trasig gigabyte 6970 åter till inet- får ny Powercolor i stället? hur är Powercolor

Permalänk
Medlem

trasig gigabyte 6970 åter till inet- får ny Powercolor i stället? hur är Powercolor

som jag beskrev så hade jag ett gigabyte hd6970 och det fick problem
då returnerade jag det till inet som trasigt .

efter felsökning och väntan på reservdel så kommer mitt paket på posten
jag åker hem och öppnar paketet och där i ligger det då en Powercolor hd6970!
inga lappar eller noteringar om vad som var fel på mitt gamla grafikkort eller någon info alls

så nu är ju min fråga *
hur är Powercolor i jämförelse mot gigabyte ?
och ska man bara behöva acceptera att man inte får samma kort som man köpt?
för jag valde ju ett gigabyte av någon anledning
och vill dom nu skicka ett annat märke så tycker jag att dom borde höra av sig och fråga om det är ok med en annan sort

det kan ju vara så att jag har stora erfarenheter av att gigabyte är bra samt att jag har haft stora problem med Powercolor och absolut inte vill ha ett sådant kort.

vad tycker ni ska jag bara acceptera eller ska jag ringa och begära ett nytt gigabyte ?

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Hedersmedlem

Om båda korten var av referensmodell så spelar det ingen som helst roll. Om det var en fabriksöverklockad modell eller om den hade en annan (bättre) kylare så tycker jag att du ska kontakta Inet.

Permalänk
Avstängd

Du kan ju självklart ringa och säga att du vill ha ett Gigabyte kort istället, då det var ett sådant du hade köpt från början.

Vilka modeller är det vi pratar om?
referenskylare?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Fan heller, gigabytes har en stormcool kylare som du absolut ska ha tebax.

Ring och klaga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Fan heller, gigabytes har en stormcool kylare som du absolut ska ha tebax.

Ring och klaga!

Gigabytes är precis som pc, dem har tillochmed samma BIOS.

Till TS.
Tycker du ska ta upp det med inet, att du får ett annat kort fast med ett annat märke, sure, det är väl okey, men just det att dem inte sagt någonting före, eller ens en lapp.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/13859-fransk-datorsajt-publi... gigabyte ligger ju inte så bra till i den tabellen.

är nog inte så stor skillnad mellan kort om du har referensdesign. men om du hade köpt windforce kylaren skulle JAG ringt inet och be dom skicka ett nytt. Inet har dessutom inte gigabyte 6970 referens design kvar! jan ha med det att göra

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Gigabytes är precis som pc, dem har tillochmed samma BIOS.

Till TS.
Tycker du ska ta upp det med inet, att du får ett annat kort fast med ett annat märke, sure, det är väl okey, men just det att dem inte sagt någonting före, eller ens en lapp.

http://www.inet.se/artikel/5409166/gigabyte-radeon-hd6970-oc-...

vs

http://www.inet.se/artikel/5409085/powercolor-radeon-hd6970-2...
http://www.inet.se/artikel/5409115/powercolor-radeon-hd6970-2...

Är du go eller? Gör som gör rätt.

Permalänk
Medlem

Syftade på REFERENSKORTEN.

Har TS referens eller med eftermarknadskylare?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Syftade på REFERENSKORTEN.

Har TS referens eller med eftermarknadskylare?

Ja eftersom det är Inet som är på tal och de endast har inne 1x Gigabyte kort så kan man göra en antagelse att det är kortet jag länkade som han innehar.

Annars så spelar det väl ingen större roll om märke, fast iofs så skulle jag hällre haft gigabytes än PC då jag inte har fått några negativa vibbar från GB's kort som jag använt.

Permalänk
Medlem

Inet har ingen skyldighet att byta ut ditt kort till exakt samma märke, enbart likvärdigt eller bättre. Så såvida båda är av referensmodell så finner jag ju ingen större anledning till att klaga.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Klart du ska ha ett Gigabyte.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hotfuzz08:

Inet har ingen skyldighet att byta ut ditt kort till exakt samma märke, enbart likvärdigt eller bättre. Så såvida båda är av referensmodell så finner jag ju ingen större anledning till att klaga.

Du har rätt att få en likadan produkt, som du lämnade in.
Lämnar jag in ett par byxor från märket samsöe samsöe, och lämnar tillbaks dem för att något är fel kan dem ju inte ge mig ett par byxor från Marlboro till samma pris?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Du har rätt att få en likadan produkt, som du lämnade in.
Lämnar jag in ett par byxor från märket samsöe samsöe, och lämnar tillbaks dem för att något är fel kan dem ju inte ge mig ett par byxor från Marlboro till samma pris?

Nu är ju dock skillnaden inget annat än klistermärket ifall det är referensmodell.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Nu är ju dock skillnaden inget annat än klistermärket ifall det är referensmodell.

Nu har det ju redan nämnts i tråden att det troligtvis inte handlar om referenskort, utan ett Fabriksklockat Gigabyte med deras Windforce III-kylare.

Till TS: Jag tycker att det är för stor skillnad mellan korten för att det ska accepteras. Ring Inet nu efter påskhelgen och kolla om du kan byta ut det mot den modell som du köpte först.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Nu har det ju redan nämnts i tråden att det troligtvis inte handlar om referenskort, utan ett Fabriksklockat Gigabyte med deras Windforce III-kylare.

Till TS: Jag tycker att det är för stor skillnad mellan korten för att det ska accepteras. Ring Inet nu efter påskhelgen och kolla om du kan byta ut det mot den modell som du köpte först.

Snälla du, kan inte du ta och citera TS där han säger att han har ett "Fabriksklockat Gigabyte med deras Windforce III-kylare"? För jag kan inte se att han har sagt det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hej och tack för att ni bryr er

det jag köpte var i referensdesign http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3666#ov
jag tycker ju att dom borde fråga om det går lika bra med ett pc eller om jag är villig att kanske lägga till till ett annat kort
hur som så tycker jag att jag har rätt att få det jag betalat för

och jag köpte ju ett gigabyte för att jag ville ha ett sådant annars om det inte hade spelat någon roll så hade jag ju köpt det som var billigast just då

själv så ser man inte ofta att folk köper powercolor kort
jag tror inte att en som lämnar in sin volvo på lagning vill ha en annan volvo av samma modell utan att bli tillfrågad

har ni några teorier om hur powercolor är mot dom andra märkena

vad jag har hört så ska ju gigabyte ha bättre kondensatorer samt tjockare koppar lager i sina kort (kanske bara är moderkorten)
jag skulle vilja ha någon information om något när man får tillbaka sitt paket .... gäller garantin från december då när jag köpte mitt gigabyte eller gäller garantin från då jag fick mitt nya powercolor kort

som sagt det är många frågor

kan tillägga att jag gav dom mitt tele nr i felanmälan och bad dom ringa mig om det var något som dom undrade över ........
och i detta fall så tycker jag att dom har haft något att undra över

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

http://www.sweclockers.com/nyhet/13859-fransk-datorsajt-publi... gigabyte ligger ju inte så bra till i den tabellen.

är nog inte så stor skillnad mellan kort om du har referensdesign. men om du hade köpt windforce kylaren skulle JAG ringt inet och be dom skicka ett nytt. Inet har dessutom inte gigabyte 6970 referens design kvar! jan ha med det att göra

powercolor är ju inte ens med ? är dom så små så att dom inte ens kollas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

powercolor är ju inte ens med ? är dom så små så att dom inte ens kollas

Har haft 3 powercolor kort och de har vart problemfria för mig. Sedan när det gäller referensmodellerna av grafikkorten så brukar inte skillnaden vara annat än klistermärket och i vissa fall bios, referensmodellen är fö. framtagen av AMD i detta fall. Det är först när tillverkarna börjar sväva ut med egna modeller som skillnaderna uppstår. Vissa kör med bättre kvalité på komponenterna, andra biffigare kylare osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan då inte hitta något Gigabyte 6970 av referens modell på inet, Troligen därför du har fått ett Powercolor

Och sitter för nuvarande också på ett powercolor kort och har inte haft några problem över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Jag kan då inte hitta något Gigabyte 6970 av referens modell på inet, Troligen därför du har fått ett Powercolor

Och sitter för nuvarande också på ett powercolor kort och har inte haft några problem över huvud taget.

den verkar inte finnas kvar i inets sortiment.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Snälla du, kan inte du ta och citera TS där han säger att han har ett "Fabriksklockat Gigabyte med deras Windforce III-kylare"? För jag kan inte se att han har sagt det.

Han säger att det är köpt på Inet. Inet har inga Gigabyte-kort av referensdesign, därför gjorde jag antagandet att det inte handlade om ett referenskort. Kollade däremot inte Inets lista över utgångna produkter, nu när jag kollar där visar det sig att Inet sålde Gigabytes 6970 av referensmodell fram tills Q4 i fjol.
Så, nu kan du få förklara varför du antog att det handlade om ett referenskort.

Till TS: Om det du har fått är av referensmodell med samma minnesmängd som ditt hade så har du ingen anledning att klaga.
EDIT: Kolla så att det är samma garantier som gäller också.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

lite lustigt att på inet är just powercolor som du fick ej i lager medans gigabyte (Det du borde fått) i lager, OM det är så du beställt från nätet , kanske är annorlunde i butikerna, vad vet jag men är du nöjd med kortet, testa tex hur varmt det blir och tempen + clocka så behåll annars skulle ja kräva ett gigabyte windforce det är typ liknande pris på dom tror jag

ot : är ditt kort varmt ? skumt då ja sitter å surfar på min burk så är idle tempen på kortet ibland 50-55 :S tycker det är ganska varmt ...

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem

Men då är det ju inte så konstigt. Inet har inga Gigabyte kvar av referensmodell därför måste de ta ett likvärdigt kort och det är det ju. Så inet har handlat helt riktigt i detta fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Han säger att det är köpt på Inet. Inet har inga Gigabyte-kort av referensdesign, därför gjorde jag antagandet att det inte handlade om ett referenskort. Kollade däremot inte Inets lista över utgångna produkter, nu när jag kollar där visar det sig att Inet sålde Gigabytes 6970 av referensmodell fram tills Q4 i fjol.
Så, nu kan du få förklara varför du antog att det handlade om ett referenskort.

Till TS: Om det du har fått är av referensmodell med samma minnesmängd som ditt hade så har du ingen anledning att klaga.
EDIT: Kolla så att det är samma garantier som gäller också.

Därför att jag läser det han faktiskt skriver och inte antar en massa. När man säger ett HD 6970 så måste man ju utgå från en referensmodell eftersom det är standard.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hej igen och tack för era tankar
(jag skriver igen så inga missförstånd sker gigabyte 6970 referensdesign var det och kostade ca:3300kr i december)
nog tycker jag att det nya kortet är ok men jag tycker i alla fall att man borde ha frågat om det går bra att ge mig ett liknande kort i samma modell serie
och jag tycker väll att det borde ligga med någon typ av information om vad dom gjort och varför.
för det finnes ju alltid en anledning till varför man väljer ett visst kort för annars så skulle dom väll strunta i och visa dom olika märkena och bara skriva på sidan

grafikkort HD6970 3300kr
och sen så får man se vilket kort dom hade lust att skicka
blir ju som en liten överraskning då

hur som så fungerar ju kortet men jag har ingen erfarenhet av powercolor

har kört folding@home gpu client i flera dagar nu med

gpu load runt 99%
fan speed 36% 2168 rpm
gpu temp 1-80 temp 2-87 temp 3-87
VDDC 1,1750
VReg temperature 55
gpu core clock 930MHz
gpu memory clock 1425MHz

om någon har mera erfarenhet av just powercolor så uppskattar jag den informationen

tack för hjälpen och råden jag fått så här långt

glad påsk på er

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju referens så det enda som skiljer är klistermärken. Ta bort dem så har du ett exakt likadant kort som du hade innan.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Inget fel på powercolor, gör riktigt fina kylare till sina kort och är det referens är det skitsamma.
Dock la jag märke till att Powercolor bara har ett års garanti enligt Inet medans Gigabyte har två.

Visa signatur

HAF X, i5 2500k + EK acetal, Sabertooth P67, 8GB DDR3, 6970 + EK acetal , SSD 80 + 2Tb hdd, Antec Quattro 850w, win7 64.

Permalänk
Medlem

Inet har gjort rätt sen så skiljer det inget på dem korten utom dekalen eftersom de är av referensmodell!
Powercolor är faktiskt ett bra märke dock inte så stora här och jag har haft kort från dem tidigare utan några som helst problem.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

Skicka bara ett mail där du skriver att du gärna hade fått en förklaring till varför du fick ett annat.
Annars så har de gjort precis rätt, du köpte ett referenskort, du fick ett referenskort. Hade de skickat ett Gigabyte med Windforce så hade du tjänat på det och de hade förlorat på det.
Gällande PowerColor så är det precis samma kvalitet eftersom det är referensdesign på kortet. Hade det varit ett Windforcekort från Gigabyte så hade det varit mer koppar på PCB osv men det var det inte i detta fallet. Har själv inget PowerColor, men jag har byggt datorer åt kompisar med PowerColor och det har funkat finfint.

Skrivet av felxi:

... Kollade däremot inte Inets lista över utgångna produkter, nu när jag kollar där visar det sig att Inet sålde Gigabytes 6970 av referensmodell fram tills Q4 i fjol...

Hur kollade du det? Jag hade också gärna tagit del av den länken isf.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Gigabyte har 2 års garanti, Powercolor har bara 1.