Banhof 100/10 Packetloss, höga svarstider. Banhofs dåliga skötsel av mitt ärende.

Permalänk

Banhof 100/10 Packetloss, höga svarstider. Banhofs dåliga skötsel av mitt ärende.

Hej! Jag har snart haft banhof i 1 år nu. Vi (tjejen beställde då jag var ute och reste) 100/10 från banhof.

Jag började märka problem med att det gick segt att surfa och youtube ex gick löjligt långsamt. (Visst, youtube är ju som det är)

Började forska i det hela och körde en trace via pingplotter.

Där märker jag att jag har tidvis väldigt mycket packetloss (upp till 100) samt allt därimellan på olika hop samtidigt ibland. Även svarstiderna varierar från normala under 10 ms till ping.sunet.se och upp till 300+ ibland.

Såhär ska det inte vara. Jag började felsöka. Kopplade förbi routern (som till viss del förstärker problemet)
Bytte kablar, köpte ny tp, provade 6 olika nätverkskort, provade annan dator. Fortfarande problem.

Såhär kunde det se ut innan jag felanmälde:

17:e Augusti 2010 ringde då banhof. De bad mig skicka in bilder på mina tracear så att det kunde göra en felanmälan. De frågade inget om min felsökning eller dyligt.
Skickade in 11st screenshots på tracear och efter att ha ringt upp dem ca 3 dagar senare för att fråga vad de tyckte så hade de inte ens öppnat mailet. Hur som helst skapades det ett case här.

Efter att inte ha hört av dem på ett tag (en vecka) ringde jag igen. Det har inte hänt något får jag till svar. Jag skulle avvakta.

Ringde 2 veckor efter det fick då höra att deras L2 (second line) konstaterat att "det inte såg bra ut" och att det skulle göra en felanmälan (Jag som redan trodde det fanns ett ärende!?)
Först nu görs en liten felsökning. Prova annan dator, rätt in i uttaget os.v.! Här felanmäler banhof till stadsnät (som till handahåller fibernätet i Örebro) Hur som haver. Ingenting händer på ett bra tag. Ringer flera gånger under de närmsta månaderna

Redan här har jag spenderat ca 30 minuter i telefonkö i snitt!

Till slut kommer en herre från stadsnät med en laptop. Han gör tp-test online och efter övertalning ringer han en kollega (?) som motvilligt gör en standard cmd ping.

Altså killen felsöker inte ens det problem jag har och hans kollega på andra sidan luren får ju inga paketförluster på alla 3 paket han skickar. (för det är ju precis så man får sig en bra uppfattning om varierande packetloss *rolleyes*)
Jag förklarar för killen att problemet inte är hastigheten på uppkopplingen utan att det är packetloss och höga svarstider.

Hör inget efter detta utan får ringa som vanligt igen. (väntade ungefär en vecka)
De har tydligen klar-rapporterat ärendet (trots att inget sms har kommit)
och de tänker nu debitera mig 1500:- eftersom de anser att det var fel på min "utrustning"

Förklarar vad killen hade sagt och gjort när han var hemma hos mig.
Det visade sig att de inte var den informationen banhof fått.

De går med på att göra en ny felanmälan. Efter detta tar det lång tid innan något händer
Jag ringer dock då och då och konstaterar att inget händer tills:
runt november (kommer absolut inte ihåg men det är innan årets slut i alla fall)
får jag besked att det var "komplicerat" och att det nu ligger på stadsnät/öbo (öbo = Örebro bostäder)
Att det var uppe i styrelsen(!?) hos open-net/statsnät eftersom att öbo inte hade skickat ut en tekniker och kontrollerat utrustningen (switchen i huset)

Sen händer absolut ingenting igen

Ringer under tidens gång då och då banhof och får svar om att inget har hänt (som vanligt)

Försöker själv skynda på genom att kontakta stadsnätsansvarige hos öbo samt min hyresvärd.
Utan större resultat dock.

17:e Februari 2011
Börjat bli desperat ringde tidigare i veckan folk från OpenNet kom till nån kundservice där jag fick reda på lite om mitt ärende. En person som skulle kolla upp nått men det har inte hänt något på några veckor. Ber dem att påminna personen

Just den dagen fick jag även för mig att ringa folk lite högre uppsatta i företaget (Nej, ingen vd eller chef) Han tog mina uppgifter och jag förklarade mitt problem.

21:a Februari 2011
En tekniker utsänd från öbo (!) kommer (och skitar ner mitt golv med betong-damm från switchrummet)
vi felsöker uttaget, mäter allt som kan tänkas mätas. En teori var förut att tp'n var dragen för nära inkommande el till huset och skulle därmed kunna tänkas störa. Så var inte fallet alla värden var okej. Vi mätte t.o.m med min egna en meters tp

Veckan efter ringer min kontakt på OpenNet och säger att de ska uppgradera Noden jag är inkopplad på för att de har sett att det är packetloss på min nod samt den "bredvid"

Avvaktar tills de har gjort det och sedan ringer min kontakt igen.
Nu ser det bättre ut men inte helt okej. Han ber mig skicka in plottar.
Vilket jag gör.

7:e Mars 2011 09:48Fick ett brev idag från en kollega till min kontakt:

"Jag har kollat på detta ärende och det ser nu bra ut på din accessnod.
För att göra en lång historia kort så har vi byggt om till en annan lösning på flera områden för att optimera accessnoderna som ni ansluter till.
Detta gjorde vi i ert område den 25:e feb.

Tyvärr så fick noden bredvid din nod problem vilket gjorde att "din" nod gick tillbaka och körde som den gjort tidigare. Detta ses även i din pp2 fil som du skickat.

Vi har nu åtgärdat problemen så du bör nu ha en stabilare uppkoppling. Din accessnod rapporterar inte heller att den tappar paket som de i vissa fall kunde göra tidigare.

Addressen efter 85.24.xxx.xx är för övrigt vår gw till bahnhof så ser du packetloss och höga svarstider efter vår gw så bör du kontakta bahnhof då vi såklart inte kan påverka något i deras nät.

Jag har kontaktat din ISP och förklarat att vi nu inte ser några fel.
Upplever du trots detta problem så kontakta dem så får vi kolla vidare. Vi ser helst att kontakten sker genom dem då det är stor risk att ärenden hamnar mellan stolarna om det inte finns inlagt i ett ärendesystem.

mvh xxxx"

Jag har under dagen kört tracear och det såg bättre ut till en början men det är inte helt löst.
Jag kollade med en kompis som bor i närheten och också har banhof 100/10
Vi är anslutna till samma nod jag bad honom köra en trace. Han hade 0% packetloss till 1:a hop:et

Jag har från 40-100% på första hop:et
Det roliga är dessutom att han pausade eventuell trafik som går via hans filserver, kopplade inte förbi hans router.
medan jag stängde av eventuella nedladdningar samt stängde av windowsbrandväggen.

Såhär ser det ut nu:

Jag tänker nu vänta på att banhof ska kontakta mig. Ska se hur lång tid det tar.
Efter det ska jag prata med deras kundservice chef då jag har ett och annat att säga när det gäller deras sätt att hantera kunder det tog bra länge innan det ens tog mitt problem "seriöst"
ska fråga vad de har för synd på sig själva ur kundservice perspektiv och felsöknings kunnande.

Ett ständigt återkommande problem har också varit deras brist på komunikation. De säger att de ska höra av sig och misslyckas gång på gång. Visst, när det inte har hänt något nytt i ärendet är det ok men när de säger att de ska återkomma och så gör de inte det. Det är det jag inte gillar.

Vad tycker du om min historia? Hur skulle du agerat i min sits. Skulle du ens tolererat tiderna det handlar om innan det händer något. Tycker du Banhof skött sig bra i detta ärende? Ja, dina åsikter helt enkelt.
/David

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Keeper of the Bamse

Finns det inget bättre alternativ till Sweclockers? http://www.fairshopping.se/ är tydligen en bra site för såna här saker

Och HEEEEJ KalleKulspruta! Har saknat din pizzaätande hund

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Finns det inget bättre alternativ till Sweclockers? http://www.fairshopping.se/ är tydligen en bra site för såna här saker

Och HEEEEJ KalleKulspruta! Har saknat din pizzaätande hund

Tjänna "Printan" Long time no see Har varit "tillbaka" en stund nu. Inte lika aktiv som förr dock.
Du verkar ha kört på under hela tiden?

Ska definitivt prova fairshopping. Dock så missade jag en grej som jag initialt tänkte ta upp: Felsöknings tips.

Vad som får anses vara inom normala gränser. Jag vet inte riktigt vad mer jag kan prova. Jag börjar bli lite paranoid att det är t.e.x. min dator som det är något med. Uppgraderade nyss och med tanke på vad jag provat känns den chansen ganska liten. Men endå.

Det känns dock så konstigt att sträckan från mig och fiber switchen är ok. Min första "nod" är okej. Går inte längre packetloss på den. Altså borde det vara sträckan mellan fiberswitchen och noden.

Man blir osäker nu när det tagit så lång tid. Vi är uppe i snart 7 månader och jag har lagt ner så mycket tid på detta. Jag ville kanske ha nån mer teknisk analys/tips av folk som är kunniga innom området.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Som du säger är det nog mellan fiberswitch och din nod, alternativ patchningen i huvudnoden. Är den uppatchad med en kabel med lite för hög dämpning i så får du ju de ovan nämnda felen. packetloss och höga svarstider.. väldigt enkelt att kolla genom att be dem gör mätningarna mellan dessa olika punkter för att eliminera problem och förhoppningsvis få fram vad som är fel!

Visa signatur

__________________
Gigabte GA-P55M-UD4, i5 760 @ Stock, Sparkle GTX460 OC @ 810 Mhz, Fractal Design 650W 80+, Corsair 12GB (2x2048MB, 2x4096Mb) 1333MHz, Lian Li PC-V351R mATX RÖD, Asus VE248H

Permalänk
Medlem

Bahnhof har börjat lagga.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Avstängd

Håller med om att det är dåligt skött. Att nån kommer hem o tptestar och skickar en vanlig windoze ping säger inte mycket i det här fallet.

Varför inte utnyttja fördelen med ett öppet stadsnät och testa en ny ISP?? Får du då fortsatta problem ligger det ju säkerligen i stadsnät/fastighetsnät. Du bör ju aldrig ha loss mot ditt första hopp förutsatt att de inte bortprioriterar icmp lr liknande.

Gällande felsökning skulle du kunna sätta nån smart switch och kolla om det går errors på porten, där kan du troligtvis utesluta fastighetsnätet.
Sen kan du sätta upp en nån extern mtr eller pingplotter mot hoppen för att se om det blir loss åt andra hållet.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

Vågar jag lita på Pingplotter föresten? Jag menar hastigheten är ju bra och jag kan surfa. Inga avbrott o.s.v Trots det 40-100% packetloss till första hoppet. (Gatway)

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalleKulspruta:

Vågar jag lita på Pingplotter föresten? Jag menar hastigheten är ju bra och jag kan surfa. Inga avbrott o.s.v Trots det 40-100% packetloss till första hoppet. (Gatway)

förutsatt att du är säker på din utrustning och att icmp inte filtreras i nätet så kan du absolut lita på pingplotter.

Många ISP:er använder det i felsökningssyfte. Lite tråkigt att det inte är ett öppet program.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Vågar jag lita på Pingplotter föresten? Jag menar hastigheten är ju bra och jag kan surfa. Inga avbrott o.s.v Trots det 40-100% packetloss till första hoppet. (Gatway)

Är det att se om du har packetloss du är ute efter att se är det ju enkelt att testa i något spel. Till exempel gamla Quake 2 går att lira online med demot + senaste patchen, netgraph 1 i consolen och leta efter röda streck.

Permalänk
Skrivet av WetWilly:

förutsatt att du är säker på din utrustning och att icmp inte filtreras i nätet så kan du absolut lita på pingplotter.

Många ISP:er använder det i felsökningssyfte. Lite tråkigt att det inte är ett öppet program.

Jag känner mig säker på min utrustning (men man kan aldrig vara 100%)
Datorn i signatur med win 7 64 bit.

Banhof själva använde visst pingplotter med. På bredbandsbolaget användes putty/tank.

Ja, det borde verkligen vara öppet!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Vågar jag lita på Pingplotter föresten? Jag menar hastigheten är ju bra och jag kan surfa. Inga avbrott o.s.v Trots det 40-100% packetloss till första hoppet. (Gatway)

Att man har packet loss till en enda nod på vägen är inte direkt något att bry sig om, kan vara så enkelt att den prioriterar ner att svara på ping, eller har ett filter på ett antal per sekund osv.

Skulle du haft packet loss på en länk eller över en nod skulle det synas på alla noder efter den.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Uppdatering: Det har inte blivit löst ännu. Nu är dessutom hastigheten påverkad. Runt 50 -60 Mbit får jag ut. Felanmälde efter senaste "klar-rapporteringen". Sedan dess har det som vanligt gått segt och de verkar sakna förmågan att kommunicera på banhof. Både internt och externt. När jag ringde upp och gratulerade på ett årsdagen och bad för 3:e gången om att få prata med chefen för supporten har det hänt lite i varje fall. Efter ca 4-5 dagar ringde en chef upp och gullade lite med mig. De sa själva att de var dåliga på att kommunicera i varje fall ut till kund. Samt att ge någon slags ledtid på hur långt ett ärende egentligen får ta. I tisdags var här ytterligare en tekniker som fastslog att det inte var som det skulle. Nu väntar jag återigen på att de ska analysera och försöka hitta någon lösning. 14 hop till ping.sunet.se är väll lite väl högt?

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Uppdatering: Det har inte blivit löst ännu. Nu är dessutom hastigheten påverkad. Runt 50 -60 Mbit får jag ut. Felanmälde efter senaste "klar-rapporteringen". Sedan dess har det som vanligt gått segt och de verkar sakna förmågan att kommunicera på banhof. Både internt och externt. När jag ringde upp och gratulerade på ett årsdagen och bad för 3:e gången om att få prata med chefen för supporten har det hänt lite i varje fall. Efter ca 4-5 dagar ringde en chef upp och gullade lite med mig. De sa själva att de var dåliga på att kommunicera i varje fall ut till kund. Samt att ge någon slags ledtid på hur långt ett ärende egentligen får ta. I tisdags var här ytterligare en tekniker som fastslog att det inte var som det skulle. Nu väntar jag återigen på att de ska analysera och försöka hitta någon lösning. 14 hop till ping.sunet.se är väll lite väl högt?

Pasta ny pingplotter.

Baserat på dina tidigare har du 4 hops i Bahnhofs nät, resten ligger i opennets samt sunets nät. Att förlora pings mot en nod är inte onormalt, har du packet loss så syns det genom att du förlorar pings på hela vägen mot ditt mål, inte bara första.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av maniak:

Pasta ny pingplotter.

Baserat på dina tidigare har du 4 hops i Bahnhofs nät, resten ligger i opennets samt sunets nät. Att förlora pings mot en nod är inte onormalt, har du packet loss så syns det genom att du förlorar pings på hela vägen mot ditt mål, inte bara första.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Ser väl bra ut?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Ser väl bra ut?

För att utvecklasMmaniaks svar: Hade du haft verklig packetloss hade det visat sig på *alla* noderna eftersom paketet då inte hade kommit fram. Får du 'packetloss' mot endast en nod så var det helt enkelt för att den noden valde att inte svara. Det ger ingen effekt på verklig trafik.

Det där är inte packetloss.

Permalänk
Skrivet av maniak:

Ser väl bra ut?

Pingen. Min/max. Lite väl högt/ojämt eller?

Tycker det borde vara betydligt lägre och stadigare. säg. 12ms hela tiden.

Sätter jag ca 1500 samples to include så är det några procent (runt 5%) pl på samtliga (förutom den som blockar och på första där det är en bit över 50%)

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Pingen. Min/max. Lite väl högt/ojämt eller?

Tycker det borde vara betydligt lägre och stadigare. säg. 12ms hela tiden.

Sätter jag ca 1500 samples to include så är det några procent (runt 5%) pl på samtliga (förutom den som blockar och på första där det är en bit över 50%)

Om du kör två pingplotters mot två olika mål, t.ex. ping.sunet.se och bahnhof.se (bara för att hitta ett mål du inte har så många hopp till) samtidigt, hur ser dom ut? Lägg upp bilderna!

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Om du kör två pingplotters mot två olika mål, t.ex. ping.sunet.se och bahnhof.se (bara för att hitta ett mål du inte har så många hopp till) samtidigt, hur ser dom ut? Lägg upp bilderna!

Svårt att hitta något med mindre än 11 hop. Det var också en sak när jag jämförde med min vän som sitter på samma "nod" (samma hostname till första hoppet) samt att han även har bahnhof. Visade sig att han hade några hop mindre!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

För att lättare felsöka rekommenderar jag andra inställningar i Pingplotter.

Under options/display, att paketförlustskalan sätts till 100%.
Under options/packet, att "time to wait for pingreplies" sätts till ett mycket högt värde, typ 20000ms.
Att under Sampling i diagraminställningarna sätter unlimited,Trace Interval till 1 sekund,Statistics till ALL.
Att man väljer att visa alla hoppen i diagramskalan.

Har man paketförlust skalan låg och TTL lågt kan man lätt tro att det finns mycket paketförluster när det istället handlar om någon flaskhals som fördröjer paketen.
Med mina rekommenderade inställningar kan man på ett bra sätt spara hela databasfilen och i efterhand titta på resultatet med skild grafisk tidsupplösning från 5 min till 48 tim utan att försämra provtagningsnoggrannheten.

Man kan även slå på och av den grafiska visningen av hoppen.Med en grafisk visning av alla hoppen kan man lättare utläsa vad som påverkas och var.Ibland kan vissa typer av fel lättare påvisas med 5 min upplösning av kurvan, i andra avläses lättare resultatet av en långpingkurva med t ex 48 tims upplösning(om man spårat så länge).

Vid långtidsspårning går det lättare se om problemet varierar över tid.Exempelvis påvisa överbelastning kvällstid.

Jag hade tex själv stora problem med min Comhemuppkoppling.Det var inte spelbart men jag tyckte inte att paketförlustvisningen var rimlig i förhållande till pingen.Hade ett par hopp inom comhem som visade konstant 100% paketförlust,men som inte kändes så vid surfning.Jag började då höja TTL (Time to live) till allt högre värden.När jag satte TTL till 20000ms började jag för första gången få en visning av pingkurvan.Kunde ha värden på runt 16700ms. Längre fram under min problemperiod kunde pingen ligga mycket stabilt runt 15000ms på Comhems routerhopp.Min gateway hos Comhem låg vid denna period bra till i respons,det var de två följande hoppen som var det stora problemet.
Tack vare långtidsping och ovanstående inställningar var orsaken lättare att spåra och Comhem kunde äntligen lösa problemen.Under min Problemperiod hade jag utmärkt upp och nerladdning med mitt XXL 100/10,men spelbart var det inte.