Permalänk
Medlem

Trasigt kort - nytt?

Hej och tjena

Har en gammal (04) hem-PC som behöver ett nytt grafikkort. Just nu sitter det ett X850 XT 256MB i lådan.
1 GB i beskrivningen stämmer inte, den hade 2 GB men jag har uppgraderat till 3 GB för något år sedan.

Min fundering är; var inte detta kort underdimensionerat för datorn ifrån första början?

Fråga två: Är det någon som har något tips på ett kort som skulle lämpa sig för datorn?

Visa signatur

'Quis custodiet ipsos custodes?'

Permalänk
Permalänk
Medlem

Försök först ta reda på om det är Pcie 1.1 som minst på datorn, är det 1.0 så fungerar inte de nya korten eftersom de är bakåtkompatibla till 1.1!

Edit: Beträffande underdimensionerat så är väl det en definitionsfråga, jag kan inte den gamla radeonserien alls ska jag erkänna men så hemskt dåligt var det nog inte 2004.

Permalänk
Medlem

Ny fråga

Här är moderkortet, mera info.
Chipset är Intel i915 (tidigare Grantsdale). Hittar ingen info överhuvudtaget om huruvida det skulle vara 1.0 eller 1.1 - kortet är väl tillverkat under 2004 så troligtvis inte det senare.

Visa signatur

'Quis custodiet ipsos custodes?'

Permalänk

känner ingen polare med ett lite lättdrivet nyare pci-e kort du kan provköra med ? då pci-e 1.1 inte lancerades förrän 2005 så är det troligen bara 1.0.

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#PCI_Express_1.1

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ringde precis en polaresom i utbyte mot sprit ska komma förbi på söndag och kika på saken

Han ifrågasatte om det verkligen var kortet det var fel på; så jag satte in det för skojs skull och det brummade igång. Har bild, men det ser ut såhär.

Försöker hitta nya drivrutiner men det går lite segt att hitta rätt. Ska lägga ner lite tid på det nu här innan lunch.

Edit: Nya drivrutiner installerade, men samma problem. Kanske dax att kika på moderkortet?

Ny edit: Satt med tjejens laptop i knät och kollade efter drivrutiner till moderkort och bios när datorn helt plötsligt släckte skärmen och detta meddelande kom upp.

Edit 3: Samma sak hände igen fast nu fuckades bilden upp igen.

Visa signatur

'Quis custodiet ipsos custodes?'