Permalänk
Medlem

Hur kraftigt nätagg?

Hej kära Sweklockare!
Jag håller på att plocka ihop en ny burk och behöver råd ang. nätagg.

Till saken hör att jag i nuläget inte kommer köpa nytt grafikkort utan avvaktar tills min plånbok är lite fetare.
Jag vet inte idag om jag kommer köpa ett eller två grafikkort. Så det vore bra om nätagget kan täcka två kort.

Komponenter:
ASUS M4A89TD PRO/USB3, Socket-AM3
AMD Phenom II X6 1090T Black Ed.
Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB
Cooler Master V8 CPU Kylare
Soundblaster Xfi Gamer
Tre random 500gbs HDDar (minns inte märke eller modell, dom är 7200 rpm iaf)
Gainward 8800 GT 1GB PCI express 2.0 x16 (detta kommer uppgraderas inom kort)

Vad tycker ni om datorn i övrigt, något som saknas? Funkar bra i dagens spel? Hur långt efter är mitt grafikkort dagens dito? Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt bytt ut processorn mot en Intel 2500K om jag vore du, samt bytt ut minnena mot ett par 2x 4GB. De är såpass billiga nuförtiden så det är bara dumt att inte köpa 8GB.

Vad det gäller nätagg kan du ta en titt på denna: http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...
Om du köper ett nätagg bör den angivna effekten vara sådan att effekt*0,8=ungefär vad korten förbrukar i load.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Skulle definitivt bytt ut processorn mot en Intel 2500K om jag vore du, samt bytt ut minnena mot ett par 2x 4GB. De är såpass billiga nuförtiden så det är bara dumt att inte köpa 8GB.

Vad det gäller nätagg kan du ta en titt på denna: http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...
Om du köper ett nätagg bör den angivna effekten vara sådan att effekt*0,8=ungefär vad korten förbrukar i load.

Vad är bättre med en Intel processor? Minnerna ska jag uppgradera så småningom. Moderkort, minnen och processor är fyndvaror hos komplett. Jag har köpt alltihopa för under 4k.

Jag förstod inte riktigt länken om nätagg. menar du:

nätaggets effekt*0,8=grafikkortet i load? dvs

(Grafikkortet i load)/0,8=nätagget dvs

HD 6970 2 GB CF (Är detta ett eller två kort?) = 622 dvs

622/0,8= 778 w ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av celavie:

Vad är bättre med en Intel processor? Minnerna ska jag uppgradera så småningom. Moderkort, minnen och processor är fyndvaror hos komplett. Jag har köpt alltihopa för under 4k.

622/0,8= 778 w ?

Det var inte så bra pris med tanke på att du får en 2500k+moderkort och 8GB ram för 3,5k: http://www.inet.se/kundvagn/visa/354100/2011-04-08. Just nu har Intel Sandy Bridge (2500 & 2600) mest prestanda för pengarna.

Angående effekten så är det du säger precis så jag menade, dock ska du ta det med en nypa salt. Det ger mer ett riktmärke än vad du faktiskt behöver. Men hellre för starkt nätagg än för svagt!

Ja, CF = crossfire = AMD's teknik för 2 eller flera grafikkort. SLI = Nvidia's teknik för 2 eller flera grafikkort.

Visa signatur

WROOOOOOM

Permalänk
Medlem

750W är nog bra att sikta på om du ska köra SLI. (Beror iofs kanske på vilka kort vi talar om, minimum brukar nuförtiden sägas vara 600W, läs på om det specifika agget du köper angående just SLI)

Länk till PSU review database: http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av celavie:

622/0,8= 778 w ?

till att börja med måste du ha koll på vad för effektivitet nätaggregatet i testet hade för mätningarna är gjorda vid väggen (så det är hela systemet) och jag antar att det är sweclockers furmark test av 6970 cf vilket är två kort och då vet jag att det agget är ca 91% effektivt

sen har du fått det här med effektivitet om backfoten är ett agg specat till 650W är det vad den klarar av att ge till komponenterna oavsett effektivitet

så ska vi räkna lite på det 622*0,91= 566,02w till komponenterna 622*0,09=55,98W till tex värme

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Det var inte så bra pris med tanke på att du får en 2500k+moderkort och 8GB ram för 3,5k: http://www.inet.se/kundvagn/visa/354100/2011-04-08. Just nu har Intel Sandy Bridge (2500 & 2600) mest prestanda för pengarna.

Angående effekten så är det du säger precis så jag menade, dock ska du ta det med en nypa salt. Det ger mer ett riktmärke än vad du faktiskt behöver. Men hellre för starkt nätagg än för svagt!

Ja, CF = crossfire = AMD's teknik för 2 eller flera grafikkort. SLI = Nvidia's teknik för 2 eller flera grafikkort.

AMD Phenom II X6 1090T Black Ed. -Demo
Six Core, 3,2Ghz/3,6GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Box 1.370,00

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB 535,00

Noctua NT-H1 Kylpasta 75,00

Cooler Master V8 CPU Kylare 449,00

ASUS M4A89TD PRO/USB3, Socket-AM3
ATX, AMD890FX+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6G 1.275,00

Är detta inte prisvärt menar du? Ska jag avbeställa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

till att börja med måste du ha koll på vad för effektivitet nätaggregatet i testet hade för mätningarna är gjorda vid väggen (så det är hela systemet) och jag antar att det är sweclockers furmark test av 6970 cf vilket är två kort och då vet jag att det agget är ca 91% effektivt

sen har du fått det här med effektivitet om backfoten är ett agg specat till 650W är det vad den klarar av att ge till komponenterna oavsett effektivitet

så ska vi räkna lite på det 622*0,91= 566,02w till komponenterna 622*0,09=55,98W till tex värme

Så det du säger är att man måste blanda in verkningsgrad också? I så fall blir det väl

X*0,91=778 w dvs

X=854 w

I så fall behöver jag ett nätagg på cirka 850 w

Permalänk
Medlem

Aha, det var med kylare, det förändrar ju saken! Jag TROR att 2500k kommer prestera mycket bättre än 1090T om du klockar den lite (vilket är mycket lätt med "k-modellen"), men någon annan kanske vet mer om det?

EDIT: De beräkningar som jag gjorde med 0,8 var tänkt som en lägsta verkningsgrad på 80%, glömde att klargöra det.

Visa signatur

WROOOOOOM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Aha, det var med kylare, det förändrar ju saken! Jag TROR att 2500k kommer prestera mycket bättre än 1090T om du klockar den lite (vilket är mycket lätt med "k-modellen"), men någon annan kanske vet mer om det?

EDIT: De beräkningar som jag gjorde med 0,8 var tänkt som en lägsta verkningsgrad på 80%, glömde att klargöra det.

Aha. Så 0,8 är verkningsgraden? DÅ fick jag det om bakfoten... Om då verkningsgraden är 0,91 så blir det ju ett annat svar

622/0,91=683 w

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Achronos:

Skrivet av Achronos:

Nej nej nej nej nej nej nej. Ett nätagg specas alltid till den effekt det kan leverera till komponenterna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Klart den presterar bättre,men varför tycker du han ska uppgradera cpu och moderkort när han behövde råd om nätaggregat? Hans nuarande CPU hänger fortfarande bra med, trots att den hamnar bakom intel ı dom flesta tester.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av celavie:

Så det du säger är att man måste blanda in verkningsgrad också? I så fall blir det väl

X*0,91=778 w dvs

X=854 w

I så fall behöver jag ett nätagg på cirka 850 w

Skrivet av celavie:

Aha. Så 0,8 är verkningsgraden? DÅ fick jag det om bakfoten... Om då verkningsgraden är 0,91 så blir det ju ett annat svar

622/0,91=683 w

Vänta va? Står det i en recension att det drar 750W till exempel.(Med ett 90% effektivt nätagg)

Så är det från väggen, för att räkna ut komponenternas förbrukning så blir det 750*0.9 = 675W

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Klart den presterar bättre,men varför tycker du han ska uppgradera cpu och moderkort när han behövde råd om nätaggregat? Hans nuarande CPU hänger fortfarande bra med, trots att den hamnar bakom intel ı dom flesta tester.

Du missuppfattade det hela, TS har beställt komponenterna nya men inte fått dem ännu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vänta va? Står det i en recension att det drar 750W till exempel.(Med ett 90% effektivt nätagg)

Så är det från väggen, för att räkna ut komponenternas förbrukning så blir det 750*0.9 = 675W

Åhå. Jag trodde man räknade från andra änden. Men varför räknar man enbart på grafikkort? Är det en så stor det av förbrukningen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av celavie:

Åhå. Jag trodde man räknade från andra änden. Men varför räknar man enbart på grafikkort? Är det en så stor det av förbrukningen?

Enbart på grafikkort?

Menar du varför det läggs så stor fokus på det? Isåfall är det som du säger, det drar ~70% av datorns förbrukning.
Nu tog jag en siffra från luften här, men det står för majoriteten av systemets förbrukning.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Lite roligt att tråden blev så pass invecklad. Jag ville bara ha svar i stil med "Ska du köra CF så kommer du behöva 850 W"

Kommer detta funka tror ni?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=386812

Permalänk
Medlem
Skrivet av celavie:

Lite roligt att tråden blev så pass invecklad. Jag ville bara ha svar i stil med "Ska du köra CF så kommer du behöva 850 W"

Man kan alltid göra allt tekniskt invecklat! Här på Sweclockers finns det många sådana experter

Det där nätaggregatet kommer duga fint!

Visa signatur

WROOOOOOM

Permalänk
Medlem
Skrivet av celavie:

Haha, ja det funkar nog alldeles utmärkt! (Men det kommer nog synpunkter på det med... )

Permalänk
Medlem

För att svara på TS original fråga så räcker en 500-600W nätdel om du tänker köra med singel grafik. Och ca 650-750W om du planerar köra med SLI/Crossfire.
600W minst om du tänker kasta pengar och köra GTX 580. Och 750-850W för GTX 580 i SLI.

Och att uppgradera till Sandy Bridge från nuvarande som Achronos nämde är som att kasta pengarna i sjön.
Ja, sandybridge är bättre än Phenom X6... men inte så pass mycket bättre att det är lönt att slösa pengar på att uppgradera.
Bättre vänta tills nästa års generation istället och klocka upp nuvarande.

Vill du räckna ut själv hur många Watt du behöver, så kan du använda denna kalkylatorn.
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
Tänk dock på att den räcknar lite högt. Annars så är dom watt rekommendationerna jag nämnde innan helt ok. Huvudsakliga anledning att köra högre Watt än vad du behöver är bättre livslängd på nätdelen samt lägre ljud volym.

Och köp endast nätdelar av hög kvalitet, speciellt om du planerar att överklocka eller köra dubbla grafikkort. Typ Corsair, Fractal Design t.ex är bland dom jag rekommenderar. Och kolla specefikt hur mycket garanti dom ger på nätdelarna. Minst 5 års garanti.
Plus kolla upp så att dom har japanska kondensatorer (capacitor)

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Haha, ja det funkar nog alldeles utmärkt! (Men det kommer nog synpunkter på det med... )

finns betydligt bättre alternativ för samma pris så ja klart man ska ha synpunkter på det

http://www.inet.se/artikel/6900281/xfx-black-edition-750w

modulärt agg med 5 års garanti enkelt val imo

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Eftersom du länkat från komplett så går jag lite efter vad som finns att välja hos dem. Annars är XFX som nämndes ovan bland det billigaste modulära kvallitetsagget man kan hitta idag (verkar dock inte finnas i lager någonstans just nu).
Shieftec har mycket rippel på 12V så jag skulle aktat mig för det. Vill du ha ett motsvarande modulärt så duger detta bra. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585836

Vill du ha riktigt bra kvallitet på nätdelen så kan jag tipsa om följande Seasonictillverkade nätdelar (precis som XFX Core Edition som nämndes ovan)! Detta är inte modulärt men är ett högkvallitativt agg för den pengen! http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623449 Modulärt. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=600425

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

För att svara på TS original fråga så räcker en 500-600W nätdel om du tänker köra med singel grafik. Och ca 650-750W om du planerar köra med SLI/Crossfire.
600W minst om du tänker kasta pengar och köra GTX 580. Och 750-850W för GTX 580 i SLI.

Och att uppgradera till Sandy Bridge från nuvarande som Achronos nämde är som att kasta pengarna i sjön.
Ja, sandybridge är bättre än Phenom X6... men inte så pass mycket bättre att det är lönt att slösa pengar på att uppgradera.
Bättre vänta tills nästa års generation istället och klocka upp nuvarande.

Vill du räckna ut själv hur många Watt du behöver, så kan du använda denna kalkylatorn.
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
Tänk dock på att den räcknar lite högt. Annars så är dom watt rekommendationerna jag nämnde innan helt ok. Huvudsakliga anledning att köra högre Watt än vad du behöver är bättre livslängd på nätdelen samt lägre ljud volym.

Och köp endast nätdelar av hög kvalitet, speciellt om du planerar att överklocka eller köra dubbla grafikkort. Typ Corsair, Fractal Design t.ex är bland dom jag rekommenderar. Och kolla specefikt hur mycket garanti dom ger på nätdelarna. Minst 5 års garanti.
Plus kolla upp så att dom har japanska kondensatorer (capacitor)

Du missuppfattade TS läge, han har inte grejerna hemma än och kan ändra ordern.

Visa signatur

WROOOOOOM

Permalänk
Entusiast

Ta inte super series, kör på XFX som är mycket prisvärda och det är ändå relativt hög kvalité på deras agg, som någon sagt tidigare är XFX black edition 750w bra, och då får du även modulärt

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Du missuppfattade TS läge, han har inte grejerna hemma än och kan ändra ordern.

Aha. läste lite fel. I så fall så ska han ta Sandybridge för tusan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för all bra hjälp! Jag har avbeställt grejerna eftersom minnerna jag ville ha ändå inte fanns i lager.

Nu blir det en sandy bridge istället!
Vad tror ni om detta:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/364699/celavie

En sista fråga: I min nuvarande burk sitter ett OCZ Gsx 600 w som var top of the line när det begav sig. Klarar den fortfarande och driva en burk om jag väljer att inte köra CF eller SLI?

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är din tredje tråd om ditt datorköp, vi tillåter inte korspostning.

*Låst*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.