Permalänk
Medlem

Moderkort eller cpu trasigt?

Hej

Har ett MSI P67A-C45 REV B3 tillsammans med Intel i5 2500k och 1x4GB corsair dominator 1600mhz.
Datorn fungerade bra i två dagar, temps låg kring 40 grader idle och ungefär 55 grader load i prime95 oklockat. Plötsligt dog den och den går inte längre att starta. När jag trycker igång den går alla fläktar igång samt alla fyra leds som heter "CPU phase 1-4" eller något liknande lyser. Den hinner vara igång i ungefär 2-3 sekunder utan att visa någon bild för att sedan stänga av sig själv och starta igen av sig själv ett antal gånger innan den lägger av. Fläktarna verkar dessutom snurra i olika hastigheter beroende på vilken gång i ordningen den startar om sig.

Grejer jag testat är: resetta bios, annat minne, annat nätagg, alla minnesplatser och all annan utrustning urkopplad.

Moderkort eller CPU trasigt tro? Har besvär att testa dom separat.

// Micke

Permalänk
Medlem

Man brukar ju vanligtvis tycka att nätaggregatet spelar stor bit i sådana problem, men om du har testat med annat, om jag får fråga vad har du för något nu och vad testade du med?

Resetat Cmos? (lilla batteriet på datorn, ta ur ström kabeln och ta ur batteriet vänta ett tag)
testa koppla ur en sak i taget tills datorn snurar igång om den ens gör det, så du kan utesluta saker.
Nätagg/minnen/cpu/moderkort brukar krångla vid liknande problem!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem

Testat att reseta med knappen, med jumper och även genom att ta bort batteriet.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är mycket sällan processorn går sönder så det är med största sannolikhet moderkortet. Du kan testa att bygga datorn utanför chassit så kortslutning kan uteslutas.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MaLo:

Det är mycket sällan processorn går sönder så det är med största sannolikhet moderkortet. Du kan testa att bygga datorn utanför chassit så kortslutning kan uteslutas.

+1 på MaLo, Processorn i datorn väldigt sällan sönder (Såvida du inte drar sönder som många gör vid byte av kylare mm) Har du tillgång till ett annan moderkort så tycker jag att du skall testa om systemet går igång med det, (Som MaLo säger, utanför chassit)
Lycka till!

//Jonssown

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Testade faktiskt att ha moderkortet utanför när jag testade med ett annat nätagg så det är gjort. Lutar åt att jag skickar tillbaka kortet och köper ett annat (principskäl)