Spela in spel med TV-/Videokort?

Permalänk
Medlem

Spela in spel med TV-/Videokort?

Jag tänkt börja spela in lite gameplay för att sedan lära mig redigera film osv. Men till min fråga. Idag har jag provat Fraps men som alla vet kräver det en del av datorn och även om jag ställer in den till att köra 30 FPS samt "half-quality" så kan jag inte köra t.ex. Battlefield Bad Company 2 på max inställningar (dator spec. står i signaturen).

Så frågan lyder, kräver det mindre av datorn om jag skulle införskaffa mig ett TV-/Videokort och spela in den vägen istället? Eller ska jag sonika nöja mig med att sänka mina grafikinställningar (upplösning) för att klara av att köra Fraps?

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt bättre grafikkort istället så kommer du kunna använda fraps. Eller använd bara ett annat inspelningsprogram än Fraps.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Men om jag inte missuppfattat detta totalt så har inte själva inspelningen med grafikkortets prestanda att göra utan processorn?
Sedan så spelar jag in till min 500GB 7200RPM disk med endast 8MB cache. Kan detta ha med saken att göra, att den inte orkar skriva?

Permalänk
Medlem

Prova spara på din Raptor-disk så märker du om hårddisken är flaskhalsen. Jag tror inte CPU:n är så begränsande, det är nog en frågan om bandbredd på PCI-bussen och diskhastighet... och PCI-bussen kan du inte göra så mycket åt. Du har ju hyggligt med minne också, så det är nog inte en flaskhals.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Nej du har fattat rätt.. Fraps spelar in i ett ganska okomprimerat tillstånd för att inte nyttja CPU för mycket när du spelar. Så frågan är om det är hårddisken som inte hänger med.

Angående köp av tv-kort så är jag lite tveksam. det skulle vara om det är ett tv-kort med inbyggd komprimering (svindyrt!!). för om du ska göra det mjukvarumässigt så krävs det en hel del cpu kraft, även vid upplösningar som 1280*720 25fps.

om du kör windows vista eller windows7 kan du ju ta en titt i "resource monitor". finns som en knapp du tar fram aktivitetshanteraren och väljer "performance" fliken. (du får ursäkta min svengelska jag sitter på ett engelskt windows). om du väljer fliken disk i resource monitor så kan du se hur mycket som skrivs till disken och hur mycket som ligger i kö för att skrivas.

Om du startar fraps bör du kunna se om disken hänger med eller inte.