Geforce GT 220 kraschar när jag kör spel...

Permalänk
Medlem

Geforce GT 220 kraschar när jag kör spel...

Hej!

Har länge läst i olika trådar, men blev medlem precis då jag verkligen behöver hjälp.

Min dator (grafikkortet antar jag) kraschar när jag försöker spela olika typer av spel. Har testat med tre olika; Operation Flashpoint dragon rising, Half life 2 ep. 2, samt, modern warfare 2.

Spelet fungerar utmärkt i cirka 5-10 minuter, efter det blir skärmen helt svart, datorn fläktar ibland upp lite, samt att skärmen ser ut att tappa kontakten helt med datorn (skärmens hdmi logga kommer upp som att jag ryckt ut skärmkontakten ur datorn). Datorn fryser totalt och jag måste hålla in on/off knappen på datorn för att starta om. Har givetvis testat spelen på allt från lägsta till högsta inställning, samma problem sker på alla inställningar.

Jag har testat att ominstallera directX, har testat att ominstallera samtliga grafikdrivrutiner för grafikkortet. Senast avinstallerade jag samtliga drivrutiner, när jag skulle ominstallera så började datorn krascha på samma sätt som i spelen (hade cirka två minuter på mig att ominstallera drivrutinerna innan kraschen skedde igen, vet je om det ska vara så)?. Har också installerat äldre drivrutiner, men samma sak händer då. Så här var det inte innan, då fungerade allt som det skulle men sen började det helt plötsligt.

Så nu sitter jag här med inga ideer kvar, vad ska jag göra för jag behöver verkligen hjälp!

Dator;

GT220 1gb ram
4gb Ram
AMD Phenom II x3 2.4 ghz
Windows 7 64 kärnig
1 tb 7200 rpm HD.
DX11

Permalänk
Medlem

Har du kollat vad du har för temperaturer på grafikkortet när du spelar?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret!

Kan jag kolla temperaturen på ett GT 220? Jag tror inte den har inbyggd tempsensor?

Permalänk
Medlem

Avnänd HWmonitor och kolla.

Permalänk
Medlem

Ladda ner MSI-Afterburner så kan du se temps, fläkthastighet och klockning

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeT:

Tack för det snabba svaret!

Kan jag kolla temperaturen på ett GT 220? Jag tror inte den har inbyggd tempsensor?

Har inte alla grafikkort det? Ladda ner HWMonitor och kolla, grafikkortet brukar vara på nedre halvan av all text.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Ladda ner furmark och kör deras gpu test, så kan du se tempen på grafikkortet. låter som det blir för varmt.

Permalänk
Medlem

Ok, just nu säger grafikkortet 73 celsius som minimum, och 77 celsius som max. Då spelar jag inte utan surfar bara, skall nu testa med spel och återkomma strax!

Permalänk

Låter väldigt varmt.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

Ok, har lirat nu lite HL2 och peaken hittills är 105 celsius... är inte det lite väl högt om jag får säga det själv? =S

Permalänk

Utan tvekan värme problem, blåst ur kortet på damm? Funkar fläkten på kortet?

Visa signatur

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Permalänk
Medlem

Ok här är en bild, kan vara jag som läser tabellen helt fel med kanske? Vad säger detta er:

Permalänk
Medlem

Ok, skall släcka datan och undersöka, återkommer strax

Permalänk

Ta ur kortet ur datorn, blås rent kylaren (Dammsug inte!) och sen sätt i kortet igen och kolla temp i idle och load.

Permalänk
Medlem

Ofan, jag har kört loss med dammsugaren som vanligt. Fanns dock inte mycket damm, i synnerhet inte på grafikkortet, nästan helt rent. Fanns lite i den stora fläkten på moderkortet, men det är rent nu. Nu säger programmet att peaken är 52 celcius än så länge. En bättring, men datorn har varit avstängd en stund iof...

Hur många grader ska grafikkortet ligga på?

Tack för all hjälp än så länge, ni har nog rekord i antal svar på kort tid =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeT:

Ofan, jag har kört loss med dammsugaren som vanligt. Fanns dock inte mycket damm, i synnerhet inte på grafikkortet, nästan helt rent. Fanns lite i den stora fläkten på moderkortet, men det är rent nu. Nu säger programmet att peaken är 52 celcius än så länge. En bättring, men datorn har varit avstängd en stund iof...

Hur många grader ska grafikkortet ligga på?

Tack för all hjälp än så länge, ni har nog rekord i antal svar på kort tid =P

mitt gts 450 ligger på 70-80c i load med fläkten på 30-40% och 30-40c i idle med fläkten på 30%.
vad har du för chassi?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Ok, har spelat nu i cirka 10 minter, max 74C och fläktspeed är max 68%. Alla inställnignar i maxade förutom upplösningen.

Ser ut att fungera bra nu, men vill inte förhasta mig. Vad kan det vara om inte det är fläktarna? Jag menar, lite damm fanns men inga stora mängder, så det förvånar mig helt klart...?