Köpt en HTC Desire på Telia som beter sig märkligt, vad göra?

Permalänk
Medlem

Köpt en HTC Desire på Telia som beter sig märkligt, vad göra?

Hej!

Tänkte be om råd från er på sweclockers.
Det är så här, köpte i helgen en HTC Desire samtidigt som jag låste mitt mobilabonnemang till telia vänner i 24 månader. När jag kom hem satte jag telefonen på laddning i vanlig ordning och fortsatte inte förns den var färdig.
Det som händer nu är att telefonen startar om sig i oändlighet, HTC-loggan och ljudet brummar till och vid skärmen för att skriva in pinkod stannar telefonen ett par sekunder för att sedan starta om igen.

Jahapp tänkte jag och det är väl inte mer än att gå till teliabutiken för att byta ut telefonen. Problemet är bara att jag startade telefonen just igen och nu rebootade den endast en gång för att sedan verkar fungera normalt.
Jag har inte gått igenom wizardproceduren för telefonen eftersom att jag känner att jag gärna skulle vilja få den utbytt ändå. Jag är lite skeptisk till just den telefonen jag fått.

Så vad tror ni? Kommer de godkänna ett utbyte eller kommer jag att måste leva med vetskapen om det som tidagare inträffat?

Tacksam för hjälp,

Edit: Kanske ska tillägga att jag provade starta telefonen utan sim- och minneskort i ett försök till felsökning under den tid då telefonen fastnat i sin "infinite reboot". Detta utan bättre reslutat.

//MiiKe

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Medlem

Om telefonen inte längre uppvisar några fel kommer den inte bytas ut.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det är eett känt fel på desire serien. Har själv en desire HD som gjorde såhär en gång första veckan jag hade den. Det brukar gå att komma ur den genom att byta simkort och starta. Detta var i början på februari och det har inte hänt sedan dess. Om det är ett återkommande fel så gå till telia och lämna in den. Som jag inledde så är det ett känt problem med "infinite reboot loop" hos desire serien.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Om telefonen inte längre uppvisar några fel kommer den inte bytas ut.

Och jag har ej heller möjligheten att ångra mitt köp?

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Medlem

Nej du har med 99,99% säkerhet ingen rätt att ångra ditt köp. Det är väldigt sällan butiker erbjuder öppet köp i samband med abonnemang (eller på använda mobiltelefoner för den delen).

Om du inte längre har några problem med telefonen så förstår jag inte vad probelemet är... du har ju 24 månaders garanti från HTC så skulle problemet komma tillbaka borde det ju knappast bli några problem att få det åtgärdat då.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Du har rätt att lämna tillbaka den och få en ny om du gör detta inom 7 dagar (hänvisa till DOA, dead on arrival).

Prova annars en hard reset och kika om problemet löser sig.

Performing a factory reset using phone buttons 1. With the phone turned off, press and hold the VOLUME DOWN button, and then briefly press the POWER button. 2. Wait for the screen with the three Android images to appear, and then release the VOLUME DOWN button.. 3. Press VOLUME DOWN to select CLEAR STORAGE, and then press POWER. 4. Press VOLUME UP to start the factory reset.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Du har rätt att lämna tillbaka den och få en ny om du gör detta inom 7 dagar (hänvisa till DOA, dead on arrival).

Prova annars en hard reset och kika om problemet löser sig.

Performing a factory reset using phone buttons 1. With the phone turned off, press and hold the VOLUME DOWN button, and then briefly press the POWER button. 2. Wait for the screen with the three Android images to appear, and then release the VOLUME DOWN button.. 3. Press VOLUME DOWN to select CLEAR STORAGE, and then press POWER. 4. Press VOLUME UP to start the factory reset.

Tack för alla svar!

Grejen är inte att jag inte kan använda den nu eftersom att den uppenbarligen fungerar. Jag tänkte bara vara lite framförhållen och be om en ny då jag känner att "nyupplevelse" på telefonen är förstörd pga dessa "infinite loops". En ny vara ska fungera (enligt mig) så är det bara och eftersom att problemet upptäcktes direkt efter köp så vill jag ha ett perfekt fungerade exemplar till mitt förfogande också.

Jag kommer att prata med telia på måndag och visar det sig omöjligt att få den utbytt så kommer jag att köra på som vanligt bara.

Tack igen för era svar.

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Du har rätt att lämna tillbaka den och få en ny om du gör detta inom 7 dagar (hänvisa till DOA, dead on arrival).[/CODE]

Nu vet jag inte vad du har fått för dig men nej han har absolut inte "rätt" att få en ny även om den går sönder inom 7 dagar. Vill butiken reparera så har butiken full rätt att göra det. Finns det dock ett fungerande DOA-avtal med HTC så vore det ju ganska drygt av butiken att inte byta ut den men som sagt, absolut ingenting som man har "rätt" till.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Nu vet jag inte vad du har fått för dig men nej han har absolut inte "rätt" att få en ny även om den går sönder inom 7 dagar. Vill butiken reparera så har butiken full rätt att göra det. Finns det dock ett fungerande DOA-avtal med HTC så vore det ju ganska drygt av butiken att inte byta ut den men som sagt, absolut ingenting som man har "rätt" till.

DOA-avtalet gäller bara för en telefon som faktiskt är DOA. Han måste kunna reproducera felet så att en representant i butiken kan se att enheten faktiskt är defekt. När man gör en DOA så tar också butiken över ägendeskapet av produkten så man gör inte en DOA om det inte är säkert att butiken kommer att få tillbaka en ny produkt av tillverkaren.

DOA har man i regel rätt att be om den första veckan man har telefonen. Nu för tiden så kan man även be om DOA på Iphone. Vad jag vet så har HTC, SAMSUNG, SonyEricsson, LG och Nokia alla rutiner för DOA, ZTE och Huawei kan man inte be om att få göra DOA på, då både ZTE och HUWAEI inte har rutiner för DOA, då blir det istället en vanlig service.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem

DOA-avtalet kan också skilja sig mellan olika återförsäljare. Och sen klan man självklart som kund begära att man får telefonen utbytt direkt även om det är en ZTE tex, att ÅF saknar DOA-avtalat är knappast kundens problem egentligen (men kan bli). Risken för ÅF är ju att det bedöms som "stor olägenhet för kunden" att skicka in en 2 dagar gammal telefon för reparation. I det läget bör man absolut erbjuda lånetelefon.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av 2000+:

DOA-avtalet kan också skilja sig mellan olika återförsäljare. Och sen klan man självklart som kund begära att man får telefonen utbytt direkt även om det är en ZTE tex, att ÅF saknar DOA-avtalat är knappast kundens problem egentligen (men kan bli). Risken för ÅF är ju att det bedöms som "stor olägenhet för kunden" att skicka in en 2 dagar gammal telefon för reparation. I det läget bör man absolut erbjuda lånetelefon.

Nu blandar du ihop vad som är DOA, service och bara god kundservice.

Vilken rutiner som gäller för DOA är något som tillverkaren bestämmer. För att få en DOA godkänd så skickar man i regel in produkten till en serviceverkstad. För billigare produkter så skrotar man den direkt i butiken och skickar in kvitto-kopia till företaget/den svenska återförsäljaren.

Det går inte att få en DOA på en ZTE produkt, eftersom ZTE inte har några rutiner för DOA. Fast det säger inte att en butik inte kan göra ett direktutbyte i butik. Fast då riskerar butiken att få ta hela kostnaden, eftersom de skickar in produkten på en vanlig service. Dessutom så innebär de att de får tillbaka en använd/lagad produkt som de måste sälja till någon annan stackare.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem

Nu antar du lite väl mycket.

Självklart kan en stor ÅF avtala till sig ett annat DOA-avtal med tillverkaren än vad tex en mindre butik kan. På samma sätt kan DOA-avtal helt saknas för vissa produkter hos vissa åf, medan det finns fungerande avtal på plats hos andra ÅF trots samma produkter.

Du kan inte avgöra att det inte går att få DOA på en ZTE produkt. Det är ett avtal mellan ÅF och leverantören. Det är fullt möjligt att köpa en ZTE produkt av någon annan än tex den svenska generalagenten, och samtidigt ha ett fullt fungerande DOA avtal på produkten.

Allt är inte svart eller vitt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”