Permalänk
Medlem

DELL och nätagg

jag fick en DELL dator av föräldrarna, skall slänga i ett bättre grafikkort AMD 6870.
men DELL datorns nätagg har ingen 8-stifts PCI Express-ström med löstagbar 2-stiftssektion, så jag tänkte slänga i mitt nätagg (Zalman) jag har i min dator till DELL datorn. funkar detta?
har för mig att DELL kör med sina egna 24-pin? de har de gjort tidigare vad jag vet
så mitt nät agg jag har har PCI Express kontakt

Visa signatur

AMD 4200+ Radeon 3650agp 2gig ram

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

jo kollade färg kombinationen och det verkar stämma men det skadar inte fråga =D

Visa signatur

AMD 4200+ Radeon 3650agp 2gig ram

Permalänk
Medlem

plus att jag måste köpa nytt grafik kort till datorn för att det gamla hamna i deras nya dator
så jag vill veta till 100% att det funkar så man inte åker och köper ett och märker sen att nätagget inte passar i DELL datorn. men får testa i morgon se om datorn startar i all fall

Visa signatur

AMD 4200+ Radeon 3650agp 2gig ram

Permalänk
Skrivet av beaver86:

jag fick en DELL dator av föräldrarna, skall slänga i ett bättre grafikkort AMD 6870.
men DELL datorns nätagg har ingen 8-stifts PCI Express-ström med löstagbar 2-stiftssektion, så jag tänkte slänga i mitt nätagg (Zalman) jag har i min dator till DELL datorn. funkar detta?
har för mig att DELL kör med sina egna 24-pin? de har de gjort tidigare vad jag vet
så mitt nät agg jag har har PCI Express kontakt

I äldre dellburkar körde med "egna" nätagg, fast troligen tillverkade av underentrprenör, ström/spänning och kontakter var av samma standard som vanliga nätagg. Dock hade de "micklat" på chassits baksida så vanliga agg inte "gick i" då chassiplåtar var i vägen för elsladd/ar, hutlöst betalt skulle dom ha för deras "egna" agg, ram, cpus mm, så jag surna till ordentlig och i skrivelse till dåvarande högsta hönset för dell i sverige, fick han sina fiskar rejält uppvärmnda. Tyckte bla att det var ocker och elände att de tog upp till 4 ggr mer bet än motsvarande vanliga agg mm på marknaden, var detta vad de kallade ett ansvarsfullt beteende gentemot konsument? Fick flera veckor senare ett krystat svar på "fikonspråk" från nån underhuggare som mest gick ut på dells kvalitetssäkrade produkter mm mm därav priserna, i stort sett ett A4 fullt med mer elr mindre kvalificerat dravel. Var ju givetvis svårt att få en kund att förstå logiken i prisskillnaden, hände hyfsat ofta att kunder blev irriterade och misstänksamma mot servicetekniker, de trodde bla att deras surt förvärvade slantar sas hamnade i "fel fickor". Fick till slut nog av dell på alla fronter, är i botten gammal byggnadsplåtslagare, så jag börja helt sonika att med hjälp av plåtsaxar av höger och vänstermodell att klippa bort plåt som var i vägen för vanliga agg, jämnade till med falstång och gradade av med vanlig fin metallfil. Tog ca en kvart per burk, sen fick man dit standard ATX agg utan problem.
Var förvisso ett par år sen jag rotade med nån dellburk senast men då var aggen iaf helt standard.

Permalänk
Medlem

jag har en snabb fundering kring detta. har fått en gammal burk av mina päron att leka lite med, en dell så klart. men jag behöver byta mobo och lite sånt. hittade lite specar på nätet om allt som sitter i den gamla, kan någon säga om det är standardkontakter på nätagget? har inte hållt på mekat med sånt här tidigare, har kört med laptops

justja, länken vad det också http://support.dell.com/support/edocs/systems/dim8250/techov.htm#1105626

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

jag har en snabb fundering kring detta. har fått en gammal burk av mina päron att leka lite med, en dell så klart. men jag behöver byta mobo och lite sånt. hittade lite specar på nätet om allt som sitter i den gamla, kan någon säga om det är standardkontakter på nätagget? har inte hållt på mekat med sånt här tidigare, har kört med laptops

justja, länken vad det också http://support.dell.com/support/edocs/systems/dim8250/techov.htm#1105626

Du borde inte få nåna problem med agget, däremot skulle jag bli mkt förvånad om du kan få dells frontanslutningar att "lira" med pinsen på moderkortet. Dvs frontkablaget till: on knappen, hdd led, reset mfl som ska anslutas till ditt nya moderkort, som med tanke på dells priser, väl inte är från dell? Även om ditt nya mobo skulle va från dell så lär du ändå få problem då de inte har samma standard ang nämnda anslutningar på nya mobo som på gamla. En ide vore kanske att ropa in tex ett beg standard ATX chassi på tex tradera, ta sen prylar som kan anv från dellburken, ex vis agget och flytta över i det "inropde". På detta vis slipper du strulet med olika standarder hit och dit.

Permalänk
Medlem

näe jag tänkte fösöka plocka över så mycket som möjligt till ett nytt chassi (hade redan tänkt mig tradera), som ljudkort, dvd, hdd, och nu verkar jag kunna ta över nätagget också, bra resten är bara skräp som moderkortet med agp, rdram och gammal sockel osv

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII