Nvidia: 28 nanometer inte ett alternativ 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Vico:

Varför skulle det vara omöjligt med ännu mindre? Vad är det som hindrar det? Blir det för mycket ström läckage kanske?

isolerande molekyler är för stora. Och elektronerna tenderar att"skaka" sönder ledarna när det blir så litet

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Vico:

Varför skulle det vara omöjligt med ännu mindre? Vad är det som hindrar det? Blir det för mycket ström läckage kanske?

Tydligen ska elektroner börja hoppa mellan transistorerna, så det är där problemet ligger.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt då Nvidias komplicerade gpu-design knappt fungerade på 40nm, de lär ju behöva vänta tills näst, nästa generation med övergången.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Hmmm betyder faktiskt inte att "Kepler" ser dagensljus före 2012.
Skulle Nvidia säga att 28nm går fantastiskt bra skulle de väl döda försäljningen på nuvarande GeForce...

Permalänk

32 nm då? Eller är det bara cpu's som kör på det

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Inaktiv

Kan ni inte skriva vad enheten nm är för något och vad det betyder inom kiselproduktion? Inte alla vet rakt av vad det betyder i det här sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

32 nm då? Eller är det bara cpu's som kör på det

TSCM stängde sin 32nm nod när 40nm gick åt helvete.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

blir att behålla mitt 5850 tills det kommer kort i 28 nm. jag kanske kommer köpa ett till 5850 men jag tror inte det.

verkar som det kommer bli som det var med 5*** serien, amd gör kostnads och strömeffektiva kretsar medan nVIDIA försöker överleva igenom PR och att sälja kretsarna med mindre vinst och t.o.m förlust i vissa fall.

när skall nvidia egentligen inse fakta och sluta sälja kort med cudakärnor som man ändå aldrig använder nämnvärt?

Vadå "man" aldrig använder nämnvärt? Jag använder CUDA NÄMNVÄRT!
Fet skillnad när man jobbar med HD material som har mycket effekter på sig.

Och tro mig. Det räcker inte med den värsta processorn på marknaden eftersom vissa pluggar drar EXTREM processorkraft om man ska ha de CPU accelererat så därför delar man upp de på GPU och CPU.
CUDA har extremt snabb kommunikation med processorn vilket gör att Nvidia är att föredra.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Kan ni inte skriva vad enheten nm är för något och vad det betyder inom kiselproduktion? Inte alla vet rakt av vad det betyder i det här sammanhanget.

Betyder Nano meter och är storleken på transistorerna har jag för mig. Ett genomsnittligt hårstrå är 100.000 nanometer tjockt. Det är väldigt svårt att krympa transistorerna men man vinner mycket på att energiförbrukningen sjunker och enheterna håller sig svalare och man kan packa ihop fler transistorer på samma eller mindre yta = mer beräkningskraft.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

"40nm is actually more economical than 28nm this year and we will likely expect it to be so until about first half, maybe even the midpoint of next year"

Roligt att VDn uttrycker sig så här, han ser till företagets bästa ekonomiskt men inte konsumenternas, ironiskt, anar att deras monster till grafikkortslösningar altid kommer att dra 300W+ i toppsegmenten^^
Plus att dem kommer nog alltid att ta överpriser för grafikkort man aldrig ens kommer att behöva bberäkningskraften än, iaf inte jag.

Det kan faktiskt gynna oss konsumenter då nvidia inte behöver lägga ut mer pengar på själva tillverkningen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Det kan faktiskt gynna oss konsumenter då nvidia inte behöver lägga ut mer pengar på själva tillverkningen.

Visst, men det missgynnar oss i.o.m. att Nvidias kort inte kan bli särskilt mycket bättre än de som finns ute idag. om AMD hoppar på 28nm tidigare kommer de att kunna göra mycket snabbare kretsar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att grafikutvecklingen går segt? Tycker spelen går om grafikkorten nu för tiden.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Bara jag som tycker att grafikutvecklingen går segt? Tycker spelen går om grafikkorten nu för tiden.

Så har det ju alltid varit.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Bara jag som tycker att grafikutvecklingen går segt? Tycker spelen går om grafikkorten nu för tiden.

Är det inte ofta så att dagens spel som tvingar ner dagens graffikkort på knäna är horribelt skrivna?

Permalänk
Hjälpsam

Tja AMD hade en uppstart på cirka ett halvår på sin 40nm teknik och dom har inte börjat med 28nm än.
Nvidia brukar vara något senare så det verkar rimligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Visst, men det missgynnar oss i.o.m. att Nvidias kort inte kan bli särskilt mycket bättre än de som finns ute idag.

Men nu är det faktiskt så att en GPUs (eller CPUs) prestanda bestäms av månget månget andra saker än tillverknings tekniken.

Inte skulle t.ex. ett ATi 9800 Pro vara i klass med ett 58xx kort bara för att de skulle tillverka den i 28nm istället för dess ursprungliga 150 nm. Jo, dess klockfrekvens skulle kunna skruvas upp en bit men det är allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Så har det ju alltid varit.

Ja, men inte så stor skillnad som det är nu. Det kanske är som "abb313j" säger nedan, att dom är dåligt skrivna.. men jag tycker ändå överlag att alla spel som släpps nuförtiden är för tunga för grafikkorten. Och att dom överväger att inte börja köra 28nm gör ju inte saken bättre.

Dagens grafikkort är för spel som är 1 år gamla.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB