Permalänk
Medlem

Chassi med bra kylning

Tjenare!
Är på jakt efter ett chassi med bra kylning. Priset får ligga på runt 1000kr som mest.

Just nu sitter jag på ett jättegammal chassi med urusel kylning och känner att jag verkligen borde införskaffa något nyare och bättre.
Har kollat runt lite själv, men jag har absolut noll koll på chassi och hur bra kylningen är.

Chassit i sig behöver inte vara snyggt, men det ska helst vara rymligt inuti så man slipper den trånga känslan. Samt gärna ha stöd för extrafläktar, men om standardkylningen är bra så är det absolut inget krav.
Det behöver heller inte ha stöd för m-ATX moderkort.
Men som sagt, det viktigaste är att chassit har bra kylningen och har gott om plats.

Min nuvarande dator består av (Om det kan hjälpa):
AMD Phenom II X4 965 BE
XFX ATI Radeon 5870
Gigabyte GA-MA770-UD3
2st 3,5" HDD på 320GB och 1TB
1st DVD-Brännare
Blackmagic Design Intensity Pro (PCI-E Kort)

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | GPU: ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCUII TOP | RAM: 12GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | MB: ASUS Z97-PRO GAMER ATX | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold | Monitor: BenQ 27" XL2720Z 144hz

Permalänk
Hedersmedlem

HAF 922 Mini - E är riktigt rymlig och har fin kylning. Moderkortet har bra med utrymme runt om så det är lätt att komma åt. Den låter dock en hel del så vill du ha det tyst så skall du ta något annat.
http://www.inet.se/artikel/6900652/cooler-master-haf-922-mini...

Fractal Design Define R3 är annars en bra kompromiss där man få bra med utrymme, kylning och den är tyst. Det ingår två 120mm fläktar och det finns plats för ytterligare fyra fläktar till.
http://www.inet.se/artikel/6900683/fractal-design-define-r3-v...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

HAF 922 Mini - E är riktigt rymlig och har fin kylning. Moderkortet har bra med utrymme runt om så det är lätt att komma åt. Den låter dock en hel del så vill du ha det tyst så skall du ta något annat.
http://www.inet.se/artikel/6900652/cooler-master-haf-922-mini...

Fractal Design Define R3 är annars en bra kompromiss där man få bra med utrymme, kylning och den är tyst. Det ingår två 120mm fläktar och det finns plats för ytterligare fyra fläktar till.
http://www.inet.se/artikel/6900683/fractal-design-define-r3-v...

Tackar, ska kollas på! Glömde nämna det att ljudnivån inte spelar någon roll.

- - - EDIT - - -

Gillar Fractal Design chassit väldigt mycket. Kollade på det olika färgerna också och såg att det vita kostar 100kr mer. Är detta endast på grund av färgen eller är det något annat jag missar? Jämförde dom på sidan utan att se något skillnad.

Du skrev också att det chassit var en bra kompromiss, betyder det att kylningen i det chassit är snäppet sämre än det första du länkade?
Isåfall antar jag att det gör att lösa med de fyra extraplatserna för fläktar som finns.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | GPU: ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCUII TOP | RAM: 12GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | MB: ASUS Z97-PRO GAMER ATX | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold | Monitor: BenQ 27" XL2720Z 144hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xamzter:

Tackar, ska kollas på! Glömde nämna det att ljudnivån inte spelar någon roll.

- - - EDIT - - -

Gillar Fractal Design chassit väldigt mycket. Kollade på det olika färgerna också och såg att det vita kostar 100kr mer. Är detta endast på grund av färgen eller är det något annat jag missar? Jämförde dom på sidan utan att se något skillnad.

Du skrev också att det chassit var en bra kompromiss, betyder det att kylningen i det chassit är snäppet sämre än det första du länkade?
Isåfall antar jag att det gör att lösa med de fyra extraplatserna för fläktar som finns.

Det är bara färgen som skiljer och Vitt är det nya svart så det är lite mer exklusivt.

Det som gör Define R3 till en kompromiss är ljudisoleringen som höjer temperaturen en del då alla onödiga öppningar är isolerade och metallen kan inte heller leda bort värmen lika bra som oisolerade chassin. Det ingår även bara två 120mm fläktar som räcker för en dator med bara ett grafikkort fast man kan köpa till extra fläktar så det är inet problem om man vill öka prestandan. HAF 922 Mini - E har två 200mm fläktar och en 120mm fläkt och detta i ett större chassi så den kyler mycket bra. Här finns dock ingen isolering, inte ens dammfilter så den är maxad för kylning och utrymme.

Glöm inte heller fraktfritt om du beställer från Inet.
http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Det är bara färgen som skiljer och Vitt är det nya svart så det är lite mer exklusivt.

Det som gör Define R3 till en kompromiss är ljudisoleringen som höjer temperaturen en del då alla onödiga öppningar är isolerade och metallen kan inte heller leda bort värmen lika bra som oisolerade chassin. Det ingår även bara två 120mm fläktar som räcker för en dator med bara ett grafikkort fast man kan köpa till extra fläktar så det är inet problem om man vill öka prestandan. HAF 922 Mini - E har två 200mm fläktar och en 120mm fläkt och detta i ett större chassi så den kyler mycket bra. Här finns dock ingen isolering, inte ens dammfilter så den är maxad för kylning och utrymme.

Glöm inte heller fraktfritt om du beställer från Inet.
http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Okej, en sista fråga då.
Låt säga att jag köper R3-chassit med 2st extrafläktar. Hur skulle kylningen vara jämfört med Mini - E chassit?
Kan tänka mig att fractal borde vara bättre ifall jag utnyttjar alla fläktplatser? Eller är oisolerat så mycket bättre?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xamzter:

Okej, en sista fråga då.
Låt säga att jag köper R3-chassit med 2st extrafläktar. Hur skulle kylningen vara jämfört med Mini - E chassit?
Kan tänka mig att fractal borde vara bättre ifall jag utnyttjar alla fläktplatser? Eller är oisolerat så mycket bättre?

Det finns helt enkelt inte samma utrymme för luften att ta sig in och ut ur Define R3 men fler fläktar gör skillnad och en 140mm fläkt i sidan av chassit kommer kyla grafikkortet extra bra. En fläkt i botten kommer ge bättre genomströmning och en extra fram är bra om man har flera hårddiskar. Fläktar i toppen av chassit kommer dra ut varmluft Så det finns bra med möjligheter. En sak som kommit mycket på senare år är att man vill uppnå övertryck i chassit och det gör man genom att ha fler eller snabbare fläktar som trycker in luft och fördelen med detta är att dator inte samlar damm men då måste man ha dammfilter framför fläktarna och rengöra dessa regelbundet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk

Xigmatek Utgard är också ett chassi som har bra kylning. Har 3st 120mm fläktar fram som insug. 1 120mm i botten som insug. 1 140mm på sidan som kyler grafikkorten. 1 120mm bak som bllåser ut varmluften och 2 st 140 mm fläktar i toppen som blåser ut varmluft nackdelen är att chassit är rätt så öppet, så svårt att få det helt knäpptyst. Men ja är nöjd med min ljudnivå trots så många flälkar och så pass öppet chassi.

Edit. Det ingår en 120mm fläkt fram, en bak och en 170mm fläkt i toppen så det är bra redan från början. Men jag bytte dom då ja tyckte dom lät en smula för mycket.
Köpte mitt chassi för ca 700kr.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

HAF 912 plus då? Det är ju ungefär lika stort som 922 (lite mindre) men ändå ett cäldigt rymmligt chassi. Sen finns det dammfilter och insidan är svart

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2