Permalänk

Musmatta (hård plast eller liknande)

Jag behöver en ny då min gamla håller på att dö , xbox mattan har varit med sen releasen och är sliten.

Jag gillar inte tygmattor alls , utan måste vara hårdplast eller liknande material och inte skava.

Kollade lite på blandade Qpad och steelseries men verkade inte som det fanns någon i dessa material som passar sig bäst till spel.

Så några ideas , inputs från folk som köpt sig en bra matta vore bra

//Eric

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

fUNC tycker jag, som ej tygmatta, är klart bäst.

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

En fUnc sUrface 1030 som ovanstående inlägg också sa. Har själv suttit med min i drygt 7 år nu och den fungerar kanon än.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

fUnc! har köpt 2 stycken fUnc mattor av ovan nämnda modell för kanske en 6-7 år sen, både är fortfarande i bra skick!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Min Steelseries blev märkbart sliten efter ca 1år. knottrigheten försvann så den blev plan, och det påverkade glidet negativt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Dom gamla funcsen finns inte längre dock.
Imo finns det bara SS 4HD/9HD som val.
Det jag gillar på dessa 2 är underlaget är BRA för en gångs skull, den ligger helt stilla även på glatta skrivbord som mitt.
Ingen annan plastmatta gör detta, S&S, func 1030 osv glider runder som en isbana på skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Dom gamla funcsen finns inte längre dock.
Imo finns det bara SS 4HD/9HD som val.
Det jag gillar på dessa 2 är underlaget är BRA för en gångs skull, den ligger helt stilla även på glatta skrivbord som mitt.
Ingen annan plastmatta gör detta, S&S, func 1030 osv glider runder som en isbana på skrivbordet

Håller med! Nu har jag iofs inte så mycket att jämföra med men iaf, är skitnöjd med min 4HD! Det enda felet är att den är lite liten, men det löser jag genom att ge frun 4HD'n för att ha till laptopen och köper en 9HD till mig själv.

PS. Kör med en Logitech MX518, funkar kanon på den här ytan. DS.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro Processor: i7-4770K @ 4,0 Ghz Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: 8 Gb Corsair Vengeance LP 1600 Mhz Cl 9 Grafik: MSI 970 Gaming 4GB @ 1300/1502/7500 Mhz Hårddiskar: Samsung 840 Pro 256Gb SSD(OS) + Samsung Spinpoint F3 500Gb + WD Caviar Blue 640Gb Nätagg: Corsair AX850 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 7 64

Permalänk
Medlem

Hur länge har ni kört på era SteelSeries mattor? Min blev bara pajas efter ett år.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

skulle rekomendera qpad´s Heatonmatta. Den är kanon!

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk

oki 9HD SS ska jag kolla på då. Den mattan jag har nu har jag haft extremt länge , bästa jag haft och de var en promotion grej från gamla Tradtion xbox releasen men nu måste jag ha en ny så kolla ska jag. Dock måste den vara ganska stor därav 9HD då in 4:an.

heatonmatta , vad är de för material etc?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Qpad Heaton är den plastmatta som varit absolut mest hållbar och skön att spela på av mina plastmattor.

4HD/9HD tog det bara ett par veckor för mig att nöta ut (i meningen att friktionen på ytan ändrades). Sedan beror det på hur kinkig du är.
Spelar du inte first person shooters på högre nivå eller om du inte så känslig för förändringar i friktion så är dock säkerligen 4HD mattan bra.
Den har framför allt en rimlig prislapp.

Jag insåg dock till slut att den där förändringen av friktionen är något som sker med samtliga plastmattor efter en viss tid.
Heatonmattan höll dock rätt många månader innan jag märkte av några förändringar. Dessutom är den väldigt stor och trevlig.

Numera kör jag med tyg (Mionix Alioth 400). Avläsningen för lasermöss är inte lika bra som på plastmattor, men känslan av kontroll är högre (lättare att stanna siktet där man vill på ett kontrollerat sätt)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag har också gått över till tyg efter min steelseries 9HD. Fast jag köpte en Qpad CT 1,5mm matta. Den är i stort sett bara en greppig gummimatta med tyg på. I och med det så blir den som en hård matta, fast med tyg yta.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Kan någon rekomendera en matta av glas eller dylikt

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Hur länge har ni kört på era SteelSeries mattor? Min blev bara pajas efter ett år.

Jag har haft min Steelpad 4D (http://www.fz.se/artiklar/hardvara/20031109/steelpad-4d/?page...) i flera år nu, ca 5 år. Funkar helt prima och ser fortfarande ny ut. Trots många timmar WoW spelade om dagen.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Naos nya matta ser intressant ut.

Och hur sjutton använder ni era mattor? Slita ut??
Min func måste ju vara minst 7-8 år och den e som ny.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Jag har haft min Steelpad 4D (http://www.fz.se/artiklar/hardvara/20031109/steelpad-4d/?page...) i flera år nu, ca 5 år. Funkar helt prima och ser fortfarande ny ut. Trots många timmar WoW spelade om dagen.

Syftade på de som hade 9HD, steelpad är en annan matta.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

För mig är det bara gamla hederliga blåa, gråa eller svarta tyg musmattor som gäller. Får ta och köpa på mig några nya snart.
Tycker inte att man behöver betala mer än säg 15-30 kr på en enligt mig helt utmärkt musmatta. Undantaget är väl om priset är överkomligt om det handlar om en lite exklusivare kvalité.

Permalänk
Medlem

razers ironclad ser rätt fet ut http://www.inet.se/artikel/6900981/razer-ironclad

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Ace har ju billiga, kanske värt och testa en ?

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=2928

Qpad Heaton kör jag med, tycker den är riktigt go faktiskt

Visa signatur

uber3000

Permalänk
Rekordmedlem

Prova biltemas modeller, de har faktiskt riktigt bra musmattor, de är dessutom löjligt billiga jämfört med de andra som säljer "plastbitar" som något fantastiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

För mig är det bara gamla hederliga blåa, gråa eller svarta tyg musmattor som gäller. Får ta och köpa på mig några nya snart.
Tycker inte att man behöver betala mer än säg 15-30 kr på en enligt mig helt utmärkt musmatta. Undantaget är väl om priset är överkomligt om det handlar om en lite exklusivare kvalité.

Instämmer helt. Så länge de inte glider runt tycker jag de funkar utmärkt.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk

själv kör jag Mionix propus 380 riktigt nice!

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||