Flera användare till server

Permalänk

Flera användare till server

Många frågor i dag men här kommer ännu en

Som titeln så fint förklarar (not) så undrar jag hur man bär sig åt för att tillåta att flera användare är inloggade på en server samtidigt men på egna "desktops".
Inte helt säker på hur jag skall förklara vad jag menar men jag gör ett försök.

Förklaring

1 konto skall vara administratörs kontot.
4 konton skall vara "gästkonton" med begränsade behörigheter tex rättighet till att ändra på en TS eller vent server, spara filer etc.

Dessa 4 konton + admin skall kunna vara inloggade samtidigt på varsitt desktop som sparas till det specifika kontot så att det ser likadant ut nästa gång dom loggar in.

Fråga

Jag vet att det är genomförbart men om det bara fungerar med ett server OS eller om man kan ställa in och fixa på samma set i tex Windows 7 eller något annat OS som inte är anpassat för att användas som server vet jag inte mycket om.

Om det är möjligt i w7, hur gör man och vad kallas denna typ av "inställning"?

Mvh Nemezis

Permalänk
Medlem

Du leter efter nåting sånt här ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av NemezisDDH:

Många frågor i dag men här kommer ännu en

Som titeln så fint förklarar (not) så undrar jag hur man bär sig åt för att tillåta att flera användare är inloggade på en server samtidigt men på egna "desktops".
Inte helt säker på hur jag skall förklara vad jag menar men jag gör ett försök.

Förklaring

1 konto skall vara administratörs kontot.
4 konton skall vara "gästkonton" med begränsade behörigheter tex rättighet till att ändra på en TS eller vent server, spara filer etc.

Dessa 4 konton + admin skall kunna vara inloggade samtidigt på varsitt desktop som sparas till det specifika kontot så att det ser likadant ut nästa gång dom loggar in.

Fråga

Jag vet att det är genomförbart men om det bara fungerar med ett server OS eller om man kan ställa in och fixa på samma set i tex Windows 7 eller något annat OS som inte är anpassat för att användas som server vet jag inte mycket om.

Om det är möjligt i w7, hur gör man och vad kallas denna typ av "inställning"?

Mvh Nemezis

I princip är det du efterfrågar -så länge vi pratar windows- Windows Terminal Server, vilket inte är gratis.
Om du nöjer dig med flera användarkonton med varsin desktop etc men bara en inloggning åt gången så går det med vilket OS som helst- även klientOS.

I allmänhet så brukar man annars ordna så att man loggar in och har sin desktop på sin egen klient och sen kör olika klientgrässnitt mot de olika servertjänsterna.

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Du leter efter nåting sånt här ?

Ser ju perfekt ut så som han beskriver det!

Men är det något vidare säkert? Eftersom Microsoft inte tillåter det eller har gjort det möjligt utan att man måste pilla så

Trodde/hoppades att det skulle fungera på något smidigare sätt, i alla fall i windows server 2003 eller windows server 2008 men det kanske det inte gör?

Permalänk
Medlem

I Windows 2008 R2 kan flera vara inloggade samtidigt.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NemezisDDH:

Trodde/hoppades att det skulle fungera på något smidigare sätt, i alla fall i windows server 2003 eller windows server 2008 men det kanske det inte gör?

Självklart funkar det i både 2003 och 2008 men du frågade initialt om W7.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av NemezisDDH:

Ser ju perfekt ut så som han beskriver det!

Men är det något vidare säkert? Eftersom Microsoft inte tillåter det eller har gjort det möjligt utan att man måste pilla så

Trodde/hoppades att det skulle fungera på något smidigare sätt, i alla fall i windows server 2003 eller windows server 2008 men det kanske det inte gör?

Det är inte säkerhet som gör att Microsoft hindrar det. Det är licenskostnadsmässigt. De vill att man ska köpa Terminal Services CALs.

I Windows server 200x kan man ansluta 2 pers samtidigt (utan att ha terminal services installerat) en rdp och sen consol-sessionen som man också kan ta över remote.
i 2008 R2 har man tagit bort console-switchen så man har 2 likvärdiga sessioner (inkl consolens)