Permalänk
Medlem

Tangentbordsmobil

Jag är ute och letar efter två mobiler med qwerty-tangentbord.
hade Nokia N8 haft tangentbord hade valet redan varit klart. Jag gillar faktiskt Symbian (den siste mohikanen?) Nokia N9 med MeeGo verkar fortfarande lysa med sin frånvaro och Nokia E7 har alltför trist kamera med fixfocus och det går inte heller att peta in ett litet minneskort.
Grejen är att även den ömma hustrun behöver en ny lur och det vore väl enkelt att ha likadana i olika färger eller så. Det vore bra om vi kunde dela laddare. Fast nu lär det väl vara usb-laddare som gäller. Ett alternativ annars är olika modeller från samma tillverkare.
Men kvinnan i mitt liv delar inte inte mitt lilla teknikintresse och är totalt ointresserad av annat än att det ska fungera. Bra kamera vill hon ha. Hon har också åsikter om storleken...ja på telefonen alltså...
Jag har börjat snegla på diverse Androidlurar med tangentbord. HTC Desire Z som verkar ha trist mekaniskm och dålig kamera.
SonyEricsson Xperia mini Pro (fick jag till namnet rätt nu?) Liten och smidig men känns gammal.
Sony Ericsson Xperia Pro som kommer först till sommaren.
Ja det finns säkert fler. Jag tar gärna emot råd, tips och argument för och emot.
När det gäller priset så anser jag att Iphone inte är prisvärd och de asiatiska lurarna ZTE och vad de heter känns tveksamma kvalitetsmässigt. Så någonstans mittemellan eller på övre halvan av prisskalan är okej. Hellre en bra lur för ett högre pris än en dålig för några hundralappar mindre.

Permalänk

Finns det någon telefon du faktiskt vill ha ?

Känns som att du utesluter alla moderna lurar.

Iphone 4/3gs med bt tangentbord är rätt coolt, vet inte om det finns med svensk layout än.
Vill du vara riktigt oldschool så kör på en P1a!

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt nöjd med min Desire Z.
Kameran är väl inte jättebra, men inte dålig.
Mekanismen är det inget fel alls på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

I nuläget så låter det ju som Desire Z, underskatta inte den modellen.
Annars så kan man ju dra till med en "longshot" och föreslå en RIM Blackberry. Eftersom du gillar Nokia N8 så kanske det skulle tilltala dig.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte ens han logga ur innan svaren ramlade in...Tack...Riktigt bra och kul....
Säg gärna emot mig, banka ner mina åsikter i skiten...argumentera för rätt telefon.
Till slut hittar jag den bästa kompromissen...för till syvende og sidst handlar det om kompromisser eftersom ingen telefontillverkare skulle våga tillverka den ultimata luren. Det skulle paja marknaden totalt och dessutom skulle luren bli svindyr på riktigt...

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera mini pro, alldeles för liten skärm för att man ska kunna göra något vettigt med den. Kunde köpa min väldigt billigt av en kompis som vann den på Dreamhack. Men skulle inte rekommendera den till någon som har minsta teknik intresse. Gammal är den en processor clock på 0,25 ghz i 1 Ghz dagar är inget att ha. Satsa på något rejält 1 ghz processor, 4+ tumskärm, mini hdmi, stöd för 32gb minneskort. Så att du inte känner att din mobil inte håller måttet om ett år, nu när de blir bättre med raketfart.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

HTC 7 Pro finns ju som en liten outsider, lite svår att få tag på i Sverige, men säljs för ~520€ i Tyskland.

Permalänk
Medlem

HTC Desire Z känns väldigt intressant efter att ha läst på ännu lite mera.
Mekanismproblem verkar vara vanliga och någon recension menade att det satt en slö processor i...800Mhz?
Jämfört med de nuvarande lurarna så låter det riktigt raskt.
Jag lutar nog också åt Sony Ericsson Xperia Pro som kommer till sommaren. Den lär vara ungefär lika stor men kanske lite mera up-to-date.
Frågan blir då...Köpa HTC'n nu eller vänta på Sony Ericsson
Båda har väl USB-laddare? SE'n dessutom i fler färger än grå....

Permalänk
Skrivet av BeppeD:

HTC Desire Z känns väldigt intressant efter att ha läst på ännu lite mera.
Mekanismproblem verkar vara vanliga och någon recension menade att det satt en slö processor i...800Mhz?
Jämfört med de nuvarande lurarna så låter det riktigt raskt.
Jag lutar nog också åt Sony Ericsson Xperia Pro som kommer till sommaren. Den lär vara ungefär lika stor men kanske lite mera up-to-date.
Frågan blir då...Köpa HTC'n nu eller vänta på Sony Ericsson
Båda har väl USB-laddare? SE'n dessutom i fler färger än grå....

Processorn i Desire Z är absolut inte slö. Det är ju en så kallad "2nd generation" processor, alltså 45nm mot 65nm som sitter i exempelvis Desire/Nexus One och Desire Z är trots en lite lägre frekvens ändå snabbare. Sen har den visat sig vara väldigt överklocksvänlig om man vill syssla med sånt, 1,4GHz verkar den iallafall klara utan problem.

Permalänk
Medlem

Ja, 800MHz i DZ är ungefär lika snabb som gamla Desirens 1GHz.
Men visst, börjar man jämföra mot de nya dualcore telefonerna är den ju "långsam".

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ja 800 eller 1000 Mhz kanske inte spelar så stor roll och inte 45nm eller 65nm heller. Huvudsaken är att det räcker till för mina behov. Det lär ju inte bli så förbaskat mycket spelande.
Jaja
En annan fråga...Hur är det med GPS i androidmobilerna? Jag är ju bortskämd med Nokias gratisnavigering. Kikar man så står det oftast angivet a-gps vilket brukar betyda att luren tar hjälp av sändarna. Vanlig/Riktig (Välj själv) GPS tar ju emot satellitsignalerna alldeles själv och i mina Nokialurar ligger redan kartorna. Måste man vara uppklopplad för att kunna navigera?
Sedan letar jag information om hur mycket datatrafik som går åt per månad. Finns det något bra ställe att kika på. Det är ju viss skillnad på att kolla ett enkelt textmejl och att lyssna på streamad musik t ex.
Och som jag skrev tidigare så lutar jag åt antingen HTC Desire Z eller den så småningom ankommande Sony Ericsson Xperia Pro.

Permalänk
Medlem

Du vill ha en vettig lur som du oxo nämde E7 , men dålig kamera? 8 mp finns det många bättre än N8's kamera då? fixfocus borde inte det komma nån fix för det om det är det som är emot den??

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Fixfocus är inte möjligt att fixa. (Ja jäklar vad jag blev vitsig nu då) Jo om man bygger om den och monterar i autofocus förstås...Det är helt enkelt hårdvara vi pratar om

Permalänk
Medlem

Är det så dåligt med fixfokus? jag vet ärligt inte detta med för o nack delar

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

I princip ger fixfocus halvtaskig skärpa överallt i stället för att t ex lägga skärpan på ansiktet eller föremålet man tänker ta bilder på. Enkla och billiga engångskameror brukar vara utrustade med sådant.
Nu är ju de flesta mobilkamerorna sämre än vanliga digitalkameror även om pixlarna är många. Det är andra faktorer som spelar in också. Storleken på sensorn, optikens kvalitet och auto- eller fixfocus. Bara för att nämna några saker.
Sannolikt märker du inte den halvtaskiga skärpan om du behåller bilderna på telefonen. Det är först när du ska använda dom på datorn eller printa dom som det kommer att synas. Så om det är ett egentligt problem får var och en bestämma själva.
För att få en hygglig idé vad jag snackar om så kan du kika i släkt och vänners gamla fotoalbum från sent 60-tal och 70 tal. Det togs massor av bilder då med kameror som kallades Instamatic. Bilderna höll nästan för de då vanliga papperskopiorna på 12x12 cm. Större var inte att tänka på.

Permalänk
Medlem

Då e jag med, så min ide är kör n8 o strunta i tangentbord, o vill du ha så köper du ett bluetoth eller usb tangentbord(vitsig ja med)
Lycka till iaf.
O kom ihåg det finns inga genvägar till den perfekta mobilen!

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Motorola Milestone 2?

Permalänk
Medlem

Tack clockers för alla råd och synpunkter...Jag valde en HTC Desire Z till mig och den ömma hustrun valde en Sony Ericsson X10 mini Pro.
Båda lurarna känns rätt....även om jag inte vill ha hennes och hon inte min så blir det rätt för oss båda ändå...
När jag blir ledig efter helgen ska jag börja kolla mer i detalj på de båda lurarna och kika mera på bra och roliga på appar...
Tips mottages med stor tacksamhet...

Permalänk
Skrivet av BeppeD:

I princip ger fixfocus halvtaskig skärpa överallt i stället för att t ex lägga skärpan på ansiktet eller föremålet man tänker ta bilder på.

Halvtaskig kan ju diskuteras E7 tar bättre bilder än tex HTC Desire Z på längre avstånd än 0,5 meter. Det är på nära håll den inte tar bra bilder. Sen blir filmerna i 720p ruskigt bra.

Visa signatur

NO MAAM