Banhof 100/10 Packetloss, höga svarstider. Banhofs dåliga skötsel av mitt ärende.
Hej! Jag har snart haft banhof i 1 år nu. Vi (tjejen beställde då jag var ute och reste) 100/10 från banhof.
Jag började märka problem med att det gick segt att surfa och youtube ex gick löjligt långsamt. (Visst, youtube är ju som det är)
Började forska i det hela och körde en trace via pingplotter.
Där märker jag att jag har tidvis väldigt mycket packetloss (upp till 100) samt allt därimellan på olika hop samtidigt ibland. Även svarstiderna varierar från normala under 10 ms till ping.sunet.se och upp till 300+ ibland.
Såhär ska det inte vara. Jag började felsöka. Kopplade förbi routern (som till viss del förstärker problemet)
Bytte kablar, köpte ny tp, provade 6 olika nätverkskort, provade annan dator. Fortfarande problem.
Såhär kunde det se ut innan jag felanmälde:
17:e Augusti 2010 ringde då banhof. De bad mig skicka in bilder på mina tracear så att det kunde göra en felanmälan. De frågade inget om min felsökning eller dyligt.
Skickade in 11st screenshots på tracear och efter att ha ringt upp dem ca 3 dagar senare för att fråga vad de tyckte så hade de inte ens öppnat mailet. Hur som helst skapades det ett case här.
Efter att inte ha hört av dem på ett tag (en vecka) ringde jag igen. Det har inte hänt något får jag till svar. Jag skulle avvakta.
Ringde 2 veckor efter det fick då höra att deras L2 (second line) konstaterat att "det inte såg bra ut" och att det skulle göra en felanmälan (Jag som redan trodde det fanns ett ärende!?)
Först nu görs en liten felsökning. Prova annan dator, rätt in i uttaget os.v.! Här felanmäler banhof till stadsnät (som till handahåller fibernätet i Örebro) Hur som haver. Ingenting händer på ett bra tag. Ringer flera gånger under de närmsta månaderna
Redan här har jag spenderat ca 30 minuter i telefonkö i snitt!
Till slut kommer en herre från stadsnät med en laptop. Han gör tp-test online och efter övertalning ringer han en kollega (?) som motvilligt gör en standard cmd ping.
Altså killen felsöker inte ens det problem jag har och hans kollega på andra sidan luren får ju inga paketförluster på alla 3 paket han skickar. (för det är ju precis så man får sig en bra uppfattning om varierande packetloss *rolleyes*)
Jag förklarar för killen att problemet inte är hastigheten på uppkopplingen utan att det är packetloss och höga svarstider.
Hör inget efter detta utan får ringa som vanligt igen. (väntade ungefär en vecka)
De har tydligen klar-rapporterat ärendet (trots att inget sms har kommit)
och de tänker nu debitera mig 1500:- eftersom de anser att det var fel på min "utrustning"
Förklarar vad killen hade sagt och gjort när han var hemma hos mig.
Det visade sig att de inte var den informationen banhof fått.
De går med på att göra en ny felanmälan. Efter detta tar det lång tid innan något händer
Jag ringer dock då och då och konstaterar att inget händer tills:
runt november (kommer absolut inte ihåg men det är innan årets slut i alla fall)
får jag besked att det var "komplicerat" och att det nu ligger på stadsnät/öbo (öbo = Örebro bostäder)
Att det var uppe i styrelsen(!?) hos open-net/statsnät eftersom att öbo inte hade skickat ut en tekniker och kontrollerat utrustningen (switchen i huset)
Sen händer absolut ingenting igen
Ringer under tidens gång då och då banhof och får svar om att inget har hänt (som vanligt)
Försöker själv skynda på genom att kontakta stadsnätsansvarige hos öbo samt min hyresvärd.
Utan större resultat dock.
17:e Februari 2011
Börjat bli desperat ringde tidigare i veckan folk från OpenNet kom till nån kundservice där jag fick reda på lite om mitt ärende. En person som skulle kolla upp nått men det har inte hänt något på några veckor. Ber dem att påminna personen
Just den dagen fick jag även för mig att ringa folk lite högre uppsatta i företaget (Nej, ingen vd eller chef) Han tog mina uppgifter och jag förklarade mitt problem.
21:a Februari 2011
En tekniker utsänd från öbo (!) kommer (och skitar ner mitt golv med betong-damm från switchrummet)
vi felsöker uttaget, mäter allt som kan tänkas mätas. En teori var förut att tp'n var dragen för nära inkommande el till huset och skulle därmed kunna tänkas störa. Så var inte fallet alla värden var okej. Vi mätte t.o.m med min egna en meters tp
Veckan efter ringer min kontakt på OpenNet och säger att de ska uppgradera Noden jag är inkopplad på för att de har sett att det är packetloss på min nod samt den "bredvid"
Avvaktar tills de har gjort det och sedan ringer min kontakt igen.
Nu ser det bättre ut men inte helt okej. Han ber mig skicka in plottar.
Vilket jag gör.
7:e Mars 2011 09:48Fick ett brev idag från en kollega till min kontakt:
"Jag har kollat på detta ärende och det ser nu bra ut på din accessnod.
För att göra en lång historia kort så har vi byggt om till en annan lösning på flera områden för att optimera accessnoderna som ni ansluter till.
Detta gjorde vi i ert område den 25:e feb.
Tyvärr så fick noden bredvid din nod problem vilket gjorde att "din" nod gick tillbaka och körde som den gjort tidigare. Detta ses även i din pp2 fil som du skickat.
Vi har nu åtgärdat problemen så du bör nu ha en stabilare uppkoppling. Din accessnod rapporterar inte heller att den tappar paket som de i vissa fall kunde göra tidigare.
Addressen efter 85.24.xxx.xx är för övrigt vår gw till bahnhof så ser du packetloss och höga svarstider efter vår gw så bör du kontakta bahnhof då vi såklart inte kan påverka något i deras nät.
Jag har kontaktat din ISP och förklarat att vi nu inte ser några fel.
Upplever du trots detta problem så kontakta dem så får vi kolla vidare. Vi ser helst att kontakten sker genom dem då det är stor risk att ärenden hamnar mellan stolarna om det inte finns inlagt i ett ärendesystem.
mvh xxxx"
Jag har under dagen kört tracear och det såg bättre ut till en början men det är inte helt löst.
Jag kollade med en kompis som bor i närheten och också har banhof 100/10
Vi är anslutna till samma nod jag bad honom köra en trace. Han hade 0% packetloss till 1:a hop:et
Jag har från 40-100% på första hop:et
Det roliga är dessutom att han pausade eventuell trafik som går via hans filserver, kopplade inte förbi hans router.
medan jag stängde av eventuella nedladdningar samt stängde av windowsbrandväggen.
Såhär ser det ut nu:
Jag tänker nu vänta på att banhof ska kontakta mig. Ska se hur lång tid det tar.
Efter det ska jag prata med deras kundservice chef då jag har ett och annat att säga när det gäller deras sätt att hantera kunder det tog bra länge innan det ens tog mitt problem "seriöst"
ska fråga vad de har för synd på sig själva ur kundservice perspektiv och felsöknings kunnande.
Ett ständigt återkommande problem har också varit deras brist på komunikation. De säger att de ska höra av sig och misslyckas gång på gång. Visst, när det inte har hänt något nytt i ärendet är det ok men när de säger att de ska återkomma och så gör de inte det. Det är det jag inte gillar.
Vad tycker du om min historia? Hur skulle du agerat i min sits. Skulle du ens tolererat tiderna det handlar om innan det händer något. Tycker du Banhof skött sig bra i detta ärende? Ja, dina åsikter helt enkelt.
/David
~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |