Intel Light Peak blir Thunderbolt

Permalänk
Medlem

varför bytte dorm från Ligth peak? :S lät så mycket bättre

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Hurra hurra hurra att light peak äntligen är här!!!
Skit i vad det heter, man kan ju kalla det vad man vill sen. Huvudsaken är att det äntligen finns på riktigt!

Thunderbolt är ju fyndigt med tanke på att en blixt är både elektrisk och ljus (med tanke på koppar-varianten). Dessutom jävligt snabb.
När kommer första kontrollerkorten till datorn?!

Permalänk
Medlem

Thunderbolt, rofl... tja, bättre än Light Peak, inte för att det säger så mycket.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Tycker det pratades mycket i början om att den skulle vara optisk men om jag förstått det rött så gick dem ifrån det och därför bytte till ett namn som inte syftar på ljus.
Om det fungerar så borde ju porten bli perfekt för dockning som fungerar över alla datorer. För det är något jag saknar idag

Permalänk

Namnet Light Peak fick mig att tänka på Alan Wake av någon anledning. Thunderbolt får mig att tänka på en Pixar-film...

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Skrivet av ewizion:

Det är bra för att du kan dra en kabel till skärmen, sen till din hårddisk, sen till ditt tangentbord, etc.

Och så dör en grej så dör allt

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

De vanliga svenssons och mac användarna kommer säkert att tro att thunderbolt loggan betyder el/220V och så kommer apple att undra varför de får så många brända moderkort i retur...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Och så dör en grej så dör allt

Sen när man kan länka ihop datorer som lan med Thunderbolt så kommer det bli problem på Dreamhack...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ewizion:

Det är bra för att du kan dra en kabel till skärmen, sen till din hårddisk, sen till ditt tangentbord, etc.

Med tanke på att HDMI har högre bandbrädd så är det nog ingen bra ide.

Permalänk

PCI-Express 16x v.3: 128 Gb/s
Thunderbolt: 10 Gb/s

Plötsligt känns Thunderbolt inte så snabbt längre. Dom får ta och rappa på med uppskalningen till 100 Gb/s.

Var det inte tal om att Thunderbolt skulle kunna ersätta PCI-e internt i datorn? Det lär ju knappast hända så länge PCI-e är snabbare. Och dessutom, när väl Thunderbolt har hunnit upp till 100 Gb/s så borde ju PCI-e ha blivit ännu snabbare. Eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Med tanke på att HDMI har högre bandbrädd så är det nog ingen bra ide.

Det är gjort exakt för det ändamålet jag sa.

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Med tanke på att HDMI har högre bandbrädd så är det nog ingen bra ide.

HDMI kör väl också i 10 Gb/s?
http://sv.wikipedia.org/wiki/High-Definition_Multimedia_Inter...

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Nä, det blir nog inget problem alls med namnet. Min poäng var att jag föredrog Ligh Peak och att Thunderbolt låter lite.. pubertalt? Därav WOW-associationerna Tycker förövrigt att WOW-forumet här på SweC verkar vara det mest aktiva här så några fler än du borde förstått kopplingen.

Edit: Nu kom jag på varför jag associerade Thunderbolt med WOW. Det finns väl någon slags borg där som heter Stormwind? Eller var det WC3. Skitsamma. Därav min association i alla fall.

Mm... håller med om att det är lite pubertalt kanske. Men det är ju ett engelskt ord om än inte så vanligt kanske. En superhjälte i en serietidning kanske? ”Here comes the mighty Thunderbolt to save the day”!

Är det inte Stormwind Keep i WoW? inte säker jag heller, kanske WC3, ja.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Känns som ett stort fiasko om de har tänkt att denna standard ska användas till skärm bland annat och den bara har 10 Gbit. DVI-DL och HDMI 1.4 maxas ju redan i dagens läge så känns ju lite klent med något nytt som inte är bättre än så. Och sämre bandbredd än Displayport 1.2.

Nä Intel borde hoppat på USB 3.0 tåget för länge sen istället för att komma med denna halvfärdiga kontakt. Då det är bakåtkompatibelt dessutom. Känns viktigare med den bekvämligheten än att i framtiden kunna koppla både en skärm och en hårddisk, mus bla bla till samma kontakt.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

+1 på lazzars kommentar (Y) nej lightpeak/thunderbolt is a big fail.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazzar:

De vanliga svenssons och mac användarna kommer säkert att tro att thunderbolt loggan betyder el/220V och så kommer apple att undra varför de får så många brända moderkort i retur...

Sen hur fan man ska lyckas få fast magsafe kontakten på thunderbolt porten blir ju ett mysterium, men vanliga Svenssons kanske löser det...

Förstår inte folk som klagar på thunderbolt dock, är det en nackdel att den sitter där brevid alla usb portar? Inte så att datorn blir sämre för att den klarar både thunderbolt och usb :S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sovereign:

Namnet Light Peak fick mig att tänka på Alan Wake av någon anledning. Thunderbolt får mig att tänka på en Pixar-film...

En liten hund månne ? Det var du inte ensammen om. Iofs var det väl inte Pixar, men men.

Permalänk
Medlem

Light Peak LOL..... USB 3 kommer att äga marknaden! !!! Light Peak är en ersättare till firewire som inte fins på alla datorer, Intel borde ha gjort ett avtal med 300 andra tillverkare!
Ordet Thunderbolt kommer att hamna i skuggan av Light Peak! Det man hör först kommer man ihåg först!

Light Peak kommer att dö ut... som eSATA den dog så hård att ord fins inte att beskriva!
Firewire finns bara för att mac finns! Light Peak kommer att finnas bara för att Mac kommer att ha den!

Läste mer på tråden
Visa signatur

:D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ewizion:

Det är gjort exakt för det ändamålet jag sa.

Inte ännu. Nuvarande version har lite lägre bandbrädd än HDMI som har 10.2 Gbit/s. Det är tänkt att det i framtiden ska gå att seriekoppla alla möjliga typer av utrustning men i dagsläget så begränsar nuvarande bandbrädd detta.

Permalänk
Entusiast

Det dö upp en intressant artikel på Anadtech om Thunderbolt som är läsvärd. Han tar bland annat upp det där med licenspengar som folk har varit oroliga över. Det verkar som om alla såg hur dåligt det gick för Firewire och deras konstiga plan med avgift per port så Thunderbolt ska tydligen bli fri från extra licenser för att användas.

http://www.anandtech.com/show/4194/intels-codename-lightpeak-...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Musikälskare

Var det inte likadant när Ipad släpptes? OMFG så kan den ju inte heta!?!?!111onezZz

Detta blir bra, var lugn

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

märkligt att inte Intel stödjer Thunderbolt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrflash:

Light Peak LOL..... USB 3 kommer att äga marknaden! !!! Light Peak är en ersättare till firewire som inte fins på alla datorer, Intel borde ha gjort ett avtal med 300 andra tillverkare!
Ordet Thunderbolt kommer att hamna i skuggan av Light Peak! Det man hör först kommer man ihåg först!

Light Peak kommer att dö ut... som eSATA den dog så hård att ord fins inte att beskriva!
Firewire finns bara för att mac finns! Light Peak kommer att finnas bara för att Mac kommer att ha den!

must... resist... feeding... the... troll....

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Medlem

Om den nu kan tunnla PCIe kan man inte då inte kunna ha ett externt grafikkort till sin bärbara?

Vore ju rätt nice att när man kommer hem så koppla man in en light-peak kabel, som i sin tur sitter ihop med ett externt grafikkort + skärm + hårddisk + TV:n + USBhub ( mus + tangentbord+skrivare).

Självklart behöves den optiska kablen för detta, men ser det inte som en omöjlighet.

Med lite smarta drivare så systemet hitta enheterna automatiskt, så tar man med sig datorn till en kompis så koppla man in den på han "lightpeak" nätverk, och så kan man spela upp en film tex på hans tv utan massa tjafs.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför alla jämför med PCIe x16 och tycker det är dåligt? Thunderbolt x16 är 160Gbps, fan sy mycket snabbare...

Skrivet av Lazzar:

De vanliga svenssons och mac användarna kommer säkert att tro att thunderbolt loggan betyder el/220V och så kommer apple att undra varför de får så många brända moderkort i retur...

Tror inte så många användare kommer att klippa av magsafe kontakten och löda på en displayportkontakt innan de testar hålet bredvid...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pie-or-paj:

Fattar inte varför alla jämför med PCIe x16 och tycker det är dåligt? Thunderbolt x16 är 160Gbps, fan sy mycket snabbare...

Men måste ju jämföra hur de olika teknikerna ser ut nu. Thunderbolt x16 kanske kommer någon dag men då är frågan hur pass mycket PCIe har utvecklats under tiden eller kanske till och med fått en ersättare som är ännu snabbare. Att sitta och spåna om vilket som kommer vara snabbast om 5-10 år är ganska poänglöst i en bransch som har en utvecklingstakt som denna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mewgh:

Det är för att Apple vill eliminera så många kontakter de bara kan på sina MacBook Air.

EDIT: Tänk också på att de nya APUs som säkerligen kommer att kunna sitta i supersmå moderkort och leverera en fullstor desktops prestanda även gör vanliga svenssons PC avsevärt mindre. Då är det i någras intresse att eliminera så många kontakter som möjligt.

Vanliga laptoppar drar även nytta av reducerat antal kontakter, det blir mer yta till batteri och allt vad det heter. Särskilt eftersom APUs eller de kommande ARMs (win8 stödjer ARM) i laptoppar medför att kontakterna tar upp mesta delen av ett laptopsystems egentliga volym.

Oh ja, klart det är i mitt intresse, jag vill koppla 77 saker samtidigt, seriekopplade, och alla ska dra ström för o se hur mycket tekniken tål *ironisk*

Och det ligger inte i allas intresse, bara för att tekniken finns så behöver inte det betyda att alla är i behov av den, så jag har redan "eliminerat" ordet "alla" ur citeringen och ersatt det med ordet "någras" ist.

och för övrigt tänker du nog på detta system;
http://www.swedroid.se/ersatter-den-smarta-telefonen-pcn-kron...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

så har första tillbehöret som har thunderbolt kommit http://macworld.idg.se/2.1038/1.370802/forsta-tillbehoret-for...

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Nån som vet när TB kommer till Peze?

EDIT: "Thunderbolt launched with the 2011 MacBook Pro, and though the interface isn’t Apple exclusive, will likely not see adoption in the PC space until 2012."
http://www.anandtech.com/show/4194/intels-codename-lightpeak-...

Wtf?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morkul:

Men måste ju jämföra hur de olika teknikerna ser ut nu. Thunderbolt x16 kanske kommer någon dag men då är frågan hur pass mycket PCIe har utvecklats under tiden eller kanske till och med fått en ersättare som är ännu snabbare. Att sitta och spåna om vilket som kommer vara snabbast om 5-10 år är ganska poänglöst i en bransch som har en utvecklingstakt som denna.

Framförallt är det stor skillnad på en extern buss och en intern. Det är så mycket lättare att hålla uppe hastigheterna när det handlar om ett par decimeter koppar på ett kretskort. Ska det vara flera meter kabel som ska gå via diverse kontaktdon på vägen är det en helt annan sak. Interna bussar lär alltid bara bra mycket snabbare än externa vilket inte är så konstigt då de fyller helt olika funktioner.

Sen son svar till den som frågade om externa grafikkort. Det har redan besvarats i tråden. Det skulle gå men med 10 Gbit/s är man väldigt begränsad i prestanda. När de går över till optiskt och 100 Gbit/s är däremot bandbredden mer än tillräckligt för dagens grafikkort. Sen kan jag inte svara på hur det blir med latenser och annat trassel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24