Ska prova wow första gången - råd tack!

Permalänk
Medlem

Ska prova wow första gången - råd tack!

Hej,

Jag tänkte nu prova på World of Warcraft efter att ha vägrat i flera år. Har visserligen haft en 10-dagarsaccount för något år sedan, men då lirade jag en Paladin till level 6 och tyckte det var urtråkigt... Eftersom det är så pass nedsatt på Komplett just nu (49 spänn för "originalwow") tänkte jag nu testa lite mer på allvar. Jag har ett par frågor jag gärna skulle vilja ha svar på först.

1. Vilket wow ska jag köpa? Räcker det att jag köper den ursprungliga versionen om jag ska prova i 30 dagar, eller får jag ut någonting av att köpa någon/några av expansionerna och i så fall vad?
2. Paladin, som jag provade sist, var urtrist. Min tanke är väl att försöka bekanta mig med spelet, springa runt och inte hetsa levlandet utan bara uppleva det och ta det i min egen takt. Vilken klass tror ni passar hyfsat? Kommer alltså bara springa runt ensam och utforska lite, inte lira med andra.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

1. Om du köper originalet kan du köra "standardvärlden" i Azeroth upp till max level 60 vilket räcker långt. Köper du till expansionerna får du tillgång till level 70, 80 och sist men inte minst 85 i sista expansionen samt nya "världar" anpassade för de nya levlarna. Med den sista expansionen får du även tillgång till 2 nya raser, Worgen och Goblin.
2. Paladin har förändrats mycket, de var enormt långsamma innan. De är numera mycket mer balanserade i alla deras inriktningar. Vill du utforska rekommenderar jag faktiskt starkt Paladin, eventuellt Shaman då de har bra förutsättningar för att klara sig själva genom att heala sig m.m.

Permalänk
Medlem

1: Don't do it!
Skämt åsido, det går nog att levla till 60 på originalet, men kolla på blizzards sida om du inte kan köpa hela kittet direkt till något kombinationspris. Alt kolla om någon vill recruit-a-friend'a dig så får du xp lite snabbare.

2: Paladin är jävligt segt, hunter är rätt gott att levla med om man kör solo, pet som kan tanka åt dig så du inte behöver ta så mycket skada vilket gör det lättare att lösa många quests.

Dock skulle jag föreslå att du försöker köra lite dungeons här och där på din resa uppåt i level, du missar mycket av världen om du inte tar en titt i dem.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

För varje expansion så får man extra saker som Zelloxy nämner. Med den andre expansionen så kan man välja raserna Bloodelf / Dranei. Med tredje expansionen så kan man välja en helt ny klass som heter Death Knight(man behöver dock ha en karaktär på kontot som är level 55 för detta) och sista expansionen ger dig möjligheten att använda dig av klasserna Goblin / Worgen

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Det räcker gott med "orginalwow" när du ska testa.
Om du har frågor etc, skicka ett PM till mig. Jag är sjukskriven i 5 veckor frammöver och kommer därmed vara online ganska mkt.

Permalänk

Inte för att vara sådan, men varför börjar? Det är ganska kul, men varför fastna?
Finns bättre saker att ödsla sin tid på

Permalänk
Medlem

Testa Warhammer online istället, går att spela gratis till lvl 10 sen laddar man speltid så får manhela spelet.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

1: Don't do it!
Skämt åsido, det går nog att levla till 60 på originalet, men kolla på blizzards sida om du inte kan köpa hela kittet direkt till något kombinationspris. Alt kolla om någon vill recruit-a-friend'a dig så får du xp lite snabbare.

2: Paladin är jävligt segt, hunter är rätt gott att levla med om man kör solo, pet som kan tanka åt dig så du inte behöver ta så mycket skada vilket gör det lättare att lösa många quests.

Dock skulle jag föreslå att du försöker köra lite dungeons här och där på din resa uppåt i level, du missar mycket av världen om du inte tar en titt i dem.

Och dungeons innbär...?

Skrivet av Leqher:

För varje expansion så får man extra saker som Zelloxy nämner. Med den andre expansionen så kan man välja raserna Bloodelf / Dranei. Med tredje expansionen så kan man välja en helt ny klass som heter Death Knight(man behöver dock ha en karaktär på kontot som är level 55 för detta) och sista expansionen ger dig möjligheten att använda dig av klasserna Goblin / Worgen

Men hur viktiga är dessa klasserna om jag bara ska prova på? Är det verkligen nödvändigt?

Skrivet av muddiz:

Det räcker gott med "orginalwow" när du ska testa.
Om du har frågor etc, skicka ett PM till mig. Jag är sjukskriven i 5 veckor frammöver och kommer därmed vara online ganska mkt.

Härligt, ska se vad som händer, har fortfarande inte riktigt bestämt mig!

Skrivet av Battlehood:

Inte för att vara sådan, men varför börjar? Det är ganska kul, men varför fastna?
Finns bättre saker att ödsla sin tid på

Har tänkt tanken, det är just den tanken som alltid hållit mig borta från wow. Många polare som spelat och fastnat, men framförallt därför att de "hetslevlat" mot varandra och sådant, jag inbillar mig att nu när hypen lagt sig och folk slutat lira kan man testa och ge det en ärlig chans utan påverkar ifrån dem

Skrivet av kriller007:

Testa Warhammer online istället, går att spela gratis till lvl 10 sen laddar man speltid så får manhela spelet.

Faktiskt inte kollat alls på det, kanske det kan vara värt?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

Men hur viktiga är dessa klasserna om jag bara ska prova på? Är det verkligen nödvändigt?

Olika raser spelar ju inte så stor roll. Det är ju mer hur du vill se ut utseendemässigt. Att spela en Death Knight kan du inte göra förens du blir level 55 ändå, så expansion 2 behöves egentligen inte förens då.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Jag gjorde som du i somras och då körde jag hunter fungerade utmärkt för en nybörjare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jag gjorde som du i somras och då körde jag hunter fungerade utmärkt för en nybörjare.

Och vart är du idag? Spelar du fortfarande, och level? Fångade spelet dig?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Dungeons är en separat zon man kommer åt genom en portal, det skapas en separat för dig och din grupp så ingen kan hoppa på er medan ni slåss mot bossar och liknande.

De innehåller starkare fiender som du måste ha en grupp för att klara av, oftast en tank (som kan ta stryk utan att dö), en healer (som håller tanken och resten av gruppen i liv med spells) samt ett antal damage dealers. Det finns många spännande småhistorier i dungeonsen och en hel del quests som går ut på att man ska döda någon av bossarna eller hämta något djupt inne i dungeonen. Dessutom finns "all" bra utrustning att hitta genom quests eller drops där.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Orkar du så spela lite olika klasser upp till lvl10 (kanske tom lvl20).

Då kanske du får lite känsla för vilken klass som du tycker är roligast att spela.

Jag personligen startade med en Mage, den kör jag med än idag.

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Medlem

Jag började spela wow för ca 1,5 månad sen och jag har fastnat lite för det ja

Provade först Paladin upp till level 28 men den lessna jag lite på.

Provade sedan mage och den är också runt 28, men inte så kul som jag hade hoppats på.

Provade och kör nu warrior, den stilen passar mig bra, rusa in och hack and slash typ är på level 67 och min 3:e expansion (wrath of the lich king) väntar hemma i brevlådan nu.

Jag har kört mest solo och quest, provat dungeons typ 10 ggr men jag gillar att köra själv för tillfället.
Aja man får spela så länge man tycker det är roligt och att det ger något. Tänk på att timmarna skenar fort iväg, tror jag börjar närma mig 5 dagar speltid på warriorn.

Visa signatur

3770K @4,2GHz | Corsair 16GB @1600MHz | Asus P8Z77-V Deluxe | Asus GTX760 2GB | Fractal Design Define R3 | Corsair AX 750W | SSD Intel 520 120GB | HDD Seagate 2TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa på RIFT istället för wow. har prencip allting wow har + så mycket mycket mer. RIFT är en blandning mellan massa olika stora mmo´s, WoW,Warhammer ect. men gjort om mycket till deras egna. Den dynamiska världen är sjukt bra & ingenting är aldrig exakt likadant. är invasion mot spelarnas byar ect:) dock känns det ibland som nånting saknas men jag vet inte riktigt vad. lycka till vilket MMO du än väljer

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Hjälpsam

Är det samma regler , tex lika lätt/svårt att levla till lvl 60, förutom begränsningar med raser och platser med "original" WoW.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Är det samma regler , tex lika lätt/svårt att levla till lvl 60, förutom begränsningar med raser och platser med "original" WoW.

Ja, grundförutsättningarna är de samma avsett hur många expansionspack du har.

Förutom enstaka områden och raser.

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

Hej,

Jag tänkte nu prova på World of Warcraft efter att ha vägrat i flera år. Har visserligen haft en 10-dagarsaccount för något år sedan, men då lirade jag en Paladin till level 6 och tyckte det var urtråkigt... Eftersom det är så pass nedsatt på Komplett just nu (49 spänn för "originalwow") tänkte jag nu testa lite mer på allvar. Jag har ett par frågor jag gärna skulle vilja ha svar på först.

1. Vilket wow ska jag köpa? Räcker det att jag köper den ursprungliga versionen om jag ska prova i 30 dagar, eller får jag ut någonting av att köpa någon/några av expansionerna och i så fall vad?
2. Paladin, som jag provade sist, var urtrist. Min tanke är väl att försöka bekanta mig med spelet, springa runt och inte hetsa levlandet utan bara uppleva det och ta det i min egen takt. Vilken klass tror ni passar hyfsat? Kommer alltså bara springa runt ensam och utforska lite, inte lira med andra.

Tacksam för svar!

Hunters är ett utmärkt val att börja med, men som sagt, kan vara värt att prova lite olika klasser, lycka till!

Permalänk
Medlem

Hunters är väldigt bra när man questar solo, även druid är mycket bra.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Tänk sen agera

Skrivet av Finess:

1. Vilket wow ska jag köpa? Räcker det att jag köper den ursprungliga versionen om jag ska prova i 30 dagar, eller får jag ut någonting av att köpa någon/några av expansionerna och i så fall vad?
2. Paladin, som jag provade sist, var urtrist. Min tanke är väl att försöka bekanta mig med spelet, springa runt och inte hetsa levlandet utan bara uppleva det och ta det i min egen takt. Vilken klass tror ni passar hyfsat? Kommer alltså bara springa runt ensam och utforska lite, inte lira med andra.

1: Till en början räcker det som sagt med vanliga WoW men sen måste du köpa Burning Crusade, WOTLK och Cataclysm och sedan tillkommer även speltid.

2. Du kommer till en början känna att du inte vill hetslevla men sen kommer du nästan garanterat att göra det. Been there, done that, därför kan jag rekommendera dig att tänka noga på om du vill börja spela Wow eller inte. Zony81 skrev att han nästan har 5 dagar speltid på sin level 67 Warrior. Det är 120timmar det, men går ju självklart att levla snabbare. Jag hade fixat ett trial account och testat lite och sedan om du verkligen vill spela så hade jag uppgraderat kontot med första WoW expansionen (alltså uppgraderat trial accountet och då får du självklart behålla de gubbar som du skapat under trial tiden) och då får du ju även några extradagar. Personligen så la jag ner WoW för någon månad sedan just pågrund av att man kan göra så mycket annat för tiden som går åt att spela WoW. Spela andra spel och samtidigt få tid för massa annat! Spelar för tillfället CS och D2.

Men om du nu bestämmer dig för att köra så kan jag rekommendera Paladin då de blir bättre och bättre ju högre upp du kommer i level (kan vara lite sega i början) och du kan enkelt sola quest då de har en förmåga att gå Protection (Tank) och kan samtidigt heala sig själva. Då jag spelade WoW och levlade min Paladin så levlade jag i Protection specc och det gick väldigt fort och enkelt att levla. Sedan får du tänka in i framtiden också, vad som händer då du är max level. Som Paladin kan du gå som DPS, Healer och Tank och då kan du hitta grupp på någon minut, men om du kör en klass som endast kan gå som DPS tar det uppemot 25-30min att hitta en grupp (om du använder Blizzards dunegon finder). Tanks och healers är alltid eftertraktade. Sedan om du tröttnar på en specc så kan du ju alltid byta och detta går ju inte med en klass där du bara kan vara DPS. Men detta är om du vill hitta grupper fort och även kunna byta speccs, sen ska du alltid välja det som du tycker är roligast.

Visa signatur

We R who we R

Permalänk
Medlem

Spela för att ha roligt. Skit i att levla fort och allt sånnt. Så sjukt tråkigt att wow är ett sånnt spel

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Började spela WoW när första expansionen kom ut och slutade strax efter senaste expansionen kom. Jag har levlat dem flesta klasserna till åtminstone 70.

1. Någon sa att du borde testa med en 10-dagars trial eller så till en början. Det är en bra idé främst för att det är gratis. Max leveln med trial är 20 så du kan ju alltid testa ett par klasser under den tiden. Skulle du vilja fortsätta så borde du nog satsa på en Battlebox. Då får du orginalet och första expansionen.

2. Har som sagt testat det mesta.
Hunters är väldigt lätta för nybörjare men dem är också väldigt bra om man kör själv eftersom dem ganska lätt kan plocka fiender som är starkare än dem själva och göra grupp-quest på egen hand.
Paladins har nog bättre förutsättningar för överlevnad. Dem kör med den tyngsta rustningen men klarar också av att heala sig själva. Levlade 70-85 som Holy (healer) för skojs skull, gick trögt men det finns en viss tillfredställelse att göra 5-manna quest ensam.
Shamans är rätt snabba att köra med men tål inte lika mycke eftersom dem satsar mer på att plocka fienderna snabbt.
Druider kan hoppa mellan olika former, dem är typ WoW's Switz armé kniv.
Warriors pallar ju då stryk som tusan och om du kör som Fury så kan du hålla igång hela tiden utan paus efter ett par levlar.
Rogues är lite trixiga att spela med eftersom dem inte är särskilt tåliga.
Mages vill helst ha ihjäl saker innan dem kommer fram.
Warlocks är lite som en mix mellan Hunter (dem har pet) och Mage (spells).
Priest är en fjumpigare version av Paladin,har pesonligen aldrig gillat dem.
Death Knight (inte tillgängliga förens du har en level 55 karaktär och Wrath of the Lich King som är den andra expansionen) är som en mix mellan Warrior (tung rustning och slår ihjäl saker med stora vapen) och Warlock (lite diverse spells och ett mesigt pet).

Men jag rekomenderar starkt Hunter,Paladin eller Druid. Dels för att dem är lätta men också för att både Paladin och Druid kan fylla alla tre typer av roller.

Puh. Min första post blev ganska lång. Hoppas den hjälper lite i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

Hej,

Jag tänkte nu prova på World of Warcraft efter att ha vägrat i flera år. Har visserligen haft en 10-dagarsaccount för något år sedan, men då lirade jag en Paladin till level 6 och tyckte det var urtråkigt... Eftersom det är så pass nedsatt på Komplett just nu (49 spänn för "originalwow") tänkte jag nu testa lite mer på allvar. Jag har ett par frågor jag gärna skulle vilja ha svar på först.

1. Vilket wow ska jag köpa? Räcker det att jag köper den ursprungliga versionen om jag ska prova i 30 dagar, eller får jag ut någonting av att köpa någon/några av expansionerna och i så fall vad?
2. Paladin, som jag provade sist, var urtrist. Min tanke är väl att försöka bekanta mig med spelet, springa runt och inte hetsa levlandet utan bara uppleva det och ta det i min egen takt. Vilken klass tror ni passar hyfsat? Kommer alltså bara springa runt ensam och utforska lite, inte lira med andra.

Tacksam för svar!

1. Ja, du får tillgång till den omgorda världen om du endast köper "vanliga" WoW. Alltså att allt är omgjort ifrån lvl 1-60.

2. Kan kanske vara kul för dig att spela en klass som både kan heala och dpsa. Skulle välja en druid om jag vore dig! Då kan du alltså göra bra med skada på dina fiender men om du kan också heala och d.v.s hjälpa dina medspelare vid liv. Kan vara roligt att testa i dungeons. Dungeons är massor av olika ställen där du är i en grupp av fem personer. En tank som gör så att alla fiender attackerar honom, en healer som håller honom vid liv, och tre andra personer som gör mycket skada på fienderna för att få ner de.

Skicka gärna PM till mig med ifall du behöver någon hjälp med något!

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk
Medlem

Ska också börja efter flera års uppehåll.. slutade strax efter burning crusade..
Kommer endast spela av nostalgiska skäl. Vill uppleva WoW världen en "sista gång". Leka runt lite, kolla in nya klasserna etc.

Samma som med Diablo II.. ibland blev det en till vända efter reset bara för old times sake.

Enda frågan är igentligen vilken realm man ska ta.. vill ändå att det ska vara några spelare i nybörjarområdena, så det inte känns helt öde/dött.