GTX 570 SLI - Stora Problem!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av try1t:

Hur ska de veta att jag har överklockat mitt kort, då det är omöjligt att se? Jag har inte ändrat på bios eller liknande så att allt är stock så länge man inte loggar in på min windows.

Vem har sagt att de ska veta det?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Hur ska de veta att jag har överklockat mitt kort, då det är omöjligt att se? Jag har inte ändrat på bios eller liknande så att allt är stock så länge man inte loggar in på min windows.

De kan inte se om du överklockat kortet genom mjukvara, men var försiktig nästa gång. Trist att ett företag ska behöva betala för din okunnighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Men om du vet, varför slutade det så här då?

Som sagt så hade jag problemen på stock också. 1025 Mv har inte fått några andra 570 att sluta att fungera(rätta mig om jag har fel). Så att min öveklockning ska inte ha skapat några problem.

Permalänk
Skrivet av Kaspersky 0_o:

De kan inte se om du överklockat kortet genom mjukvara, men var försiktig nästa gång. Trist att ett företag ska behöva betala för din okunnighet.

Nja nu förutsätter du nåt som jag inte e helt säker på..
jag menar om killen max har kört 1025 Mv hur sannolikt är det att han bränt korten?
Visst kan kanske skett men mer troligt är väl att Killen kan ha fått faulty måndagskort...
Folk som påstår sig bränt sina kort på Overclockers (som jag antar att du läst) hade oftast betydligt mer volt upp mot 1,2V samt de flesta (inte alla) hade disablat OCP/Power limit...

Sen finns det några tveksamheter i en del rapporterade GTX 570 dödsfall också som en del användare påpekar i trådarna...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Vem har sagt att de ska veta det?

Det var därför jag frågade.

Skrivet av pierretox:

Nja nu förutsätter du nåt som jag inte e helt säker på..
jag menar om killen max har kört 1025 Mv hur sannolikt är det att han bränt korten?
Visst kan kanske skett men mer troligt är väl att Killen kan ha fått faulty måndagskort...
Folk som påstår sig bränt sina kort på Overclockers (som jag antar att du läst) hade oftast betydligt mer volt upp mot 1,2V samt de flesta (inte alla) hade disablat OCP/Power limit...

Sen finns det några tveksamheter i en del rapporterade GTX 570 dödsfall också som en del användare påpekar i trådarna...

MSI Afterburner tar max 1.15v. Känns som att de borde klara det. Mina kort har dessutom 8+6pin(som 580) - känns som att gainward visste att mer kraft behövs till dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

De kan inte se om du överklockat kortet genom mjukvara, men var försiktig nästa gång. Trist att ett företag ska behöva betala för din okunnighet.

Så hur skulle din "optimala" överklockning se ut?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av try1t:

MSI Afterburner tar max 1.15v. Känns som att de borde klara det. Mina kort har dessutom 8+6pin(som 580) - känns som att gainward visste att mer kraft behövs till dessa.

Bara för det har 8+6-pinnars strömförsörjining innebär det inte att det ser likadant ut på kretskortet eller hur?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Nja nu förutsätter du nåt som jag inte e helt säker på..
jag menar om killen max har kört 1025 Mv hur sannolikt är det att han bränt korten?
Visst kan kanske skett men mer troligt är väl att Killen kan ha fått faulty måndagskort...
Folk som påstår sig bränt sina kort på Overclockers (som jag antar att du läst) hade oftast betydligt mer volt upp mot 1,2V samt de flesta (inte alla) hade disablat OCP/Power limit...

Sen finns det några tveksamheter i en del rapporterade GTX 570 dödsfall också som en del användare påpekar i trådarna...

Jag kan inte annat än instämma här. Om kortet dog på grund av den låga spänningsökningen och utan att överströmskykddet var avaktiverat så är jag absolut säker på att det inte är detta som är orsaken tilll att kortet slutat fungera. Det jag säger är att det i sådana fall varit fel på vissa komponenter på kortet redan från början.
GF110 kretsen är specad för upp till 1.088V. Dvs. från 0.975V någonting och upp till just 1.088V är inom normala förhållanden. Det finns kort med "stockspeed" som har denna volt redan från början. Och flera av dessa klockar faktiskt lika bra och i vissa fall bättre än kort som har en mycket lägre standardspänning satt på GPU'n från början. Infon har jag fått från EVGA forumet där det var länkat till en lista där man jämfört stock Voltage och överklockningsresultat ifrån en mängd olika tillverkare. Alla i listan hade stock Voltage inom ovan nämt område.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Så hur skulle din "optimala" överklockning se ut?

Omöjligt och säga. "Trial and error" som man brukar säga. Mest "error" för din del

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Bara för det har 8+6-pinnars strömförsörjining innebär det inte att det ser likadant ut på kretskortet eller hur?

Gainward har i det här fallet valt att göra snarlika PCBs gällande 570 och 580. Jag ville bara peka på att den lilla volthöjningen inte ska göra något allt för dåligt med kortet. Att den går och dör på mig efter att ha fungerat skapligt, men ändå fungerat, är för mig underligt.

Skrivet av Kaspersky 0_o:

Omöjligt och säga. "Trial and error" som man brukar säga. Mest "error" för din del

Mest "error" skulle jag inte vilja säga. Jag körde furmark i minst 2 timmar utan problem, med den klockningen. Vad som hänt vet jag inte. Känns som att den har nedgraderats då jag inte kommer ihåg dessa problem från när jag fick korten.

Update på mitt problem:

Jag får igång datorn och den verkar någorlunda problemfri med ena grafikkortet. Boot-problemet kvarstår fortfarande och jag ska testa lite mer imorgon och se om spel-problemet finns kvar(med ett kort alltså). Ska sedan titta på det andra kortet igen och se om den behöver en RMA eller inte. Ni får fortfarande komma med tips gällande vad problemet kan ha varit.

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda jag kan bidra med är att du genom att inte läsa på om ditt nätagg innan koppling, i princip kört hela riggen, överklockad på ett 500W nätagg. När nätagg överansträngs kraftigt kan de börja de rippla (skadligt för komponenterna på flera sätt) och ge kraftiga spänningsfall. Spänningsfallet försöker strömregleringarna på grafikkort och moderkort att kompensera för genom ökad ström och värmen kan öka kraftigt, med möjliga skador som följd. Det kanske även finns risker direkt genom strömökningen i sig, beroende på hur kretsarna är dimensionerade.
Eftersom nätagget redan är överansträngt pga för högt strömuttag kommer rippel och spänningsfall bli än värre och vi har en ond cirkel.

Agget borde egentligen stängt ner sig, men HX1000 bygger på en gammal övergiven plattform (troligen pga sin ogynnsamma konstruktion) så jag jag vet inte hur det är byggt skyddsmässigt. Jag har aldrig köpt något själv och avråder andra pga lässvårigheterna hos många, vilket gör att lastbalanseringen lätt blir fel. AX850 ger nästan lika mycket ström och kräver ingen tankeverksamhet från användaren. Det är dessutom bättre på precis alla sätt gentemot HX1000.

Edit: Zcenicx är väl en av de mest kunniga inom detta område vi har på forumet, så lite input därifrån hade varit intressant.

Edit2: Tips om problemet? Som jag ser det är grunden felkopplingen med nätagget. 500W räcker knappast för en GTX570 SLI-rigg, överklockad dessutom. Exakt vilka följder (och eventuella skador) detta har fått är svårt att säga, men även nätagget, speciellt då nätagg nr1, kan ha tagit skada. Tyvärr kan du inte köra datorn på enbart sida/nätagg nr2 eftersom de fasta kablarna alltid är nr1. Som sagt tidigare är agget två separata 500W i ett skal.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det enda jag kan bidra med är att du genom att inte läsa på om ditt nätagg innan koppling, i princip kört hela riggen, överklockad på ett 500W nätagg. När nätagg överansträngs kraftigt kan de börja de rippla (skadligt för komponenterna på flera sätt) och ge kraftiga spänningsfall. Spänningsfallet försöker strömregleringarna på grafikkort och moderkort att kompensera för genom ökad ström och värmen kan öka kraftigt, med möjliga skador som följd. Det kanske även finns risker direkt genom strömökningen i sig, beroende på hur kretsarna är dimensionerade.
Eftersom nätagget redan är överansträngt pga för högt strömuttag kommer rippel och spänningsfall bli än värre och vi har en ond cirkel.

Agget borde egentligen stängt ner sig, men HX1000 bygger på en gammal övergiven plattform (troligen pga sin ogynnsamma konstruktion) så jag jag vet inte hur det är byggt skyddsmässigt. Jag har aldrig köpt något själv och avråder andra pga lässvårigheterna hos många, vilket gör att lastbalanseringen lätt blir fel. AX850 ger nästan lika mycket ström och kräver ingen tankeverksamhet från användaren. Det är dessutom bättre på precis alla sätt gentemot HX1000.

Edit: Zcenicx är väl en av de mest kunniga inom detta område vi har på forumet, så lite input därifrån hade varit intressant.

Edit2: Tips om problemet? Som jag ser det är grunden felkopplingen med nätagget. 500W räcker knappast för en GTX570 SLI-rigg, överklockad dessutom. Exakt vilka följder (och eventuella skador) detta har fått är svårt att säga, men även nätagget, speciellt då nätagg nr1, kan ha tagit skada. Tyvärr kan du inte köra datorn på enbart sida/nätagg nr2 eftersom de fasta kablarna alltid är nr1. Som sagt tidigare är agget två separata 500W i ett skal.

Absolut det mest troliga förklaringen såg nu att han faktiskt hade haft det mesta på 12V1 railen, 2 strömslukande grafikkort på en 12V rail verkar inte särskilt smart särskilt inte på detta skitagg som då bara kan räknas som en 500Wattare om man kopplar på det sättet.
Hatten av för den iaktagelsen av MultiMan

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pierretox:

Absolut det mest troliga förklaringen såg nu att han faktiskt hade haft det mesta på 12V1 railen, 2 strömslukande grafikkort på en 12V rail verkar inte särskilt smart särskilt inte på detta skitagg som då bara kan räknas som en 500Wattare om man kopplar på det sättet.
Hatten av för den iaktagelsen av MultiMan

Visst är det så. Jag kollade faktiskt upp killens inköpskorg för datorn och där låg ett AX1200.

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Han argumenterade för att behålla det också, därav att jag mitt nöt inte kollade det först :/

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Mest "error" skulle jag inte vilja säga. Jag körde furmark i minst 2 timmar utan problem, med den klockningen. Vad som hänt vet jag inte. Känns som att den har nedgraderats då jag inte kommer ihåg dessa problem från när jag fick korten.

Efter vad du nyss sa konfirmerade du mitt tidigare påstående: du har inte en aning om vad du sysslar med och har med all sannolikhet förstört kortet på egen hand. Inte mycket trial för din del, utan endast error.

GTX 570 är ett mycket speciellt kort och du borde läst på om det innan du satte igång och överklockade, speciellt då du har en modell som inte följer referens.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du fortfarande har chans på ångerrätt hade jag i ditt fall lämnat tillbaka nätagget hur det än står till med de andra komponenterna. Känns inte så framtidssäkert med just det agget, fattar inte att det säljs ens.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det enda jag kan bidra med är att du genom att inte läsa på om ditt nätagg innan koppling, i princip kört hela riggen, överklockad på ett 500W nätagg. När nätagg överansträngs kraftigt kan de börja de rippla (skadligt för komponenterna på flera sätt) och ge kraftiga spänningsfall. Spänningsfallet försöker strömregleringarna på grafikkort och moderkort att kompensera för genom ökad ström och värmen kan öka kraftigt, med möjliga skador som följd. Det kanske även finns risker direkt genom strömökningen i sig, beroende på hur kretsarna är dimensionerade.
Eftersom nätagget redan är överansträngt pga för högt strömuttag kommer rippel och spänningsfall bli än värre och vi har en ond cirkel.

Agget borde egentligen stängt ner sig, men HX1000 bygger på en gammal övergiven plattform (troligen pga sin ogynnsamma konstruktion) så jag jag vet inte hur det är byggt skyddsmässigt. Jag har aldrig köpt något själv och avråder andra pga lässvårigheterna hos många, vilket gör att lastbalanseringen lätt blir fel. AX850 ger nästan lika mycket ström och kräver ingen tankeverksamhet från användaren. Det är dessutom bättre på precis alla sätt gentemot HX1000.

Edit: Zcenicx är väl en av de mest kunniga inom detta område vi har på forumet, så lite input därifrån hade varit intressant.

Edit2: Tips om problemet? Som jag ser det är grunden felkopplingen med nätagget. 500W räcker knappast för en GTX570 SLI-rigg, överklockad dessutom. Exakt vilka följder (och eventuella skador) detta har fått är svårt att säga, men även nätagget, speciellt då nätagg nr1, kan ha tagit skada. Tyvärr kan du inte köra datorn på enbart sida/nätagg nr2 eftersom de fasta kablarna alltid är nr1. Som sagt tidigare är agget två separata 500W i ett skal.

Nätagget ska klara av att ligga på max last utan att överskrida överkomliga rippelnivåer. Även om det överbelastas så tror jag inte att följderna blir så katastrofala som du beskriver dem.

Vad jag anmärker på för det första är att han har ett icke referenskort. Så jag vet inte helt hundra på huruvida de har implementerat OCP på dem eller inte (nvidia tvinger återförsäljarna att ha OCP på referesdesign). Men om han kört furmark med OCP så stryps hans grafikkort kraftigt och hans rigg kommer då inte dra mer än 300-400w i load. Skulle han däremot loopa Heaven Benchmark eller Vantage så skulle strömförbrukningen ligga betydligt högre, 600-700w. Om han stängt av OCP (givet att det finns) så har han medvetet dödat sina kort, då det är väl dokumenterat att VRM-modulerna är på tok för klena för kortet och OCP är en nödvändighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Nätagget ska klara av att ligga på max last utan att överskrida överkomliga rippelnivåer. Även om det överbelastas så tror jag inte att följderna blir så katastrofala som du beskriver dem.

Vad jag anmärker på för det första är att han har ett icke referenskort. Så jag vet inte helt hundra på huruvida de har implementerat OCP på dem eller inte (nvidia tvinger återförsäljarna att ha OCP på referesdesign). Men om han kört furmark med OCP så stryps hans grafikkort kraftigt och hans rigg kommer då inte dra mer än 300-400w i load. Skulle han däremot loopa Heaven Benchmark eller Vantage så skulle strömförbrukningen ligga betydligt högre, 600-700w. Om han stängd av OCP (givet att det finns) så har han medvetet dödat sina kort, så det är väl dokumenterat att VRM-modulerna är på tok för klena för kortet och OCP är en nödvändighet.

Om han har bränt kortet med den OCn och inte pillat på Volten så är det ju rent ut sagt SKIT kort.

Jag har pumpat mina kort saftigt på orginal volt och aldrig pajat dom och om nVidia/Tillverkaren har gjort en sådan miss vette fan vad dom håller på med :S

Permalänk
Skrivet av Kaspersky 0_o:

. Om han stängt av OCP (givet att det finns) så har han medvetet dödat sina kort, då det är väl dokumenterat att VRM-modulerna är på tok för klena för kortet och OCP är en nödvändighet.

Jag tror fortfarande inte att man kan döda ett GTX 570 med 1.025V med OCP påslaget,
då är det ett defekt kort ifrån början
har du länkar till denna sk "väldokumenterade" VRAM defekten?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Skrivet av pierretox:

Absolut det mest troliga förklaringen såg nu att han faktiskt hade haft det mesta på 12V1 railen, 2 strömslukande grafikkort på en 12V rail verkar inte särskilt smart särskilt inte på detta skitagg som då bara kan räknas som en 500Wattare om man kopplar på det sättet.
Hatten av för den iaktagelsen av MultiMan

Jaha då fick man reda på att man har ett skitagg också, mycket värdefull information.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guteklockaren:

Jaha då fick man reda på att man har ett skitagg också, mycket värdefull information.

Det är vad jag vet internt sätt i princip likadant som Thermaltake Toughpower 1500W, men båda är byggda men den skumma konstruktionen.

Personligen har jag aldrig rekommenderat det överhuvudtaget, men sådan information kan vara bra att kolla upp innan

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Blir bara mer och mer deprimerad desto mer jag läser. Hoppas inte att mitt nätagg är trasigt också. Om jag hade vetat om det här innan jag köpte den så hade den aldrig blivit köpt, damn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av try1t:

Blir bara mer och mer deprimerad desto mer jag läser. Hoppas inte att mitt nätagg är trasigt också. Om jag hade vetat om det här innan jag köpte den så hade den aldrig blivit köpt, damn.

Har du ångerrätt på agget? Då du har provat agget och kommit fram till att det inte fyller den funktionen du köpt det för anser jag att du helt klart ska ångra köpet.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Har du ångerrätt på agget? Då du har provat agget och kommit fram till att det inte fyller den funktionen du köpt det för anser jag att du helt klart ska ångra köpet.

Nej det har jag inte. Gick ut för ca 15 dagar sedan. Jag får väll helt enkelt sälja den. :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av try1t:

Nej det har jag inte. Gick ut för ca 15 dagar sedan. Jag får väll helt enkelt sälja den. :/

Usch vad trist! Kan du inte kolla med butiken, kanske de är hyggliga då du ändå kommer att bränna merskillnaden till ett vettigt agg hos dem?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Fick ett mejl från Gainward Support:

Hello,
 
Please check first your power supply, freezing indicates an insufficient power supply.
2x570 GLH is same like 2x580 cards !
 
Second check one card alone !
 
Look here by Nvidia for the right power supply.
http://www.slizone.com/object/slizone_build_psu.html

Alltså som ni trodde.

Permalänk
Hedersmedlem

Står det inget om detta i bruksanvisningen på agget? Borde ju rimligen ligga en stor fet lapp som är det första man ser när man packar upp det som förklarar hur man ska koppla.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Står det inget om detta i bruksanvisningen på agget? Borde ju rimligen ligga en stor fet lapp som är det första man ser när man packar upp det som förklarar hur man ska koppla.

Det står ingenting angående hur man ska koppla. Man måste titta på specsen på antingen user manual eller nätagget i fråga för att förstå hur det egentligen ligger till. När jag fick agget så hade jag inte en tanke på detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av try1t:

Det står ingenting angående hur man ska koppla. Man måste titta på specsen på antingen user manual eller nätagget i fråga för att förstå hur det egentligen ligger till. När jag fick agget så hade jag inte en tanke på detta.

Nej, i ärlighetens namn så vem hade tänkt på det? Självklart så bör man ju kolla allt sånt, men bränner man nästan 2000kr på ett 1000w-aggregat 2011 så tycker jag att man bör kunna förutsätta att det ska gå att använda rakt ur lådan.
Annars tycker man att de borde märkt upp tex pcie-utaggen på agget typ rail1 och rail2 eller nåt annat smart.

Sälj det och köp riktiga grejor.

Tycker att du ska kolla med butiken, du kanske kan få lämna tillbaka det med ett litet nyttjandeavdrag?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Nej, i ärlighetens namn så vem hade tänkt på det? Självklart så bör man ju kolla allt sånt, men bränner man nästan 2000kr på ett 1000w-aggregat 2011 så tycker jag att man bör kunna förutsätta att det ska gå att använda rakt ur lådan.
Annars tycker man att de borde märkt upp tex pcie-utaggen på agget typ rail1 och rail2 eller nåt annat smart.

Sälj det och köp riktiga grejor.

Tycker att du ska kolla med butiken, du kanske kan få lämna tillbaka det med ett litet nyttjandeavdrag?

Visst det är en liten sticker precis ovanför uttagen som säger 12v1/12v2, men jag trodde ändå att det bara var att koppla i första bästa. Borde nog göra det. Det var inet jag köpte den hos så att det är om de är hyggliga och tar tillbaka den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av try1t:

Visst det är en liten sticker precis ovanför uttagen som säger 12v1/12v2, men jag trodde ändå att det bara var att koppla i första bästa. Borde nog göra det. Det var inet jag köpte den hos så att det är om de är hyggliga och tar tillbaka den.

inet har ju fyndlåda i butiken, borde väl gå att lösa med ett prisavdrag som jag skrev.

Be dem lägga till detta i produktinformationen om du kontaktar dem. Borde ju rimligen ligga i varje eventuell köpares intresse att veta att agget är byggt lite annorlunda och därför ska kopplas med eftertanke.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.