Permalänk
Medlem

Dubbla nätagg

Hur ska jag göra för att koppla in dubbla nätagg?

Permalänk
Medlem

Någon har sagt att man ska koppla grön kabel med jord, men vad är jord?
Ska man ta den gröna kabeln från "PLASTGREJEN" som ska till moderkortet?

Permalänk

er fel forum plus bumpning...
posta rätt forum så får du säkert fler svar...
och den som söker finner --> säkerligen massa gamla trådar om det här

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Det är ingen bra idé att koppla dubbla nätagg till komponenter som har elektrisk kontakt med varandra! T.ex. ett agg till moderkort och ett agg till HDD:s och CD:s är ingen bra idé. Anledningen är att de sannolikt har olika spänningsreferensnivåer. +5V på det ena är inte samma som +5V på det andra. Detta innebär att du kan elda upp grejorna! 5V skillnad mellan HDD och moderkort kan vara 30V istället t.ex.

Vad man kan göra (vilket du verkar vara inne på) är att koppla ihop aggen med resistorer för att få deras spänning på samma nivå, men det innebär att du kommer att bränna effekt och det kan bli mycket om du har otur. Du kan ju alltid använda ett agg till chassifläktar etc. dock.

Permalänk
Medlem

Jaha.
Får väll köpa ett nytt på minst 300w då...

Permalänk
Medlem

Förresten, tack för varningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne89
Någon har sagt att man ska koppla grön kabel med jord, men vad är jord?
Ska man ta den gröna kabeln från "PLASTGREJEN" som ska till moderkortet?

Vadå bumpning. Jag frågade ju en fråga. Det får man faktiskt göra.
Jag visste inte vart jag skulle posta det, så jag valde det här forumet.
Som tur var så svarade en generös person på min fråga, så nu har jag bestämt mig för att köpa ett nytt istället för att köra med dubbla.

Permalänk
Avstängd

vadå farligt o ha flera nätagg!
jag har haft 2st inkopplade så som du varnar och det funka fint, vet en till nisse som har 3st nätagg inkopplade étt jävla tag o inte haft några problem.
jag säjer att det e hur lungt som hellst o ha flera inne.
fattar inte hur du kom fram till 30 volt heller.

anyway den gröna(kan även vara andra färger på gamla PS) ska du jorda med en Svart kabel, så startar den. trpr man kan koppla ohop den gröna på hdd PS med mobo PS så startar dom sammtidigt. e inte 100 på det med ihopkoplingen men det andra stämmer.

Visa signatur

Partilles största Ghetto vattenkylning | We are The MICROSOFT! Lower your firewall and surrender your sourcecode,we will add your features and technological destinctivness to our own. Your ideas will adapt to service us. RESISTANCE IS FUTILE.

Permalänk
Medlem

Alltså när man jordar kopplar man ihop dom.
Ska jag rycka lös kablarna som sitter på "plastgrejerna"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mind
vadå farligt o ha flera nätagg!
jag har haft 2st inkopplade så som du varnar och det funka fint, vet en till nisse som har 3st nätagg inkopplade étt jävla tag o inte haft några problem.
jag säjer att det e hur lungt som hellst o ha flera inne.
fattar inte hur du kom fram till 30 volt heller.

anyway den gröna(kan även vara andra färger på gamla PS) ska du jorda med en Svart kabel, så startar den. trpr man kan koppla ohop den gröna på hdd PS med mobo PS så startar dom sammtidigt. e inte 100 på det med ihopkoplingen men det andra stämmer.

Jag säger inte att det garanterat inte kommer att fungera, bara att det kan gå snett... Innan du säger att det fungerar fint, har du mätt upp spänningsskillnaden mellan t.ex. +5V på båda aggregaten? Om de är indentiska har du tur. Så fort de inte är identiska kan det uppstå läckströmmar, vilket inte är helt bra...

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad till Övrig hårdvara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pax7
Det är ingen bra idé att koppla dubbla nätagg till komponenter som har elektrisk kontakt med varandra! T.ex. ett agg till moderkort och ett agg till HDD:s och CD:s är ingen bra idé. Anledningen är att de sannolikt har olika spänningsreferensnivåer. +5V på det ena är inte samma som +5V på det andra. Detta innebär att du kan elda upp grejorna! 5V skillnad mellan HDD och moderkort kan vara 30V istället t.ex.

Vad man kan göra (vilket du verkar vara inne på) är att koppla ihop aggen med resistorer för att få deras spänning på samma nivå, men det innebär att du kommer att bränna effekt och det kan bli mycket om du har otur. Du kan ju alltid använda ett agg till chassifläktar etc. dock.

Hmm vad jag vet så finns det en massa servrar som har diskrack monterade...... vad jag vet så går dom på egen ström....så det är nog inte någon större fara å köra med två separata nät system