Samsung Super PLS utmanar IPS i datorskärmar

Permalänk
Melding Plague

Samsung Super PLS utmanar IPS i datorskärmar

Trots en närmast total dominans av billiga TN-paneler börjar allt fler få upp ögonen för mer kvalitativa datorskärmar. Samsung drar sitt strå till stacken genom att introducera Super PLS.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Intressant. Borde vara bra för oss webbutvecklare med. Då det kommer till grafik och färger.

Permalänk

Trevligt, hoppas på ett bra pris i jämförelse med IPS

Permalänk
Medlem

Vad jag skrattade högt åt bruden!

Permalänk
Medlem

PLS ska väl vara billigare att tillverka än IPS, dock verkar den där skärmen kanske inte ligga på nedre halvan rent prismässigt... Ska bli intressant med konsumentinriktade PLS-skärmar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Say what?

Intressant för er som gillar wbbutveckling och ni andra som vill ha kvalitet på skärmar (förhoppningsvis vill alla det) bara priset är sjysst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av surtl:

Vad jag skrattade högt åt bruden!

okej? förklara

ot.
riktigt trevligt ska fan sparka sönder mina TN skärmar...
eller nja ska ge bort dom.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Då kanske man äntligen kan köpa sig ett par nya skärmar snart... Har ju suttit på samma S-IPS (dell 2007WFP) i 4 år och börjar känna behovet av något nyare, vilket aldrig kommer bli av TN typen iaf.

Permalänk
Medlem

Kan de fixa jämn backlight också? Är ju rätt meningslöst med så exakta färger som ips erbjuder när halva skärmen ser annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

antar att det kommer bli samma skyhöga priser?

Visa signatur

||Intel core i5-760 @4,2ghz || Asus p7p55d le || 2x2 gb 1333mhz || 1x1tb 1x500gb || Gtx 570 || Haf 912+ || CM silent pro 700w||
Kylning EK Supreme HF Acetal Ek 240mm radiator+120mm EK dcp 2,2 combo. EK Gtx 580 Acetal-Nickel.
http://www.sweclockers.com/galleri/7238-h2o-my-white-love

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fredlovebot:

Kan de fixa jämn backlight också? Är ju rätt meningslöst med så exakta färger som ips erbjuder när halva skärmen ser annorlunda ut.

Det där är något jag inte kan förstå, ska det verkligen vara så svårt att lösa? I min värld känns det som att det prioriteras väldigt lågt...

Angående nyheten känns det riktigt intressant, blir det inte dyrare än dagens IPS/kvalitetspaneler så är det ju underbart för oss konsumenter. Mer konkurrens kan aldrig vara fel.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Min skärm håller nog ett bra tag till, men har jag tur nästa gång det blir byte så har tekniken hittat ner till konsumentmarknaden. Alternativt att entuiast/proffs alterntiven inte är så blodigt dyra.

Skrivet av ilstallione:

Det där är något jag inte kan förstå, ska det verkligen vara så svårt att lösa? I min värld känns det som att det prioriteras väldigt lågt...

Det förstår jag inte. Bakbelyst LCD är i allra högsta grad på tapeten och kommer i allt fler produkter. Däremot är det dyrt/dyrare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av joshoa:

okej? förklara

ot.
riktigt trevligt ska fan sparka sönder mina TN skärmar...
eller nja ska ge bort dom.

Tror snarare att han tittade på bruden först än att glo på skärmarna som hon höll i. etc

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Då kanske man äntligen kan köpa sig ett par nya skärmar snart... Har ju suttit på samma S-IPS (dell 2007WFP) i 4 år och börjar känna behovet av något nyare, vilket aldrig kommer bli av TN typen iaf.

Finns inget nyare som är bättre...

Permalänk
Medlem

Lite troll face på henne?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Söt upplösning iaf

Permalänk
Medlem

Sitter just nu på en LACIE 22" CRT och i garderoben har jag en 22" IIyama CRT så jag blir nog kvar i CRT-träsket ett tag till.
Tänk skulle man springa på en ny Sony W900....snask

Nåväl, hoppas man slipper med dessa paneler banding, tinting, bleeding, ghosting, you name it.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

De måste verkligen sluta använda asiatiska kvinnor för att presentera produkter på det där sättet. Alla andra sätt utom sådär inställsamt leende går bra, men inte sådär. Jag menar det syns verkligen när ett leende är sådär påklistrat och ansträngt. Det skriker verkligen "lita inte på mig".

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

De måste verkligen sluta använda asiatiska kvinnor för att presentera produkter på det där sättet. Alla andra sätt utom sådär inställsamt leende går bra, men inte sådär. Jag menar det syns verkligen när ett leende är sådär påklistrat och ansträngt. Det skriker verkligen "lita inte på mig".

Haha tycker det skriker "sexy man long time $5" !

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

I dont give a shit, shes hawt

Permalänk
Proffsmoddare

Om de kan hålla nere inputlag till resonabla nivåer skulle detta vara ett givet köp för mig. Är på jakt efter en 27 tummare med IPS eller bättre som har lågt inputlag. Dells U2710 har helt enkelt för hög inputlag (tror det var kring 40-50). Har just nu en Dell 2410 (ca 20 inputlag) vilket jag tycker är helt ok.

Någon som vet om denna teknik lider av whiteglow så som IPS gör?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

5ms grått till grått e la inte så bra? lr är det svart till vitt som inte är bra?

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem

Fan vad man kommer av sig när man ser den där skräcködlan mitt i bilden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hobs0n:

5ms grått till grått e la inte så bra? lr är det svart till vitt som inte är bra?

Grått-till-grått är vad man brukar betrakta som lite fuskigt (och som självklart tillverkarna använder som standard) för det tar kortare tid än svart-till-vitt!

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Musikälskare

Tänkte samma sak ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av belga:

Hon vet säkert inte ens vad hon håller i

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

"Problemet" är att IPS har blivit ett försäljningsargument som inte alls lever upp till de förväntningar som man iaf tidigare förknippade med IPS. I dagsläget vet jag bara en serie skärmar som är från 2010 som faktiskt lever upp till vad som borde vara helt självklart om skärmen marknadsförs för "seriöst" arbete och det är NECs PA serie. De är tyvärr inte alls samma prisgrupp som tex Dells skärmar.

Permalänk
Entusiast

Min dröm om en bra 30" för under 10000 kr kanske kan bli sann?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Alla nyheter som ger mig hopp om något som kan ta kol på alla dessa TN-skärmar är bra nyheter. Fast jag räknar med att marknaden kommer fortsätta att översköljas av TN-skärmar i många år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Hon vet säkert inte ens vad hon håller i

IQ-nivån hos de som kommenterar nyheter på sweclockers är låg som vanligt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W