Det förbannade strömsparläget - lockproblem

Permalänk

Det förbannade strömsparläget - lockproblem

På min senaste laptops (Windows Vista) har jag alltid ställt in så att ingenting händer med datorn när jag stänger locket.

Har nu en ny dator, en Samsung SF510, som kör Windows 7. I sedvanlig ordning gick jag in på energialternativ, klickade på "Ange vad som händer när datorns lock stängs" men upptäckte till min förvåning att det var helt jävla omöjligt att välja något annat alternativ än "Strömsparläge". Rullgardinslisten är liksom gråställd och går inte att klicka på. Inte heller om jag försöker ändra det manuellt i de olika schemainställningarna går det, även där är rullgardinslisten gråställd.
Det finns en textrad som lyder "Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga" men när jag trycker på den kommer det bara upp en text som lyder "Energischemat är inte tillgängligt. Åtkomst nekad."

Någon som vet hur jag kan lösa detta?
Summering: jag vill alltså kunna stänga locket på min laptop utan att eländet stängs av/går i sparläge.

Stort tack på förhand

Permalänk
Skrivet av crashandburn:

Någon som vet hur jag kan lösa detta?
Summering: jag vill alltså kunna stänga locket på min laptop utan att eländet stängs av/går i sparläge.

Stort tack på förhand

Ja, jag vet.
Du måste stoppa in strömadaptern.

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Skrivet av Alfa-Omega:

Ja, jag vet.
Du måste stoppa in strömadaptern.

Tack för ditt svar
Tyvärr är det inte det som är problemet då strömadaptern redan är inkopplad och fullt fungerande.

Permalänk
Skrivet av crashandburn:

Tack för ditt svar
Tyvärr är det inte det som är problemet då strömadaptern redan är inkopplad och fullt fungerande.

Då får du göra en clean install och hoppa över samsungs djävulsrutiner/firmware.
Det är dom som ställer till det för dig.

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk

Det finns även inställningar i services.msc och i regedit.exe som kan påverka dom funktioner du här beskriver men eftersom du ställer frågan så tror jag det blir lättast för dig att installera om allt och undvika samsungs mjukvara helt.
Ta bara chipset från dom.

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Skrivet av Alfa-Omega:

Det finns även inställningar i services.msc och i regedit.exe som kan påverka dom funktioner du här beskriver men eftersom du ställer frågan så tror jag det blir lättast för dig att installera om allt och undvika samsungs mjukvara helt.
Ta bara chipset från dom.

Hm, vad för ändringar och hur går man till väga? Hade ju varit skönt att slippa att installera om allt.

Permalänk
Skrivet av crashandburn:

Hm, vad för ändringar och hur går man till väga? Hade ju varit skönt att slippa att installera om allt.

Det är en sån där sak som man måste pyssla med själv och googla för att lösa.
Det blir omöjligt att göra det åt någon annan via ett forum är jag rädd.
Hursomhelst så går det snabbare att installera om, datorn brukar dessutom få en kraftig prestandaskjuts om man formaterar om disken och lägger in allt på nytt.
Ta bort alla skräppartitioner bara och gör en enda.

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Skrivet av Alfa-Omega:

Det är en sån där sak som man måste pyssla med själv och googla för att lösa.
Det blir omöjligt att göra det åt någon annan via ett forum är jag rädd.
Hursomhelst så går det snabbare att installera om, datorn brukar dessutom få en kraftig prestandaskjuts om man formaterar om disken och lägger in allt på nytt.
Ta bort alla skräppartitioner bara och gör en enda.

Alright, får se om det blir aktuellt med en formatering.
Du ska hur som helst ha ett stort tack för att du tog dig tid att svara. Tack

Permalänk

en annan fråga har inte orkat läsa alla svar men är du inloggad som admin ? om du inte är det så går det inte ändra det

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Skrivet av psykiskanka:

en annan fråga har inte orkat läsa alla svar men är du inloggad som admin ? om du inte är det så går det inte ändra det

Japp, jag är inloggad som admin. Inte däri som problemet ligger tyvärr.

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS på maskinen och kolla att datorn inte har inställningar där som är hårdställda på energisparläge och har med lock och sånt att göra. Har ingen Samsung själv så detta är bara ett tips.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

Jag har haft samma problem...

Mycket frusterande när jag ville göra samma sak som dig, jag har letet på forum & i windows men hittade inga trådar.

Sedan så letade jag i datorn en extra gång & tillslut så kom jag på att möjligt så hade det något med
Samsung Fast Boting att göra, när jag stängde av denna funktion så kan jag äntligen stänga luckan utan att datorn går i viloläge efter att jag ställt in alternativen som inte nu längre är gråa.

Om du inte redan löst problemet så hoppas jag detta hjälper dig & andra.

På Onoff där jag köpte min dator så sa dom att det berodde på att det bara var win7 starter i min dator, dom försökte sälja på mig en uppdatering & tur att jag inte köpte det för den orsaken men troligen blir det en uppdatering snart av andra orsaker.

Mvh Tomas

Permalänk
Medlem

såg inte föregående talare

Visa signatur

Samsung RF511, I7 2630QM, Geforce GT540M -optimus, 6GB ddr3 sodimm, hdd 640GB - Windows 7 home premium - Störtskön laptop.
Benq 24" E2420, Creative ljud med subwofer. - Det är bara att tuta och köra!