iMac 21,5" som musikdator?

Permalänk
Medlem

iMac 21,5" som musikdator?

Hej,
jag har funderat och funderat över det här med musikdator, och har kommit fram till att jag kanske borde ha en mac, och det som då känns mest passande (pris/prestanda) är iMac, och då 21,5" i3 standardversionen.
Någon här som har erfarenhet av att använda dagens iMac till musikproduktion?
Jag har väl främst tänkt att använda mig av Cubase, men även utforska Logic varianterna och även använda mig av FL studio via bootcamp.
Rätt mkt samplingar, mkt VSTi's och effekter blir det, och jag har tänkt att skaffa till ett externt ljudkort vid löning.

Vad tror ni? Och gällande externt ljudkort, några tips? Behöver i princip bara koppla in midi-klav och en mic.

Tack på förhud!

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Om du ska nu använda cubase varför inte bara ta en pc? mycket mer för pengarna.

"och det som då känns mest passande (pris/prestanda)" du får mycket mer på pc hållet.

i3 skulle jag inte rekommendera, minst en i5 eller i7

Angående ljudkort kolla här! http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=firewire_ljudinterface&o...
Om du bara behöver en enkel så är denna passande http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_pro_14.htm

Permalänk
Medlem

Jo, jag har förstått att man får mer prestanda om jag plockar ihop en pc, men jag är inte mycket för att försöka få ihop rätt komponenter och optimera datorn för ett musiksystem.
Och de paket jag kollat hittils under köpråd har väl sett ok ut, men ingenting som verkar vara helt 100.
Just därför jag börjat fundera på mac, får skärm och allt i ett, inge krusiduller osv. Dyrare, visst, men det är väl mer stabilt enligt macförespråkarna också..

Ljudkortet såg trevligt ut också, men just det som förvirrar mig är allt prat om Texas Instruments/FW och kompatibel med det ena men inte med det andra, funkar klockrent med det systemet och total fail med det andra, och jag har som sagt inte lyckats begripa mig på vad som är kompatibelt med vad ^^

Kanske borde starta en tråd under köpråd istället och försöka knepa ihop en pc ändå..
Skärm, os, grafikkort inte så viktigt, externt ljudkort och ett maxpris på 12.000:- .. hmm.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Just som musikdator ligger Mac i mina ögon några snäpp före.
Dels att man kan använda Logic, som är ett mycket trevligt och resurseffektivt program med massor av schyssta pluggar och instrument redan i grundutförandet.
Sen är det bättre optimerat för ex Pro Tools, som min pc trots alla optimeringar i världen inte vill bli kompis med.

Angående ljudkort finns det egentligen ingen anledning att köra på ett firewirekort, då usb-ljudkorten räcker gott och väl om du bara vill spela in med en mick i taget.
Detta gör att du slipper bekymra dig om firewirestöd om du nu väljer en pc,
vilket Jag nog bara skulle ha gjort om jag skulle köra just Cubase.
Vet inte om du testat något av de andra programmen jag nämnt ännu,
men gör gärna det och köp dator utifrån detta. Det är mitt tips.
Kan säga att jag lämnade cubase ganska fort när jag prövat Pro Tools, och har nu blivit rätt såld på Logic också!

Permalänk
Medlem

Ta en titt här, nästa exakt samma http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Angående firewire så är det texas man ska ha! inget annat Man får helt enkelt kolla upp moderkortet och se vilken kontroller/chipset dom har till firewire. Eller så köper man ett instickskort. tex http://www.inet.se/artikel/5400778/firewire-2-portar-pcie
Dock behöver du bara tänkte på det om du ska köra med ett ljudkort som har firewire Pci/Pci-x e bäst sen följer firewire efter och sist med usb.
Dock är det inget speciellt du behöver tänka på om du nu bara har en mic.

Permalänk
Medlem

Vad gäller program så har jag inte provat varken Logic eller Pro Tools, men jag är väldigt öppen för förslag, har tänkt att testa lite av Native Instruments prylar oxå.
Just Cubase är ingen prio sådär, målet är att jag ska ha ett "huvudprogram" där jag sätter ihop allt, medan jag kan ha exempelvis FL studio/Cubase/osv som komplement om det är något jag behöver.
Problemet är att jag just nu sitter på en rätt kass laptop, där det knappt går att göra nånting överhuvudtaget, och det är t.om tråkigt att testa nya program/demos när det bara är långsamt och skit ;P
Men vad tror du Lejnoss, ang Logic och Pro tools, fungerar de bra till att göra elektronisk musik med? Eller bör jag isåfall hålla mig till Cubase/FL (vilket då styr mig mer mot pc återigen, heh)
Och ja, verkar som att USB börjar bli bättre och bättre hela tiden när det kommer till ljudkorten.

Wasting; Ja, jag har kikat i den tråden också, men jag blir ändå inte klok på vad jag borde göra, heh..
Blir ju ändå ingen proffs-produktion direkt, utan semi-amatörnivå tills vidare, och jag vill mest ha något som jag kan bygga en stabil grund med, tills jag eventuellt tar ett steg uppåt och börjar bli mer seriös med producerandet.
Sen är jag rätt lat också, jag orkar inte sitta och tweaka, pilla, trixa, fixa osv, det tyckte jag var kul förut men idag vill jag mest bara slippa tänka på nått och ägna fokus åt det som jag tycker är roligt, dvs skapandet

Blah, vad svårt det ska vara, men ska nog slå till på nått antingen idag eller under helgen, hm.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll om du använder pro tools, logic, cubase eller fl studio, oavsett om du håller på med elektronisk eller deathmetal musik.
Det gäller sig att testa sig fram vad som passar EN SJÄLV bäst och vad man gillar.

För mig är det cubase som gäller då jag föredrar PC, skulle dock vilja ha pro tools och leka med (har testat det) dock stör jag mig enormt på att dom låser programmet till deras egna ljudkort. och LE varianten med M-audio är för "klen" etc dom har max gräns på en (ca) 40 channels som du kan ha och lite annat skit

USB vs Firefirw vs PCI. det är inget skillnad på själva ljudkvalitet eller features. allt handlar om bandwith/latency
usb skulle inte tex funka med 64 sampels buffert och spela in en 20 kanaler samtidigt, det är då man behöver pci som interface.
Dock skulle jag även rekommendera firewire över usb även om du bara har en mic. du får överlag bättre ASIO performance. skiljer inte mycket i pengar om ens det gör det.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasting:

Det spelar ingen roll om du använder pro tools, logic, cubase eller fl studio, oavsett om du håller på med elektronisk eller deathmetal musik.
Det gäller sig att testa sig fram vad som passar EN SJÄLV bäst och vad man gillar.

För mig är det cubase som gäller då jag föredrar PC, skulle dock vilja ha pro tools och leka med (har testat det) dock stör jag mig enormt på att dom låser programmet till deras egna ljudkort. och LE varianten med M-audio är för "klen" etc dom har max gräns på en (ca) 40 channels som du kan ha och lite annat skit

USB vs Firefirw vs PCI. det är inget skillnad på själva ljudkvalitet eller features. allt handlar om bandwith/latency
usb skulle inte tex funka med 64 sampels buffert och spela in en 20 kanaler samtidigt, det är då man behöver pci som interface.
Dock skulle jag även rekommendera firewire över usb även om du bara har en mic. du får överlag bättre ASIO performance. skiljer inte mycket i pengar om ens det gör det.

Mvh

Trodde inte det gick att missa världsnyheten i och med Pro Tools 9 - inget kvar att använda avid/m-audio-ljudkort längre!
Jag tycker inte att man generellt kan säga vilket av pci, usb och firewire som är bäst,
tillverkarna är optimerar ljudkorten mer eller mindre väl. T.ex. RME Babyface, som är ett USB-kort, tycks spöa det mesta i samma prisklass, firewire eller usb.

Annars håller jag med det du säger om programval, finns inget som är mer lämpat åt en viss musikstil.
Pro Tools har väldigt bra audiohantering, det följer med en skaplig grund med pluggar+några virtual instruments som låter allt ifrån bra till riktigt illa. Programmet är lätt att lära sig, och när man är van går det att arbeta riktigt snabbt och smidigt i det. Är ganska kräset med vilken dator man kör med och drar mycket kräm.
Logic upplever jag som ganska klumpigt gällande audiohantering, men det är såklart vad man är van med. I mixsituation fungerar programmet dock riktigt bra, och har många schyssta funktioner om man vill testa olika arr på låten man arbetar med. Följer med riktigt vettiga pluggar och mycket virtual instruments som låter riktigt trevligt. Är även förhållandevis processorsnålt, varför det skulle gå att köra stora projekt även på en iMac med i3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

Trodde inte det gick att missa världsnyheten i och med Pro Tools 9 - inget kvar att använda avid/m-audio-ljudkort längre!

varje dag lär man sig något nytt, tackar

Permalänk
Medlem

http://img135.imageshack.us/img135/3332/dontgetamac.jpg

Och tänkt inte att det är ännu en skitgrej om Mac, ta dig tid att läsa igenom det. Verkligen helt SJUKT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

Just som musikdator ligger Mac i mina ögon några snäpp före.
Dels att man kan använda Logic, som är ett mycket trevligt och resurseffektivt program med massor av schyssta pluggar och instrument redan i grundutförandet.

Jag har använt FL Studio på en bajsig HP-laptop utan problem även med tio femton lager ljud utan problem medan Logic med två lager ljud knastrar på en Mac Mini med fyra gånger prestandan.

Skrivet av Lejnoss:

Sen är det bättre optimerat för ex Pro Tools, som min pc trots alla optimeringar i världen inte vill bli kompis med.

Så Macar är automatiskt bättre för Pro Tools för att ditt hemmabygge som säkert saknar ljudkort eller något inte funkar med Pro Tools ordentligt?

Jag säger inte att du har fel, men det känns som ganska konstiga argument.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av zoorex:

http://img135.imageshack.us/img135/3332/dontgetamac.jpg

Och tänkt inte att det är ännu en skitgrej om Mac, ta dig tid att läsa igenom det. Verkligen helt SJUKT!

Jag tycker också att det är helt sjukt, fast inte på samma sätt som sig.

Det är Intel's prisbild och inte Apples när det kommer till processorerna, sedan att Apple bara skriver ut klockhastigheten när det faktiskt rör sig om två helt skilda processorer varav den andra kostar mer än det dubbla av den föregående även löst.

När det kommer till ramminne så vill personen som kokat ihop den där bilden inte gärna se att det faktiskt är ECC-minnen och inga lösviktsminnen från Corsair.

Dessutom är detta absolut inte överförbart på alla modellerna, när det kommer till iMac så har datorn en skärm som helt själv är värd nästan lika mycket som hela datorn.

Jag är inte här för att leka beskyddare, jag har enbart PC själv. Men allt är inte så hemskt som det gärna målas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag har använt FL Studio på en bajsig HP-laptop utan problem även med tio femton lager ljud utan problem medan Logic med två lager ljud knastrar på en Mac Mini med fyra gånger prestandan.

Så Macar är automatiskt bättre för Pro Tools för att ditt hemmabygge som säkert saknar ljudkort eller något inte funkar med Pro Tools ordentligt?

Jag säger inte att du har fel, men det känns som ganska konstiga argument.

Heh, ganska roligt att du använder samma typ av argument för att backa upp din egen åsikt, och sen klankar ned på mina.
Utan ljudkort? Vad snackar du om?
Jag har använt mig av ett pci-kort, ett erkänt stabilt M-Audio Delta 1010.
Optimeringslistan som Avid har satt ut för PC är milslång, medan den för Mac är i princip installera och var glad, allt fungerar.

rikk0 säger ju själv att han inte har lust att tweaka, trixa och fixa, och när jag har spenderat en jävla massa tid att göra just det min PC för att den ska fungera skapligt känns det som ett jävla tips att säga "mac suger, köp en PC för den är mycket bättre på pappret."

Du behöver inte vara otrevlig och anklaga mig för att vara okunnig bara för att du inte håller med mig, förstör bara tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

Heh, ganska roligt att du använder samma typ av argument för att backa upp din egen åsikt, och sen klankar ned på mina.

Ser du inte hur korkat det är? "Min konstiga dator presterar si och så bra"

Skrivet av Lejnoss:

Utan ljudkort? Vad snackar du om?
Jag har använt mig av ett pci-kort, ett erkänt stabilt M-Audio Delta 1010.
Optimeringslistan som Avid har satt ut för PC är milslång, medan den för Mac är i princip installera och var glad, allt fungerar.

Jag ser det.

Skrivet av Lejnoss:

rikk0 säger ju själv att han inte har lust att tweaka, trixa och fixa, och när jag har spenderat en jävla massa tid att göra just det min PC för att den ska fungera skapligt känns det som ett jävla tips att säga "mac suger, köp en PC för den är mycket bättre på pappret."

Har man den budgeten får man kompromissa. Ska man slänga en kvarts miljon på en studio kanske det inte spelar någon roll om man lägger tolv tusen extra på äpplet, men här är det inte mycket pengar som diskuteras. För samma peng så får du en dator med SSD och annat smått och gott.

Jag har aldrig någonsin behövt trimma för att få min Windowsinstallation att flyta på (om man inte räknar att stänga av Aero Flip 3D, men det är en personlig smaksak), medan listan i Mac OS är något längre - stänga av den hemska musaccelerationen, installera NTFS-stöd, trixa med docken... inget hårt jobb men ändå mer.

Förutom om man räknar att installera Asio4all om man har ett konsumentljudkort, men det tar någon minut och ger bra resultat.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Ser du inte hur korkat det är? "Min konstiga dator presterar si och så bra"

http://grab.by/grabs/1347c0f2e94357beab746bfd8a20095b.png

Jag ser det.

Har man den budgeten får man kompromissa. Ska man slänga en kvarts miljon på en studio kanske det inte spelar någon roll om man lägger tolv tusen extra på äpplet, men här är det inte mycket pengar som diskuteras. För samma peng så får du en dator med SSD och annat smått och gott.

Jag har aldrig någonsin behövt trimma för att få min Windowsinstallation att flyta på (om man inte räknar att stänga av Aero Flip 3D, men det är en personlig smaksak), medan listan i Mac OS är något längre - stänga av den hemska musaccelerationen, installera NTFS-stöd, trixa med docken... inget hårt jobb men ändå mer.

Förutom om man räknar att installera Asio4all om man har ett konsumentljudkort, men det tar någon minut och ger bra resultat.

Kikade du någonsin in på länkarna för rekommenderade windows/mac-datorer?

Det är väl ingen kompromiss att skaffa en iMac för 10 tusen istället för en pc för samma summa?
Många använder just en sådan till musikproduktion med bra resultat, vilket även det gör det lättare att lösa eventuella problem, då andra säkert har stött på samma problem med samma setup isåfall.
Och om den datorn räcker, är rapp och är problemfri, vad spelar det då för roll att du kunde fått en ssd, 8 gb ram extra, ett kraftigt grafikkort och en sämre skärm om du köpt pc?

Mitt Windows har även det fungerat bra till det mesta, förutom just Pro Tools. Jag gillar alltså Windows 7, ta det därför inte personligt.

Jag har tänkt byta till laptop snart, och hur gärna jag skulle vilja slippa att lägga 10papp eller mer på en macbook pro ser jag inte riktigt någon annan möjlighet, då att köpa en märkes-pc för musikbruk är lite som rysk roulette.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

Kikade du någonsin in på länkarna för rekommenderade windows/mac-datorer?

Identisk, ungefär.

Skrivet av Lejnoss:

Det är väl ingen kompromiss att skaffa en iMac för 10 tusen istället för en pc för samma summa?
Många använder just en sådan till musikproduktion med bra resultat, vilket även det gör det lättare att lösa eventuella problem, då andra säkert har stött på samma problem med samma setup isåfall.

Laidback Luke använder en Packard Bell-laptop för några tusenlappar och han är på Top 20 på DJ Mag-listan (plats #17 om jag minns rätt?), tror du inte man får bra resultat om man har talang oavsett? Bra resultat ur dator =/= bra deal.

Skrivet av Lejnoss:

Och om den datorn räcker, är rapp och är problemfri, vad spelar det då för roll att du kunde fått en ssd, 8 gb ram extra, ett kraftigt grafikkort och en sämre skärm om du köpt pc?

Vem dillar om grafikkort? Poängen är att man hade fått ett ljudkort med bra lägre latencies och en SSD vilket verkligen snabbar upp allt arbete för samma peng. Skärmar har man oftast, dessutom.

Skrivet av Lejnoss:

Jag har tänkt byta till laptop snart, och hur gärna jag skulle vilja slippa att lägga 10papp eller mer på en macbook pro ser jag inte riktigt någon annan möjlighet, då att köpa en märkes-pc för musikbruk är lite som rysk roulette.

Nejdå, inte så länge du håller dig till de rekommenderade kraven. Erkänn, du suktar bara efter unibodyn.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Identisk, ungefär.

Laidback Luke använder en Packard Bell-laptop för några tusenlappar och han är på Top 20 på DJ Mag-listan (plats #17 om jag minns rätt?), tror du inte man får bra resultat om man har talang oavsett? Bra resultat ur dator =/= bra deal.

Vem dillar om grafikkort? Poängen är att man hade fått ett ljudkort med bra lägre latencies och en SSD vilket verkligen snabbar upp allt arbete för samma peng. Skärmar har man oftast, dessutom.

Nejdå, inte så länge du håller dig till de rekommenderade kraven. Erkänn, du suktar bara efter unibodyn.

Heh, nej de rekommenderar alla hyfsat nya imac och macbook pro, och typ 10 specifika pc modeller.
Självklart går det att spela in och göra hits med vilket skit som helst, asio4all som du nämnde är toppen om man inte vill lägga några pengar alls, men ändå göra musik med t.ex. midi och loopar.
Jag har gjort många inspelningar jag är nöjd med på min småstruliga PC, men nog fan stör den mitt arbete titt som tätt.
Men vill någon skaffa sig en ordentlig dator dedikerad till musik så tycker jag att en iMac är ett bra alternativ. PUNKT. Många håller med mig. Många gör det inte.
Jag tycker t.ex. SSD är värt det, men det hör inte hit.

Viktigare än val av dator tycker jag är själva musikprogrammet, hitta något som funkar bra med ditt workflow. Hitta en dator som är strulfri, så den inte stjäl energi från ditt skapande.

Äh, finns ju många bärbara PC:s som är minst lika "snygga" som en macbook pro, om det nu är viktigt med en "snygg" dator.
Tyvärr tycks inte de rekommenderade kraven räcka särskilt ofta. Många laptops lider av undermåliga firewireportar, med mera. Varför tror du annars att Avids lista över laptops som stödjs är så kort? Jag menar inte att det inte finns några fler som kommer att fungera bra med Pro Tools eller andra musikprogram för den delen, men det talar ändå sitt tydliga språk.
Cubase, Reaper o Reason är lite mer tacksamma, de har jag skapliga erfarenheter av även på gamla "skräpdatorer", mycket beror alltså på vilket program man vill köra, vilket är det ända jag egentligen ville ha sagt.
...
eller en sak till, mac är alltid bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoorex:

http://img135.imageshack.us/img135/3332/dontgetamac.jpg

Och tänkt inte att det är ännu en skitgrej om Mac, ta dig tid att läsa igenom det. Verkligen helt SJUKT!

Inte för att göra detta till en mac vs pc tråd, men jag vill bara påpeka några saker Mac Pro, Mac Mini och iMac 21,5" Macbook(den plastiga), alla dom är överprisade, men resten får man verkligen valuta för pengarna tycker jag iaf Tex Macbook Pro 13" visst du kan få bättre prestanda i tex en MSI än vad du får i äppledatorn men i MBP'en så får du många extra saker, tex bakgrundsbelyst tbord, batteritid, grym styrplatta aa du fattar och det är det folk betalar för Jag själv har PC och haft det hela livet och enda erfarenheten jag har av macs är när man har stått o pillat på dom i media market.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

Heh, nej de rekommenderar alla hyfsat nya imac och macbook pro, och typ 10 specifika pc modeller.

Lista med krav för att det ska funka är inte samma sak som lista med datorer som fungerar.

Skrivet av Lejnoss:

Men vill någon skaffa sig en ordentlig dator dedikerad till musik så tycker jag att en iMac är ett bra alternativ. PUNKT. Många håller med mig. Många gör det inte.
Jag tycker t.ex. SSD är värt det, men det hör inte hit.

Man kan inte behålla kakan och äta den.

Skrivet av Lejnoss:

Viktigare än val av dator tycker jag är själva musikprogrammet, hitta något som funkar bra med ditt workflow. Hitta en dator som är strulfri, så den inte stjäl energi från ditt skapande.

Men när den skitbilliga i3-processorn börjar knastra efter att man har fyra lager ljud och man inte har några möjligheter att uppgradera datorn...

Skrivet av Lejnoss:

Äh, finns ju många bärbara PC:s som är minst lika "snygga" som en macbook pro, om det nu är viktigt med en "snygg" dator.
Tyvärr tycks inte de rekommenderade kraven räcka särskilt ofta. Många laptops lider av undermåliga firewireportar, med mera. Varför tror du annars att Avids lista över laptops som stödjs är så kort?

För att de bara har testat ett antal datorer. De har inte tid att köpa alla datorer i hela världen.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rikk0:

Hej,
jag har funderat och funderat över det här med musikdator, och har kommit fram till att jag kanske borde ha en mac, och det som då känns mest passande (pris/prestanda) är iMac, och då 21,5" i3 standardversionen.
Någon här som har erfarenhet av att använda dagens iMac till musikproduktion?
Jag har väl främst tänkt att använda mig av Cubase, men även utforska Logic varianterna och även använda mig av FL studio via bootcamp.
Rätt mkt samplingar, mkt VSTi's och effekter blir det, och jag har tänkt att skaffa till ett externt ljudkort vid löning.

Vad tror ni? Och gällande externt ljudkort, några tips? Behöver i princip bara koppla in midi-klav och en mic.

Tack på förhud!

Jag har mängder av vänner som använder sig av iMac 21.5" för musikproduktion och Logic då självklart.
Jag tänker för övrigt köpa mig en sådan så fort den nya släpps.

Du borde absolut testa Logic, absolut bäst enligt mig, men det är väldigt olika vad man tycker om och så. Jag kör Cubase 5 just nu på min W7-dator och visst fungerar det okay men Logic har, enligt mig, ett betydligt bättre UI. Mixfönstret är underbart upplagt som ett exempel.

Skulle du köpa en sådan iMac med dagens modeller kan du lätt köra 30 spår med relativt tunga plugins utan att den dör av utmattning

Jag skulle nog säga att du ska vänta på nästa modell av iMac. Många spekulerar i att när iPad 2 har släppts och hypen är över så kommer det ramla in fler iMac-modeller. Jag hoppas på det iallafall!

Jag kör med detta ljudkort, synkar perfekt med både Windows och Mac OSX.
http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_6_usb.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Lista med krav för att det ska funka är inte samma sak som lista med datorer som fungerar.

Nej, det sa jag också. Men nog är det ett plus att ha just en viss dator som är testat att fungera för programvaran. Just eftersom att Mac är så välanvänt inom musikbranchen är det ju tokviktigt för utvecklarna av musikproduktionssprogram det att det fungerar klockrent för just dessa specs.
Visst, de har inte kunnat testat och optimera efter alla PC:s som finns i hela världen, men när de har gjort det för Mac så borde ju valet vara lätt?

Liknelsen med kakan kopplade jag inte alls, vad vill du ha sagt?

Skrivet av fratey:

Men när den skitbilliga i3-processorn börjar knastra efter att man har fyra lager ljud och man inte har några möjligheter att uppgradera datorn...

Äh, snack, den skulle hänga med ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

Nej, det sa jag också. Men nog är det ett plus att ha just en viss dator som är testat att fungera för programvaran.

Exakt, och det är det de har gjort. De har testat just den modellen av dator.

Skrivet av Lejnoss:

Visst, de har inte kunnat testat och optimera efter alla PC:s som finns i hela världen, men när de har gjort det för Mac så borde ju valet vara lätt?

Så man ska undvika alla datorer, inklusive de optimerade, bara för att alla inte är optimerade? Vilken logik, alltså...

Skrivet av Lejnoss:

Liknelsen med kakan kopplade jag inte alls, vad vill du ha sagt?

Du kan inte ha en sexkärnig dator med SSD för elva tusen om man väljer Mac.

Skrivet av Lejnoss:

Äh, snack, den skulle hänga med ett bra tag.

Vettefan alltså. Om en C2D-Mac @2GHz går på knäna efter ett par lager ljud med effekter i Logic borde ju en i3a vara kanske... dubbelt så bra? Och det är fortfarande inte bra när man kan få en sexkärnig best med ett riktigt ljudkort för samma pris. Har man sextio tusen kan man lika gärna ta en tolvkärnig Mac Pro, men i budgetvärlden så känns det ganska uteslutet.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Exakt, och det är det de har gjort. De har testat just den modellen av dator.

Så man ska undvika alla datorer, inklusive de optimerade, bara för att alla inte är optimerade? Vilken logik, alltså...

Du kan inte ha en sexkärnig dator med SSD för elva tusen om man väljer Mac.

Vettefan alltså. Om en C2D-Mac @2GHz går på knäna efter ett par lager ljud med effekter i Logic borde ju en i3a vara kanske... dubbelt så bra? Och det är fortfarande inte bra när man kan få en sexkärnig best med ett riktigt ljudkort för samma pris. Har man sextio tusen kan man lika gärna ta en tolvkärnig Mac Pro, men i budgetvärlden så känns det ganska uteslutet.

Nu utgår du ju bara från egna erfarenheter, något som i ditt tycke nyss var värdelöst och korkat.
Vill du göra så, har jag kört logic på en Dell hackintosh med pentium 4, och det fungerat helt okej. gjorde en mix med den med säker 20 spår, varav åtminstone ett par virtual instuments och en hel del pluggar.
Förstår inte hur det kan ha fungerat så dåligt för dig, jag häpnas ofta över hur resurssnålt Logic är.
En annan fin grej med Logic är att det följer med mycket loopar, beats och samplingar.

Pallar man med att göra en hackintosh av en vettig burk kan man nog få en trevlig dato, innebär en del slit och sökande efter drivrutiner (som kallas kexter i macvärlden, hoho). Kör dual-boot på min AMD-dator (Win7/Os x 10.6.4) och har fått det att fungera ganska bra, men är säkert lättare att få det riktigt bra med en intel-processor.

Självklart ska man inte skippa en PC bara för att inte alla funkar, allt blir bara förvirrat om du lägger ord i munnen på mig. Men eftersom att alla nyare Macbook Pro och iMac är rekommenderade av Avid är de i mina ögon "säkrare" att köpa än motsvarande PC, något som är rätt gött om man vill slippa strul. Det lockar mer än "den oooh så heta unibodyn".
Och, som jag nu sagt ett antal gånger, funkar datorn till det man använder den till - då kommer man inte sakna ssd:n och den 6-kärniga processorn. Eller kakan, om du så vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

Nu utgår du ju bara från egna erfarenheter, något som i ditt tycke nyss var värdelöst och korkat.

Jag och andra har använt tjugo nyformaterade Macar med den prestandan med samma resultat. Core Audio errors tills RAMet var uppgraderat, och efter det så var det bara segt med för mycket (läs: några stycken) spår.

Skrivet av Lejnoss:

Självklart ska man inte skippa en PC bara för att inte alla funkar, allt blir bara förvirrat om du lägger ord i munnen på mig. Men eftersom att alla nyare Macbook Pro och iMac är rekommenderade av Avid är de i mina ögon "säkrare" att köpa än motsvarande PC

Men alltså, Avid har ju rekommenderat datorer som fungerar. Vad är det som är så svårt att förstå?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar
Har dock fortfarande beslutsångest, ingen som kan visa ett konkret exempel på vad jag får för samma pengar om jag skulle välja en pc?
Har inte riktigt hittat ett 'komplett' paket som skulle passa mig, och vågar inte sitta och välja komponenter själv heller då jag inte har en aning om vad som fungerar med vad.
Också lite det som gör att det lutar åt en iMac, har ju inte så mkt att jämföra med förrutom lösa komponenter hit och dit heh.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rikk0:

Tack för alla svar
Har dock fortfarande beslutsångest, ingen som kan visa ett konkret exempel på vad jag får för samma pengar om jag skulle välja en pc?
Har inte riktigt hittat ett 'komplett' paket som skulle passa mig, och vågar inte sitta och välja komponenter själv heller då jag inte har en aning om vad som fungerar med vad.
Också lite det som gör att det lutar åt en iMac, har ju inte så mkt att jämföra med förrutom lösa komponenter hit och dit heh.

Förstår att du har ångest, alla säger olika. Det bästa du kan göra är att själv känna efter vad som kommer att passa dig bäst.

Mitt tips är fortfarande att vänta in Sandy Bridge-iMac och köra på Logic. Du kommer bli sjukt nöjd! Garanterat!

Permalänk
Medlem

Att vänta in Sandy Bridge låter som en utmärkt idé.

Just Logic är en smaksak, däremot. Jag funkar till 80% med det, men jag vet att det inte gäller alla.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rikk0:

Tack för alla svar
Har dock fortfarande beslutsångest, ingen som kan visa ett konkret exempel på vad jag får för samma pengar om jag skulle välja en pc?

Kolla in tråden som Wasting länkade igen. Framåt slutet finns det flera riktigt vettiga tips på schyssta PC:s. Denna till exempel:
#10863098

Permalänk
Medlem

Vänta med iMac. Det förväntas släppas nya i slutet av april/börjar av maj. Bygger såklart på lösa rykten men som ändå ofta stämmer. Förutsatt att prisbilden är densamma men med ökad prestanda så blir det ett köp från min sida.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Lista med krav för att det ska funka är inte samma sak som lista med datorer som fungerar.

Man kan inte behålla kakan och äta den.

Men när den skitbilliga i3-processorn börjar knastra efter att man har fyra lager ljud och man inte har några möjligheter att uppgradera datorn...

För att de bara har testat ett antal datorer. De har inte tid att köpa alla datorer i hela världen.

Varför är du så förbannad?
Han får väl själv Mac.

Gör det inte till en Mac vs PC tråd nu.

Ifall du hatar Mac (vilket jag gissar att du gör) så kan du hålla dig utanför Mac forumet.