Problem med Raptor hårddisk?

Permalänk

Problem med Raptor hårddisk?

Hej!

Jag har fått problem med min dator, som inte bootar längre. Den är självbyggd och har haft den över ett drygt år nu.

Specs:
CPU: Intel i7 920
GPU: XFX HD5970 2GB Black Edition
Mobo: Asus P6T
RAM: Corsair XMS3 6GB
PSU: Corsair 1000W
OS: W7 Ultimate 64bit
HDD's: WD Raptor 150GB (OS) + WD 620 GB + SAMSUNG 1TB

Info: När jag lirade ett spel och pratade över mumble, så hängde sig spelet men jag kunde fortfarande höra och prata med polarna. Jag försökte trycka alt+tab och ctrl+alt+del, men ingenting hände, sedan blev bilden svart och jag tryckte av den. Tryckte igång den nästa dag och då stod den bara och boota på windows loggan. Starta om och då stod det att man var tvungen att ändra boot device priority. Gick in på bios och det var som det skulle vara.

Inget konstigt ljud eller sådant från någon hårddisk, utan vägrar att fungera.
Jag ändrade 1a boot hårddisk från raptorn till 620GB i bios och då gick den till loggan igen, men inget mer. Startade om och efter loggan så frågade den om att skanna C:\ hårddisken. Den stod i ungefär 15 min och scanna och deleta olika filer och startade om. Efter det stod det att man skulle lägga in OS cdn för att reparera. Men jag startade om istället och ändrade tillbaks 1a boot hårddisken till raptorn. Försökte den att installera OS på 620GB hårddisken då?

Det senaste jag uppdaterade i datorn var 1TB hårddisken. Ända sedan dess har det varit små händelser som upprepar sig varje gång man använder datorn och just på den hddn. När jag går in på 1TB hdd så hakar den plötsligt upp sig ibland när man dubbelklickar på en mapp i den, hddn går upp i varv och sedan klickar till och börjar fungera igen :S.

Vad är felet? Jag behöver hjälp

Permalänk
Hedersmedlem

För att slippa dessa problem i framtiden rekommenderar jag att du alltid vid OS-installation bara har den HDD inkopplad du lägger operativet på.
Dock bör du ta hem WD:s hddtestprogram och kolla av Raptorn så den inte börjar fallera.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

För att slippa dessa problem i framtiden rekommenderar jag att du alltid vid OS-installation bara har den HDD inkopplad du lägger operativet på.
Dock bör du ta hem WD:s hddtestprogram och kolla av Raptorn så den inte börjar fallera.

När jag ska göra testet med hddn, ska jag använda en annan dator, eftersom jag inte kan komma in på windows? Kan man göra det när den innehåller ett os? Och kan jag bara koppla in de andra hdds för att kolla?

Det här är hårddisken iaf: http://support.wdc.com/product/download.asp?modelno=WD1500ADF...

Permalänk
Hedersmedlem

Nu vet jag inte om WD:s testprogram finns på Ultimate Boot Cd men ta hem och bränn ISO:n så startar du med skivan (Linux) och drar iväg lite testar där.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Nu vet jag inte om WD:s testprogram finns på Ultimate Boot Cd men ta hem och bränn ISO:n så startar du med skivan (Linux) och drar iväg lite testar där.

Yes jag tog hem det och körde test, men jag kom inte så långt direkt. Tryckte på Quick Test och det här var det första som poppa upp http://img814.imageshack.us/i/dsc00603j.jpg/

Ser rätt dött ut eller hur lol?

Permalänk
Hedersmedlem

Jo det ser inte så hoppfullt ut, dock finns det ju ersättning då hdd:ar inte är alltför dyra nuförtiden, så det blir att bita i det sura och kassera Raptorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kolla på western Digitals hemsida om garantin gäller för din raptor, sen gör du en RMA.
Jag gjorde så för 2 månader sen och fick en ny bättre model.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]