SSD extern till bärbar, funkar detta?

Permalänk
Medlem

SSD extern till bärbar, funkar detta?

Hej!

Det jag vill göra är att koppla en extern SSD disk till min bärbara.

Jag har denna bärbara:
ACER ASPIRE 5741G CI5 2.26 4GB/500 HD5470 15.6" W7HP
http://www.dustinhome.se/pd_5010543884.aspx

Den stöder inte så många "externa" port-anslutningar, t.e.x e-sata och USB3.0. Så det jag har kvar är USB 2.0. Om jag förstått det rätt.

Eftersom jag endast har USB2.0 att arbeta med och jag ej hittat några externa SSD-diskar. Så är lösningen jag har kommit fram till är att köpa ett hårddiskchassi som stöder SSD-diskar och USB2.0.

t.e.x:
Akasa Integral NMAX HDD Chassi
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=611329

och sen denna SSD disk:
Corsair SSD Force Series™ F60, 60GB
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601323#extra

Chassit stöder Serial ATA-300 SSD diskar och har USB2.0 som gränssnitt vilket min bärbar har som extern port.

Kommer detta funka? Finns det en enklare lösning för mig? Tack i förhand för eventuell hjälp!<3

Permalänk
Medlem

Någon specifik anledning att ha en extern SSD? USB, specielt USB 2 är värdelöst om du är ute efter de prestandaövertag som SSDs ofta är länkade med.

USB 2 har endast 480megabit i top överföringshastighet. Detta är ekvivalent med 60 megabyte i sekunden. När vi faktoriserar in overhead däremot blir den aktuella kapaciteten ännu mindre.

Desutom så har USB en markant 'latency' som resulterar i lägre hastigheter, specielt vid hantering av flera individuella filer, och desutom en kraftig CPU overhead vilket ochså reducerar genomsnitts prestandan av datorn när den används. USB stödjer inte heller NCQ, SMART, eller andra typiska hårdisk protokol vilket ytterligare påverkar prestanda och funktionalitet negativt.

Permalänk
Vila i frid

Det kommer att funka - men är ett väldigt slöseri med en snabb SSD.

Google citat: "Additional notes from Alex Esquenet - our engineer friend based in Belgium: "A fast usb host can achieve 40 MBytes/sec. The theorical 60 MB/sec cannot be achieved, because of the margin taken between the sof's (125 us), so if a packet cannot take place before the sof, the packet will be rescheduled after the next sof. On top of that, all the USB transactions are handled by software on the PC. For instance, a USB host on a PCI bus will send or receive the data via the PCI bus; the stack will prepare the next data in memory and receive interrupt from the host."

Permalänk
Medlem

Tack för de genomförliga inläggen. Orsaken till extern SSD till bärbar är för att det vore enklast, att inte behöva öppna den bärbara o.s.v. Då jag endast ska bruka den tillfälligt för ett projekt inom jobbet. Jag hade en smärre aning över att prestandan skulle sjunka p.g.a USB2.0 och att jag förstör poängen med en SSD-disk, lite grann.

Om jag drar ett OS på SSD-disken , t.e.x. WIN7 eller Ubuntu och då använder denna lösning med USB2.0 Kommer jag märka att det går olidligt segt? värre en på min stationära som kör via vanlig sata-HDD?

Igen, tack för svaren och tack i förhand för fortsatta svar.

Permalänk
Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

Att ha en SSD kopplad via USB 2.0 är rejält onödigt pga den slöa hastigheten, mycket bättre om du sätter i den i datorn istället. Är riktigt enkelt på 5741 då det är två skruvar och sen en lucka att lirka bort så kommer man åt hårddisken, gör det vanligtvis på under en minut på jobbet.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Finns som sagt ingen anledning att koppla en SSD disk via USB, helt onödigt som sagts. Då kan du lika gärna köpa ett 64GB SD-minneskort och stoppa i datorn om du vill ha det bekvämt heh..

Bör även påpeka, att alla diskar som har SATA-uttag går att använda med ALLA externa sata-"kabinetter"(hårddiskchassie som du kallar det), SSD och hårddisk är samma grej i den bemärkelsen och har exakt samma "stöd".

Lika bra att köpa en vanlig jättestor extern hårddisk istället. Vad ska du med en SSD till förövrigt? I och med dina planer så verkar det som om du inte har någon direkt anledning förutom att ta ut det "bästa" på jobbet hehe

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hej!

SSD via USB2.0 är en hädelse, det förstår jag. Eventuellt får jag öppna datorn och sätta i den där.

Men en sista fråga. Mer funktionellt, säg att jag skulle bruka mig av den här lösningen för det temporära jobb jag behöver göra. Blir det märkvärt slöare att köra ett OS från SSD disken via USB2.0 än från den vanliga sata disken som sitter i den bärbara.

Tack i förhand för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan444:

Hej!

SSD via USB2.0 är en hädelse, det förstår jag. Eventuellt får jag öppna datorn och sätta i den där.

Men en sista fråga. Mer funktionellt, säg att jag skulle bruka mig av den här lösningen för det temporära jobb jag behöver göra. Blir det märkvärt slöare att köra ett OS från SSD disken via USB2.0 än från den vanliga sata disken som sitter i den bärbara.

Tack i förhand för svar!

Ja, i och med att USB2.0 inte är lika snabbt som den interna disken ger dig.
Du kan ju prova köra via ett USB-minne borde bli precis samma grej eftersom dagens usb-minnen oftast maxar ur usb2.0 som det är. Eller från ett stort SDHC minneskort.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Sen går det inte heller att installera windows på usb hdd

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Sen går det inte heller att installera windows på usb hdd

What? Går det inte att installera via den metod jag beskrev? Söker windows installations programmet bara efter fasta HDDs?

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Sen går det inte heller att installera windows på usb hdd

Det är fullt möjligt att instalera Windows på en extern USB HDD

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Sen går det inte heller att installera windows på usb hdd

Klart det går, du kan installera det på ett usb-minne, minneskort eller i princip vad som helst.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Klart det går, du kan installera det på ett usb-minne, minneskort eller i princip vad som helst.

Går, men det är inte helt enkelt. Windows har egentligen inte stöd för att köras från USB av någon anledning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."