Permalänk
Medlem

Bra ssd resultat?

Tjena! Fick min ssd idag och undrar bara om jag kan få ut någon mer prestanda ur den. se bilder... Det är en Corsair f120, måste säga att jag är otroligt nöjd med den.
Jag kör med ahci och trim.
Undrar varför den är så ojämn i HD Tune, den hoppas så väldigt. ska den göra det?
Tack i förhand!

Permalänk

ser bra ut liknande för mig i hd tune

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurraaaa:

Tjena! Fick min ssd idag och undrar bara om jag kan få ut någon mer prestanda ur den. se bilder... Det är en Corsair f120, måste säga att jag är otroligt nöjd med den.
Jag kör med ahci och trim.
Undrar varför den är så ojämn i HD Tune, den hoppas så väldigt. ska den göra det?
Tack i förhand!
http://img861.imageshack.us/img861/9846/atto.png

http://img202.imageshack.us/img202/5152/ssdv.png

http://img852.imageshack.us/img852/5594/12mars20112313.png

Tror att det beror på att det är de delar som det redan finns data på, dvs operativ och program mm. Antar att disken inte är helt tom?

Permalänk
Medlem

Nej disken är inte helt tom, kör os och har några spel på den.
Men idag när jag skulle sätta på datorn märkte jag att det tog ovanligt lång tid att boota windows. körde ssd Benchmark och såg att resultaten var helt annorlunda.
Kan också tillägga att jag inte har rört några inställningar sen dom andra testen jag har på bilderna ovanför, men det jag har gjort är att installera lite program så som, wow, steam, skype, spotify osv... Om det nu kan ha gjort något
Någon som vet vad som kanske har hänt?

Permalänk

Dina resultat ser bra ut! Det tar längre tid att bota windows med ACHI.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem

om du menar post screen så ja, men det är när själva windows loggan kommer fram, den stannar där längre än innan. och varför har resultatet blivit sämre än när jag fick den helt ny? ( se bilder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurraaaa:

Nej disken är inte helt tom, kör os och har några spel på den.
Men idag när jag skulle sätta på datorn märkte jag att det tog ovanligt lång tid att boota windows. körde ssd Benchmark och såg att resultaten var helt annorlunda.
Kan också tillägga att jag inte har rört några inställningar sen dom andra testen jag har på bilderna ovanför, men det jag har gjort är att installera lite program så som, wow, steam, skype, spotify osv... Om det nu kan ha gjort något
Någon som vet vad som kanske har hänt?
http://img846.imageshack.us/img846/49/capturesf.png

Testresultaten i as-ssd är inte helt exakta, men alla diskar tappar aningen prestanda när alla nandceller skrivits till en gång och wear leveling drar igång. Det ska f.ö. inte gå långsammare att boota med ahci, om det är en markant skillnad mode ide-läge så kan man göra en boot trace för att se vad det är som tar tid:

http://www.msfn.org/board/topic/140247-trace-windows-7-bootsh...

Om du sedan tittar på de individuella resultaten så ser du att det inte är några större skillnader, man ska inte stirra sig blind på "poängen".

Permalänk
Medlem

Frispel jag får inte det att funka.
Tycker det fortfarande tar lite för långt tid för att starta, 1min och 25 sekunder vid boot logo, sen kommer jag in i windows direkt och kan börja köra, men innan så gick allt totalt, mobo post osv på 45 sec innan jag kunde härja inne i windows. (jag räkna inte med mobo post vid 1 min 25 sek)
kan det vara Avast 6 som slöar ner uppstarten? eller är detta normal tid för denna ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurraaaa:

Frispel jag får inte det att funka.
Tycker det fortfarande tar lite för långt tid för att starta, 1min och 25 sekunder vid boot logo, sen kommer jag in i windows direkt och kan börja köra, men innan så gick allt totalt, mobo post osv på 45 sec innan jag kunde härja inne i windows. (jag räkna inte med mobo post vid 1 min 25 sek)
kan det vara Avast 6 som slöar ner uppstarten? eller är detta normal tid för denna ssd?

Då är det något som stoppar upp windows, gör en boot trace så kan få en fingervisning av vad som är problemet:

http://www.msfn.org/board/topic/140247-trace-windows-7-bootsh...

Permalänk
Medlem

Ska testa igen, fick inte det att funka förra gången.

Permalänk
Medlem

har installerat allt som ska behövas men kommandot funkar inte, står att det inte finns något som är xbootmgr.

Permalänk
Medlem

Nu funkar det men nu står det bara: could not register for callback next boot.
och sen så händer det inget.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, jag fixade felet, efter 10 minuter i event viewer så såg jag att det stog något med cdrom driver fail startup, då jag har cd i vit sata port och hårddiskarna i blå satte jag cdrom i achi och då gick det hur snabbt som helst. 35 sek från att jag har tryckt på knappen och kan komma in i windows. Helt underbart!

Permalänk

Gött att du lyckades gurra. Är det någon som kanske vet varför jag får såhär usla skrivhastigheter?

Permalänk

Du kan testa köra med iastor istället för msachi som drivrutin. Jag testade det när jag byggde polarens dator igår men fick sämre i iastor så jag bytte tillbaka till msachi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Gött att du lyckades gurra. Är det någon som kanske vet varför jag får såhär usla skrivhastigheter?

Ja, du har antagligen benchat SSDn så mycket att den aktiverat s.k. write throttle.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av celerity:

Ja, du har antagligen benchat SSDn så mycket att den aktiverat s.k. write throttle.

Har bara kört två test på ATTO och två test på AS SSD. Är det för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Har bara kört två test på ATTO och två test på AS SSD. Är det för mycket?

Ja, program som AS SSD skriver enorma mängder data till disken (okomprimerad dessutom). Det finns "tre" skrivhastigheter hos SSD-diskar.

1. När alla block är nollställda (max skrivhastighet)
Nyköpt SSD eller nyligen nollställd (Secure Erase)
2. Fyllda block och garbage collection på ("normal" skrivhastighet)
När OS, program m.m. installerats och när den total andelen skriven data överstiger diskens storlek. Syftet med GC är att rensa gamla block för ny data. Helt enkelt när disken används regelbundet.
3. "Settled in" SSD (lägsta skrivhastighet)
Moderna diskar registrerar hur mycket data som skrivs och minskar medvetet skrivhastigheten för att bevara diskens livslängd (write throttle). Skriver användaren t.ex. motsvarande en veckas datamängd på en dag kommer det ta c:a en vecka för disken att återhämta sig.

Enkelt illustrerat:

Antagligen är din SSD "settled in" och du kommer nog få vänta ett tag innan normala skrivhastigheten återvänder. Det i sin tur beror på hur mycket du har skrivit till SSDn.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

FEL post!

Permalänk
Medlem

Första bilden du visar är helt korrekta värden, En SSD kommer inte ha all arround 260mb/s, du kanske läste att Intels ssd var otroligt dåliga på små filer medans mycket bättre på stora filer. Samma problem är det med alla SSDn. Om du tittar noga så ser du att du har filstorlek i y axeln och hastighet på x.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Har bara kört två test på ATTO och två test på AS SSD. Är det för mycket?

Läste någonstans att as-ssd skriver ca 5gb. Om man sedan lägger till ett antal installerade program mm så har man snart sktivit till alla nand-celler.

Skrivet av celerity:

Ja, program som AS SSD skriver enorma mängder data till disken (okomprimerad dessutom). Det finns "tre" skrivhastigheter hos SSD-diskar.

1. När alla block är nollställda (max skrivhastighet)
Nyköpt SSD eller nyligen nollställd (Secure Erase)
2. Fyllda block och garbage collection på ("normal" skrivhastighet)
När OS, program m.m. installerats och när den total andelen skriven data överstiger diskens storlek. Syftet med GC är att rensa gamla block för ny data. Helt enkelt när disken används regelbundet.
3. "Settled in" SSD (lägsta skrivhastighet)
Moderna diskar registrerar hur mycket data som skrivs och minskar medvetet skrivhastigheten för att bevara diskens livslängd (write throttle). Skriver användaren t.ex. motsvarande en veckas datamängd på en dag kommer det ta c:a en vecka för disken att återhämta sig.

Enkelt illustrerat:
http://i54.tinypic.com/sg4ebs.png

Antagligen är din SSD "settled in" och du kommer nog få vänta ett tag innan normala skrivhastigheten återvänder. Det i sin tur beror på hur mycket du har skrivit till SSDn.

Tror du blandat ihop de tre lägena lite, nr 2 är "settled in state" dvs när wear leveling och gc börjar arbeta, det tredje läget är "lifetime write throttle" vilket man kommer till om man skriver mycket okomprimerbar data på kort tid. Om man hamnar i läge nr 3 så återhämtar sig disken till läge 2 om man använder den normalt ett tag och under tiden låter bli att köra testprogram, precis som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tror du blandat ihop de tre lägena lite, nr 2 är "settled in state" dvs när wear leveling och gc börjar arbeta, det tredje läget är "lifetime write throttle" vilket man kommer till om man skriver mycket okomprimerbar data på kort tid. Om man hamnar i läge nr 3 så återhämtar sig disken till läge 2 om man använder den normalt ett tag och under tiden låter bli att köra testprogram, precis som du säger.

Ja, det stämmer. Skyller på att jag skrev så sent. Själv ser jag helst kortare garantitid än minskad prestanda. WT gynnar främst vanliga användare än överklockare (som ändå byter hårdvara så ofta).

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Köpte mig en OCZ Vertex 2 Series 60GB igår o jag har nu tittat omkring lite på forumet på andra resultat i as ssd benchmark.
Tycker mina resultat ser aning dåliga ut, va tycker ni andra ?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Congo:

Lånar tråden lite

Köpte mig en OCZ Vertex 2 Series 60GB igår o jag har nu tittat omkring lite på forumet på andra resultat i as ssd benchmark.
Tycker mina resultat ser aning dåliga ut, va tycker ni andra?

Det är helt normala resultat för en SSD med write throttle på (3). Se inlägg #18. Låt bli att bencha på ett tag så kommer prestandan återgå till normal nivå.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Det är helt normala resultat för en SSD med write throttle på (3). Se inlägg #18. Låt bli att bencha på ett tag så kommer prestandan återgå till normal nivå.

Var för ivrig att skriva av mig så jag missade det inlägget totalt, tack iaf.
Bara vänta o se så ska det bli lite mer normala resultat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Congo:

Var för ivrig att skriva av mig så jag missade det inlägget totalt, tack iaf.
Bara vänta o se så ska det bli lite mer normala resultat ?

Jepp, beror som sagt på hur mycket du har skrivit. Kan ta allt från timmar till dagar. Man kan också nollställa disken manuellt med s.k. Secure Erase, men det kräver att disken är tom. Se t.ex. följande guide:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?81321-...

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Congo:

Lånar tråden lite

Köpte mig en OCZ Vertex 2 Series 60GB igår o jag har nu tittat omkring lite på forumet på andra resultat i as ssd benchmark.
Tycker mina resultat ser aning dåliga ut, va tycker ni andra ?

http://i51.tinypic.com/2wpl1z8.jpg

Mvh

Skrivet av celerity:

Det är helt normala resultat för en SSD med write throttle på (3). Se inlägg #18. Låt bli att bencha på ett tag så kommer prestandan återgå till normal nivå.

Med tanke på de dåliga resultaten och det faktum att den är formaterad till under 55 gb enligt as-ssd så kan man undra om det inte är en av de aningen misslyckade diskar med 64gbit 25nm nand som ocz smög ut på marknaden.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?86056-....

Ladda ner verktyget och kolla om det är den med 64gbit kretsar, är det en sådan disk så ska gå att få den utbytt mot en ny version med mindre kretsar så man får ut full kapacitet och med normal prestanda. Kontakta butiken där du köpte den och hänvisa till länken ovan, alternativt kontakta ocz direkt.

Sedan så sitter den inkopplad på en marvelkontroller, brukar bli bättre resultat om man kopplar den till intels/amds egen kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Med tanke på de dåliga resultaten och det faktum att den är formaterad till under 55 gb enligt as-ssd så kan man undra om det inte är en av de aningen misslyckade diskar med 64gbit 25nm nand som ocz smög ut på marknaden.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?86056-....

Ladda ner verktyget och kolla om det är den med 64gbit kretsar, är det en sådan disk så ska gå att få den utbytt mot en ny version med mindre kretsar så man får ut full kapacitet och med normal prestanda. Kontakta butiken där du köpte den och hänvisa till länken ovan, alternativt kontakta ocz direkt.

Sedan så sitter den inkopplad på en marvelkontroller, brukar bli bättre resultat om man kopplar den till intels/amds egen kontroller.

Laddade ner verktyget och det ser inget vidare ut

Får ta och kontakta Alina.se och se vad dom har att säga om detta.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Med tanke på de dåliga resultaten och det faktum att den är formaterad till under 55 gb enligt as-ssd så kan man undra om det inte är en av de aningen misslyckade diskar med 64gbit 25nm nand som ocz smög ut på marknaden.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?86056-....

Ladda ner verktyget och kolla om det är den med 64gbit kretsar, är det en sådan disk så ska gå att få den utbytt mot en ny version med mindre kretsar så man får ut full kapacitet och med normal prestanda. Kontakta butiken där du köpte den och hänvisa till länken ovan, alternativt kontakta ocz direkt.

Sedan så sitter den inkopplad på en marvelkontroller, brukar bli bättre resultat om man kopplar den till intels/amds egen kontroller.

Såvitt jag förstår är det ungefär den hastigheten 25 nm modellerna ska ha. Det är inte särskilt imponerande, men föga förvånade givet deras prestanda i 4KB skrivningar. I andra tester (som PCMark Vantage) presterar de bättre än de gamla:

http://www.tomshardware.com/reviews/ocz-vertex-2-25nm-ssd,286...

Måste vara jobbigt för de som tänkt köra RAID 0 i och med att de ökat OP...

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Såvitt jag förstår är det ungefär den hastigheten 25 nm modellerna ska ha. Det är inte särskilt imponerande, men föga förvånade givet deras prestanda i 4KB skrivningar. I andra tester (som PCMark Vantage) presterar de bättre än de gamla:

http://www.tomshardware.com/reviews/ocz-vertex-2-25nm-ssd,286...

Måste vara jobbigt för de som tänkt köra RAID 0 i och med att de ökat OP...

Intressant, jag hade förstått det som att de nya diskarna var långsammare huvudsakligen pga att dom använde 64gbit nandkretsar istället för 32gbit och därigenom bara använde hälften så många kanaler på komtrollern. Kan ju samtidigt konstatera att de nya diskarna med 32gbit 25nm nand presterar ungefär på samma nivå som de äldre med 34nm i tex as-ssd.