Tips på 2.1 eller 3.1 ljudsystem till LCD-TV?

Permalänk

Tips på 2.1 eller 3.1 ljudsystem till LCD-TV?

Tjena!

Har en Toshiba LED-LCD som har riktigt kassa inbyggda högtalare, så nu sitter jag och funderar lite på vad man skulle kunna köpa för prisvärt högtalarsystem så att man får mycket bättre ljud. Så lite tips på olika system skulle ju då sitta fint. TV:en används mycket till film och konsollirande så ljudsystemet måste ju lira tillsammans med allt det där.

Jag är ju inte ute efter världens bästa ljudupplevelse, men jag vill då allt att det ska låta bättre än vad det gör nu. Sourroundanlängning är inte intressant heller tack vare att jag inte riktigt kan montera alla högtalare på ett tillfredsställande sätt. Men sub, center och två högtalare skulle passa riktigt fint.

TV:en har en ljudingång (precis en sån ingång datorer har) där man kan koppla in t.ex ett 2.1 datorhögtalarsystem, även en digital ingång har den.

Eller ska man slå till på stort och använda sig av en reciver som har HDMI?

Hur är det med dom dära "soundbars", är det ett vettigt alternativ? Går det att använda vilken som helst eller är man låst till samma märke som TV:n är?

Permalänk
Medlem

Soundbars skulle fungera perfekt oavsett märke alternativt ett 2.1 eller 2.0 stereosystem. Någon center behöver du inte om du iinte ska ha surroundljud.

Jag antar att ljudutgången på TVn är av den här typen enligt din beskrivning? Alltså analogt stereoljud.

Dom här två paketen skulle nog fungera bra eventuellt med en kompletterande subwoofer om du vill braka på. Allt beror på hur mycket pengar du tänkt satsa.
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4235
http://www.fynda.se/index.php?prodid=3771

Permalänk

Tackar för tipsen! Såg ut att vara bra stereopaket, men dom är nog lite för höga. Tyvärr så tror jag dom kommer vara lite svårplacerade i det rum som TV:n är i. Skulle passa mig bättre med kortare stereohögtalare, för då kan dom placeras på min TV-bänk som är väldigt bred, samt att suben nog kan gömmas undan lite grann i ett av dom stora facken under TV:en, finns även ett smalt och brett fack precis under TV:en där en centerhögtalare nog skulle passa fint.

Jo jag har ju såna utgångar som du visar i bildexemplet, men jag har även flera andra ljudutgångar, men nu är jag inte så hajj på att komma ihåg vad dom kallas, men jag kan väl försöka förklara lite hur dom ser ut. Den ena är nog en digital ljudutgång, den andra ser ut exakt som den ofta ljusgröna ljudutgången som man har på ljudkorten i datorer. Har även flera HDMI utgångar.

Jag har ju så klart letat runt lite på nätet, samt funderat på vad jag vill ha ut av högtalarsystemet, samt hur mycket pengar jag vill lägga ut på det. Funderar på att börja med att köpa ett helt vanligt 2.1 datorhögtalarsystem då dom är billiga. Bara som ett slags test och för att iallafall få bättre ljud än vad dom kassa inbyggda högtalarna TV:n har.

Vid ett senare tillfälle när jag känner att jag vill kosta på mer pengar så köper jag reciver och andra högtalare, fördelen är ju då att med reciver så kan jag ju koppla in fler högtalare om det är så att jag kommer att ha bättre utrymme i framtiden som passar för att placera ut t.ex. ett 5.1 system.

Permalänk
Medlem

i mitt tycke så är det bättre att satsa på att köpa ett bra stereo anläggning 2.0 (ev 2.1) än en halvdan 3.1. Har du vettiga frontar så behöver du ingen center (om du inte har problem med rummet så att du får dåligt stereoperspektiv eller ni är många som sitter och tittar/lyssnar)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Skulle också rekommendera 2.0 eller ev 2.1 istället för 3.1.. berätta hur stort utrymme du har och en budget så kan vi nog hjälpa dig lite bättre

Mvh