Permalänk
Medlem

Externt grafikkort till laptop !?

Hej hittade detta
http://www.villageinstruments.com/tiki-index.php?page=ViDock
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=5602

Undrar om det verkligen är värt pengarna/prestandan !? skulle vara kul och se en riktig prestanda test
Om man köper en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=791811 och addar ett externt grafikkort byter till en ssd disk spöar den en Hi End gaming laptop då? vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av spesse:

Hej hittade detta
http://www.villageinstruments.com/tiki-index.php?page=ViDock
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=5602

Undrar om det verkligen är värt pengarna/prestandan !? skulle vara kul och se en riktig prestanda test
Om man köper en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=791811 och addar ett externt grafikkort byter till en ssd disk spöar den en Hi End gaming laptop då? vad tror ni?

Du missar en poäng i det hela, med ett ext g kort så slipper du extrem temp i aktuell burk, till skillnad mot en Hi End gaming laptop..... Kan kanske va värt en slant ur detta perspektiv? Har klabbat med datorer i drygt 15 års tid nu och en sak är klar: en Hi End gaming laptop håller inte länge pga värmen, i jämförelse med en dito för endast typ kontorsjobb. En lysande kombination är därför en lite hottad kontorsburk till vanliga göromål som man vid behov kan koppla ett ext g kort till och då kunna köra avancerade spel på. UTAN VÄRMEPROBLEM........

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pax Vobiscum:

Du missar en poäng i det hela, med ett ext g kort så slipper du extrem temp i aktuell burk, till skillnad mot en Hi End gaming laptop..... Kan kanske va värt en slant ur detta perspektiv? Har klabbat med datorer i drygt 15 års tid nu och en sak är klar: en Hi End gaming laptop håller inte länge pga värmen, i jämförelse med en dito för endast typ kontorsjobb. En lysande kombination är därför en lite hottad kontorsburk till vanliga göromål som man vid behov kan koppla ett ext g kort till och då kunna köra avancerade spel på. UTAN VÄRMEPROBLEM........

Fast om man måste ha extern skärm, tappar man inte lite vitsen med att ha en laptop då?
Hur snabb är den där bussen egentligen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tror att han ska köpa det för att ha o spela på hemma och när han åker nånstans där han inte kan få med sig allt så spelar han simplare spel som T ex left 4 dead 2 och css
och när han använder det bättre när han är hemma igen så blir det typ stalker clear sky och [Alien vs predator det nyaste]

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast om man måste ha extern skärm, tappar man inte lite vitsen med att ha en laptop då?
Hur snabb är den där bussen egentligen?

Uttryckte mig nog oklart innan, ex vis fujitsu-siemens har ext g kort till sina senare serier bärbara som tillval, man pluggar in via usb och får då en rejäl grafikboost. De har egen ext strömförsörjning och belastar alltså inte laptopens. Deras ext g kort används till laptopens egen skärm, men vill man kan man även koppla in en ext skärm.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pax Vobiscum:

Uttryckte mig nog oklart innan, ex vis fujitsu-siemens har ext g kort till sina senare serier bärbara som tillval, man pluggar in via usb och får då en rejäl grafikboost. De har egen ext strömförsörjning och belastar alltså inte laptopens. Deras ext g kort används till laptopens egen skärm, men vill man kan man även koppla in en ext skärm.

De använder inte USB utan de kör med en specialport som i princip är en förläning av PCI-e från laptopen. Det var ett projekt i samarbete med AMD och det fanns väl ett par 38xx kort att välja mellan och de fungerade bara på en handfull Fujitsu som hade rätt port.

Det var inte det som länkades i första inlägget utan där var det kort som kopplas via ExpressCard och de brukar alltid kräva extern skärm och extern strömförsörjning. Vad jag kan se har ExpressCard en kapacitet på 2,5 Gbit/s vilket ska jämföras med en lane PCI-e 1.x som har 2 Gbit/s eller ungefär samma hastighet som AGP. Det betyder att bussen kommer vara en rejäl flaskhals när du tittar på vilka grafikkort som går att använda. Har sett såna lösningar där ett GTS 8600 var rekommenderat för att mer avancerade kort behövde snabbare buss.

Så för att sammanfatta. Anledningen till att det inte finns några vettiga sådana lösningar är för att det inte finns några möjligheter att koppla in det till laptopen för det inte finns några externa bussar som är tillräckligt snabba. Det kanske blir ändring på det när ExpressCard 2 kommer, om det kommer. Just ExpressCard verkar vara döende och porten används nu mest för att förvara fjärrkontroller till mediaorienterade laptops.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hej och tack för era svar!
Detta är inget som jag personligen skulle överväga jag bor i villa och bygger själv mina system, kompisen som frågade mig tänker så här!
Han får ny dator/laptop vart 3:e år han kan bestämma själv i viss mån vad han skall köpa
Han vill hålla isär jobb och nöje! använda det han har och och adda hd och ext grafik som man kan uppgradera vid behov, ett hd5770/gtx460 kostar inte så mycket men skulle förhöja spelglädjen avsevärt och han skulle kunna spela alla spel men som sagt pci bussen är flaskhalsen och frågan är om det är värt besväret pris/prestanda ev. framtida uppgradering av grafikkort det blir självklart som att spå i sand vem vet hur dom kommer att designa laptops i framtiden men jag tyckte att frågan var värd att ställa!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spesse:

Hej och tack för era svar!
Detta är inget som jag personligen skulle överväga jag bor i villa och bygger själv mina system, kompisen som frågade mig tänker så här!
Han får ny dator/laptop vart 3:e år han kan bestämma själv i viss mån vad han skall köpa
Han vill hålla isär jobb och nöje! använda det han har och och adda hd och ext grafik som man kan uppgradera vid behov, ett hd5770/gtx460 kostar inte så mycket men skulle förhöja spelglädjen avsevärt och han skulle kunna spela alla spel men som sagt pci bussen är flaskhalsen och frågan är om det är värt besväret pris/prestanda ev. framtida uppgradering av grafikkort det blir självklart som att spå i sand vem vet hur dom kommer att designa laptops i framtiden men jag tyckte att frågan var värd att ställa!

Du får leta grafikkort i långt mycket lägre klasser än 5770 eller 460 för att de ska vara begränsade.
Man får mer prestanda ur ett av de nyare grafikkorten i en laptop än du kan få ut en extern burk. I alla fall fram tills de löser en mycket snabbare externt interface.
Roa dig med att läsa den här sidan: http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

460M får mer poäng än ett 3870 som var värstingkortet i Fujitsus lösning. Tittar man sen på ViDock så testade Toms HArdware den för ett tag sedan (http://www.tomshardware.com/reviews/vidock-expresscard-graphi...) och de kommer fram till att prestandan blir begränsad någonstans runt ett Radeon 2600 Pro... Tittar man på sidan jag länkade till innan ser man att det kortet får 260 poäng i Passmark och ett 460M får 1211 poäng... Siffrorna talar sitt tydliga språk.

Hälsa din kompis att han antingen får leva med att spela på sin laptop eller så får han köpa sig en stationär dator för spel och en enklare laptop för arbete. ViDock är primärt till för att ge möjlighet för fler skärmar till en laptop, inte för att öka spelprestanda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ja detta är nu avklarat ej aktuellt vi får se vad Intel tar fram kanske en docka till laptop som rymmer ett ext. grafikkort som ansluts via fiber det vore fan om det skulle bli en flaskhals då!
Han får titta på grafikdelen när han handlar nästa gång köpa till en ssd klona orginaldisken och köra swapping när han skall spela.
Men det tycker jag låter jobbibt suck!!! men det är upp till honom, det var som jag misstänkte från början men jag har lärt mig att om man inte frågar så får man inga svar.
Enligt mig så är dom enda dumma frågorna ändast dom som aldrig blir ställda.
För övrigt så är jag besviken på Black Ops motsvarar ej mina förväntningar spawn suger, lag kompensationen suger, det mesta faktiskt.

Permalänk
Medlem

Mer info finns här:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1522180

Jag var i banor att bygga något liknande för några år sedan då jag ville ha en extra gaming-rigg. Men fick tyvärr lägga ner det i brist på tid

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av flukke:

http://i.imgur.com/85gMx.jpg

Mer info finns här:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1522180

Jag var i banor att bygga något liknande för några år sedan då jag ville ha en extra gaming-rigg. Men fick tyvärr lägga ner det i brist på tid

Som sagt, det där är ingen lösning för en gaming-rig eftersom du får mycket bättre prestanda ur en ny laptop med ett lite graftfullare inbyggt grafikkort. Ett inlägg på första sidan sammanfattar det rätt bra om du inte orkar läsa länkarna jag postade innan. ExpressCard 2,5 Gbit/s, PCI-e 2.0 64 Gbit/s.
Ok, man behöver inte 16x men gränsen för nyare kort verkar ligga vid 8x så det är alltså 32 Gbit/s. Ett ExpressCard har inte en chans i världen att hänga med i svängarna. Det är ett steg upp från Intel HD4500 men annars är det bara användbart om du vill använda flera skärmar till din laptop och då finns det smidigare lösningar än det där.
Visst är det en kul grej och om man ändå har ett gammalt grafikkort som ligger och skräpar kan det väl vara roligt men inte på något sätt praktiskt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att den här tekniken skulle verkligen vara något attraktivt i framtiden. Själv skulle jag tycka att det skulle vara best att det bara var en extra låda man släpar med sig på lan som man kopplar upp till laptopen för att höja prestandan ordentligt, på så vis kan man uppgradera datorn med vilket kort som passar en själv bäst om man vill spela på sin laptop med riktigt bra grafik, istället för att släpa med sig skärm, tangentbord och mus dit man ska. Det kanske är en bra lösning för de som har låg budget men har ett fint grafikkort som inte används etc.

Crossfire kommer även på tanken.

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Medlem

Köp en fet laptop direkt istället

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Hade varit något detta!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem

någon som vet om det går att använda externa grafikkort till en Vaio Z (ExpressCard slot). Går det att använda sånt till FPS spel? någon som testat?

Permalänk
Medlem

Hmm tråkigt hadde varit kul och fått höra resultatet, hur gjorde du med profilen av desktop alt+f4 eller extended desktop? provade du att gå ner i sleep mode för att sedan väcka upp den och söka efter ny hårdvara? surt det där men det måste gå att få igång!
-Var det dyrt? kortet!
fan är nästan sugen att köpa det av dig för att få testa om jag får igång det.