Permalänk
Medlem

Två skärmar

Finns det några balla spel med stöd för dubbla skärmar? Gärna shooters men förslag är välkomna. Spenderade ett slag på google men hittade inget skoj.


/Mattis

Permalänk
Medlem

Asså ifall du ska spela med flera skärmar är det 3 eller 6 som gäller. Vad jag vet ska det inte finnas några spel för två men jag kan ha fel. Jag vet inte häller vad som händer med den andra skärman fall du har den på samtidigt som du spelar. Det kan var behänrigt i många fall att ha två skärmar du kan köra film på den ena medans du surfar på den andra.

Permalänk
Medlem

World in conflict vet jag att det går, jäkligt häftigt är det också!

Permalänk
Medlem

Supreme Commander har stöd för två skärmar (2an bör väl också ha det?). Då får du en stor karta på banan på den andra skärmen.

Permalänk

Man ser bilder överallt på riggar med 3 skärmar. Jag har hela tiden undrat varför...visst kan det vara häftigt att spela spel med 3 st men utöver det verkar det extremt onödigt. Kan någon förklara poängen för mig? (Ta inte detta som ett påhopp! Jag är bara nyfiken) I mina ögon gör dom inget som inte ALT+TAB gör...förutom spel då...

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0kkiplast:

Man ser bilder överallt på riggar med 3 skärmar. Jag har hela tiden undrat varför...visst kan det vara häftigt att spela spel med 3 st men utöver det verkar det extremt onödigt. Kan någon förklara poängen för mig? (Ta inte detta som ett påhopp! Jag är bara nyfiken) I mina ögon gör dom inget som inte ALT+TAB gör...förutom spel då...

Har visserligen bara två skärmar men det är fan den bästa investeringen du kan göra, älskar att kunna ha en extra skärm bara som avlastningsyta

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Skrivet av s0kkiplast:

Man ser bilder överallt på riggar med 3 skärmar. Jag har hela tiden undrat varför...visst kan det vara häftigt att spela spel med 3 st men utöver det verkar det extremt onödigt. Kan någon förklara poängen för mig? (Ta inte detta som ett påhopp! Jag är bara nyfiken) I mina ögon gör dom inget som inte ALT+TAB gör...förutom spel då...

Nu har jag inte flera skärmar, men hade verkligen inte tackat nej. Varje gång jag ska skriva något i skolan sitter jag o tjatar om hur skönt det hade varit med flera skärmar. En eller två till info (artiklar osv) och en till att skriva på. Dessutom när det gäller programmerare så är det smidigt med en större arbetsyta. Detsamma gissar jag gäller i CAD. Vet att det hjälper i GIS. Så användningarna är inte enbart spelbaserade. Största "nyttan" hade jag helt klart haft för skolsaker och inte spelande.

Visa signatur

Nätagg: Corsair 450 W | Moderkort: Asus P5Q-E | Processor: i5 2500k @ 3.3GHz | Grafikkort: HD 4870 1024 MB | Minnen: Corsair Classic 8GB 1600MHz | Skärm: Samsung T220 @ 1680x1050
En datorspelsklubb för vuxna! www.oldswedishgunners.se

Permalänk
Skrivet av VIller-Valle:

Nu har jag inte flera skärmar, men hade verkligen inte tackat nej. Varje gång jag ska skriva något i skolan sitter jag o tjatar om hur skönt det hade varit med flera skärmar. En eller två till info (artiklar osv) och en till att skriva på. Dessutom när det gäller programmerare så är det smidigt med en större arbetsyta. Detsamma gissar jag gäller i CAD. Vet att det hjälper i GIS. Så användningarna är inte enbart spelbaserade. Största "nyttan" hade jag helt klart haft för skolsaker och inte spelande.

Ja jag kan verkligen förstå användare av GIS, CAD och videoredigeringsprogram. Glömde att nämna dom...Men ang artiklarna så tycker jag det borde vara skönare att tabba än att vrida på huvudet. Jag jämför bara när man letar referat i en bok, man blir trött i nacken efter ett tag. Men visst, det hade varit lyxigt att ha tre skärmar i stående läge när man skriver paper och andra arbeten...Men då jag är en miljökämpe skulle jag aldrig känna att lyxen var befogad.

Skrivet av Bread_:

Har visserligen bara två skärmar men det är fan den bästa investeringen du kan göra, älskar att kunna ha en extra skärm bara som avlastningsyta

Vad menar du med avlastningstya? Typ en digital avlastningsyta för program som "ligger i vägen"?

Jag har använt blackbox4win i snart 10 år nu och kan inte vara utan det. Där kan man ha olika arbetsytor som man lätt växlar mellan, men jag har aldrig känt att jag behöver detta. ALT+TAB gör allt för mig

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Skrivet av s0kkiplast:

Ja jag kan verkligen förstå användare av GIS, CAD och videoredigeringsprogram. Glömde att nämna dom...Men ang artiklarna så tycker jag det borde vara skönare att tabba än att vrida på huvudet. Jag jämför bara när man letar referat i en bok, man blir trött i nacken efter ett tag. Men visst, det hade varit lyxigt att ha tre skärmar i stående läge när man skriver paper och andra arbeten...Men då jag är en miljökämpe skulle jag aldrig känna att lyxen var befogad.

Vad menar du med avlastningstya? Typ en digital avlastningsyta för program som "ligger i vägen"?

Jag har använt blackbox4win i snart 10 år nu och kan inte vara utan det. Där kan man ha olika arbetsytor som man lätt växlar mellan, men jag har aldrig känt att jag behöver detta. ALT+TAB gör allt för mig

Nä men om jag sitter och skriver på ett arbete och har en pdf med en artikel som jag vill använda som faktaunderlag (kanske flera olika artiklar) så stör jag mig på att jag inte har en dedikerad läsyta och en dedikerad arbetsyta. Jag ogillar att behöva krympa ner textdokument osv för att de ska kunna ligga upp samtidigt båda två. Men det är min åsikt och jag kanske är lite bekväm. Hade jag haft råd hade det blivit en skärm till. Sen beror det kanske mkt på skärmstorlek.

Visa signatur

Nätagg: Corsair 450 W | Moderkort: Asus P5Q-E | Processor: i5 2500k @ 3.3GHz | Grafikkort: HD 4870 1024 MB | Minnen: Corsair Classic 8GB 1600MHz | Skärm: Samsung T220 @ 1680x1050
En datorspelsklubb för vuxna! www.oldswedishgunners.se

Permalänk
Medlem

de är hur soft som helst med 2 skärmar, brukar spela en film på ena skärmen å spel på den andra, eller youtube video på ena och surfa runt på den andra å liknande, har också den andra skärmen full med RSS feeds och coretemp mm. igång så jag kan lätt kolla temps medans jag spelar eller lätt kolla om crossfire fungerar i de spelet eller hur varm datorn är helt enkelt.
bra å ha om man ska organisera om lite mappar eller liknande, kunna ha mappen allt ska till på ena skärmen och sen bara dra över allt från den andra skärmen slipper man hålla på å pilla med massa små rutor för mapper.
eller ha lite guider till spel medans man kör (typ guider när man spelar LoL match eller liknande med en ny karaktär eller liknande)
finns mycket bra man kan göra med 2 skärmar, tre känner jag inte för. lite för mycket att hålla reda på då, de är ju lätt att bara kolla på 2 skärmar men alla tre samtidigt blir lite mycket för min smak
kör med en 21.5" 1080p skärm å en 22" 1680x1050 som andra skärm

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

kanske inte kul att spela shooter på 2 skärmar, då får du ju siktet i mitten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

kanske inte kul att spela shooter på 2 skärmar, då får du ju siktet i mitten

tänkte samma sak eller han får ju halva siktet på en skärmen och andra halvan på andra skärmen. bil spel brukar funka på två skärmar

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Gick över till två skärmar efter att testat lite setups i samband med sweclockers artikel om flera skärmar och dess användare. Robbaz nörderinivå kommer jag aldrig nå upp till, men nog har man fastnat för flera skärmar alltid. Main är finskärmen, second är fulskärmen.

Blackbox nämndes, men det finns _inget_ mjukvaruprogram som ger samma nödvändiga, lyxiga känsla som flerskärmsalternativet. Då tänker jag inte ens på spel. Att dra menyerna över till fulskärmen när man redigerar bilder, att ha uppe guider medan man spelar (som elghinnarisa nämner) t.ex. buildorders när man lirar SC2 eller maps när man spelar Oblivion, att ha skype och vIRC uppe på fulskärmen medan man spelar LoL och HoN.
Blackbox o.dy. simply can't.

Det är en del spel som efter milt moddande stödjer minst två skärmar. De flesta är äldre och kan t.ex. köras i två instanser. Senare spel är i stort sett uppräknade.

Längtar till SC får stöd för minst två skärmar. Minimaps i makroformat.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Två skärmar är ingen hit för spelande, iaf inte action/raceingspel.

Precis som sagt skarven i mitten är inte kul, och det är där man har det viktigaste i just dessa spel.

Men visst om man kunde få kartan tex på andra skärmen.

Något som verkar fett dock är virtual pinball ena skärmen för bordet och den andra för scoreboarden , dock blir det jobbigt med skärmplaceringarna.

Jag blev lite putt när jag märkte att jag inte kunde vända min 24" på höjden, vilket jag visste och hade i åtanke när jag köpte just denna skärm.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Två skärmar är grymt behändigt. Känner mig fysiskt handikappad när jag tvingas sitta med färre. Men det är inte för spel utan för arbete. När jag arbetar med webbdesign så har jag koden på ena skärmen och sidan på den andra. När jag spelar har jag msn på den ena och spelet på den andra. Lätt värt vartenda öre.

Permalänk
Skrivet av s0kkiplast:

Man ser bilder överallt på riggar med 3 skärmar. Jag har hela tiden undrat varför...visst kan det vara häftigt att spela spel med 3 st men utöver det verkar det extremt onödigt. Kan någon förklara poängen för mig? (Ta inte detta som ett påhopp! Jag är bara nyfiken) I mina ögon gör dom inget som inte ALT+TAB gör...förutom spel då...

Att spela med 3 skärmar är totally awesome

kan ju dra upp lite för/nackdelar med att köra med flera skärmar.
+Extra arbetsyta
+Större synvinkel i spel
+Bättre inlevelse

-Inte alla spel klarar av det
-Kräver mycket kraft från datorn
-Skärm kanterna

Jag hade inte rekommenderat att spela över 2 skärmar eftersom du får skärmkanten mitt i hela och det förstör väldigt mycket. Men att köra spel på ena skärmen och sen ha webbläsare, msn etc etc. på ena skärmen är dock jävligt skönt slippa tabba ner hela tiden för att göra något annat medans du väntar på något speciellt i spelet

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk

Jag skulle kunna tänka mig att ha en vertikal andraskärm bredvid min första med mirc, utorrent, total commander och foobar. Sen kan jag köpa att det kan vara soft när man spelar att ha guide bredvid tex. Det bästa hade ändå varit total commander, men hur blir det om man "öppnar" ngt genom det från den alternativ skärmen? Vad bsetämmer på vilken skärm programmet eller filen visas? En störg grej jag känner med en skärm är att om man har program öppna och är inne i ett spel med annan upplösning så har programmen ändrat plats när man tabbar ut eller stänger av spelet. Håller sig detta alltid intakt på den andra skärmen om man inte byter uppl? Om man spelar ett spel på huvudskärmen, hur använder man musen på den andra skärmen?

Köper man en begagnad skärm till detta är ju miljöeffekten bara elen som den drar vid användning...med powerstrip kan man göra snabbknappar för att stänga av skärmar...och det behöver ju inte vara superskärmen heller. Bara den klarar av vertikalt läge...

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC