Permalänk

Raven eller Phantom?

Som topic lyder så skulle jag vilja veta vilket av Silverstone Raven 02 eller NZXT Phantom ni skulle välja?
Men har även sett att Raven 03 är påväg till svenska butiker. Kan det kanske vara något?

Eftersom chassit ska användas till en gaming dator så är det inget problem med att det bara finns 3 hårddisk platser i raven 02. Men har sett en video recension där man klagar över kabeldragnings möjligheten på Raven 02. Är det ett stort problem då jag har ett icke modulärt nätagg.

Med phantom har jag inte hittat några brister under min hastiga research om chassit, kanske att det är aningen plastigt men det är inte något som besvärar mig så mycket.

Jag uppskattar verkligen om jag kan få hjälp med mitt val av chassi!

Permalänk
Medlem

Vad har du för maxbudget?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

phantom kan låta lite och den vita skiftar lite i färg mellan plast och plåt, annars riktigt bra kabeldragning och montering. Har aldrig provat ett raven men finns det inget negativt med phantom så kan ju inte raven vara så mycket bättre:)

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här

Permalänk
Medlem

Jag slänger in ännu ett alternativ som du kanske hade gillat.

http://www.inet.se/artikel/5315080/corsair-obsidian-650d

Fick riktigt trevliga betyg när Sweclockers testade det. Så det kanske kan vara ett alternativ till?

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk

Silverstones raven02 är det finaste i raven serien. 1an och 3an är inte så snygga. ><
Jag skulle utan tvekan ta raven02 då NZXTs Phantom är även av sämre kvalité.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ozric:

Vad har du för maxbudget?

1000-1400

Skrivet av THEBADGUY:

Jag slänger in ännu ett alternativ som du kanske hade gillat.

http://www.inet.se/artikel/5315080/corsair-obsidian-650d

Fick riktigt trevliga betyg när Sweclockers testade det. Så det kanske kan vara ett alternativ till?

Är det bara jag som tycker att Obsidian 650d är extremt ful med fönstret och plasten runt fönstret?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Kollar inte på den modellen utan denna http://www.inet.se/artikel/6900429/silverstone-raven-rv02b-w-black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goransson10:

ok

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goransson10:

1000-1400

Är det bara jag som tycker att Obsidian 650d är extremt ful med fönstret och plasten runt fönstret?

Nje tycker nog att ramen runt fönstret gör att det ser lite taskigt ut, men annars tycker jag att det är ett ganska snyggt chassi.

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem

Jag har ett phantom, hade jag fått göra om så hade jag nog köpt ett raven. Dock är det absolut inget fel på phantom, lite plastigt här och där. Men mycket plats för kabeldragning, går att får bra luftflöde i det, och inbyggt fläktkontroller är aldrig fel Om du väljer ett phantom skulle jag starkt rekommendera att du köper en 200mm fläkt och pungar in på sidan. blir rätt stor skillnad i gpu temp, även cpu beroende på vad du har för kylare.

Permalänk

Valet föll på Raven chassit och jag tror nog att den kommer att tillfredställa mina behov

Tack för alla svar!

Permalänk
Skrivet av Goransson10:

Valet föll på Raven chassit och jag tror nog att den kommer att tillfredställa mina behov

Tack för alla svar!

Om du behöver fler HDD platser så kan du ju alltid köpa 5,25 > 3,5 adaptrar och sätta hårddiskar i 5,25 platserna

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Om du behöver fler HDD platser så kan du ju alltid köpa 5,25 > 3,5 adaptrar och sätta hårddiskar i 5,25 platserna

Smart! Gör nog det när det blir dags att införskaffa den fjärde hårddisken!

Permalänk
Medlem

Får tipsa om att byta ut buren i rv02 då denna är kass diskarna hänger och fladrar över allt och vibrationerna tycker jag fortplantar sig ganska ordentligt.
Sitter med en sådan här där jag plockade bort alufronten då den helt går in bakom plastlocken på 5,25 i chassiet
http://www.inet.se/artikel/5321092/lian-li-ex-23nb-5-25-hardd...

Sen kan du alltid bygga på med fler av dessa eller en för fyra disker på en gång.
http://www.inet.se/artikel/5321089/lian-li-ex-34nb-harddiskky...

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Får tipsa om att byta ut buren i rv02 då denna är kass diskarna hänger och fladrar över allt och vibrationerna tycker jag fortplantar sig ganska ordentligt.
Sitter med en sådan här där jag plockade bort alufronten då den helt går in bakom plastlocken på 5,25 i chassiet
http://www.inet.se/artikel/5321092/lian-li-ex-23nb-5-25-hardd...

Sen kan du alltid bygga på med fler av dessa eller en för fyra disker på en gång.
http://www.inet.se/artikel/5321089/lian-li-ex-34nb-harddiskky...

Med "alufronten" så menar du den svarta fronten på kylaren eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goransson10:

Med "alufronten" så menar du den svarta fronten på kylaren eller?

yupp

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Ah okej Tack för tipset då Men ska se hur pass dålig hdd buren är först innan jag fattar ett beslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goransson10:

Ah okej Tack för tipset då Men ska se hur pass dålig hdd buren är först innan jag fattar ett beslut

Gör så, egen bild av det hela är viktig.
Själv tyckte jag den var aldeles för ranglig och höll inte diskarna ordentligt. Den nya med hotswapbays skall dock vara guld så om jag byter chassie någon gång blir det till ett RV02 E

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Gör så, egen bild av det hela är viktig.
Själv tyckte jag den var aldeles för ranglig och höll inte diskarna ordentligt. Den nya med hotswapbays skall dock vara guld så om jag byter chassie någon gång blir det till ett RV02 E

Riktigt härligt chassi att bygga i och det är extremt snyggt enligt min åsikt! Kabeldragningen funkade även den super!

Dock så hade du rätt om hårddiskburen! Fan vad vibrationerna förs vidare! Har datorn på golvet men vibrationerna förs vidare genom golvet och upp i bordet! Riktigt irriterande vid vissa tillfällen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goransson10:

Riktigt härligt chassi att bygga i och det är extremt snyggt enligt min åsikt! Kabeldragningen funkade även den super!

Dock så hade du rätt om hårddiskburen! Fan vad vibrationerna förs vidare! Har datorn på golvet men vibrationerna förs vidare genom golvet och upp i bordet! Riktigt irriterande vid vissa tillfällen!

Jo den är tyvärr inte lika genomtänkt som övriga chassiet är :\

Men som jag nämnde tidigare så funkar li anli-buren kanon för mig.
Men om du har den i snabbfäste så brummar även den tyvärr så du får skruva fast den riktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte testat phantom men Raven RV02 är riktigt nice!

Bra kylning, låg ljudnivå, lätt kabeldragning. Snyggt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Jo den är tyvärr inte lika genomtänkt som övriga chassiet är :\

Men som jag nämnde tidigare så funkar li anli-buren kanon för mig.
Men om du har den i snabbfäste så brummar även den tyvärr så du får skruva fast den riktigt.

Blir nog ett köp av den buren så småningom

Skrivet av macmann1:

Inte testat phantom men Raven RV02 är riktigt nice!

Bra kylning, låg ljudnivå, lätt kabeldragning. Snyggt.

Låg ljudnivå var väll att ta i? Den är inte alls högljud på något vis alls men den är rätt så öppen på toppen så ljud slinker lätt ut på toppen av chassit. Jag tycker att ljudet håller sig på en nivå man inte alls stör sig på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goransson10:

Låg ljudnivå var väll att ta i? Den är inte alls högljud på något vis alls men den är rätt så öppen på toppen så ljud slinker lätt ut på toppen av chassit. Jag tycker att ljudet håller sig på en nivå man inte alls stör sig på

Jag tycker att det fetmarkerade i din text betyder låg ljudnivå, att man inte stör sig. Kanske ska skriva bra ljudnivå istället. Men det är såklart en smaksak och beror väl lite på övriga komponenter också

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Jag tycker att det fetmarkerade i din text betyder låg ljudnivå, att man inte stör sig. Kanske ska skriva bra ljudnivå istället. Men det är såklart en smaksak och beror väl lite på övriga komponenter också

Aja ingen big deal igentligen men jag ville bara påpeka att ljud ganska lätt slinker ut, men anser inte du att din ravens hårddiskbur är urkass? Antingen har jag skruvat fast min hårddiskbur eller hårddisk fel för jäklar vad vibrationerna känns hela vägen upp till skrivbordet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goransson10:

Aja ingen big deal igentligen men jag ville bara påpeka att ljud ganska lätt slinker ut, men anser inte du att din ravens hårddiskbur är urkass? Antingen har jag skruvat fast min hårddiskbur eller hårddisk fel för jäklar vad vibrationerna känns hela vägen upp till skrivbordet!

Nä jag har inga problem med den, har du RV02-E eller den äldre? Min har iallafall plasthållare med gummi vid skruvarna, vet inte om äldre har det också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Nä jag har inga problem med den, har du RV02-E eller den äldre? Min har iallafall plasthållare med gummi vid skruvarna, vet inte om äldre har det också.

Den äldre buren är kass
RV02-E är en klar förbättring. Bland det första jag gjorde mig av med i mitt raven var buren.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Jag köpte den äldre från inet. Det är också gummi vid skruvarna på den gamla, men dom hjälpte ingenting verkar det som. Så fort hårddisken arbetar känner jag det i musen

Skrivet av RainesX:

Den äldre buren är kass
RV02-E är en klar förbättring. Bland det första jag gjorde mig av med i mitt raven var buren.

Urkass kan jag lägga till..Lian li buren blir min räddning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goransson10:

Jag köpte den äldre från inet. Det är också gummi vid skruvarna på den gamla, men dom hjälpte ingenting verkar det som. Så fort hårddisken arbetar känner jag det i musen

Urkass kan jag lägga till..Lian li buren blir min räddning

Du kommer med största säkerhet bli nöjd
Jag tycker den är mycket bättre (så länge man skruvar fast den riktigt och inte använder snabbfästena)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Raven såklart!

Phantomchassit ser alldeles för konstigt och kantigt ut, samt plastigt.
Raven har fräck design, annorlunda moderkortsplacering, samt hög kvalitetskänsla.
Allra bäst blir det ju såklart ifall du tar den vita version!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.