Civilingenjör i datateknik på KTH eller LiTH

Permalänk
Medlem

Civilingenjör i datateknik på KTH eller LiTH

Hej,

Jag ska söka till högskolan nu i höst och har bestämt mig för civilingenjör i datateknik. Då jag bor i Stockholm har KTH alltid varit ett självklart val, men jag fick nyligen reda på att jag genom kontakter i Linköping eventuellt har en lägenhet till förfogande och har därför börjat fundera på att söka till LiTH istället. Väljer jag att söka till KTH så måste jag med största sannolikhet bo hemma i något eller några år till. Jag har lite svårt för att bestämma mig och skulle därför vilja höra vad ni skulle gjort?

Permalänk
Hedersmedlem

Om vi bara tar bort själva utbildningen ur ekvationen för tillfället så kan jag säga att ha flyttat hemifrån och ha fått avstånd från i princip alla man tidigare kände har varit en ganska härlig upplevelse. Det är en skön frihet och även ganska bra för självförtroendet att ha fått ta hand om sig själv helt och hållet. Jag själv flyttade från Eskilstuna till Linköping ungefär samma sträcka som dig. Det går fortfarande bra att ta tåget hem över en helg och hälsa på om man så vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Om vi bara tar bort själva utbildningen ur ekvationen för tillfället så kan jag säga att ha flyttat hemifrån och ha fått avstånd från i princip alla man tidigare kände har varit en ganska härlig upplevelse. Det är en skön frihet och även ganska bra för självförtroendet att ha fått ta hand om sig själv helt och hållet. Jag själv flyttade från Eskilstuna till Linköping ungefär samma sträcka som dig. Det går fortfarande bra att ta tåget hem över en helg och hälsa på om man så vill.

Det är det du beskriver som jag känner lockar, att kliva ut i vuxenlivet på allvar och stå på egna ben. Det känns också roligt att flytta till en annan stad. Och det är ju som du säger, tåget tar bara 2 timmar lite drygt. Men hur är det att bo i Linköping tycker du? Hur är skolan?

Permalänk
Hedersmedlem

Jämfört med Stockholm är väl Linköping en ganska liten stad men jag gillar det, man kan ta cykeln överallt i princip och det finns allt möjligt här bara man letar. Det går inte att klaga på skolan tycker jag, det är väldigt bra sammanhållning och campus är ett härligt ställe att vara på. Det anordnas mycket på skolan och det är härliga lokaler. Vet inte riktigt vad man ska säga om stan och skolan mer specifikt, jag älskar det här i alla fall. Det finns människor från hela Sverige och även världen.

Permalänk
Medlem

En utbildning från KTH skulle jag säga är generellt sätt bättre. I praktiken så kanske det inte gör enorm skillnad. Sedan så anser jag att möjligheten att bo hemma är ett privilegium. Mycket skönare att avsluta studierna utan skulder eller att rentav ha sparat ihop kapital från diverse arbete under studietiden.

Permalänk
Medlem

stod inför i princip för samma val som dig förut (blev dock högskoleingenjör). håller med Shimonu till 100% och det finns smidiga tågförbindelser när man vill åka hem till stockholm. ca 1h40min med x2000 och strax över 2h regionalt. Studentlivet är i toppklass, det är verkligen ingen brist på studentfester eller utgångar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jämfört med Stockholm är väl Linköping en ganska liten stad men jag gillar det, man kan ta cykeln överallt i princip och det finns allt möjligt här bara man letar. Det går inte att klaga på skolan tycker jag, det är väldigt bra sammanhållning och campus är ett härligt ställe att vara på. Det anordnas mycket på skolan och det är härliga lokaler. Vet inte riktigt vad man ska säga om stan och skolan mer specifikt, jag älskar det här i alla fall. Det finns människor från hela Sverige och även världen.

Kan bara instämma. Trivs jättebra, även om jag inte just läser på den tekniska fakulteten. Är från Stockholm från början och tycker att det har varit riktigt bra att plugga här i Linköping. Tillräckligt stort för att allt ska finnas och det ska hända saker, men tillräckligt litet för att man ska kunna cykla överallt. Så mycket härligt folk på så liten yta som det är på universitetet lär man väl aldrig vara med om igen.

Permalänk
Medlem

Vad du bör välja är väldigt svårt för någon annan att ge bra tips om då vilka prioriteringar man gör här är väldigt individuellt.
Båda valen har sina fördelar.

Jag hade utan tvekan valt KTH, om inte annat enbart av den anledningen att jag då hade kunnat bo hemma hos föräldrarna och slippa studielån (vilket var exakt vad jag själv gjorde). Kan man slippa lån bör man göra allt för att göra det, anser jag.
Sedan är KTH en bra skola också (även om också Linköping lär vara bra).
Fördelarna med att flytta är som andra nämnt att man blir mer självständig av att bo i en egen lya, man känner att man påverkar sitt eget liv i mycket större utstäckning. Sedan är Linköping en trevlig stad också. Har bara varit där över en dag och det var ju lite mysigt och pittoreskt sådär..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Det verkar som att de två största anledningarna till att stanna i Stockholm är att jag slipper ta studielån och att en utbildning från KTH skulle vara bättre än en från Lith.

En viktig sak att nämna angående lägenheten är att jag får ett förstahandskontrakt på den, vilket innebär att jag kan hyra ut den på sommarlov och efter studierna. Och sen är det inte säkert att jag klarar mig på studiebidraget även om jag bor hemma.

Huruvida KTH är bättre än Lith har jag försökt ta reda på och det verkar ju som att det finns en viss prestige i att ha pluggat på KTH, något som tycks speglas i de utexaminerade studenternas löner. Jag vet dock inte om det är någon substans i det eller om KTH mest lever på gamla meriter eller om det beror på att skolan ligger i huvudstaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superb:

Det är det du beskriver som jag känner lockar, att kliva ut i vuxenlivet på allvar och stå på egna ben. Det känns också roligt att flytta till en annan stad. Och det är ju som du säger, tåget tar bara 2 timmar lite drygt. Men hur är det att bo i Linköping tycker du? Hur är skolan?

Och så får du se hur lätt är det egentligen att bränna bort alla pengar Det fick jag lära mig första månad jag bodde själv

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Jag hade KTH som förstahandsval, men kom inte in på den och valde då istället LiTH. Ångrar det inte en sekund, hade jag med denna efterenhet fått välja hade jag haft Linköping som förstaval.
Har upptäckt mycket trevliga fördelar med att bo här i Linköping. Jag hade tänkte plugga på KTH och pendla, jag vet inte hur nära du bor, men de flesta behöver ju pendla.
Här i Linköping behöver man inte pendla, eftersom det finns många lägenheter tillräckligt nära skolan (minst cykelavstånd). Man kanske inte får drömlägenheten direkt, men så småningom hamnar de flesta ganska nära skolan och nära sina kompisar. Det är något som jag inte riktigt tänkte på när jag valde som jag älskar idag. Några minuter cykel/gång till skolan, lika långt till sina vänner. Det känns som det är mycket lättare att umgås, vilket jag uppskattar. För mig är det mycket lättare att motivera mig att ta sig till skolan de dagarna det är lite tyngre när man har så lätt att ta sig till skolan. De dagar man kanske har en lektion eller liknande, om man ska pendla en stund hade jag nog ibland övervägt att skippa det. Men för mig fungerar det bäst att delta på det mesta schemalagda i skolan, och inte sitta hemma själv och plugga. Så detta har varit perfekt för mig. Jag lyckades även få tag på en riktigt trevlig lägenhet väldigt nära skolan. Just vid hösteminens start kan det vara lite svårt att få tag i en lägenhet eftersom så många vill flytta in då, men de flesta får en lägenhet de trivs med ganska snart om det inte får det direkt. Jämfört med sthlm där det är i princip omöjligt på den fronten.

Bott hemma i sthlm hade jag inte pallat mer än max nån månad och några kompisar som valde KTH som tänkte bo hemma flyttade hemifrån efter bara nån månad. Bo hemma när man är över 20 är ingen jag rekommenderar, man behöver känna sig vuxen och ta hand om sig själv, det är mycket roligare. Det finns dock såklart vissa som trivs hemma. Men de flesta jag känner har inte klarat av att bo hemma i längden och då försvinner den fördelen, även fast de självklart trivs på KTH.

Det är mina erfarenheter av saken, jag tror du kommer trivas på båda ställerna vad du än väljer. Men ta en funderare på vilken stad du skulle vilja plugga i, det är minst lika viktigt om inte mer viktigt än själva skolan. Linköping är en mycket trevlig stad, framför allt för studenter.

Gillar man lite mera gemenskap, nära till det mesta och vill träffa nytt trevligt folk rekommenderar jag verkligen Linköping.
Angående "rykte" och liknande så ligger LiTH i top, finns många företag som snappar upp folk direkt ifrån universitetet här i Linköping och man har nog inget problem med det. Men KTH kanske kan vara aningen bättre på pappret, men LiTH är i top och "tillräckligt" bra.