Permalänk

Vad är mac?

Under hela min livstid har jag alltid haft windows. Men har alltid lockats av vad apple har att erbjuda. jag har en mängd med frågor jag jättegärna skulle vilja ha svar på. (En del kommer att vara så ''noob''-aktiga som det bara går men det får ni stå ut med :l )

1. Är mac en dator eller ett operativ system.

2. Om det är ett operativsystem. Då funkar alla vanliga komponenter som man köper från t.ex. Inet? Det är inga ''mac'' speciallicerad hårdvara?

3. Kan man få ett lan nätverk mellan en som har windows och mac? (alltså kan jag spela ett spel i lan med någon som har windows om jag har mac.

3.5: Kan man komma in på samma hemsidor som windows om man har mac?

4. Går det att köra windows program via mac? Om det finns, vad heter det?
(vet inte om det är olagligt dock :S)

5. Är det mer krävande för datorn att ha mac istället för windows 7 prestanda messigt?

6. Hur säkert är det mellan mac och win 7 när det kommer till virus skydd? Och är mac stabilt?

7. Får man med några bra media program om man har Mac installerat?

Förväntar mig inte att få svara på alla frågor. Men om någon kan svara på de viktigta vore jag väldigt tacksam. Kanske kommer på fler frågor under tiden :).

MvH Tobbe

Permalänk
Medlem

1. Mac är en dator tillverkad av appel med operativsystemet Os X på
2. nej alla komponenter fungerar inte smärtfritt med os x. det är inte alltid det finns stöd i drivrutiner osv.
3. ja
3,5. ja
4. ja och nej, många program finns i både windows versioner och os x versioner, en del program stödjer båda operativsystemen, en del finns bara till windows och en del bara till os x.
5.os x är mindre "krävande" än windows 7. men sen beror de ju helt på vad man gör med sin dator.
6. jag använder inget virusskydd på min mac av den enkla anledning att det inte finns så många virus för os x. och os x är betydligt stabilare än windows.
7. ja, när du köper en mac så får du med iphoto (fotoprogram) imovie (filmredigeringsprogram) front row (media center program) jag kanske glömt nått till som följer med. men os x är relativt kompetent som det är. du kan göra det mesta utan att installera en massa andra program. något som dock bör köpas till är iworks som är apples kontorsprogram med ordbehandling, tabbeler och presentationsprogram.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

1. Det är en dator. Operativsystemet heter OS X

3. Ja

3.5 Ja

4. Ja antingen genom Bootcamp eller tex Parallels Desktop

5. Nej

6. Finns inga virus till OS X och ja det är stabilt

7. Quicktime och iTunes finns förinstallerat

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem

Det finns visst virus till osx bara inte lika många. Till spel är mac helt värdelöst så tänkte du spela får du tänka om :). OS X fungerar tyverr bara på apples datorer (lite dålig stil av apple där tycker jag!).

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Varför inte sufra in på http://www.apple.com/se/mac/ , scrolla ner och läs mer under "Funderar du på Mac" och "Läs mer". Finns mycket matnyttigt där.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trött:

6. Finns inga virus till OS X och ja det är stabilt

Finns visst virus för OSX. Dock inte änns en bråkdel så många som windows utsätts för.

Permalänk
Medlem

Njaaa...en del trojaner men virus vetti tusan http://www.idg.se/2.1085/1.135447/sanningen-om-virus-p-macen .

Skrivet av _NsMs_:

Det finns visst virus till osx bara inte lika många. Till spel är mac helt värdelöst så tänkte du spela får du tänka om :). OS X fungerar tyverr bara på apples datorer (lite dålig stil av apple där tycker jag!).

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Det kommer komma fler virus till mac ju fler som använder det. Anledningen till att mac inte har så många virus/trojaner är inte någon fördel men operativsystemet utan bara att folk inte gör virus åt mac. Det är för få som använder det.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Men på tvåan. Betyder det att mac använder annan hårdvara eftersom det inte är ''smärtfritt'?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CyberZaikoo:

Men på tvåan. Betyder det att mac använder annan hårdvara eftersom det inte är ''smärtfritt'?

Nja, snarare att hårdvara som fungerar i windows inte nödvändigtvis fungerar i osx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Artikeln är från 2007...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZaikoo:

Men på tvåan. Betyder det att mac använder annan hårdvara eftersom det inte är ''smärtfritt'?

Det betyder att OS X bara fungerar på appledatorer. Av någon anledning vill inte apple att man ska ha deras operativsystem på datorer som de inte har byggt :S.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZaikoo:

Men på tvåan. Betyder det att mac använder annan hårdvara om det inte är ''smärtfritt'?

Nej. Problemet ligger i att mängden drivrutiner för Mac OS är extremt begränsade. Det finns bara drivrutiner till den hårdvara som Apple själva säljer i sina datorer.

Mac OS är inte ett Operativ System gjort för att "bygga eget och sen installerar"; utan används i Apples egna "Macintosh" datorer. (Sen så kan man 'hacka in' detta, men det kräver fortfarande specifikt utvald hårdvara och en del jobb)

Detta sätter extremt stora begränsningar på vilka typ av upgraderingar du kan göra.

Du kan använda vilka USB enheter som helst, skärmar som helst, vilka hårdiskar som helst; men vad som sitter innuti datorn måste vara 'Apple Approved' eller så fungerar det inte.

Skrivet av _NsMs_:

Av någon anledning vill inte apple att man ska ha deras operativsystem på datorer som de inte har byggt :S.

Det är många gånger högre 'profit margin' på att sälja hårdvaran samtidigt. Kom ihåg att det inte är ovanligt att en Intel processor specifierad att säljas for ~350 dollar säljs för ~1000 dollar som en upgradering. Det ä up till 800-900 dollar i rak profit där.

Permalänk

Grejen är att jag 50% surfar och 50% gamar. Men jag vill ändå ha OS X för det känns så kvalité rikt xD

Är det ett stort misstag i så fall och hålla mig kvar på windows fronten?

Permalänk
Medlem

En Mac är en dator utvecklad kring operativsystemet Mac OSX.

Därför finns det nästan bara stöd i operativsystemet för de komponenter som finns i Macar.
Komponenterna är vanliga datorkomponenter, med undantag för grafikkort. De använder en annan firmware.

Skrivet av CyberZaikoo:

Grejen är att jag 50% surfar och 50% gamar. Men jag vill ändå ha OS X för det känns så kvalité rikt xD

Är det ett stort misstag i så fall och hålla mig kvar på windows fronten?

Man kan installera Windows på en annan hårddisk och boota från det. (På macen)

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Det har inte förändrats mycket/alls fram till idag. Nyare artikel http://www.applebitch.com/2010/10/27/new-trojan-apple/ , dock fortfarande torjan och inte virus. Svaret är fortfarande njaaaa :). Trojaner finns men virus tror jag inte.

Edit: En till http://tech.blorge.com/Structure:%20/2010/09/05/does-mac-os-x...

Skrivet av limemil:

Artikeln är från 2007...

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Jo det har jag hört talas om. Men då måste jag väll gå in i bios så fort jag vill ''leka'' med ett annat operativ system och det tar ju lite tid :/ eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Det har inte förändrats mycket/alls fram till idag. Nyare artikel http://www.applebitch.com/2010/10/27/new-trojan-apple/ , dock fortfarande torjan och inte virus. Svaret är fortfarande njaaaa :). Trojaner finns men virus tror jag inte.

Virus i sig existerar knapt nu för tiden. Tekniska 'virus' har jag inte sätt på åratal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZaikoo:

Grejen är att jag 50% surfar och 50% gamar. Men jag vill ändå ha OS X för det känns så kvalité rikt xD

Är det ett stort misstag i så fall och hålla mig kvar på windows fronten?

Om du spelar så är det ett stort misstag att skaffa en mac då de inte har särskilt bra grafikkort. Dessutom fungerar inte alla spel på mac.

Permalänk
Medlem

Rookie misstag där. Spel på Mac fungerar, du kan slänga in Windows via BootCamp och spela de spel du vill. Däremot är utbudet av spel sämre för OSX. Dock är graffekortet sämre.

Skrivet av Saddl3r:

Om du spelar så är det ett stort misstag att skaffa en mac då de inte har särskilt bra grafikkort. Dessutom fungerar inte alla spel på mac.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Rookie misstag där. Spel på Mac fungerar, du kan slänga in Windows via BootCamp och spela de spel du vill. Däremot är utbudet av spel sämre för OSX. Dock är graffekortet sämre.

Men det ni menar med grafikkortet är sämre...Men ar ni att grafikkortet presterar sämre?

Permalänk
Medlem

Ska du spela och klocka samt byta hårdvara kan du glömma mac direkt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZaikoo:

Men det ni menar med grafikkortet är sämre...Men ar ni att grafikkortet presterar sämre?

Dom menar att utbutdet av grafik kort som finns tillgängliga för Mac OS är begränsat. Sedan finns det även en del OpenGL problem i Mac OS som Linux och Windows inte lider av, men detta är bara när du kör i Mac OS.

Du kan till exempel inte stoppa in ett GTX580 i en Mac dator. Du måste nöja dig med en 460 för Mac OS stödjer inte bättre.

Permalänk
Medlem

Generellt är grafikkortet i Macarna sämre då datorerna i sig är inte gjorda att spela på, ska du spela så skaffa dig en PC med Windows och ett ordentligt grafikkort. Du får bättre spelprestanda med en PC med Windows än med en Mac.

Skrivet av CyberZaikoo:

Men det ni menar med grafikkortet är sämre...Men ar ni att grafikkortet presterar sämre?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Ok då vill jag tack alla som har svarat på mina frågor mm

Jag har beslutat att INTE installera OS X eftersom det helt enkelt inte passar mig :'(

Tack igen!

Permalänk
Medlem

Annars kan du testa, det skadar inte :). Numera kan man köra dualboot för att känna efter om operativet passar eller inte.

Skrivet av CyberZaikoo:

Ok då vill jag tack alla som har svarat på mina frågor mm

Jag har beslutat att INTE installera OS X eftersom det helt enkelt inte passar mig :'(

Tack igen!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

6. jag använder inget virusskydd på min mac av den enkla anledning att det inte finns så många virus för os x. och os x är betydligt stabilare än windows.

Gillar det här påståendet och är väldigt nyfiken, berätta för mig vad det är som är ostabilt i Windows och vad som är mer stabilt i Mac?

EDIT: Jag vill INTE ha en PC vs Mac tråd med detta utan jag är bara nyfiken på detta påstående.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av _NsMs_:

Det finns visst virus till osx bara inte lika många. Till spel är mac helt värdelöst så tänkte du spela får du tänka om :). OS X fungerar tyverr bara på apples datorer (lite dålig stil av apple där tycker jag!).

Spel funkar bra på mac om de är från Blizzard imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Annars kan du testa, det skadar inte :). Numera kan man köra dualboot för att känna efter om operativet passar eller inte.

kan någon berätta lite mer om vad dual boot är (kanske är använbart att ha i åtanke)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZaikoo:

kan någon berätta lite mer om vad dual boot är (kanske är använbart att ha i åtanke)

Dual boot är när datorn har förmågan att boota mer än ett operativsystem. Du nämnde tidigare att roota i bios, men detta stämmer igentligen inte alls.

Alla operativsystem har en så kallad boot manager som startas först. Denna boot managern kan därefter välja vilket operativsystem som ska laddas. När du kör Windows till exempel, finns det normalt sätt bara ett OS att ladda - så då laddar den det utan att fråga. Finns det flera däremot, så frågar den vad som ska laddas.

Denna dator har just nu en Linux partition (bit av hårdisk) och en Windows 7 partition. Varje gång jag startar datorn, frågar den vad jag vill starta.
t.e.x: