Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjonss13:

inte riktigt rätt jag har redan en displayport/dvi adapter måste ha en mindre

hag har denna http://www.dustinhome.se/pd_5010470695.aspx

hittade en men funkar det med denna?
http://cgi.ebay.com/Black-Mini-displayport-DisplayPort-DP-F-m...

Lan förstod vad jag menade och jag borde ha varit lite tydligare.

Be att få skicka tillbaks adaptern till Dustin (eller vart du nu köpte den) och skaffa en adapter med mini-DP istället. Det kan säkert gå att blanda in en till adapter (för DP->mDP) men risken finns ju att du får problem i och med detta. Hur du nu gör är dock upp till dig.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag funderar på eyefinity nu.. Hade tänkt 3x22" vet inte om det kommer bli väldigt litet dock..
Men jag funderade även på att ha en stor skörm i mitten å 2st mindre på höjden ist altså I-I om ni förstår?
Vilka tum å så funkar till det? Sen har jag kollat in https://www.inet.se/artikel/2203970/acer-tft-22-p226hq-led och https://www.inet.se/artikel/2203071/benq-tft-21-5-g2222hdl-le... är dom något att ha?

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog beställa en ny skärm från Inet i veckan nu..
De blir Eyefinity med 3st Benq 24" LED 1920x1080.. men jag beställer en skärm denna månaden och adaptrar och kablar.. så beställerj ag 2 skärmar nästa månad..

§ 9, marknadsföring är förbjudet i forumet!
Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av of-doom:

Hej! Jag funderar på eyefinity nu.. Hade tänkt 3x22" vet inte om det kommer bli väldigt litet dock..
Men jag funderade även på att ha en stor skörm i mitten å 2st mindre på höjden ist altså I-I om ni förstår?
Vilka tum å så funkar till det? Sen har jag kollat in https://www.inet.se/artikel/2203970/acer-tft-22-p226hq-led och https://www.inet.se/artikel/2203071/benq-tft-21-5-g2222hdl-le... är dom något att ha?

Mvh

Tjena!

Tyvärr så kommer det nog inte att funka med Portrait-Landscape-Portrait i "Eyefinity Grouped" mode, dvs ingame. Men du kan antagligen få till det i ren windows miljö "Extended" mode så att säga. Dock funkar det inte i spel med eyefinity tekniken som ju sträcker ut och omtolkar dina skärmar till en bildsignal. Den kräver likadan upplösning på alla skärmar som används.

Vad det gäller tre 22" och litet eller inte så är ju det en smaksak. Jag kör 3 23" som är 16:9 format, ibland känns det väldigt brett.

Benq är en av de vanligare som folk kör i trippel, acern ser ok ut med smala kanter men kan egentligen inte säga så mycket om den. De borde båda funka bra för Eyefinity.

Lycka till!

Skrivet av SweSparky:

Jag kommer nog beställa en ny skärm från Inet i veckan nu..
De blir Eyefinity med 3st Benq 24" LED 1920x1080.. men jag beställer en skärm denna månaden och adaptrar och kablar.. så beställerj ag 2 skärmar nästa månad..

Go for it!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av of-doom:

Mvh

Jag kör själv med 2222HDL och det funkar utmärkt

Men som Lan sa så kan det ibland bli ganska brett om man jämför med höjden så 16:10 skärmar kan vara att föredra. MEN man vänjer sig snabbt och jag har inga som helst problem med bredden nu.

Och om det blir för litet eller inte så beror det ju på vad man jämför med. Jag gick från 2 gamla 19" till 3x 21,5" (2222HDL är egentligen 21,5" ) och det blev ju bra mycket större på bredden för min del men höjden var den samma (4:3 skärmar förut). Jag är mer än nöjd med 22" men sen vet jag att det är många som "måste" ha minst 27" och liknande men 3x sånna hade jag tyckt va alldeles för stort.

Jag tycker som så här. 22" går bra med 16:9 men går du upp till 24" så hade jag nog kört på 16:10 för att det inte ska bli alldeles för brett.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoogiloo:

Jag kör själv med 2222HDL och det funkar utmärkt

Men som Lan sa så kan det ibland bli ganska brett om man jämför med höjden så 16:10 skärmar kan vara att föredra. MEN man vänjer sig snabbt och jag har inga som helst problem med bredden nu.

Och om det blir för litet eller inte så beror det ju på vad man jämför med. Jag gick från 2 gamla 19" till 3x 21,5" (2222HDL är egentligen 21,5" ) och det blev ju bra mycket större på bredden för min del men höjden var den samma (4:3 skärmar förut). Jag är mer än nöjd med 22" men sen vet jag att det är många som "måste" ha minst 27" och liknande men 3x sånna hade jag tyckt va alldeles för stort.

Jag tycker som så här. 22" går bra med 16:9 men går du upp till 24" så hade jag nog kört på 16:10 för att det inte ska bli alldeles för brett.

OKok får kolla in det! Sitter på en 26" 1920x1200 16:10 nu.. Kommer bli riktigt litet :S

Permalänk
Skrivet av of-doom:

OKok får kolla in det! Sitter på en 26" 1920x1200 16:10 nu.. Kommer bli riktigt litet :S

Aha, men då borde du nog satsa på minst 24" 16:10 enligt mig. så länge du inte tycker att din nuvarande skärm är lite för stor 16:9 funkar också men kan som sagt bli rätt så brett isåfall, dock så vänjer man sig vid det.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

oki jo jag tyckte bara det var dumt o behöva köpa en ny aktiv men men vad gör 200 när man köper kort för 2500

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En liten fråga till er experter ang uppgradering av grafikkort.

Kör idag en Eyefinity setup med Radeon 5870 stock samt 3st Benq 24" i 5760x1080 upplösning vilket
fungerar bra, dock kan det vara lite segt ibland i BC2 så jag har fått sänka några inställningar

Jag har funderar på att uppgradera grafikkortet, men jag har kört lite fast då jag vet inte vad som är vettigast
inköpet för mig, har kollat tester på vad som presterar bäst osv i denna tråd.

Så min fråga är att ska jag köpa ett till 5870 och köra i CF med Eyefinity eller
Vore det bättre att köra med ett 6970 2GB, Jag vill ha ett system som fungerar
bra med Eyefinity och jag har ibland läst att vissa har haft lite problem med CF i Eyefinity.

Hur skulle ni göra i mitt läge? skulle det kanske vara bäst att vänta tills 6990 släps??
Vi har ju Crysis 2 snart på G och vill ha en bra setup tills dess.

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem

Kör 5970 eyefinity vilket är just crossfire med eyefinity. Har inte haft större problem. Kör Bad Company 2 med 3 skärmar på 6016x1080 (bezel). Funkar utmärkt får ca 50-60fps avg på högsta inställningar (AAx2). However så drar det ner betydligt när mycket rök kommer. Skall testa runt med olika inställningar för att hita felet.

Sedan ja, bättre nog med 2GB vram istället eftersom 1gb i höga upplösningar är jag säker på att man närmar sig gränsen och är säkert en bottleneck och kommer vara i kommande spel.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Som Commander här säger så är 2gb Vram (eller mer) att föredra då det behövs en väldans massa minne när man kör i dessa upplösningarna. Så 6970 eller 6990 hade jag valt iaf. Jag har inte sett något alls om 6990 så vet inte om den är värd att vänta på men det skulle jag gissa att den är

Jag tror nog att de flesta kör Eyefinity med CF just för att få den där extra prestandan och jag har iaf inte haft några problem alls med det. Det enda som har varit problem är spel som inte riktigt stödjer CF eller nästan bara kör på CPU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kör 5970 eyefinity vilket är just crossfire med eyefinity. Har inte haft större problem. Kör Bad Company 2 med 3 skärmar på 6016x1080 (bezel). Funkar utmärkt får ca 50-60fps avg på högsta inställningar (AAx2). However så drar det ner betydligt när mycket rök kommer. Skall testa runt med olika inställningar för att hita felet.

Sedan ja, bättre nog med 2GB vram istället eftersom 1gb i höga upplösningar är jag säker på att man närmar sig gränsen och är säkert en bottleneck och kommer vara i kommande spel.

tack för tips,, Alltså BC2 är absolut spelbart, men det är som du säger, med mycket rök samtidigt
så upplever jag samma problem som du

Skrivet av snoogiloo:

Som Commander här säger så är 2gb Vram (eller mer) att föredra då det behövs en väldans massa minne när man kör i dessa upplösningarna. Så 6970 eller 6990 hade jag valt iaf. Jag har inte sett något alls om 6990 så vet inte om den är värd att vänta på men det skulle jag gissa att den är

Jag tror nog att de flesta kör Eyefinity med CF just för att få den där extra prestandan och jag har iaf inte haft några problem alls med det. Det enda som har varit problem är spel som inte riktigt stödjer CF eller nästan bara kör på CPU.

Okej, hmm, tror det lutar då mot ett 6970 2GB kort till att börja med, känns det segt så får det bli ett
till likadant, lite nördig som man är så vill man ju ha dom senaste korten/prestanda det går att få tag på

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Inaktiv

Om det är Radeon som gäller så skulle jag rekommendera HD6950 2GB och HD6970 2GB. VRAM'et ger mycket vid så höga upplösningar och speciellt HD6950 2GB går att få för bra priser dessutom (från 2400kr i dagsläget, finns ibland kort för ca 2200kr har jag sett).

Permalänk
Medlem

Presic beställt följande kundvagn:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/203029/1-skarm

Sen i mars månad blir de till och beställa dom 2 sista skärmarna:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/203026/2-skarmar

Ser bra ut hoppas jag?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Presic beställt följande kundvagn:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/203029/1-skarm

Sen i mars månad blir de till och beställa dom 2 sista skärmarna:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/203026/2-skarmar

Ser bra ut hoppas jag?

ser hur bra ut som helst välkommen till multiskärms träsket, numera kommer du aldrig kunna spela på en skärm igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoogiloo:

ser hur bra ut som helst välkommen till multiskärms träsket, numera kommer du aldrig kunna spela på en skärm igen

Haha de dröjer ju en hel månad innan mina 2 andra skärmar kommer.. jag hoppas på att kunna köra tvn på ena dvin som sagt ännu.. därför de blev 2st displayport adaptrar..

Nu ska jag sälja av skärmen jag ha och invänta den nya.. hoppas på att den hinner komma på fredag.. ska komma till inet imorgon.. hinner dom skicka den imorgon borde jag ha den på fredag!

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SweSparky:

Haha de dröjer ju en hel månad innan mina 2 andra skärmar kommer.. jag hoppas på att kunna köra tvn på ena dvin som sagt ännu.. därför de blev 2st displayport adaptrar..

Nu ska jag sälja av skärmen jag ha och invänta den nya.. hoppas på att den hinner komma på fredag.. ska komma till inet imorgon.. hinner dom skicka den imorgon borde jag ha den på fredag!

Som sagt, välkommen till härligheten. Det är svårt att gå ner till en skärm, man drar sig verkligen för att spela i det formatet nu!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av nanosec:

...6970 2GB kort till att börja med, känns det segt så får det bli ett
till likadant, lite nördig som man är så vill man ju ha dom senaste korten/prestanda det går att få tag på

Klokt att ta ett kort i taget. Två 6970 bör slå dubbelgpu kortet 6990 när det väl kommer om man ska gå på historiska fakta med 5870 och 5970. Men vi kan ju bli överraskade!

Och så vill jag bara säga att vi är helt oförstående inför din känsla av att vilja ha det senaste...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar vara inne att köra med mer än en skärm. Skör en skärm för spel och TV för film

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Moderator
Moderator

Här har vi en riktigt tuff nöt för folket att tugga på;

Finns det en screensaver som klarar av att visa slumpvisa bilder från hårddisk på tre olika skärmar, ie Eyefinity? Alltså visa upp tre olika bilder, en per skärm? Har väl sisådär 35-40k egentagna bilder och det är trevligt att se dem visas på mittenskärmen men man vill ju maximera nyttan med tre skärmar...;)

Kör man extended desktop kanske det blir enklare.

Hittar en köpvariant:
http://www.screenpaver.com/

Den har precis allt som jag vill ha, ska nog testa trial versionen. Kanske kan få till 9 andra intresserade så vi får ner det till 85 USD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Finns det en screensaver som klarar av att visa slumpvisa bilder från hårddisk på tre olika skärmar, ie Eyefinity? Alltså visa upp tre olika bilder, en per skärm? Har väl sisådär 35-40k egentagna bilder och det är trevligt att se dem visas på mittenskärmen men man vill ju maximera nyttan med tre skärmar...;)

Hittar en köpvariant:

Den har precis allt som jag vill ha, ska nog testa trial versionen. Kanske kan få till 9 andra intresserade så vi får ner det till 85 USD.

eller 25 stycken så blir de ännu billigare

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Broken-arrow:

eller 25 stycken så blir de ännu billigare

Jo men tror liksom inte riktigt det är så lätt

Styckpriset blir också så lågt att det inte är riktigt värt det, en enkel uträkning;

Köper man 1 = 96 SEK
Köper man 10 = 55 SEK styck
Köper man 25 = 40 SEK styck

Jag kan mycket väl tänka mig att köpa för 96kr, det spenderar jag utan att blinka men råkar känna till åtminstone 4 andra som skulle gilla denna programvaran så kan vara värt lite ansträngning...

Om nu inte någon annan känner till en freeware som gör samma sak?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Jo men tror liksom inte riktigt det är så lätt

De är väll utmaningen som är kul?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Broken-arrow:

De är väll utmaningen som är kul?

Heh, utmaningen att ligga och sälja licenser för under hundringen med noll i vinst? Nja, min tid är värd mer än så...:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Heh, utmaningen att ligga och sälja licenser för under hundringen med noll i vinst? Nja, min tid är värd mer än så...:)

Ok annars kan de vara en kul hobby

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lan:

Hittar en köpvariant:

DisplayFusion? http://www.displayfusion.com/

Jag använder själv inte skärmsläckare men betalvarianten verkar klara vad du eftersöker. Finns en 30-dagars testversion som du kan prova funktionaliteten med.

Kör själv bara gratisvarianten då det enda jag för närvarande använder den till är att få lite kontroll över skrivbordsbakgrunder men har noterat att den har en hel del mer funktionalitet än så.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anders190:

DisplayFusion? http://www.displayfusion.com/

Jag använder själv inte skärmsläckare men betalvarianten verkar klara vad du eftersöker. Finns en 30-dagars testversion som du kan prova funktionaliteten med.

Kör själv bara gratisvarianten då det enda jag för närvarande använder den till är att få lite kontroll över skrivbordsbakgrunder men har noterat att den har en hel del mer funktionalitet än så.

Provade pro trial versionen och precis som misstänkt så blir det lite konflikt med Eyefinity. Går man ner till extended desktops så verkar det funka bättre men misslyckas ändå på något vänster. Väljer man screensaver managed by Displayfusion så kan man tilldela de tre olika skärmarna en screensaver var men väljer man windows standard fotovisning så hävdar Displayfusion att den antagligen inte kommer att fungera. I preview så mycket riktigt fryser den på första bilden i biblioteket på alla tre skärmar.

Dock visas bilden tre ggr onekligen...

Hm. Får leta vidare Kul med lite utmaningar, leker ju redan med Rainmeter så Displayfusion var på listan härnäst, tro det eller ej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ena skärmen slutar funka ibland, Eyefinity Asus HD6950

Hej,

Fick tips från en av grundarna till den här tråden förut om aktiv/passiv dp till dvi. jag köpte PowerColor adapter som till och med står på kartongen att den stödjer eyefinity. till en början så fungerade allt väldigt bra men nu funkar den 3e skärmen som går via dp bara ibland och även när den funkar så flimrar den till ibland samt att det alltid är en liten svart ruta på den skärmens skrivbord med 2 pilar på men som man inte kan klicka på.
jag har testat o juckat på kablarna men det verkar inte vara glapp någon stans.

Någon som har någon idé

Permalänk
Skrivet av poiu:

Hej,

Fick tips från en av grundarna till den här tråden förut om aktiv/passiv dp till dvi. jag köpte PowerColor adapter som till och med står på kartongen att den stödjer eyefinity. till en början så fungerade allt väldigt bra men nu funkar den 3e skärmen som går via dp bara ibland och även när den funkar så flimrar den till ibland samt att det alltid är en liten svart ruta på den skärmens skrivbord med 2 pilar på men som man inte kan klicka på.
jag har testat o juckat på kablarna men det verkar inte vara glapp någon stans.

Någon som har någon idé

Flimmret kan bero på antingen defekt adapter eller drivrutinerna. Vilka drivisar kör du med? flimmrar det även i spel eller bara när du är ute på skrivbordet eller liknande?

Det där med svart ruta och 2 pilar är ett nytt problem för mig.. Jag tror faktiskt inte att det har med eyefinity att göra om jag ska vara ärlig. Kan du ta en bild på det och skicka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoogiloo:

Flimmret kan bero på antingen defekt adapter eller drivrutinerna. Vilka drivisar kör du med? flimmrar det även i spel eller bara när du är ute på skrivbordet eller liknande?

Det där med svart ruta och 2 pilar är ett nytt problem för mig.. Jag tror faktiskt inte att det har med eyefinity att göra om jag ska vara ärlig. Kan du ta en bild på det och skicka?

ok. jag kör med Catalyst drivisarna version 2011.0126.1749.31909. har faktiskt inte testat o spelat med eyefinity ännu. inte tagit mig tid till det
Men idag har skärmen funkat hela dagen, det har den inte gjort förut.

här är bilden med pilarna, kanske har med min skärm o göra. samsung 23" SyncMaster P2350. det är på den vänstra skärmen. bilden på pilarna har även flyttat sig lite.