Hjälp en förvirrad pojk med laptop köp! Budget: 5000-12,000

Permalänk

Hjälp en förvirrad pojk med laptop köp! Budget: 5000-12,000

Hejsan Sweclockers! Jag har sökt i ett par dagar nu efter en laptop som passar mig, men jag vet inte så värst mycket om laptops deras prestanda och det är därför jag sökte mig till er!

Sitter med ett stort dilemma när det gäller att köpa min laptop, jag vet inte hur mycket jag ska spendera på den. Saken är att just nu spelar jag endast spel så som LoL, Dota samt The Sims 3. Mindre krävande spel som inte kräver att jag har en dyr dator, en dator för 5000 hade dugt mycket väl för att kunna spela dessa spelen på max. Men saken är att jag antagligen kommer börja spela Diablo 3 när det släpps, ev. börja WOW, BF3 etc när väl sommaren slutar(Men inget är säkert!). och då kommer inte en dator för 5000 duga.

Så jag har två val.
Val 1: Köpa en laptop som är billigare och funkar perfekt för mig just nu och då riskera att min laptop blir värdelös om jag tänker börja spela WoW igen och på så sätt behöva köpa en ny eller uppgradera min stationära.

Val 2: Köpa en laptop som är dyrare, som kommer göra så jag kan spela lite krävande spel i drygt 1-2 år innan jag behöver tänka på att köpa ny. Men ifall jag nu inte börjar spela något, ha en 'för bra dator' och på så sätt har pengar försvunnit ändå!

Som det ser ut nu, kanske man borde göra något mellan mina två val? Köpa en dator för 7-8000 istället för en för 5000 eller 12,000.. eller vad tycker ni? Är här för era råd för att lätta på min förvirring!

Anledningen till att jag vill köpa en laptop och inte en ny stationär (har en duglig stationär som kommer vara decent i 1,5 år till typ) är självklar, vill kunna förflytta mig snabbt! Dra till en polare och lana på någon sekund, ligga och softa i sängen m.m.

Min budget: Omkring 5000-12,000kr
Skärm: Såklart är större bättre, men antagligen blir 15,6" bäst prestanda på för pengarna.

Laptops jag har hittat; Skulle varit allt för många om jag skulle länka dem här.. har kollat på typ alla laptops i världen känns det som! Så har inga direkt att länka till..

Hoppas någon kan hjälpa mig med mitt val!

Permalänk
Medlem

Men vad är dina krav? Måste den vara tyst eller inte? Ska den vara något snygg eller inte? Sen detta dilemma så ska du satsa på högt nu eftersom du ändå som du sa kommer få uppgradera dig senare. Då har du iaf en dator som du inte kommer behöva uppgradera. Här en dator om du inte bryr dig om ljudet eller kanske utseendet ( jag tycker ej den är snygg) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=761626
Och här en om du bryr dig om utseende och ljud ( i mitt fall hade jag valt denna) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=866969
Båda har likvärdig prestanda bara att MSI har en i7:a och amd 5870 medans ASUS har i5 och GTX 460. Grafikkorten skiljer sig inte mycket ifrån, endast några procent. Men processorerna har jag ingen aning om. Men dessa två datorer hade jag satsat på!
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

En tyst laptop och någon som inte blir ALLT för varm är väl något jag söker + det andra jag redan skrivit.

Permalänk
Inaktiv

Inga dåliga krav du hade

Finns nog ont om tysta svala laptops som klarar BF3

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Inga dåliga krav du hade

Finns nog ont om tysta svala laptops som klarar BF3

Har inte skrivit något om att den ska vara sval, bara den inte brinner hål i mina byxor blir jag glad.

Permalänk
Inaktiv

Satsa på en Msi GX660 för 8999kr... väldigt prisvärd!

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Satsa på en Msi GX660 för 8999kr... väldigt prisvärd!

Hittar ingen affär som säljer den? Alla sidor säger att den har utgått. Har du något alternativ eller vet du vart man kan köpa den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Badkrukan:

Hittar ingen affär som säljer den? Alla sidor säger att den har utgått. Har du något alternativ eller vet du vart man kan köpa den?

finns massvis kvar!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=808410

Permalänk

Hm, den dator verkar rätt schysst! precis i mellan min budget och verkar rätt "framtids vänlig" om man säger så.. ska göra lite mer research

Permalänk

Sitter här med 2 datorer jag funderar mellan.

1.
http://www.msi.com/product/nb/GX660.html
Intel Core i5 480M 2,66 GHz, 3MB L3 Cache
4GB RAM
ATi Mobility Radeon HD 5870

2.
http://www.asus.com/Notebooks/Gaming_Powerhouse/G73SW/
Intel Core i7 2630QM / 2 GHz (turbo at 2.9 GHz)
8 GB RAM
NVIDIA GeForce GTX 460M

Det är en 4000 skillnad på 1 och 2. Frågan är; Hur stor skillnad är det mellan de två om man kollar på prestandan, handlar det om typ 5-10 fps eller är det 40-50 fps skillnad om ni förstår vad jag menar? Är det verkligen värt att lägga de extra 4000 tusen för mina spel behov?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Badkrukan:

Sitter här med 2 datorer jag funderar mellan.

1.
http://www.msi.com/product/nb/GX660.html
Intel Core i5 480M 2,66 GHz, 3MB L3 Cache
4GB RAM
ATi Mobility Radeon HD 5870

2.
http://www.asus.com/Notebooks/Gaming_Powerhouse/G73SW/
Intel Core i7 2630QM / 2 GHz (turbo at 2.9 GHz)
8 GB RAM
NVIDIA GeForce GTX 460M

Det är en 4000 skillnad på 1 och 2. Frågan är; Hur stor skillnad är det mellan de två om man kollar på prestandan, handlar det om typ 5-10 fps eller är det 40-50 fps skillnad om ni förstår vad jag menar? Är det verkligen värt att lägga de extra 4000 tusen för mina spel behov?

nej, ofta är skillnaden inte mycket dem emellan, typ 2-3fps... men dem mer processorkrävande spelen ex WoW eller GTA 4 kan skillnaden bli större... dock inte värt 4k enligt mig...

Permalänk
Medlem

problemet med bärbara speldatorer att det är rätt så begränsat om man tänker på grafikkort, det bästa man kan få från märkes bärbara är antingen 460 eller 5870 och det räcker inte i långa vägar om man vill köra bf3 på bra grafik, men det duger absolut (sitter själv på gtc 460 och kan maxxa alla spel jag har kört, COD BO och Crysis 2 det sist nämna med på gränsen av för låg fps för att kunna köra...

det finns annars pckonsulten och den tyska sidan som skräddarsyr din dator, med grafikkort som 6970 och gtx 485 får du det bättre på grafik fronten, dock så måste du gå upp en del i budget...

Permalänk
Medlem

Lånar din tråd lite, söker efter liknande laptop som du..

Skrivet av anon162937:

Satsa på en Msi GX660 för 8999kr... väldigt prisvärd!

Sitter och velar mellan
MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 W7HP ATI HD5870 (8990:-)
och
MSI GT663 Core i5-460 4GB 500GB 15.6 W7HP GTX460 (8990:-). Inte mycket som skiljer dem åt, men som det låter på det här forumet så är GX660 att satsa på om man vill kunna spela krävande FPS-spel, right?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkrukan:

Sitter här med 2 datorer jag funderar mellan.

1.
http://www.msi.com/product/nb/GX660.html
Intel Core i5 480M 2,66 GHz, 3MB L3 Cache
4GB RAM
ATi Mobility Radeon HD 5870

2.
http://www.asus.com/Notebooks/Gaming_Powerhouse/G73SW/
Intel Core i7 2630QM / 2 GHz (turbo at 2.9 GHz)
8 GB RAM
NVIDIA GeForce GTX 460M

Det är en 4000 skillnad på 1 och 2. Frågan är; Hur stor skillnad är det mellan de två om man kollar på prestandan, handlar det om typ 5-10 fps eller är det 40-50 fps skillnad om ni förstår vad jag menar? Är det verkligen värt att lägga de extra 4000 tusen för mina spel behov?

Nja just spelprestanda kommer du inte vinna på 4000kr extra

Men du jämför en MSI med gamla intel I5 + 15" mot ASUS 17" quadcore sandy I7..

Bättre du jämför mot denna då http://www.inet.se/artikel/1969881/asus-g53sw .. Då är skillnaden 2000kr du får Sandy Brigde, och en tystare dator.

Det är lite svårt att avgöra.. själv körde jag på G73SW som du länkade är då nöjd för den delen och då har jag provat GX660.. Fördelarna som jag upplevt mellan Gx660 och G53/G73 är följande

+ Tystare
+ Snyggare design (Smaksak)
+ Matt plast istället för högblank plast.. Dels blir det snabbt fult men även svettigt att vila handen på en högglansig yta gentemot en matt.
+ Skönare tangentbord, GX660s känns sjukt budget typ plastigt.. ungefär som om man köper ett 99krs ultraflat tangentbord ungefär (enligt mig)
+ Bakgrundsbelyst tangentbord, riktigt trevligt
+ Nvidiakortet bättre kompatibelt med fler spel t.ex minecraft, även om radeonkortet kan vara nån % bättre i vissa spel.
+ Touchpaden .. G53/G73s touchpad går använda, GX660s är ett stort skämt.. Sämsta touchpaden jag testat.
+ Normal Keyboardlayout.. MSI har vissa knappar på konstiga ställen.. t.ex <> knappen där ALT sitter normalt..
+ Skön lutande design så den inte känns så klumpig, samt bekvämare när man sitter vid datorn
+ Inga flashiga lampor, stilrenare.. även om dom går stänga av på MSI så syns dom ändå.

Aja det är vad jag kommer på just nu iallafall!

Det var nog för att jag skulle välja asus iaf, eftersom man ändå ska ha datorn ett tag så är det ju bra om man är nöjd från början

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kassak:

Lånar din tråd lite, söker efter liknande laptop som du..
Sitter och velar mellan
MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 W7HP ATI HD5870 (8990:-)
och
MSI GT663 Core i5-460 4GB 500GB 15.6 W7HP GTX460 (8990:-). Inte mycket som skiljer dem åt, men som det låter på det här forumet så är GX660 att satsa på om man vill kunna spela krävande FPS-spel, right?

Båda datorerna passar bra för spel, 5870 är ca 5-10% bättre i VISSA spel, i andra kan 460M vara bättre, fördelen med 460M är att den är nyare och bl.a. stödjer 3D Vision...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Nja just spelprestanda kommer du inte vinna på 4000kr extra

Men du jämför en MSI med gamla intel I5 + 15" mot ASUS 17" quadcore sandy I7..

Bättre du jämför mot denna då http://www.inet.se/artikel/1969881/asus-g53sw .. Då är skillnaden 2000kr du får Sandy Brigde, och en tystare dator.

Det är lite svårt att avgöra.. själv körde jag på G73SW som du länkade är då nöjd för den delen och då har jag provat GX660.. Fördelarna som jag upplevt mellan Gx660 och G53/G73 är följande

+ Tystare
+ Snyggare design (Smaksak)
+ Matt plast istället för högblank plast.. Dels blir det snabbt fult men även svettigt att vila handen på en högglansig yta gentemot en matt.
+ Skönare tangentbord, GX660s känns sjukt budget typ plastigt.. ungefär som om man köper ett 99krs ultraflat tangentbord ungefär (enligt mig)
+ Bakgrundsbelyst tangentbord, riktigt trevligt
+ Nvidiakortet bättre kompatibelt med fler spel t.ex minecraft, även om radeonkortet kan vara nån % bättre i vissa spel.
+ Touchpaden .. G53/G73s touchpad går använda, GX660s är ett stort skämt.. Sämsta touchpaden jag testat.
+ Normal Keyboardlayout.. MSI har vissa knappar på konstiga ställen.. t.ex <> knappen där ALT sitter normalt..
+ Skön lutande design så den inte känns så klumpig, samt bekvämare när man sitter vid datorn
+ Inga flashiga lampor, stilrenare.. även om dom går stänga av på MSI så syns dom ändå.

Aja det är vad jag kommer på just nu iallafall!

Det var nog för att jag skulle välja asus iaf, eftersom man ändå ska ha datorn ett tag så är det ju bra om man är nöjd från början

Vill bara tillägga att GX660 också har lutande tangentbord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Vill bara tillägga att GX660 också har lutande tangentbord...

Jag menar det här

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av Kassak:

Lånar din tråd lite, söker efter liknande laptop som du..
Sitter och velar mellan
MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 W7HP ATI HD5870 (8990:-)
och
MSI GT663 Core i5-460 4GB 500GB 15.6 W7HP GTX460 (8990:-). Inte mycket som skiljer dem åt, men som det låter på det här forumet så är GX660 att satsa på om man vill kunna spela krävande FPS-spel, right?

Skall du spela så är GX660 bättre val då grafikkortet är ca 5-10% bättre och har något bättre processor.
Är du ute efter 3D på extern skärm eller tv eller rent av gillar Nvidia bättre så kan GX663 vara ett bättre val.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Inaktiv

och vad är skillnaden när man skriver på det jämfört med MSIs lutning...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

och vad är skillnaden när man skriver på det jämfört med MSIs lutning...?

Nja dom flesta lutar väl men GX660 har inte lika mkt och har högre kant längst fram men men nog om det =P

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Nja just spelprestanda kommer du inte vinna på 4000kr extra

Men du jämför en MSI med gamla intel I5 + 15" mot ASUS 17" quadcore sandy I7..

Bättre du jämför mot denna då http://www.inet.se/artikel/1969881/asus-g53sw .. Då är skillnaden 2000kr du får Sandy Brigde, och en tystare dator.

Det är lite svårt att avgöra.. själv körde jag på G73SW som du länkade är då nöjd för den delen och då har jag provat GX660.. Fördelarna som jag upplevt mellan Gx660 och G53/G73 är följande

+ Tystare
+ Snyggare design (Smaksak)
+ Matt plast istället för högblank plast.. Dels blir det snabbt fult men även svettigt att vila handen på en högglansig yta gentemot en matt.
+ Skönare tangentbord, GX660s känns sjukt budget typ plastigt.. ungefär som om man köper ett 99krs ultraflat tangentbord ungefär (enligt mig)
+ Bakgrundsbelyst tangentbord, riktigt trevligt
+ Nvidiakortet bättre kompatibelt med fler spel t.ex minecraft, även om radeonkortet kan vara nån % bättre i vissa spel.
+ Touchpaden .. G53/G73s touchpad går använda, GX660s är ett stort skämt.. Sämsta touchpaden jag testat.
+ Normal Keyboardlayout.. MSI har vissa knappar på konstiga ställen.. t.ex <> knappen där ALT sitter normalt..
+ Skön lutande design så den inte känns så klumpig, samt bekvämare när man sitter vid datorn
+ Inga flashiga lampor, stilrenare.. även om dom går stänga av på MSI så syns dom ändå.

Aja det är vad jag kommer på just nu iallafall!

Det var nog för att jag skulle välja asus iaf, eftersom man ändå ska ha datorn ett tag så är det ju bra om man är nöjd från början

När jag läser vad du skriver så känns det att den enda stora skillnaden är utseendet? Kollade på lite filmer (och har ägt en Asus förut). Så vet typ vad du menar med hur Asus ser ut, visst kan hålla med om att det kändes lite som att MSI var lite för "blänkande" om du fattar vad jag menar? Men om jag är ready att lägga 2000 extra för att få utseende vet jag inte, det är inget som direkt stör mig!

Dessutom kommer jag antagligen använda ett externt keyboard + mus om jag inte nu sitter i soffan eller lanar.

Lutar allt mer emot MSI men pallar inte göra ett impuls köp, måste vara 100 % säker på att jag vill ha just MSI i minst 3 dagar innan jag verkligen köper den!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Badkrukan:

När jag läser vad du skriver så känns det att den enda stora skillnaden är utseendet? Kollade på lite filmer (och har ägt en Asus förut). Så vet typ vad du menar med hur Asus ser ut, visst kan hålla med om att det kändes lite som att MSI var lite för "blänkande" om du fattar vad jag menar? Men om jag är ready att lägga 2000 extra för att få utseende vet jag inte, det är inget som direkt stör mig!

Dessutom kommer jag antagligen använda ett externt keyboard + mus om jag inte nu sitter i soffan eller lanar.

Lutar allt mer emot MSI men pallar inte göra ett impuls köp, måste vara 100 % säker på att jag vill ha just MSI i minst 3 dagar innan jag verkligen köper den!

Asusen har ju nya Sandy-Bridge, Hybrid hårddisk, och den går tystare, dock har den ett sämre grafikkort men det är upp till dig!

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Asusen har ju nya Sandy-Bridge, Hybrid hårddisk, och den går tystare, dock har den ett sämre grafikkort men det är upp till dig!

Jo, men om jag fattat det rätt så är det inga större saker som är skillnad, lite tystare hårddisk och bättre kosmetika.. men det handlar ju ändå om 2000 + och det är jag nog inte ready att lägga på 'små saker'

En fråga; Är MSI'n bluray rdy? Såg inget om det på cdon.com så antar att den inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkrukan:

När jag läser vad du skriver så känns det att den enda stora skillnaden är utseendet? Kollade på lite filmer (och har ägt en Asus förut). Så vet typ vad du menar med hur Asus ser ut, visst kan hålla med om att det kändes lite som att MSI var lite för "blänkande" om du fattar vad jag menar? Men om jag är ready att lägga 2000 extra för att få utseende vet jag inte, det är inget som direkt stör mig!

Dessutom kommer jag antagligen använda ett externt keyboard + mus om jag inte nu sitter i soffan eller lanar.

Lutar allt mer emot MSI men pallar inte göra ett impuls köp, måste vara 100 % säker på att jag vill ha just MSI i minst 3 dagar innan jag verkligen köper den!

Skrivet av anon162937:

Asusen har ju nya Sandy-Bridge, Hybrid hårddisk, och den går tystare, dock har den ett sämre grafikkort men det är upp till dig!

Du får mest prestanda för pengarna med en MSI såklart, det beror på vad du värdesätter Låter klokt det där med 3 dagar!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv

Sant, vissa personer skulle gått på Asuse och andra på Msin i detta läge, beror på vad man prioriterar

Permalänk

Yes. Mitt huvud är inställt på MSI'n. Även om jag har stor budget så är 2000 hit eller dit ganska mycket pengar då jag inte har fast jobb. Tror det blir MSI och använda de 2000 till annat

Hur som helst, älskar er för er hjälp och om 2-3 dagar har jag mitt slutbeslut om vilken det blir!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Badkrukan:

Yes. Mitt huvud är inställt på MSI'n. Även om jag har stor budget så är 2000 hit eller dit ganska mycket pengar då jag inte har fast jobb. Tror det blir MSI och använda de 2000 till annat

Hur som helst, älskar er för er hjälp och om 2-3 dagar har jag mitt slutbeslut om vilken det blir!

Alltid roligt att kunna hjälpa till! Säg gärna till vad du väljer!
Mvh Simon

Permalänk
Hedersmedlem

Kör på MSI, den ser inte så illa ut i verkligheten. Har både G73 och MSI i hushållet och föredrar just nu MSI.

Flexen i tangenbordet fixar du på nolltid, krävs en stjärnskruvmejsel och någon form av tejp.

http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Jag använder dubbelhäftande men det går med vad som helst.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

"Lite OT"
Angående påståendena om att BF3 inte kommer fungera med bra grafik med 5870 så tror jag inte det kommer vara fallet, givetvis vill DICE sälja så mycket som möjligt och det gör man inte genom att göra ett spel som bara en bråkdel av marknaden kan köra.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ashashiva:

"Lite OT"
Angående påståendena om att BF3 inte kommer fungera med bra grafik med 5870 så tror jag inte det kommer vara fallet, givetvis vill DICE sälja så mycket som möjligt och det gör man inte genom att göra ett spel som bara en bråkdel av marknaden kan köra.

Tänk på att det är ett "Mobilt" 5870... Tror själv det lär flyta ganska bra men det behövs nog en i7 Sandy-Bridge för det... Battlefield är ju ganska processorkrävande...