Behöver kloka ord inför fiberanslutning !

Permalänk

Behöver kloka ord inför fiberanslutning !

Halloj swec Har fått ett pris på fiberanslutning till våran fastighet, Vi bor i att radhus med totalt sex lägenheter. Radhuset bredvid oss har totalt 6 lägenheter också, om jag inte räknat fel. Och vi har fått ett pris från splitvision "borås stadsnät" och det kommer kosta 15-18k /fastighetet (beroende på om grannföreningen är intresserade" Och jag måste säga att det är ett väldigt bra pris, eller vad tycker ni ?

Och i våran förening är min far ordförande men han är tyvär lite tveksam. Är inte det självklart och göra denna anslutning för detta priset ? Problemet är att han har använt felia (telia) i stort sätt hela tiden. Och har inte direkt några planer på att byta då han tycker det fungerar bra med dom.
Vi kan inte använda telia om vi ansluter oss till stadsnätet. Eller jo, men inte via fiberanslutningen utan via ADSL som vi använder nu, något som är värt att nämna är att vi inte kan få ut mer än 8mb dit vi bor nu via ADSL.

Så, kan ni ge mig några kloka ord som är fördelar med att ansluta oss till stadsnätet. Behöver lite att övertala pappa med, ni som har fiber kan ni yttra er och skriva ner fördelar, hur ni upplever det jämförelsevis med ADSL osv.

MVH

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

Fiberanslutning höjer värdet på fastigheten. Det är som att tacka nej till en privat motorväg från hemdörren till jobbet. Om det kostar 15-18k per fastighet så blir det ju 2-3 tusen per lägenhet? Det är ju vad man betalar under ett år i ADSL-räkningar, hur kan man inte slå till på det?!! ADSL är uråldrigt, gamla kopparkablar som grävdes ned på 60-talet (dvs. sveriges marktelenät) håller inte dagens mått, tyvärr. I farsans kommun kan man få fiber och pröjsa typ 40kr per månad, MEN då kostar det 20.000kr per villa, plus att man måste få med sig grannarna vilket inte alltid är så lätt. SLÅ TILL!

Visa signatur

i7-2600/8GB/2x8800GT(sli) || Jackson Guitars & Marshall amplifiers FTW!

Permalänk
Medlem

Som ovan kille skrev, slå till! Jag bor i en förort till Stockholm som numera är anslutna till fibernätet (villa). Det kostade förvisso 15k för att få sin egen kabel men för gemene man innebär det att man kan ha ALLA tjänster på en o samma lina från samma operatör, t.ex. IP-telefoni, TV och internet vilket kan innebära 400 kr/månad istället för 1000 kr/månad (om man räknar ihop alla räkningar från olika operatörer/tjänsteleverantörer).

Sen får man ju inte glömma att det går ruggigt fort också...

Permalänk
Medlem

Idag ökar värdet på fastigheten. Om några år kommer värdet MINSKA på fastigheter som INTE har fiber indraget.

Det är ungefär som att flytta till ett hus som inte har telefonledning eller elnät...

Permalänk

Yes, men det är inget att sucka över att inte få fiber från telia eller ? Är telias egna fiber bättre än anslutning till stadsnätet ?

Fiberanslutning till stadsnätet innebär att vi kan få bredband osv från :
www.alltele.se
www.bahnhof.se
www.bitcom.se
www.blixtvik.se
www.bredband2.se
www.netatonce.se
www.riksnet.se
www.t3.se
www.tele2.se

Som sagt, farsan vill ju ha telia...

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

Men är det bättre att ansluta sig till stadsnätet eller Telias egna fiber ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

Stadsnätet är oftast fan så mkt billigare!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Varför skulle någon VILJA ansluta sig till Felia?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Stadsnätet är självklart BÄTTRE eftersom det är öppen konkurens som sker där. Är ni inte nödja med en operatör genom er fiber så byter ni. Om ni drar in telia fiber så är ni ju fast hos telia i all evighet och det är inget roligt det!

telia erbjuder dessutom internet via en del stadsnät. Tex i växjö (wexnet) stadsnät finns telia 10/10 att välja på.

Permalänk

Yes, har sagt detta till far min Men då säger han "jag har aktier där"

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att bo hemma hela livet. Så chilla o skaffa något bättre eget om han är så pass korkad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Stadsnätet är självklart BÄTTRE eftersom det är öppen konkurens som sker där. Är ni inte nödja med en operatör genom er fiber så byter ni. Om ni drar in telia fiber så är ni ju fast hos telia i all evighet och det är inget roligt det!

telia erbjuder dessutom internet via en del stadsnät. Tex i växjö (wexnet) stadsnät finns telia 10/10 att välja på.

Detta. Även om telias fiber är konkurrensutsatt från adsl/3g/kabel-nät är det bättre att ha ett fibernät som är konkurrensutsatt direkt. Precis om ovan nämnt, det är ungefär som att ha tackat nej till el/tele/vatten/avlopp förr i tiden. Priset låter helt ok, jag fick ge 25 000 för anslutningen till min villa.

Troligen kommer allt flytta in till internetuppkopplingen, tv/telefon/etc. Det kan ju naturligtvis bli en annorlunda utveckling, men det ser inte ut så idag. Och skulle det bli någon annan standard så ligger det ju ett stort värde i att ha rören färdiga. Fibern i dem går ju att byta ut mot vad som isåfall skulle ersätta den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Men alla är överens om att stadsnätet är mycket bättre än felias egna fiber ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Ja det är väll självklart?

Läs detta:
http://www.wexnet.se/Vaexjoe/Privat/Kundcenter/Laes-mer-om/Br...

speciellt "Vilka är fördelarna med öppet nät? "

Permalänk

okej, tack så mycket

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Jösses!
Hade själv Telia via adsl innan jag blev inkopplad till stadsnätet och var "tvungen" att byta leverantör pga att telia inte fanns med i stadsnätet.
Kör numera med Nao (netatonce) via fiber och inte ångrat mig en enda gång.

Telia är givetvis oxå bra som leverantör via fiber, men onödigt dyra. (min åsikt)

//Lapintop

Permalänk
Medlem

Min farsa betalade 10-15k för att få det installerat i sin villa, jag tycker du ska go for it!

Visa signatur

Coolermaster HAF X | Corsair AX 850W | Asus Maximus IV Extreme B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Gigabyte GTX 580 1536MB | OC Z Vertex 3 240 GB | Corsair (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | Noctua NH-D14

Skärm: LG 23" TFT W2363D-PF 120 Hz

Permalänk

Yes, ska verkligen se till att få hit fiber Tack så mycket för alla svar, fyll gärna på med lite mer info om ni har

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Sitter i en lägenhet där jag bara kan ha telia om jag vill använda fiber. Det innebär att de kan sätta drömpriser(600 kr/månaden för 100/100). Till råga på det har de kastat in en del gömda avgifter(gömda? hittar dem inte i avtalet ELLER på hemsidan). Att få tag i någon som kan förklara dessa är självklart omöjligt, kundtjänsten är ett helvete att ha att göra med.

Uppkopplingen har förövrigt varit felfri, men fy fan för monopol.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

Okok, om ni nu säger att fiber från telia INTE är det som ska satsas på så kan ni komma med lite mer argument MOT telia ?
Varför man inte ska ha fiber från telia etc,

Mvh

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

Är det någon som är ansluten till boras stadsnät här ? Funkar det bra ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Okok, om ni nu säger att fiber från telia INTE är det som ska satsas på så kan ni komma med lite mer argument MOT telia ?
Varför man inte ska ha fiber från telia etc,

Mvh

räcker inte tofupunk's argument MOT telia?

600kr vs 150kr blir altså 5400kr om året dyrare med telia. Med deras skitkundservice på köpet. Säkert något din far vill ha

Permalänk

Ett argument för är otroligt god peering världen över. Att det är dyrt håller jag med om. 499 kr/mån betalar jag för mitt, inklusive TV (Lagom-paketet) och IP-telefoni.

Min upptid har varit 100 %, hittils. (3/4 år har jag haft tjänsten, varav jag har betalat för det de senaste 3 månaderna - hade aktiverat uttag, som enligt Telia var inaktiverat, när jag flyttade in. 10/10 gratis då, men det blev för långsamt )

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Min upptid har oxå varit 100% i växjös stadsnät med netatonce som min ISP. Peeringen är heller inget fel på då dom peerar genom telia utomlands

Permalänk
Medlem

Priset för bredbandet via fiber för motsvarande nedladdningshastighet är lite billigare, lite mer om man har telia.
Priset på IP-telefoni skiljer däremot ganska mycket. Har skaffat phonzo och där har jag valt ett abbonemang för 0:-/månad + 14 öre/min och nån 10-öring för uppkopplingen. (Går att få för 29:- /mån också utan rörliga avgifter).
Telia tar för kopparkabel 145:- / mån + diverse tillägg.

Har han Telia-aktier så be han sälja dom medans det fortfarande går att få något för dom.

Permalänk

Yes, ok. Tack för allting. Nu har jag lite att komma med

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Återkommer till er nästa vecka, Grannen

Permalänk
Medlem

Hej!

Har blivit erbjuden att dra in fiber till min villa via www.stadsnat.se! Ska tydligen kosta 10000:- av få det anslutet!

Vad tycker ni? Nån som har genom dom? Blir det billigare?

/Worexon

Permalänk
Medlem

Oj det var billigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Oj det var billigt!

Då borde du verkligen slå till. Vi fick betala ca 20 tusen för att dra in till oss via Växjös stadsnät.