Rift: Planes of Telera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Inte upp till Trion att lösa, det händer även i andra spel så det är fel i drivrutinerna inte i spelet. Oh just fenomenet du berättar om har jag aldrig upplevt, det ultimata är ju om både korten ligger på 100% hela tiden, då utnyttjas ju Xfire optimalt. Det de flesta pratar om i forumen är ju att prestandan sänks till över under hälften sen när man alt tabbar ut så får man tillbaka FPS:n man borde ha i 10 min.

Det har något att göra med att AFR slås av på drivrutinsnivå av ngn anledning, iaf som jag förstått det. Och det häder i fler spel än Rift och har varit ett problem sedan förra hösten tror jag.

Du kan ha rätt men isåfall har jag vart förskonad från att spela spel som inte har bra CFX stöd
Man kan tror att det ultimata är att korten ligger nära 100% men det är det tydligen inte. Efter att ha testat runt lite så baseras felet på att hamna i combat och/eller targeta hostiles. Om jag loggar in och bara tittar runt i världen lite så har jag 55-60FPS (kör Vsync) samt att båda korten jobbar lika mycket (ca 70% load). Men när jag hamnar i combat så ökar load till 95-99% på ett kort eller båda korten och FPS sjunker. Går jag tillbaks till samma ställe där jag stod när jag loggade in och hade 55-60fps så har jag plötsligt ~40 fps dvs jag har tappat 15-20fps. Tabbar jag ut så försvinner problemet, load återgår till 70% tills jag slåss med en fiende igen. Stänger jag av CFX så uppstår inte problemet (men min FPS är lägre ändå eftersom bara ett kort jobbar). Alltså kan jag ju spela RIFT bara att jag får samma prestanda som att jag hade ett kort i burken och inte två st.

AFR som i Alternate Frame Rendering? Hm, vet inget om det tyvärr.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Ni som söker efter en Svensk gemenskap, är välkomna till Friskyttarna. Ni hittar oss på PvE servern Blightweald och i dagsläget har gillet ungefär 35-40 aktiva spelare i alla nivåer.

Det är viktigt att du förstår och delar vår spelfilosofi. För oss är individen bakom tangentbordet betydelsefullare än den digitala karaktär de representerar. Det är själva fundamentet i vår gemenskap. Hjälpsamhet, kamratskap och respekt är alltså av större vikt än din karaktärs utrustning och avancemang.

Delar du vår syn på spelande och har en glad och mogen attityd, skall du känna dig varmt välkommen. Mer information finns på vår sajt!

Permalänk

Lite rolig statistik om Rift..
http://pc.ign.com/articles/115/1158889p1.html

Bland annat har vi tillbringat totalt 4750 år i Telara nu, om vi adderar alla spelares speltid, lol.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

CrossFire fungerade bra när jag spelade igår

Även om jag targetade en mob och kom i combat så höll sig FPSen på mattan. GPU load höll sig på mellan 80-88% per GPU. Dock blev det lite tyngre vid Rifts och vid något tillfälle så hoppade GPU load upp till 91% resp 96% vilket är för högt. Sen märkte jag att FPSen varierar rätt mkt i Silverwood (tror jag det heter). Allt från behagliga 60fps till småhackande 45ish.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fick tag i en ally code här på forumet och provade spelet, men till min förvåning kan jag fortfarande spela trots att jag inte köpt spelet. Trodde trialen tog slut i måndags? någon annan som också fortfarande kan spela?

Permalänk
Medlem

Jag kan fortfarande spela... för jag fastnade direkt så jag köpte det Plus att jag inte kunde levla förbi level 15.. hehe men jag tror det står på ditt konto vilken tid du har!

Permalänk
Medlem

Jag och min sambos konto går också fortfarande fast det aktiverades i lördags, dock är det stopp på lvl 15. Har köpt spelen så det ska aktiveras och provas en månad få se hur det är utanför startzonen.

Är lite undrande har förstås speccat fel, jag satt och valde souls och visste inte riktigt vad jag gjorde men i vilket fall så råkade jag ta warlock på en soul istället för archon på min mage hade tänkt ha elemental, pyromancer och archon. Hur byter man ut en soul?

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Skrivet av ruhler:

Är lite undrande har förstås speccat fel, jag satt och valde souls och visste inte riktigt vad jag gjorde men i vilket fall så råkade jag ta warlock på en soul istället för archon på min mage hade tänkt ha elemental, pyromancer och archon. Hur byter man ut en soul?

Efter att du fått dina tre första souls, måste du göra ett quest för vart och ett av de resterande fem souls innan du har alla åtta. När du väl har alla souls, öppnar du din "soul panel" och klickar på ikonen som representerar respektive souls. Då får du upp en lista på dem du kan välja mellan.

För att sätta poäng i en ny soul, måste du dock först ha gått till din mage tränare och återställt alla dina poäng. De första gångerna är gratis och sen kostar det.

Permalänk
Medlem

RIFT is holding a special Allies of the Ascended event. As my chosen ally, you can use this code to join me during the dates below, free of charge! Heed my call, and together we shall battle the Blood Storm!

Event Dates
10am PDT April 8, 2011 through 10am PDT April 11, 2011
Ally Code

KKZ6-NG3F-RMW7-HE6N-WLGT
Visit www.RIFTgame.com/en/ally instructions on how to apply your Ally Code and to download the RIFT patcher.

5 Aktiveringar med koden.

Visa signatur

| I7 2600K @ 3.4Ghz| Noctua DH14| 8GB DDR3 | GTX670 |

Permalänk
Skrivet av sirk:

RIFT is holding a special Allies of the Ascended event. As my chosen ally, you can use this code to join me during the dates below, free of charge! Heed my call, and together we shall battle the Blood Storm!

Event Dates
10am PDT April 8, 2011 through 10am PDT April 11, 2011
Ally Code

KKZ6-NG3F-RMW7-HE6N-WLGT
Visit www.RIFTgame.com/en/ally instructions on how to apply your Ally Code and to download the RIFT patcher.

5 Aktiveringar med koden.

Tack så mycket Sirk! Har sett fram emot att testa detta ett tag nu! <3

Permalänk
Medlem

tackar riktigt trevligt att man kan testa spelet så här tidigt efter släppet

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag köpte spelet på release ska jag redan ha fyllt på med cash eller hur länge kan jag spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Inte upp till Trion att lösa, det händer även i andra spel så det är fel i drivrutinerna inte i spelet. Oh just fenomenet du berättar om har jag aldrig upplevt, det ultimata är ju om både korten ligger på 100% hela tiden, då utnyttjas ju Xfire optimalt. Det de flesta pratar om i forumen är ju att prestandan sänks till över under hälften sen när man alt tabbar ut så får man tillbaka FPS:n man borde ha i 10 min.

Det har något att göra med att AFR slås av på drivrutinsnivå av ngn anledning, iaf som jag förstått det. Och det häder i fler spel än Rift och har varit ett problem sedan förra hösten tror jag.

Må vara så men de borde åtminstone ge assist till AMD så det kan skapa en bättre profil. Tur för dig om du inte upplevt buggen hittils. Säker på att du vet vad du ska leta efter?
Jag håller inte med om att korten skall liga på 100% load hela tiden. Dels blir de väldigt varma och fläktarna måste jobba mycket mer. Har du haft problem med 99% load buggen någon gång? Om ja så kanske du märkt hur lång tid det tar att starta spel&program när buggen är aktiv.

Där sa du det...eftersom GPUerna ligger på 95+ load så halveras FPSen. När man sen tabbar ut så nollställs GPU activity eftersom man går över i 2D mode. När man sen tabbar in i spelet igen så ligger GPU load på 70-85% och spelet flyter på fint i 60fps (vsync på).
Jag testade detta igår genom att ha MSI Afterburner på i bakgrunden. Först gick jag bara runt i världen i ca 5min och tabbade ut. Dels gick mina GPU activity inte över 80% load, dels märkte man tydligt att FPSen var hög. Sen attackerade jag en mob och efter detta så märkte jag att min FPS hade gått ned till ca 35fps. Jag tabbade ut och såg att GPU gått upp till 96% load och GPU2 till ca 91% load. När jag tabbade in igen så blev FPSen märkbart bättre (ca 55fps) och höll sig där tills jag attakerade nästa mob.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som kan ge ut en ally-kod för denna helgen? Tiden är snart slut men jag vill mest se om spelet funkar på min dator innan jag köper det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ger det någon märkvärdig vinst med crossfire än med 1 kort?
Såg att du hade 5850 crossfire, har du provat ned ett också? skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneo:

Är det någon mer som kan ge ut en ally-kod för denna helgen? Tiden är snart slut men jag vill mest se om spelet funkar på min dator innan jag köper det

Tjena!
Kolla i din meddelandekorg om 5 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneo:

Är det någon mer som kan ge ut en ally-kod för denna helgen? Tiden är snart slut men jag vill mest se om spelet funkar på min dator innan jag köper det

HREN-HTGP-P7L9-6WYX-WKPT

Vet inte hur länge den räcker idag men eftersom du frågade nyss borde det väl vara ett tag kvar

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Ryzen 3700x | MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio | G.SKill Trident Z Neo 32GB @ 3600MHz | Corsair HX750i | Corsair Obsidian 800D | Sennheiser G4ME Zero | AOC 35" G-Sync Curved @ 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eisen:

HREN-HTGP-P7L9-6WYX-WKPT

Vet inte hur länge den räcker idag men eftersom du frågade nyss borde det väl vara ett tag kvar

Tack båda! Jag tog Lyrisius kod så Eisens funkar nog fortfarande om det är någon mer som vill testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Ger det någon märkvärdig vinst med crossfire än med 1 kort?
Såg att du hade 5850 crossfire, har du provat ned ett också? skillnad?

Oja, det gör det definitivt
Om jag har 60fps någonstans med två kort och jag testar med ett kort så får kanske bara 35-40fps på samma ställe.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har visst inte postat på ett tag.

Tog ner Greenscale för en vecka sedan.

Permalänk
Medlem

För de som vill testa:
"We're going to be kicking off another "Allies of the Ascended" Weekend! This key is good for 1,000 uses (redeem it at the link) so pass it on to a friend or use it to try RIFT for yourself! YY2D-ZFJJ-WELD-7WZ3-TJXX ^Zann"

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Någon som har allykey?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plumpen:

Någon som har allykey?

Frågar detsamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plumpen:

Någon som har allykey?

Kolla om detta funkar:

http://eu.riftgame.com/en/products/allies.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrisius:

Funka ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plumpen:

Prova detta då:

http://rift.incgamers.com/get-your-rift-allies-of-the-ascende...

Något om att man ska posta i deras forum för att kanske få en nyckel.

Permalänk
Medlem

Ni som är medlemmar på http://www.eurogamer.net/ kanske kan pröva lyckan där.

Permalänk

Någon som har en key över för denna helg? skulle uppskatta riktigt mycket ifall någon kunde PMa mig en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av gretasnusk:

Någon som har en key över för denna helg? skulle uppskatta riktigt mycket ifall någon kunde PMa mig en sådan

Jag fick en från mmorpg.com

Kolla PM om 1 min

Permalänk
Skrivet av Lyrisius:

Jag fick en från mmorpg.com

Kolla PM om 1 min

Tack! Tack som fan!