Nya diskar på g, skall raidas....vilka!?

Permalänk
Medlem

Nya diskar på g, skall raidas....vilka!?

som sagt skall sköpa 2st nya diskar, jag funderar på WD80GB 8MB, nån som vet om dessa funkar bra att raida!? har hört att vissa diskar inte gillar detta...annars får ni gärna komma med förslag (80gb diskar)...:D

Visa signatur

NZXT H6 Flow | Intel i7 14700KF | ASUS PRIME Z790 | 32GB 6000MHz Fury |
Seasonic Prime GX 1300W | 27" LG 27GN750-B

Permalänk

RAIDa inte IDEdiskar.

SCSIdiskar trivs betydligt bättre med det då de har inbyggd felkorrigering.. att enbart stripa IDEdiskar är att be om bekymmer, tyvärr..

Permalänk

christian: att stripa ide-diskar kanske är att tigga om bekymmer, kör du t ex raid5 eller raid10 så funkar ide lika bra.

sebb: alla diskar funkar bra att raida, se till att de är likadana bara..

Permalänk
Medlem

För det första: använd sökfunktionen. Det finns otaliga trådar som behandlar RAID och olika hårddiskmärken.

För det andra: att enbart stripa IDE-diskar kanske inte är så smart om man sitter på en massa vital information som man absolut inte vill bli av med. Därför speglar man även sina diskar om man nu inte är en självspäkare.

Att SCSIs felkorrigering skulle vara det som avgör till SCSIs fördel i RAID-frågan håller jag dock inte med om. Det skulle vara isf om man hade sina IDE-kablar virade runt en magnet. Däremot så är det väl allmänt så att SCSI-diskar har större tillförlitlighet än IDE-diskar när det gäller drift. Men både SCSI- och IDE-diskar rasar emellanåt.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Instämmer! Ledsen Christian men du snackar dumheter, stripade IDE-diskar fungerar utmärkt om man vill ha en snabb disk att lägga operativet och mindre viktiga filer på. Datafiler man är rädd om lägger man på separata diskar och tar dessutom backup. Spegling fungerar också bra.

Permalänk
Medlem

Varför ska alla överdriva riskerna med Ide raid 0?
Jag har en ide 2x120 gigs array och sen så har jag 2 st scsi diskar . den ena kör jag os och program/spel på och den andra disken ska bort.
nedladdat på ide arrayen och sånt som jag vill spara har jag på scsi disken

Inlägget ändrat av Grillcliff - antydningar på innehav av piratkopierat material är förbjudna

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.