Hur bra är en TFT-skärm till spel?

Permalänk
Medlem

Hur bra är en TFT-skärm till spel?

Jag sitter här med en Hitachi CM715 skärm och funderar på att byta till en TFT-skärm. Datorn används 60-70% till internet och nyttoprogram och 30% till spelandet, mest bilspel.

Funkar dagens TFT-skärmar att spela med utan att det knaglar och blinkar? Vilka värden ska man titta på hos en TFT?

Om ni vet någon bra skärm i 17-18" klassen please let me know.

-Henrik

Visa signatur

| AMD XP1800 | 256DDR | Ati 8500 | 2* 60GB IBM | SB-Live 5.1 | Enermax 430w | Antec 1030 black || vattenkylning, moddad psu (dämpad, en papst ngl fläkt), dämpad låda med 2st papst ngl på 6volt, silentdrives för hd:n = tyst dator ||

Permalänk
Medlem

responstiden är "viktigt" i spel. Jag spelar då CS utan problem på en slö TFT med 40ms responstid.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

jag som sitter med 25~35 fps i ActionHL lär inte märka någon skillnad om jag hadde en platt skärm.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd

jag är inte så insatt i tft-skärmar och responstiden men läste något om den för ett tag sen. du bör ju logiskt nog leta efter skärmar med så låg responstid som möjligt....men innan du börjar med det så ska du leta runt på hårdvarusidor efter tft-recensioner...

Permalänk
Medlem

Samsung Syncmaster 171P (17") och 181T (18.1") är väldigt bra skärmar. Jag har en 181T. Fast jag har inte använt den för spel men den har en total responstid på 25ms. Har kollat på DVD på den och det går utmärkt.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crose
Samsung Syncmaster 171P (17") och 181T (18.1") är väldigt bra skärmar. Jag har en 181T. Fast jag har inte använt den för spel men den har en total responstid på 25ms. Har kollat på DVD på den och det går utmärkt.

Då kan jag väl meddela att jag har en SyncMaster 171P och den fungerar alldeles utmärkt att spela på, visst, det är inte som en CRT men det är inte så stor skillnad om man inte tänker på att titta efter "ghosting", det är ju inte det man tittar på i ett spel(förhoppningsvis ) och man vänjer sig fort.

Sen märks det ju även i windows(?) när man scrollar text osv.. dock så är det väldigt tydligt i vissa färgkombinationer av text/bakgrund. T.ex den här fäger på forumet scrollar utan problem medans jag såg nån med grå bakgrund och väldigt mörk text där syntes det rejällt att skärmen inte han med att uppdatera när man scrollade.... men som sagt.. man vänjer sig och jag är MYCKET nöjd med min och skulle aldrig i mitt liv byta tillbaka till en CRT

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Det är lätt att stirra sig blind på specifikationerna: GÖR INTE DET. Även om specifikationerna ger antydningar till hur bra en bildskärm kommer att prestera finns det dolda fallgropar. Alla tillverkare mäter inte utifrån samma kriterier.
Om vi då tar som exempel uppdateringshastigheten så menas det i de flesta fall tiden det tar för en bildpunkt att gå fren helt stängd till helt öppen och sedan tillbaka till helt stängd igen. Vissa tillverkar börjar otroligt nog på 20% öppen bildpunkt och det förbättrar responstiden väldigt mycket på pappret. Fusk tycker jag, fattar inte varför de får göra så.
Dock kan man säga att de flesta skärmar idag klarar spel utan problem. Sen ska man inte gå alltför mycket på priset heller, dyrast är inte alltid bäst när det gäller TFT.

Här är en bra sida med tester:
http://testcentret.idg.se/lvl3.asp?level=3&IDpath=7/56/180&or...

Edit: Glömde skriva att jag har halvciterat ur PCföralla, inte helt citerat för jag kommer inte ihåg vad det stod men nåt sånt var de.

Permalänk
Medlem

Har en philips tftskärm som klarar sig alldeles fantastiskt bra i alla spel jag lirat. +att den är skarp och fin.

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem

Har inte sett en enda tft som gick att spela något snabbt på!!
Helt värdelösa enligt min mening. om man inte skall spela typ C&C
21" crt och 1600*1200 är det som gäller!

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag funderade just på Samsungs 171B vilken dom säger att har 25ms (på till på). Denna kostar 950€ här i Finland. Tänkte gå till en butik med ett spel (typ Rally Trophy) och verkligen testa. Spelet är ju relativt snabbt.
Är inte så speciellt sugen på någon 21" CRT skärm eftersom jag just söker en mindre skärm som jag har nu (19" CRT).

Henrik

Visa signatur

| AMD XP1800 | 256DDR | Ati 8500 | 2* 60GB IBM | SB-Live 5.1 | Enermax 430w | Antec 1030 black || vattenkylning, moddad psu (dämpad, en papst ngl fläkt), dämpad låda med 2st papst ngl på 6volt, silentdrives för hd:n = tyst dator ||

Permalänk
Medlem

ctf bättre än tft, tft kostar bara pengar

Visa signatur

Rabbatpris på underkläder, de avdrages vid kassan.
Epox 8k3a+|2000+XP @ 2200+xp AGOIA|256*2 samsung pc2700 333 @ 362|Asus GF ti4400 312/660|IBM 120 gxl 80 GB|SB audigy|samsung 959nf|AX-7 + enermax| zalman 80mm 2 in 2 ut|

Permalänk
Medlem

Kör me 18" tft viewsonic (har även en 21" crt och jämföra med)...
tft funkar skitbra...
Ni som säger att det är "dåligt"... har ni verkligen testat eller är det så att det bara är avundsjuka... Jag har testat några och alla jag har testat funkar precis lika bra som crt... dessutom är dom mycket snyggare... man får enligt min mening anstränga sig för att hitta en fulare möbel än en crt skärm... tft är ju dessutom lite smidigare att ta med...

Visa signatur

The only bad thing about living outside the law, is that you no longer have it`s protection..

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte testat att spela på en TFT. Men det säger sig själv att ifall man som jag vill ha ~80 FPS när man spelar och inte gillar ~40 FPS på en CRT, så lär jag inte gilla att spela på en TFT som inte kan ge mer än ~40 FPS.

Tekniken är ännu inte mogen för spel imho. Köper man en skärm idag för att spela kan man lika gärna ta en CRT som dessutom är billigare. Sen kan man hoppas att till nästa skärmköp om 5+ år så har kanske TFT-tekniken mognat.

Detta gäller alltså de som jag vill ha mer än 40 FPS i spel, tycker man att 40 FPS duger bra klarar man sig nog utmärkt att spela på dagens TFT-skärmar.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem

Köp senaste nummret av M3, stort test på 17" TFT skärmar

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

man behöver inte lika hög fps på en TFT som en CRT eftersom den inte har samma tendens till att flimra.

mer än 25 fps har vi svårt för att se. tv bilder är ju 50 fps.

/rickard

Visa signatur

är man dum skall man lida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikkitikkitavi
man behöver inte lika hög fps på en TFT som en CRT eftersom den inte har samma tendens till att flimra.

mer än 25 fps har vi svårt för att se. tv bilder är ju 50 fps.

/rickard

Är det? Hmm, en film är iaf i 25fps.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle hellre köpt en riktigt stor o fin crt-skärm för pengarna. Sen kan man ta vilken gammal sketen 17" som helst när man ska på lan...

Visa signatur

*fniss*

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikkitikkitavi
man behöver inte lika hög fps på en TFT som en CRT eftersom den inte har samma tendens till att flimra.

mer än 25 fps har vi svårt för att se. tv bilder är ju 50 fps.

/rickard

Blanda inte ihop uppdateringsfrekvens och FPS. TV-bilder är 25 FPS (PAL), men uppdateringsfrekvensen är 50 Hz (100 Hz på en 100 Hz-TV).

Högre uppdateringsfrekvens ger mindre flimmer, men det är inte samma sak som FPS. Hög FPS vill man ha för att spelet ska flyta. Hög uppdateringsfrekvens vill man ha för att det inte ska flimmra. Dessa är alltså två skilda saker.

Edit: Bra artikel om bl.a. FPS i spel - http://www.penstarsys.com/editor/30v60/30v60p1.htm

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv med en Vibrant 15" TFT och den går alldeles utmärkt att spela på. Nackdelen är att maxupplösningen är 1024x768, så jag funderar på en 19" CRT. När jag spelade på jobbet satt jag vid en 21" CRT och den funkade också alldeles utmärkt.

En annan fördel med TFT är att den tar liten plats på skrivbordet och att storleken verkligen gäller hela bildytan. Eftersom jag har datorn i sovrummet (bor i en tvåa) är utrymmesfaktorn inte helt oväsentlig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melvin

Ni som säger att det är "dåligt"... har ni verkligen testat eller är det så att det bara är avundsjuka... Jag har testat några och alla jag har testat funkar precis lika bra som crt... dessutom är dom mycket snyggare... man får enligt min mening anstränga sig för att hitta en fulare möbel än en crt skärm... tft är ju dessutom lite smidigare att ta med...

Japp. jag har testat bort åt 10 olika tft skärmar och ingen var duglig till First Person Shooter spel.. typ quake,UT
Däremot Är plasma-skärmarna alldeles utmärkta... Finns snygga 24", men 80 000:-!!!!!!!
Så än så länge tänker jag köra på crt, men det är min åsikt och beroende på vad man spelar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av henka

Tänkte gå till en butik med ett spel (typ Rally Trophy) och verkligen testa

Ta med typ quake eller UT... titta noga på en skarptextur och rör gubben hastigt i sidled...(strafe) så ser du hur snab skärmen är.

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk
Medlem

Jag vill väldigt gärna oxå skaffa en TFT skärm men jag börjar mer och mer fundera på att skippa det. Jag sitter idag med en av de bästa 19" CRT skärmar som finns (Sony G420 MultiScan) och kommer garanterat bli besviken tror jag.

Jag gillar dock det lilla utrymmet en TFT tar.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M33P

Är det? Hmm, en film är iaf i 25fps.

En film visar alla bilder 2 gånger, alltså 25*2.

Jag har en Sony 19" helt suverän, sen har jag en compaq 17" tft den fungerar minst lika bra att spela på.

Visa signatur

P4 2.2GHz. GF1. 17" TFT. 512DDR | AMD XP 2200+ GF4. 19" TRINITRON. 512DDR

Permalänk
Medlem

Min skärm ligger på 40mS, inga problem öht med spel.

Visa signatur

...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard
Jag vill väldigt gärna oxå skaffa en TFT skärm men jag börjar mer och mer fundera på att skippa det. Jag sitter idag med en av de bästa 19" CRT skärmar som finns (Sony G420 MultiScan) och kommer garanterat bli besviken tror jag.

Jag gillar dock det lilla utrymmet en TFT tar.

Jävla skryt. förresten vill jag köpa den av dig.

Permalänk
Medlem

Har själv 2 tft skärmar en analog och en digital. Båda är mycket bra och båda är bättre än tjock skärmar enligt min mening. Men den digitala (den med digital ingång på) är snäppet vassare än den analoga trots att den är äldre, billigare och med mindre finesser. Så om ditt grafikkort har digital utgång så rekommenderar jag starkt att välja en med digital utgång. Bilden blir bättre och i mitt fall så behövs det aldrig några inställningar, det sköter sig självt.

Dessutom så vill jag säga att en tft är överlägsen en tjock skärm på ergonomi eftersom att pixlarna inte ändras förens det verkligen krävs för att få en annan bild. Tjock skärmar blinkar pixlarna 85 ggr per sekund (beroende på uppdaterings frekvens) varken sig de behöver det eller inte. Dessutom så har båda mina skärmar uppdaterings frekvenser på 60hz vilket betyder att de klarar upp till 60fps. Man märker ändå ingen skillnad mellan 40 och 60 eller 270 i fps. Efter ca 25-30 så tappar man förmågan att se skillnaden.

Visa signatur

Kom ihåg att det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Vilken ska man välja om den får max kosta 5000 :-?
Är en platt skärm lika farlig som en vanlig skärm, ur strålningssynpunkt?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Jag skulle alltid rekommendera en CRT-skärm. Att gå på lan, eller långa pass framför en LCD är _inte_ roligt.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

delarium: Jag säger tväremot, att länge framför CRT suger juh om man jämför med LCD. Betydligt mer avslappnande för ögonen med LCD/TFT.

Och ja, jag kör med >85Hz på CRT...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delar!um
Jag skulle alltid rekommendera en CRT-skärm. Att gå på lan, eller långa pass framför en LCD är _inte_ roligt.

Vad grundar sig detta på, kan du förklara för en som aldrig har testat någon längre tid än kanske 4h i sträck?
TFT/LCD har mycket mindre strålning än CRT av vad jag har hört, och då menar jag mycket.

Permalänk
Medlem

TFT före CRT anytime vid längre användning (även I spel). Min 19" ViewSonic P95f som TYVÄR sitter på ett gf3 (i väntan på NV30) får mina ögon at kännas konstiga efter ~4 timmar och den går altid på 100Hz (1280x1024)...Detta sker inte med TFT...

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.