Permalänk
Medlem

Splittny dator fryser helt random

Hej,

Använt datorn i färre dar än vad ena handen har fingrar, och det strular redan... Jag använder Razor mus o ett G15 bord, begge slocknar. Skärmen ink. bild förblir intakt(fryst), och jag hör att extremt högt (elektriskt) kontant ljud från headset/högtalarna.. Alla drivrutiner var installerade, alla rutiner har blivit avinstallerade och installerade på nytt. Problemet hände igen. Crash uppkommer både under spel, surf och idle. Alla komponenter sitter ordentligt fast och inga kablar är lösa. Tempraturen är under 35celsius iaf

MSI P67A-GD55 REV B3
Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"
1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
2x Corsair 4GB (1x4096MB) 1600MHz VENGEANCE
2x Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB
Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare
Cooler Master HAF X ATX, Utan nätagg
Corsair TX 750W 80+
Samsung SH-S223C 22X DL Svart
Win 7 Home 64-bit

Montering och install av Inet, fick datorn på pall (och den var väldigt väldigt skydd-paketerad)
Allting är orginal, inga boosts eller clockning etc. Det enda jag prövat är att ha installerat om varenda drivrutin.

Va kan vara fel?

Mvh
Jocke

fel användning av ord
Permalänk
Medlem

Ring inet, du har ju garanti, tråkigt att skicka in det men.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av JocheH:

Hej,

Använt datorn i färre dar än vad ena handen har fingrar, och det strular redan... Jag använder Razor mus o ett G15 bord, begge slocknar. Skärmen ink. bild förblir intakt(fryst), och jag hör att extremt högt (elektriskt) kontant ljud från headset/högtalarna.. Alla drivrutiner var installerade, alla rutiner har blivit avinstallerade och installerade på nytt. Problemet hände igen. Crash uppkommer både under spel, surf och idle. Alla komponenter sitter ordentligt fast och inga kablar är lösa. Tempraturen är under 35celsius iaf

MSI P67A-GD55 REV B3
Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"
1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
2x Corsair 4GB (1x4096MB) 1600MHz VENGEANCE
2x Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB
Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare
Cooler Master HAF X ATX, Utan nätagg
Corsair TX 750W 80+
Samsung SH-S223C 22X DL Svart
Win 7 Home 64-bit

Montering och install av Inet, fick datorn på pall (och den var väldigt väldigt skydd-paketerad)
Allting är orginal, inga boosts eller clockning etc. Det enda jag prövat är att ha installerat om varenda drivrutin.

Va kan vara fel?

Mvh
Jocke

Kolla klocken på minnena typ 24-9-9-9, brukar stå på de och sen kollar du i bios och ser om det är samma, hade nämligen samma problem jag med först.

Permalänk
Medlem

Mm, jag måste nog inse att de är de mest logiska. Roliga var ju att jag fick denna dator för drygt 1 månad sedan egentligen, hade då Asus P8P67 PRO som moderkort men 1 av bryggorna till grafikkorten blev skadat under lev. Skickade tillbaka efter 4 timmars användning. Tog 1-2veckor innan datorn blev klar. Fick oxå den extra disken "1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III" gratis monterad, vilket lättade på irritationerna.

Nu igen måste datorn in pga för "någon" okänd anledning crashar den som den vill.. ne de e trist asså

Tackar för svar iaf:)

Permalänk
Medlem

Ok! ja ska kika på de OnlyCasanova, tackar sålänge

Permalänk
Medlem

Ja, gör som ovanstående postare skriver och kolla minnenas latens. Det bör vara 9-9-9-24, kolla även att minnenas frekvens står på 1600MHz och volten på 1.5. Allt detta hittar du i BIOS.

Ser för övrigt att du har köpt två stycken separata Corsair Vengeance 1600MHz á 4GB istället för att köpa ett "kit" med två minnen som är menade att köras tillsammans. Det innebär antagligen inga problem men man vet ju aldrig.

Inet testar monterade datorer under flera dagar så de borde ju ha upptäckt om det fanns någon form av instabilitet i systemet.

Edit: Jag har förresten hört att folk har haft en hel del problem med SB-moderkort från MSI i form av frysningar, uppstartsloopar etc. Ta och kolla forum efter liknande incidenter så kanske du hittar något värt.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

De ska jag göra, tackar för tipset Windir87

Permalänk
Medlem

Har samma moderkort och hade själv samma problem innan, men nu fungerar det utmärkt efter att jag läst den här tråden http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/993980-nya-msi-p67a...

Permalänk
Medlem

Det var en mycket bra tråd cva. Jag prövade nu stänga av alla slags energi-spar-funktioner som var möjliga, ska se om detta nu hjälper.

Annan fråga ang BIOS, datorn startar ju upp otroligt snabbt, win-loadscreen kommer upp innan mitt G15 bord ens hunnit fått i sig ström.. Hur går jag tillväga då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JocheH:

Det var en mycket bra tråd cva. Jag prövade nu stänga av alla slags energi-spar-funktioner som var möjliga, ska se om detta nu hjälper.

Annan fråga ang BIOS, datorn startar ju upp otroligt snabbt, win-loadscreen kommer upp innan mitt G15 bord ens hunnit fått i sig ström.. Hur går jag tillväga då?

Låter märkligt, tangentbordet ska ju ha ström så fort datorn startas upp. Tryck på "Delete" så fort du startar datorn så ska det inte vara några problem. Annars får du nog ta och testa med ett annat tangentbord och/eller byta till en annan USB-port.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Arå de fungerade med att bara hålla in Del under uppstart, kom in i BIOS -> greenpower-menue och ändrade statusen till Disable, får se om detta gör någon skillnad nu.

Ang DRAM frekvens inställningen, i bios stod denna på Auto, det skall väl fungera som det borde isånnafall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JocheH:

Arå de fungerade med att bara hålla in Del under uppstart, kom in i BIOS -> greenpower-menue och ändrade statusen till Disable, får se om detta gör någon skillnad nu.

Ang DRAM frekvens inställningen, i bios stod denna på Auto, det skall väl fungera som det borde isånnafall?

Om det skulle vara så att det låser sig igen så kan du ändra från "Auto" till "1600MHz". Se även till att kolla RAM-timings (latency) och spänningen.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Precis som windir säger, kanske inte auto fungerar just för ditt fall, testa och ställa in timings själv.

Ang G15 bordet så fungerar den från boot dock börjar inte skärmen fungera förrän typ login i windows

Permalänk
Medlem

Okej ah tack för all hjälp! återkommer ev. imorgonkväll för en uppföljning. Änsålänge känns det bra iaf.

Permalänk
Medlem

Fick precis crash igen, men annorlunda denna gång, G15 o Musen var fortfarande igång(de lyste) och inget missljud kom ur headset.. Men, skärmen stängdes av och (någon) fläkt började snurra snabbare i burken..

Något fel med Grafikkorten lr någon inställning kanske? ingen aning...

DRAM frekvensen som stod på Auto.. skall ja pröva sätta den på 1600hrz specifikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JocheH:

Fick precis crash igen, men annorlunda denna gång, G15 o Musen var fortfarande igång(de lyste) och inget missljud kom ur headset.. Men, skärmen stängdes av och (någon) fläkt började snurra snabbare i burken..

Något fel med Grafikkorten lr någon inställning kanske? ingen aning...

DRAM frekvensen som stod på Auto.. skall ja pröva sätta den på 1600hrz specifikt?

Ja, testa att göra det först. Kolla även så att "Memory voltage" är inställt på 1.5v.

Om detta inte heller fungerar kan det vara värt att stänga av "SpeedStep" i BIOS (gör att datorn klockar upp endast när det behövs) då det i vissa fall kan orsaka instabilitet, dock främst vid överklockning men ändå.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Memory voltage är på auto och inställd 1.5v. Jag satte DRAM frekvensen på 1600hrz, denna var på auto innan och inställd på 1333hrz..

Tog också disable på SpeedStep

Får se vad som händer nu, återkommer!

Tack för svaret Windir87:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JocheH:

Memory voltage är på auto och inställd 1.5v. Jag satte DRAM frekvensen på 1600hrz, denna var på auto innan och inställd på 1333hrz..

Tog också disable på SpeedStep

Får se vad som händer nu, återkommer!

Tack för svaret Windir87:)

Jag är ganska säker på att det är vad som har orsakat instabiliteten. Mina minnen var också inställda på 1333MHz från början trots att de egentligen ska gå i 1600MHz, detta gjorde att datorn "frös" när jag surfade runt. Jag har inte haft några fler problem sedan jag ändrade minnesfrekvensen/volten.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Jag är ganska säker på att det är vad som har orsakat instabiliteten. Mina minnen var också inställda på 1333MHz från början trots att de egentligen ska gå i 1600MHz, detta gjorde att datorn "frös" när jag surfade runt. Jag har inte haft några fler problem sedan jag ändrade minnesfrekvensen/volten.

Ville bara poängtera att minnena skall inte gå i 1600MHz per default! 1333MHz är default för minnena, de är specificerade att klara en överklock till 1600MHz som man får göra manuellt om man vill ha det.
Däremot så kan spänningen och latensen vara avgörande för stabilliteten som ni tidigare varit inne på. De flesta XMS minnen fixar 1333MHz med 1,5V men det finns ex som behöver lite till. Kör man dem i 1600MHz så är det inte ovanligt att man får kompensera med mer spänning. Så i ditt fall tror jag att din spänningsökning till 1.58V (såg i din sign) avgjorde det hela och inte ändringen i klockfrekvens.

Edit: Såg att TS hade Vengeance men det är samma sak som gäller där egentligen bortsett från att de minnena är specificerade för 1.5V medans XMS är specade till 1.65V.

Permalänk
Medlem

jag har ungefär samma problem , problemet är att min dator utan förvarning hänger sig , måste starta om datorn för att lösa problemet

virus sökt och gjort mem test i bioset men inget fel hittades

den tekniska biten inom datorer är något som jag inte är bra på men gick in i bioset i allafall :

ram frekvens var auto = 1300hrz

"disable speedstep" hittade jag inte

och memory voltage = auto 1.5v vet jag inte vad ni syftar på.

min dator ---> http://www.inet.se/kundvagn/visa/113800/2011-01-12

Permalänk
Medlem

testade att ändra Dram voltage från auto till 1.5v
intel turbo = disable
dram frekvens ändrad från 1333MHz till 1600

sparade och startade om

dessvärre så startades datorn och under 3 sek stängdes av automatiskt
sedan samma process minst 3 gånger
sedan dök detta upp
Warning previous overclocking has failed
så fick ändra om till deafult läget .

Permalänk

Fattar inte varför ni leker med volten? Det ska vara på auto. Det är timingen på minnena som är viktigast. D.v.s RipNic i ditt fall ska minnena vara på 9-9-9-24 och vad jag ser på inet klarar dina minnen 1333mhz därför det inte gick. Det du gör är att överklocka de.

Permalänk
Medlem

okej, ska testa

som sagt detta är ett område jag är dålig på.

Permalänk
Medlem

fattar inte ett dyft av vad jag ser , men ska försöka förklara på bästa sätt

går in i bios -> Advanced Dram Config.
comand rate 1
sedan så är det ord respektive siffror
tcl 9 - trcd 9 - trp 9 -tras 24

så finns det även advanced channel 1 timing config ? trrdr osv

iallfall siffrorna där är 1-3-3-3-3-1-3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Ville bara poängtera att minnena skall inte gå i 1600MHz per default! 1333MHz är default för minnena, de är specificerade att klara en överklock till 1600MHz som man får göra manuellt om man vill ha det.
Däremot så kan spänningen och latensen vara avgörande för stabilliteten som ni tidigare varit inne på. De flesta XMS minnen fixar 1333MHz med 1,5V men det finns ex som behöver lite till. Kör man dem i 1600MHz så är det inte ovanligt att man får kompensera med mer spänning. Så i ditt fall tror jag att din spänningsökning till 1.58V (såg i din sign) avgjorde det hela och inte ändringen i klockfrekvens.

Edit: Såg att TS hade Vengeance men det är samma sak som gäller där egentligen bortsett från att de minnena är specificerade för 1.5V medans XMS är specade till 1.65V.

Det är alltså meningen att Corsair XMS3 ska gå i 1333MHz trots att de är specifierade för 1600MHz?

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag har kört datorn dygnet runt nu sedan min ändring, har inte uppstått problem ännu. Ev. löste mina åtgärder felet isånnafall. Om felet var DRAM frekvensinställningen eller att disabla Green Power funktionen är endå okänt. Något av dem var det iallafall.

Tack för all hjälp med detta! verkligen uppskattat:)

Mvh
Jocke

Permalänk
Medlem
Skrivet av RipNic:

jag har ungefär samma problem , problemet är att min dator utan förvarning hänger sig , måste starta om datorn för att lösa problemet

virus sökt och gjort mem test i bioset men inget fel hittades

den tekniska biten inom datorer är något som jag inte är bra på men gick in i bioset i allafall :

ram frekvens var auto = 1300hrz

"disable speedstep" hittade jag inte

och memory voltage = auto 1.5v vet jag inte vad ni syftar på.

min dator ---> http://www.inet.se/kundvagn/visa/113800/2011-01-12

Innan du fipplar för mycket med minnena, testa detta först (Green power/intel c-state inställningar).

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/993980-nya-msi-p67a...

Tror nog att det var det som löste JocheH:s problem också. Verkar vara många med liknande moderkort som har detta problem (inkl mig själv och detta löste problemet utan minneskortsjusteringar)

Visa signatur

Msi P67A-GD55 | i5 2500K | GTX 570 | Corsair 8GB XMS3 | Noctua NH-U9B SE2 | 750GB Western Digital Caviar Blue 32MB | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Det är alltså meningen att Corsair XMS3 ska gå i 1333MHz trots att de är specifierade för 1600MHz?

Inte bara XMS3, det gäller alla DDR3 minnen oavsett hur högt specade de är så är det 1333MHz som standard och som blir defaultinställning. Benämningen 1600MHz i fallet med dina minnen betyder att de är specade att klara en överklockning till 1600MHz (de klarar mer men detta garanterar tillverkaren)!