ST-Ericsson avslöjar tre prestandaorienterade processorer för portabla enheter

Permalänk
Melding Plague

ST-Ericsson avslöjar tre prestandaorienterade processorer för portabla enheter

Halvsvenska ST-Ericsson utvecklar tre nya ARM-baserade processorer för mobiltelefoner, surfplattor och andra portabla enheter för lansering under 2011.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Konkurrens är alltid bra.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

2,5GHz...
De börjar ta sig nu

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Retro är poppis nu! Med 2,5 ghz lär man väl behöva ett ordentligt batteri.

Typ:

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Håller med. Känns som att utvecklingen på batterifronten inte riktigt hänger med, vilket är tråkigt. Dock är 2,5ghz jäkligt coolt!

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Retro är poppis nu! Med 2,5 ghz lär man väl behöva ett ordentligt batteri.

Inte tracka gamla hotline! Det var en bra telefon. Min far hade sådan. Batteriet la av efter några år men vi lödde dit egna nya battericeller i det batteripack som sitter på sidan.

Permalänk
Medlem

Nu kör vi! Matcha med bra batterier bara så

Permalänk
Medlem

2GHz+ känns rätt overkill, hellre att utvecklarna skulle koda grafiken bättre:P

Permalänk
Medlem

Till mobiltelefoner eller surfplattor eller båda delarna?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Känns som att det inte riktigt är på väg åt rätt håll när man höjer klockfrekvensen istället för att skapa nya och bättre arkitekturer som håller nere värmen, är energisnåla och framför allt är effektivare per klockcykel.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Bara det blir lägre nm så blir det ju lite lägre förbrukning.

Permalänk
Medlem

VADÅ 2.5 GHz det är fan snabbare än vad jag har i min dator nu -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

VADÅ 2.5 GHz det är fan snabbare än vad jag har i min dator nu -.-

Men sedan är det ju skillnad på 2.5 GHz och 2.5 GHz också

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Känns som att det inte riktigt är på väg åt rätt håll när man höjer klockfrekvensen istället för att skapa nya och bättre arkitekturer som håller nere värmen, är energisnåla och framför allt är effektivare per klockcykel.

Då har du missat lite, utvecklingen av arkitekturen från cortex A8 (2010 års high end-telefoner) tilll Cortex A9 med dual core (2011 års high end telefoner) till Cortex A15 (2012 års high end telefoner) är just mkt förbättringar av arkitekturen för att prestera mer per klockcykel och ha mer smarta energisparåtgärder. Att de också klarar högre klockfrekvens bara en av många förbättringar (telefontillverkarna kan ju självklart köra på lägre klockfrekvenser om man vill spara ännu mer ström).
De nya arkitekturerna är också anpassade för nyare tillverkningsteknik (smalare lilnjebredder).

Cortex A9
http://www.anandtech.com/show/2911/3

Cortex A15
http://www.anandtech.com/show/4153/ti-reveals-omap-5-the-firs...

Permalänk
Medlem

jisses.. nu börjar det likna nått!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton:

Håller med. Känns som att utvecklingen på batterifronten inte riktigt hänger med, vilket är tråkigt. Dock är 2,5ghz jäkligt coolt!

rätt svårt och hänga med processorer i utveckling oavsett område

läste något om att det är fysiskt omöjligt och nå mer än det dubbla eller om det var fyrdubbla mot de bästa batterierna idag så några störe kliv där kommer nog inte och inträffa

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

rätt svårt och hänga med processorer i utveckling oavsett område

läste något om att det är fysiskt omöjligt och nå mer än det dubbla eller om det var fyrdubbla mot de bästa batterierna idag så några störe kliv där kommer nog inte och inträffa

Med dagens teknik antagligen, men det kommer säkert nya tekniker som tar över och överaskar!

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk

Underbart med fler aktörer, är inte superinsatt i sånt här till mobiler och dylikt men det här låter väldigt imponerande

Permalänk
Medlem

Bara jag som får lust att bygga en egen telefon baserad på en sån där modul? Är ju i princip färdigt, bara på med skärm, touch och liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pie-or-paj:

Bara jag som får lust att bygga en egen telefon baserad på en sån där modul? Är ju i princip färdigt, bara på med skärm, touch och liknande.

Hade varit riktigt coolt om man en dag kan bygga sin egen mobil med de komponenter man behöver, som med datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Med dagens teknik antagligen, men det kommer säkert nya tekniker som tar över och överaskar!

njae, det var tydligen någon uträkning om hur mycket ström som är möjligt och lagra. vad som eventuellt kan dyka är är andra former energi, liknande bensin mm fast då som passar istället för batterier

Permalänk

Mums det tar sig nu. Jag blev lite ledsen när Smartbooksen inte tog fart. Men med Windows 8 i ryggen kan förhoppningsvis ARM även ta sig in i riktiga datorer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

ST ericsson ftw. De kommer utmana qualcom nu på smartphone marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Hade varit riktigt coolt om man en dag kan bygga sin egen mobil med de komponenter man behöver, som med datorer

Det finns vissa sidor där man kan bygga androidmobiler som man vill. Man väljer chipset och klockfrekvens och hur mycket minne den ska ha samt kamera och display. Även batteri såklart.

Ganska häftigt, men det har inte kommit igång riktigt än

Permalänk
Medlem

mumsigt... På med en sån där hd ready skärm som sweclockers skrev om för ett tag sedan så blir jag otroligt nöjd! Det är ju ur-nice att se på film på min HTC Desire, men att se på HD film det är grejjor!

Hoppas nu bara att app-marknaden fortsätter utväcklas och det snabbt. För även om det var kul till en början så tror jag marknaden är redo för lite "riktiga" spel snart i stil med det man kör vid en dator. För med dom här processorerna borde det vara fullt möjligt? (Kanske inte Crysis på Very High men ändå)

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

2GHz+ känns rätt overkill, hellre att utvecklarna skulle koda grafiken bättre:P

Vad har processorn med grafiken att göra?:S

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Känns som att det inte riktigt är på väg åt rätt håll när man höjer klockfrekvensen istället för att skapa nya och bättre arkitekturer som håller nere värmen, är energisnåla och framför allt är effektivare per klockcykel.

Vad har klockfrekvensen med energieffektivitet att görs då? Det är väl ungefär som en motors varvtal, högre varvtal behöver inte betyda lägre effektivitet

Permalänk
Medlem

Bomb

Skrivet av klk:

rätt svårt och hänga med processorer i utveckling oavsett område

läste något om att det är fysiskt omöjligt och nå mer än det dubbla eller om det var fyrdubbla mot de bästa batterierna idag så några störe kliv där kommer nog inte och inträffa

Ja, och vem vill ha ett batteri med en energimängd motsvarande en mindre bomb i fickan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Vad har processorn med grafiken att göra?:S

I desktops normalt väldigt lite, men ARM har ju integrerad grafik.

Skrivet av aliassund:

Ja, och vem vill ha ett batteri med en energimängd motsvarande en mindre bomb i fickan?

Jag tror faktiskt det här är ett väldigt stort problem. Inte för säkerheten om den skulle gå sönder kanske, utan mer av hur mycket skada man kan göra med ett sådant batteri på ett flygplan till exempel. Men sen vet jag ärligt talat väldigt lite om batteriteknik så meh.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

VADÅ 2.5 GHz det är fan snabbare än vad jag har i min dator nu -.-

Jo...900mhz mer än vad jag sitter med nu i min netbook...