Permalänk
Medlem

Bärbar spel o arbets dator

Jag har efter mycket grubblande och en del själssökande kommit fram till att en bärbar hade varit mycket praktisk, mest pga. det faktum att den är just bärbar.

Datorn kommer främst att användas till spel och skolarbete då detta är det jag använder min nuvarande stationära till mest. Spelen jag kommer spela och vill att datorn ska klara av utan några större problem är allt från World of Warcraft till Crysis 2 och jag vill den ska kunna hålla måttet i ett par år till.

Jag har kollat runt en del på nätet o forum för att hitta kandidater men faktum är att jag kan inte ett jävla skit om datorer och allra minst om bärbara. Detta är kruxet eftersom jag då inte har en aning om de specs som de bärbara har är bra/dåliga/allmänt dumma.

Men jag kan iallafall redogöra de huvudsakliga sakerna jag letar efter i en bärbar:
* Datorn ska användas till spel och arbete och Grafikkortet o processorn bör därför kunna klara av nyare spel ,som Crysis 2 o liknande, så bra som möjligt
* Min budget ligger på upp till 10-13k +-nån tusenlapp (inte för dyr alltså)
* Den ska vara så snabb som möjligt
* Datorn ska ha en så pass bra kylning att jag inte behöver oroa mig för överhettning om jag sitter några timmar i sträck framför mig
* Skärmstorleken blir väl på runt 15-17 tum? 17 verkar för stort faktiskt, vill kunna ha den med mig lätt.
* Grafikkort, processor, hårddisk osv. bör vara så bra som möjligt för den prisklassen.
* Kvalitén måste ju vara bra, ska använda datorn ett bra tag framöver o vill helst inte att den kvaddar efter en kort tid.
* Hört en del bra grejer om Asus, att dom håller bra kvalité osv.

Hade uppskattat lite köpråd eller bara lite tips om vad det är jag ska leta efter i mitt sökande efter en trevlig liten mekanisk kompanjon.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skulle även vilja lägga till att spela Battlefield 3 när det kommer ut inte ska vara en omöjlighet

Permalänk
Skrivet av Fwoosh:

Jag har efter mycket grubblande och en del själssökande kommit fram till att en bärbar hade varit mycket praktisk, mest pga. det faktum att den är just bärbar.

Datorn kommer främst att användas till spel och skolarbete då detta är det jag använder min nuvarande stationära till mest. Spelen jag kommer spela och vill att datorn ska klara av utan några större problem är allt från World of Warcraft till Crysis 2 och jag vill den ska kunna hålla måttet i ett par år till.

Jag har kollat runt en del på nätet o forum för att hitta kandidater men faktum är att jag kan inte ett jävla skit om datorer och allra minst om bärbara. Detta är kruxet eftersom jag då inte har en aning om de specs som de bärbara har är bra/dåliga/allmänt dumma.

Men jag kan iallafall redogöra de huvudsakliga sakerna jag letar efter i en bärbar:
* Datorn ska användas till spel och arbete och Grafikkortet o processorn bör därför kunna klara av nyare spel ,som Crysis 2 o liknande, så bra som möjligt
* Min budget ligger på upp till 10-13k +-nån tusenlapp (inte för dyr alltså)
* Den ska vara så snabb som möjligt
* Datorn ska ha en så pass bra kylning att jag inte behöver oroa mig för överhettning om jag sitter några timmar i sträck framför mig
* Skärmstorleken blir väl på runt 15-17 tum? 17 verkar för stort faktiskt, vill kunna ha den med mig lätt.
* Grafikkort, processor, hårddisk osv. bör vara så bra som möjligt för den prisklassen.
* Kvalitén måste ju vara bra, ska använda datorn ett bra tag framöver o vill helst inte att den kvaddar efter en kort tid.
* Hört en del bra grejer om Asus, att dom håller bra kvalité osv.

Hade uppskattat lite köpråd eller bara lite tips om vad det är jag ska leta efter i mitt sökande efter en trevlig liten mekanisk kompanjon.

Tack på förhand!

Jag skulle rekommendera Asus G53SW, helt ny på marknaden och ligger på 11.999:-.
- http://www.inet.se/artikel/1969881/asus-g53sw
Väldigt kraftigt grafikkort och ny Sandy Bridge processorn samt väldigt bra kylning.

Sitter faktiskt i samma sits som dig, tyvärr ansåg jag att G53:an var lite för otymplig för min smak och ska nu åka in och känna på en MSI GX660 och se om den känns mer portabel. I den finns en äldre processor men grafikkortet är snäppet bättre.

För mig handlar dock valet enbart om den är tillräckligt portabel, annars skulle jag direkt slå till på G53:an.

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret men hur menar du med otymplig?

Permalänk
Skrivet av Fwoosh:

Tack för det snabba svaret men hur menar du med otymplig?

Som ses på bilder har den två fläktar bak, detta medför att från ungefär mitten av datorn och bakåt är den välldigt djup och går därför inte in i ett vanligt stötfodral för en 15,6". Inte heller i 2-3 st ryggsäckar jag har. Sista alternativen är ju då att införskaffa en datorväska vilket enligt mitt tycke är lite för mycket då det heter bärbar. Men om man vill ha en spel laptop får man väl vidga vyerna lite.. kan komma tillbaka imorgon efter jag har tittat på MSI'n och se hur den var.

Permalänk
Medlem

Gör härna det men var Asus datorn prisvärd enligt dig?

Permalänk
Medlem

Hittade denna datorn när jag surfade rundor http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=858404
Den verkar prisvärd enligt mig.

Permalänk
Skrivet av Paatrik1987:

Jag skulle rekommendera Asus G53SW, helt ny på marknaden och ligger på 11.999:-.
- http://www.inet.se/artikel/1969881/asus-g53sw
Väldigt kraftigt grafikkort och ny Sandy Bridge processorn samt väldigt bra kylning.

Sitter faktiskt i samma sits som dig, tyvärr ansåg jag att G53:an var lite för otymplig för min smak och ska nu åka in och känna på en MSI GX660 och se om den känns mer portabel. I den finns en äldre processor men grafikkortet är snäppet bättre.

För mig handlar dock valet enbart om den är tillräckligt portabel, annars skulle jag direkt slå till på G53:an.

Skrivet av Fwoosh:

Hittade denna datorn när jag surfade rundor http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=858404
Den verkar prisvärd enligt mig.

Grafikkortet håller dock inte måttet för en dator över 12k. Du får en bärbar som är lika bra/bättre för spel får 10 papp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fwoosh:

Hittade denna datorn när jag surfade rundor http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=858404
Den verkar prisvärd enligt mig.

http://cdon.se/hemelektronik/msi_gx660_core_i5-480_4gb_500gb_...

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Grafikkortet håller dock inte måttet för en dator över 12k. Du får en bärbar som är lika bra/bättre för spel får 10 papp.

Aah ok, men vad är ett bra grafikkort som håller ett högt mått något or till?

Permalänk
Skrivet av Fwoosh:

Aah ok, men vad är ett bra grafikkort som håller ett högt mått något or till?

Det finns bärbara från MSI med samma grafikkort (eller bättre, radeon 5870m) för runt 10papp, finns nog också några modeller från ASUS med detta också.

Permalänk
Medlem

Jag ska hämta ut min g53sw ikväll. Visst att grafikkortet är sämre men jag fick den till ett väldigt bra pris. Kylningen är bra i båda datorer men asusen klarar oftast att hålla sig på en lägre ljudnivå än MSIn.

Lättaste är väl att försöka få klämma och känna på båda när dom är igång och bilda en uppfattning kring det.

Sen att MSIn ser ut som en julgran alternativt något hämtat från en porrgata i tyskland under en vinternatt är en annan sak, smaken som baken.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Tycker Asus G serie datorerna andas kvalite och prestanda. MSi känns mer som en fjortisdator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kanarya:

Tycker Asus G serie datorerna andas kvalite och prestanda. MSi känns mer som en fjortisdator

synd att du inte vet mer... Nuff said.

Permalänk
Skrivet av Kanarya:

Tycker Asus G serie datorerna andas kvalite och prestanda. MSi känns mer som en fjortisdator

Enda egentliga problemet med MSIs datorer måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Jag ska hämta ut min g53sw ikväll. Visst att grafikkortet är sämre men jag fick den till ett väldigt bra pris. Kylningen är bra i båda datorer men asusen klarar oftast att hålla sig på en lägre ljudnivå än MSIn.

Lättaste är väl att försöka få klämma och känna på båda när dom är igång och bilda en uppfattning kring det.

Sen att MSIn ser ut som en julgran alternativt något hämtat från en porrgata i tyskland under en vinternatt är en annan sak, smaken som baken.

Hör gärna av dig hur den känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det finns bärbara från MSI med samma grafikkort (eller bättre, radeon 5870m) för runt 10papp, finns nog också några modeller från ASUS med detta också.

Hmm mycket o tänka på.

Permalänk

Här är mitt förslag. En Asus G73SW-TZ209V tycker jag är prisvärd (12.995 kr). 17.3 tums skärm med upplösningen 1920x1080 Full HD 16:9, nya Sandy Bridge processorn, 8GB ram, belyst tangentbord, 2MP webbkamera mm.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=629068#info

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Här är mitt förslag. En Asus G73SW-TZ209V tycker jag är prisvärd (12.995 kr). 17.3 tums skärm med upplösningen 1920x1080 Full HD 16:9, nya Sandy Bridge processorn, 8GB ram, belyst tangentbord, 2MP webbkamera mm.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=629068#info

/AP

Den ser prima ut menhåller grafikkortet måttet för datorns pris? Någon skrev det tidigare i tråden o rekommenderade radeon 5870m istället.

Permalänk
Skrivet av Fwoosh:

Den ser prima ut menhåller grafikkortet måttet för datorns pris? Någon skrev det tidigare i tråden o rekommenderade radeon 5870m istället.

Missförstå mig inte, GTX460m är det näst prisvärdaste korten men när du kan få en dator med ett 5870m för 2000 kr mindre så är den ett bättre val.

Permalänk

Det skiljer 5-10% mer prestanda för ett 5870M beroende på vilket spel man spelar. MSI GX660 är den mest prisvärda spel-laptop i 15.6" klassen. Sen tycker jag att den Asus G73SW som jag länkade till, är den mest prisvärda 17.3" just nu i sin klass.

Men både Asus G74 och MSI GX780/GT780 kommer om några månader. (se länkar)

http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...

http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Var hos en säljare idag o kollade läget. Snubben sa något intressant, att man kan undvika kylningsproblem genom att koppla bort batteriet o köra med elsladd. Låter rimligt men e det någon som har nåt negativt att säga om denna metod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det finns bärbara från MSI med samma grafikkort (eller bättre, radeon 5870m) för runt 10papp, finns nog också några modeller från ASUS med detta också.

Jag kollade lite på nätet o kom fram till att en data med grafikkortet radeon 5870m hade varit prima, dock är jag rätt såld på Asus utseendet men har problem att hitta en med det gragikkortet.

Permalänk
Skrivet av Fwoosh:

Gör härna det men var Asus datorn prisvärd enligt dig?

Var precis inne och kände på MSI GX660:an, och jag måste säga att den var perfekt för mig. Betydligt mer "tymplig" än G53an och stilren (iaf utan alla lysrör på, som dock går att stänga av).

Gick hem och beställde den från CDON.se direkt.

Lycka till med ditt val

Permalänk
Skrivet av Fwoosh:

Jag kollade lite på nätet o kom fram till att en data med grafikkortet radeon 5870m hade varit prima, dock är jag rätt såld på Asus utseendet men har problem att hitta en med det gragikkortet.

Du skall inte hänga upp dig på grafikkortet om du nu vill ha en Asus. 5870m är ca 5-10% vassare en 460GTX så det är ingen jätteskillnad direkt.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av Fwoosh:

Var hos en säljare idag o kollade läget. Snubben sa något intressant, att man kan undvika kylningsproblem genom att koppla bort batteriet o köra med elsladd. Låter rimligt men e det någon som har nåt negativt att säga om denna metod?

Aldrig tänkt på detta, kanske det fungerar. Testa och se.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all hjälp gubbs! Uppskattas att ha fått hjälp av folk som till skillnad från mig verkar ha koll på läget tror jag kör på en ASUS G73SW 17.3 faktiskt. Peace out.

Permalänk
Skrivet av Ali3nPredator:

Här är mitt förslag. En Asus G73SW-TZ209V tycker jag är prisvärd (12.995 kr). 17.3 tums skärm med upplösningen 1920x1080 Full HD 16:9, nya Sandy Bridge processorn, 8GB ram, belyst tangentbord, 2MP webbkamera mm.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=629068#info

/AP

Någon som kan gissa hur mycket den datorn kan gå ner i pris på 6 veckor?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwillroflmao:

Någon som kan gissa hur mycket den datorn kan gå ner i pris på 6 veckor?:)

nej

Permalänk

Haha okej:)