Helgsnack: "Är SSD värt pengarna?"

Permalänk
Medlem

Det är klart att SSD är värt! Datorn blir ju som ny! bootar på sekunder istället för minuter tex.

Och självklart har man INTE SSD till lagring. Utan man har det bara till OS + program och kanske hemmappen.

Permalänk
Medlem

Jag har kört SSD i snart 1.5 år nu, och jag kommer aldrig ha mitt operativsystem på en vanlig roterande disk igen, SSD är sjukt snabbt, ta tex Photoshop CS4 som startar på under 2 sekunder från klick på ikonen till full funktion, ganska stor skillnad jämfört med min gamla raptor som tog åtminstone 8-9 sekunder på sig..

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem
Skrivet av bkm23:

var tänker du använda datorn till, vanlig dator eller spel dator behöver inte SSD utan en vanlig HDD i RAID0 räcker, SSD ä bara för bärbara datorer för att spara energi eller för de som vill komma till windows på 20 sekunder.

Det är ingen märkbar skillnad i effektförbrukning mellan en konventionell disk (2,5") samt en ssd. Förövrigt så är ssd det bästa inköpet jag gjort till mina datorer.

Permalänk
Medlem

Stoppade i en 120gb intel 510 i min nya laptop... sjukt snabb..
Men kör på cylinder-disk på min stationära, i5 m sandybridge.. och känner inte någon panik över att den inte har SSD... funkar bra får se om jag skaffar SSD till den om ett tag eller inte ..

Stora flaskhalsen är ju internet nu .. sidor laddar på flera sekunder

Visa signatur

--------
mts0n

Permalänk
Medlem

Som jag ser det är SSD ovärdeligt i min lilla bärbara dator - både skaktålig och tyst - och dessutom programmerar jag bara på den, så det behövs inte så mycket lagringsutrymme. Dock vet jag inte om det är värt i stationära... jag satsar på fläktlöst i den också, så får jag ner värmeutvecklingen och ljudnivån, är jag en glad man

Permalänk

ang. SSD

SSD är ett måste i vilken dator som! I ett äldre system i allmenhet och i ett kraftfullare system i synnerhet! Har man inte råd med sitt "önskesystem", så kompromissa på övriga delar å köp en SSD! Det är min slutsats och åsikt!
Självklart kör jag bara operativ, program och spel på SSD:n, och det får bli en dedikerad spel-SSD framöver!

Visa signatur

Corsair 600T, Amd X6 1090T, Gigabyte HD6870 CrossFire, Gigabyte GA-990FXA-UD5, Corsair Force 3 120GB SSD, Corsair AX850 PSU, Corsair XMS3 2000mhz 8Gb, Corsair H70

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hurrai:

lite sämst jämförelse med "elen" tanke på att SSD är strömsnålare än hårdisken!

men innan SSD hade jag två st 36gb Raptor hårdiskar i raid 0, samt ett mycket bra gummiupphängt internt bur får hårdiskarna så jag hörde aldrig dem burra, dock blev 72gig för litet för min system disk.

Så köpte två st intel x25-m g2 80g eftersom en skulle ju inte räckt, när jag inte längre klarade mig med 72gig raid raptors...

Så kör dem i raid, & är klart hur nöjd som helst, har även en billig intel "v" modellen i min laptop då på 40gig, den krånglar :S även om intel's bla program påstår att den healthy & okej, så idk.

En El-bil går ~80km/L bensin om man jämför Bensinens Energi värde

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Jag förstår inte riktigt? Vissa säger att en SSD startar datorn på 10 sekunder och andra 40? Jag startar min dator på ca 35 sekunder med en mekanisk hårddisk på 7200rpm som jag kör i ett SATA3 uttag. Enligt mig är det inte särskilt värt med SSD för vanliga användare. Det är nog dock värt för folk som kör tunga grejer, mycket ps, videoredigering, etc etc. Jag som personligen spelar mest lägger jag hellre 1500 kronor extra på ett saftigare grafikkort. När en 120 gb SSD kostar 800 kronor kanske jag köper en. Tills dess orkar jag nog vänta nån sekund extra på att min dator startar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helt ärligt så känner jag att en ssd inte är värt det, min 1 tb mekaniska hårddisk funkar felfritt och nästan lika snabbt men låter betydligt mer än min ssd som jag använder bara för operativ systemet och vissa program. Men hade ssd's kostat mindre än idag men endå dyrare än mekaniska hårddiskar och jag var tvungen att välja mellan dom så hade jag nog gått på ssd'n. Min mekaniska hårddisk är en samsung spinpoint f3 föresten och som sagt den har jag inget som helst problem med och den laddar stora spel fort måste jag säga.

Permalänk
Medlem

Jag har haft SSD i nästan ett år, jag skulle inte byta tillbaka. Jag skulle inte ha SSD som en lagringsdisk. Det bästa är att ha SSD som en systemdisk och att man har en annan vanlig sata/usb-disk för lagring.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

En hårddisk är antingen full eller ny. Kan inte leva under 2TB lagring. 20+ spel, 10+ serier och diverse HD-filmer fyller det ganska snabbt. Jag kan leva med 1-2 längre laddningstider, de flesta program som jag använder är alltid igång i alla fall (multitasking). Jag lägger hellre pengarna på mer ram eller utrymme.

Permalänk
Medlem

Alltså det märks ju direkt vem som hoppade på SSD tåget direkt, det var alla vi som köpt Raptorhårdisk för typ 2000kr för att ha som systemdisk. Alla (nästan) köpte SSD rätt tidigt och sen så tror jag att det är dom riktiga hårddisk entusiasterna som bryr sig mer.
Jag tycker lätt att det är värt det, och att jämföra SSD med mekanisk när syftet är två olika är helt fel, alltså det är så fel så det inte är sant ! ! !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt kunna tänka mig SSD och som många skriver så kommer dom som köpt SSD inte vilja gå tillbaka till mekanisk disk till sin OS disk.

Jag brukar spela Football manager ibland och vill man spela alla ligor så är nog SSD ganska ultimat tillsammans med en quad/hexa och 4gb+ ram.
Något jag skulle vara orolig för är livslängden om man satt och spelade mycket, för fastnar man vis spelet vilket är lätt så händer det att det blir några timmar per gång och mycket informations som skrivs på disken.

Permalänk
Medlem

För mig är en SSD mer prisvärd än high-end-grafikkorten. Jag nöjer mig i princip alltid med ett singel GTX260, 460 -klassen. De mest gfx-krävande spelen bjuder inte på tillräckligt mycket spel.

Jag har kört på en 30gb ssd, 640+1tb lagring. 640 är för program, spel, film och musik, 1tb för filmredigering. Lagringsutrymmet räcker så länge jag inte fyller det med skit, men det är dags för en ny SSD för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m96:

Köp SSD:n istället så slipper du köpa 3st diskar i tre år o dessutom få en mkt segare dator. Varför skulle man vilja det?
Bättre o spara på annat om man har låg budget. SSD:n är den uppdatering som ger mest total prestanda/peng.

Jag köper hellre nya komponenter varje år när jag känner att prestandan blir lidande än en dålig SSD som är omodern på 6 månader, för litet utrymme och massvis av buggar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Den största anledningen till att Jag skulle skaffa en SSD är ljudet. Hårddisken är i princip det enda som låter i min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Har man några TB porr så kanske man ska rensa ut lite/söka hjälp? xD

Det ska man säkert, men som jag skrev så är det inte det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjBeowolf:

Ssd är värt pengarna spelar ingen roll hur ni räknar ut med att det är 30-40 ggr dyrare, tid är pengar förstå det.

Frågan är dock hur mycket man tycker att ens tid är värd. Jag sätter inte tillräckligt värde på min tid för att det ska vara värt att investera i en SSD, däremot tycker jag det är värt det att ha 750GB i min laptop, istället för att släpa runt på en extern hårddisk.

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad du använder din dator till. Står den som en tankmaskin och du sen på sin höjd packar upp det du tankat och kollar/lyssnar på det så är det givetvis utrymme du vill ha och behöver.

Använder du datorn till nått mer än det så är en mekanisk hårddisk den största enskilda flaskhalsen så går att att åtgärda enkelt och hyffsat billigt. Det finns idag inget som du kan lägga pengar på som gör så mycket för prestandan i användandet av en dator som just en ssd. Det är inget som du kommer märka av så mycket i testprg etc men det är inte att köra testprg du har datorn till utan använda och det är då du kommer märka skillnaden.

Så fort man köper ett midend/highend datorsystem så skall en av komponenterna vara en SSD. Behöver man mycket plats så kompletterar man med en mekanisk dessutom. Men att välja bort en SSD idag vid inköp av ny dator är att göra självmål.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Typhonos:

Jag köper hellre nya komponenter varje år när jag känner att prestandan blir lidande än en dålig SSD som är omodern på 6 månader, för litet utrymme och massvis av buggar.

Nu tar du väl ändå i. Har haft min G2:a ett bra tag (sedan oktober 2009) och den är fortfarande inte omodern. Visst sekventiella läs/skriv etc är bättre med sandforce, men inte så att det spelar alltför stor roll som OS-disk.

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt anti-ssd i början, nu har jag en Intel SSD i min vanliga burk och även en Corsair SSD i min laptop. Nu skulle jag aldrig tänkta mig att bygga ihop en dator utan en SSD. Jag bryr mig inte om spelen startar snabbare eller om windows startar några sek fortare. Man använder inte en SSD som lagringsdisk eller för spelens skulll. Folk snöar in sig på att en SSD är dålig pga att det är väl inte lönt om spelen bara starta några sek snabbare, eller OSet. Då har man helt missuppfattat SSDn.

Det som gör skillnad är mitt dagliga användande av datorn tex internet, msn, diverse program, öppna dokument, starta photoshop etc.
Datorn känns alltid otroligt mycket snabbare nu än vad den gjorde förr, allting går fortare, det är såhär en dator ska reagera när man använder den!

Men ja priserna är dyra det håller jag med om, jag anser att en SSD är lite av en lyx ungefär som folk som investerar 4000-5000kr på ett grafikkort. För dem som vill spendera pengar och unna sig det.

Citat:

Köp inte en dålig SSD från början, investera i en bra så håller den hur länge som helst, precis som en vanlig HDD. Det är ingen ersättning utan ett komplement till en vanlig HDD. För litet utrymme och massvis med buggar? Min Intel har precis lagom utrymme för mitt OS och mina vanliga program som jag använder ofta. Buggar har jag inte märkt av öht, den fungerar klanderfritt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

var lite fundersam för nåt år sen om ssd var värt pengarna men köpte en på 1337 dealen och skulle aldrig köra på mekaniska diskar igen sjukt mycket piggare dator nu:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Det som gör skillnad är mitt dagliga användande av datorn tex internet, msn, diverse program, öppna dokument, starta photoshop etc.
Datorn känns alltid otroligt mycket snabbare nu än vad den gjorde förr, allting går fortare, det är såhär en dator ska reagera när man använder den!

Jag köpte en Coirsair F60 för nån vecka sedan.
Förutom att OS, Spel och dom tyngsta programmen startar supersnabbt. Så är det här just den största förändringen!
Förut, om jag höll på packa upp ett spel tex, sen ville jag slå igång ngt program, eller bara bläddra i utforskaren så gick det i sniiigeeeel fart. Hela datorn i princip dog. Och medans man installerade spelen var det inte lönt att göra ngt annat ens.

Nu med SSD:n så spelar det ingen roll vad jag gör så startar allting supersnabbt, varenda gång.
Och det, är lätt värt pengarna!

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Inaktiv

Wow-känslan som man får när man drar in SSD:n i börjar avtar sakta men säkert. Jag har en Corsair Force 120 på den stationära och en OCZ Vertex 2 120 GB på netbooken. Visst vänjer man sig vid att det går fort. Det man reagerar mest tycker jag tiden man får svar från windows när man startar upp den. För min del så blir det i princip omedelbart respons efter inloggning. Kan inte tänka mig att köpa en dator utan att ha SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Nu tar du väl ändå i. Har haft min G2:a ett bra tag (sedan oktober 2009) och den är fortfarande inte omodern. Visst sekventiella läs/skriv etc är bättre med sandforce, men inte så att det spelar alltför stor roll som OS-disk.

Klart den är omodern jämfört med nya diskar, visst den stödjer trim men är betydligt långsammare. Sen är det så pass stor skillnad mellan varje generation SSD att det nästan är larvigt. Personligen skulle en 80 GB skulle inte heller vara tillräckligt för mig och då blir det sanslöst dyrt.

Innan bra SSD med rimlig storlek är nere under 1000 kronor tycker jag inte man ska köpa en SSD om man inte har stor budget.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

När jag skaffade min Intel disk så kostade den 4400 kr, nu är de billigare, så jag måste svara: Ja, SSD är värt pengarna.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv

G2:an hänger fortfarande bra i och med 4K-läsningar är så brutalt bra jämfört med andra kontroller (utan sandforce då). Rena sekventiella läsningar har man visserligen ibland, men OS't gillar slumpmässiga läsningar mer.

Permalänk
Medlem

verkar vara så att alla som har en ssd tycker det är värt och de som sitter på mekanisk tycker inte det är värt.

Själv har jag en 40GB ssd för system och program och för mig blir det aldrig en mekanisk hårddisk för system igen. funderar nästan på att köpa en 120GB för att ha som enda hårddisk i min dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Typhonos:

Klart den är omodern jämfört med nya diskar, visst den stödjer trim men är betydligt långsammare. Sen är det så pass stor skillnad mellan varje generation SSD att det nästan är larvigt. Personligen skulle en 80 GB skulle inte heller vara tillräckligt för mig och då blir det sanslöst dyrt.

Innan bra SSD med rimlig storlek är nere under 1000 kronor tycker jag inte man ska köpa en SSD om man inte har stor budget.

Poängen med en SSD är dock inte sekventiella skrivningar/läsningar och vad gäller det som gör SSD lämplig som OS-disk har inte så mycket hänt att jag skulle kalla disken omodern. Hade jag inte haft en G2 kanske jag skulle köpt en sandforce idag (eller troligen vänta på g3 och förmodade stundande prissänkningar), men det är ju ganska stor skillnad mot att byta ut en väl fungerande komponent utan att för den delen vinna särskilt mycket på det.

Vad gäller priset däremot så förstår jag att alla inte är beredda att lägga pengar på en SSD, framförallt inte om man har en mindre budget eller helt enkelt använder datorn på ett sådant sätt att en SSD inte skulle tillföra särskilt mycket. I övrig håller jag med Pappy.

Permalänk
Medlem

Från att vara rätt kunnig inom hårdvara i övrigt är jag SSD-noob. Pris/prestanda förstår jag dock oavsett.

Priset är vad det är och prestandan vad den är... jag ser inte diskussionen här. Det är väl bara läsa tester och titta vad det kostar... vill man eller inte. Det blir bättre och billigare hela tiden dessutom, så tvivlare må med fördel vänta.

MEN en sak som jag undrar är: Finns det några tekniska NACKDELAR med SSD? Alla vet att de kostar mkt och rymmer lite. Läste att data kan gå förlorad om datorn står strömlös.. är det en missuppfattning.. kanske gälllde ngn tidig RAM-disk? Livstiden på en SSD jmf med mekanisk?

Har någon svar på detta?