Hur klarar en modern gaminglaptop tropisk hetta? Jag har svaret!

Permalänk
Medlem

Hur klarar en modern gaminglaptop tropisk hetta? Jag har svaret!

För några år sedan skapade jag ett inlägg där jag undrade hur en modern speldator klarar sig i hett klimat som t.ex. Australien.

Nu några år sitter jag själv i Australien med en gaminglaptop och svarar på min egen fråga! Tänkte att det kanske finns fler som är intresserade

Jag bor i Bundaberg som ligger på östkusten och här har vi subtropiskt klimat och temperaturen på sommaren går upp till 40 grader (ibland även högre).

En sommardag satt jag inne och lirade och det var 36 grader i rummet.
Jag använder HW Monitor, men jag har blivigt av med skärmdumpen
Men jag kommer mycket väl ihåg vilka temperaturer jag hade

(Max temp i full load efter att spelat Left4dead 2 i 2 timmar)
Processor: Core1 105c Core2 104
GPU: 89c
Hårddisk: 56

Vanligtvis håller sig processorn sig runt 80-85 i full load.

Det ska också tilläggas att jag har en konstruktion som håller laptopen 5cm ovanför bordet så insug och utblås är helt fritt (har man den på bordet är både insug och utblås delvis blockerat)

Jag har denna maskinen (http://www.ozbargain.com.au/node/27305)

HP Pavilion DV6-3006TX
PROCESSOR: Intel Core i5-430M 2.26GHz, 3MB L3 cache
CHIPSET: Intel HM55 Express Chipset
MEMORY: 4096MB 1066MHz DDR3 (2 DIMM), 8GB Max SUPP
STORAGE: 500GB 7200 rpm
OPTICAL: LightScribe Super Multi 8X DVD+/-RW with Double Layer Support
DISPLAY: 15.6" diag High-Definition LED HP Brightview Widescreen display (1366 x 768)
GRAPHICS: ATI Mobility Radeon HD 5650 switchable graphics with 1024MB DDR3 dedicated graphics

Permalänk
Medlem

Så var förklarar du hur du har löst problemet?

Visa signatur

Kan de där me data vet du Åke... "Ja jag förstår inte, mer eller mindre kinesiska för mig" -

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3r0x^:

Så var förklarar du hur du har löst problemet?

Det finns inte så mycket att göra! Man kan köpa en kylplatta men jag tror inte det gör särskilt mycket skillnad. Datorn i sig är sval, det enda kylplattan kan göra om fläkten är på rätt position är att tvinga igenom lite mer luft till kylningen av processor och GPU. Men detta skulle bara vara marginellt!

Jag får helt enkelt leva med att datorn blir varm! Som tur är, så är det inte så varmt alltid.

Permalänk
Medlem

Kan kännas som en liten random tråd, men kan vara bra att veta ifall man reser iväg. Btw, hur kommer det sig att du hitta tillbaka hit?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kylplatta var ju nåt revolutionerande..inte.

Många personer som lever i närheten av ekvatorn t.ex gör inget speciellt med sina datorer.. De kör igång AC'n på full blås istället

Permalänk

Intressant läsning Jag undrar hur min ASUS skulle överleva i den värmen blir 102 C här i sverige...

Permalänk
Medlem

Det jag märkt är att värmen går ändå att hantera på olika sätt, det jobbiga är fukten (om man är på tropiska ställen...eller florida..), svårare att bekämpa fukten som smetar in allt inkl datorer.