det borde fungera.
Om man väljer en tillräckligt kraftig transistor så borde man kunna styra i princip hur många fläktar som helst.

En del moderkort kör med pwm:en på +12V-utgången till fläkten (bland annat det jag kör just nu: Gigabyte ga-x58a-ud4p) istället för pwm-pinnen. Isåfall får man koppla in +12V-pinnen istället för pwm-kontrollpinnen till gaten på transistorn och driva det hela från en molex.

Permalänk
Medlem

det där verkade ju lovande. TACK

Permalänk
Avstängd

Det du söker är en strömförstärkare, hör med folket på http://www.elektronikforumet.com, dom kan säker hjälpa dig.

Permalänk
Entusiast

Att tänka på:

Fläktar, både 3 pins DC (Direct Current) och 4 pins PWM (Pulse Width Modulation) har en retursignal som talar om för fläktstyrnings-kretsen på moderkortet vilken hastighet dem håller.

Kopplar man in flera fläktar på samma uttag kan det förvirra styrkretsen då den läser två eller flera signaler på samma ledning.
I bästa fall går fläktarna på högsta hastigheten, eller i värsta fall stannar helt.

För att vara säker på att det går rätt till:

En fläkt sköter retursignalen, resterande fläktar som kopplas till samma kontakt har retursignalen avklippt.
På så sätt skapar man en uppsättning med en Master-fläkt som är övervakad, och resterande fläktar på samma uttag, slav-fläktar.
Se till att alla fläktarna på samma uttag är av samma modell och fabrikat för att vara säker på att när Master-fläkten går, så lär slav-fläktarna göra likadant.

VARNING:
Se upp med färgkodningen på fläktarna. Flertal tillverkare (I synnerhet asiatiska) är kända att inte följa den standard som är satt, och kan därför ha andra färger på ledningarna.
Gå på pin-nummer istället.

Se länk för mer info: http://www.allpinouts.org/index.php/Motherboard_(CPU)_3_Pin_F...

Se bilder för illustration.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

du har missat vad jag söker, med lösningarna som du föreslår så kommer man plocka all effekt från moderkortet = bränt kort.
dock kan man i PWM lösningen ändra i kopplingarna så att man tar effekt från nätaggregatet istället för moderkortet, om man har PWM fläktar.

jag har fått en lösning som verkar bra ett par inlägg upp.