MSI P67 Big Bang-Marshal gör officiell entré

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fast det gör ju inte någon extrem prestandaskillnad med 4x istället för 8/16x. Men för maximal folding, absolut!

Om man t ex pysslar med videoredigering där effekter accelereras av GPUn så är det stora mängder data som ska streamas per sekund. Om man då lägger till en x8 RAID-kontroller (vilket är önskvärt för många) sänks bägge x16-slotarna på SB-korten till x8, och det KAN göra skillnad, mer än vid spel. Jag ska själv testa exakt hur mycket när väl de nya SB-korten kommer eftersom ingen tycks ha publicerat den typen av benchmarks ännu. Och köper man ett sånt här moderkort för att driva flera RAID-kort är det klart missvisande att MSI påstår att det har så många x16-slots. Fysiskt ja, bandbreddsmässigt, nej. Verkar vara en mycket sämre lösning än de kort med NF200-chip som i alla fall tar tillvara på all tillgänglig bandbredd.

Men, jag ska som sagt testa den faktiska skillnaden senare.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Rba:

Nej, foldig på grafikkort hämmas inte av bussbredden. Går lika bra x1 som x16.
Det skulle vara häftigt att folda med 8 kort på detta, men i särskilt effektivt i dagens läge.

Trodde faktiskt det tog mer bandbredd än så. Överförs bara små delar av WUn då eller?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Trodde faktiskt det tog mer bandbredd än så. Överförs bara små delar av WUn då eller?

Som jag fattat det så allt vikande görs av beräkningsenheterna på GPUn utan att den behöver kommunicera med CPU/övriga dator och sparar (del)resultat till disk.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Rba:

Som jag fattat det så allt vikande görs av beräkningsenheterna på GPUn utan att den behöver kommunicera med CPU/övriga dator och sparar (del)resultat till disk.

Ah! Praktiskt! Då är det ju rätt smidigt, men CPUn belastas rätt hårt av foldandet trots att det bara görs på GPUn.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hmm, moderkortet finns på prisjakt nu, en foldingdator med allt lull-lull hamnar på nästan 30000kr ! Lätt värt det den dag jag fått jobb!

(Går ju göra mycket annat med den också, Montecarloberäkningar till diverse företag etc.)

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem