[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antar96:

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp här

1. Vad är det för hastighet som mäts? Och vad är tbc?

2. Hur mycket tror ni man kan tjäna på ett 6950, om man kör det 12h varje dag i en månad?

3. Bara att ladda ner programmet, registerar sig, nå en viss mänga mineand, och sedan föra över till bankonto? Eller är det något jag har missat?

1. Se www.weusecoins.com
2. Ungefär 1400kr minus elkostnader
3. Du måste växla dina bitcoins mot kronor innan du kan föra över, men annars är det rätt.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

1. MHash/s
2. ~1000kr
3. Typ så, du får regga dig på tre ställen (mybitcoin,en pool och en växelsida)

sammanfatta kunde man med gjort, justja ...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk

Nu har jag bråkat med program i några timmar, och jag får det verkligen inte att fungera, trots att jag följt guiden på förstasidan.

Har gjort följande:

- Reggat på MyBitcoin och fått den långa adressen (1FvdUGrGKrP3MXsc3Ju5AqP2ALkMAP4YgR)
- Reggat på Swepool och skapat en arbetare
- Laddat ner gui:n och ställt in rätt pool, rätt arbetare, rätt lösen, extra flags, och sen sparat.
- Tryckt på "Start Mining"

Det här är det jag får upp i loggen:

Listener for "Nehalem": 18/05/2011 22:44:47, Problems communicating with bitcoin RPC
Listener for "Nehalem": 18/05/2011 22:44:54, Problems communicating with bitcoin RPC
Listener for "Nehalem": 18/05/2011 22:45:00, ProbleListener for "Nehalem": 18/05/2011 22:45:25, Problems communicating with bitcoin RPC

Skulle någon snäll själ kunna upplysa mig om vad jag gör för fel?

Kör Windows 7 och ett Asus 6950 DCII.

/dd

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Hehe, Antar96 fick mycket svar där. Jag kan förklara vad MHash är för de som inte vet.

MHash eller Mega Hash per second står för det antal sha256-hash ditt grafikkort räknar, varje sekund. Bitcoin-mining handlar egentligen om att räkna sha256-hashes, och varför det är så här har redan tagits upp i tråden

Btw, för att lösa ett block behövs det i genomsnitt räknas ut 1.1*10^14 Hashes.

Edit: Är du säker på att du använder swepool.net som adress och 8337 som port? Har du någon router som kan blocka port 8337?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Nu har jag bråkat med program i några timmar, och jag får det verkligen inte att fungera, trots att jag följt guiden på förstasidan.

Har gjort följande:

- Reggat på MyBitcoin och fått den långa adressen (1FvdUGrGKrP3MXsc3Ju5AqP2ALkMAP4YgR)
- Reggat på Swepool och skapat en arbetare
- Laddat ner gui:n och ställt in rätt pool, rätt arbetare, rätt lösen, extra flags, och sen sparat.
- Tryckt på "Start Mining"

Det här är det jag får upp i loggen:

Listener for "Nehalem": 18/05/2011 22:44:47, Problems communicating with bitcoin RPC
Listener for "Nehalem": 18/05/2011 22:44:54, Problems communicating with bitcoin RPC
Listener for "Nehalem": 18/05/2011 22:45:00, ProbleListener for "Nehalem": 18/05/2011 22:45:25, Problems communicating with bitcoin RPC

Skulle någon snäll själ kunna upplysa mig om vad jag gör för fel?

Kör Windows 7 och ett Asus 6950 DCII.

/dd

ser att du likt många andra använder program till detta.. om du ansluter till swepool och får detta så kan det dock vara allmänt då jag får samma meddelande just nu, om inte annat så kan du prova att bara använda kernels, miner och .cmd kommando

Visa signatur

Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T

Permalänk
Medlem

Du borde kanske starta en Swepool.net tråd där man kan ställa lite frågor om sidan och liknande.

Nu verkar det som om jag inte alls kan connecta med minern.

Failed to connect, retrying..
MSG: upstream RPC error,

Uppströms, då är alltså felet på min sida av nätet?

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av AX:

Du borde kanske starta en Swepool.net tråd där man kan ställa lite frågor om sidan och liknande.

Nu verkar det som om jag inte alls kan connecta med minern.

Failed to connect, retrying..
MSG: upstream RPC error,

Uppströms, då är alltså felet på min sida av nätet?

tror inte det då 1. jag har samma problem. 2. jag kan mina till andra pooler

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DanneSvs:

ser att du likt många andra använder program till detta.. om du ansluter till swepool och får detta så kan det dock vara allmänt då jag får samma meddelande just nu, om inte annat så kan du prova att bara använda kernels, miner och .cmd kommando

Nu hänger jag inte riktigt med Hur föreslår du att man ska gå till väga för att få det att fungera?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Får liknande rpc-fel mot swepool nu, deepbit funkar som det ska, har portforwards mot 8337 i routern och det funkade tidigare idag..

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Vill ju ta reda på allting innan man börjar.

Sammanfattningsvis

1. Ladda ned program och börjar minea

2. När jag mineat BTC lagrar jag dom på mybitcoin.

3. Jag använder en pool , t.ex swepool, för att????

4. Jag använder en växelsida och för över pengarna. Tips på sådana sidor?

1000kr i månaden är en hel del i min ålder, så skulle gärna vilja börja med detta

Sorry för alla inlägg, poppar alltid upp nya när någon svarar på mitt inlägg

/antar96

Skulle ett Gtx 260 ge något? Skulle vara kull och testa innan man skaffar nytt.

Permalänk
Medlem

Ok, har sett att en hel del har haft problem med att få igång sin mining...

Här är mitt setup, har ni problem med eran nuvarande så kan ni prova att dra hem detta och följa instruktionerna, hoppas det hjälper!

Phoenix1.47 Done

*EDIT*

Lägger in länken ifråga i min signatur nu..
//DanneSvs

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Nu hänger jag inte riktigt med Hur föreslår du att man ska gå till väga för att få det att fungera?

se mitt senaste inlägg:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Poolen är nere nu? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morna:

Får liknande rpc-fel mot swepool nu, deepbit funkar som det ska, har portforwards mot 8337 i routern och det funkade tidigare idag..

Du är inte ensam, många har problem med swepool just nu :/

Skrivet av Antar96:

Tack för svaren. Vill ju ta reda på allting innan man börjar.

Sammanfattningsvis

1. Ladda ned program och börjar minea

2. När jag mineat BTC lagrar jag dom på mybitcoin.

3. Jag använder en pool , t.ex swepool, för att????

4. Jag använder en växelsida och för över pengarna. Tips på sådana sidor?

byt plats på steg 2 och 3 kan man säga, en pool är en samlingsida där en större grupp minar mot samma belöning som sedan delas upp mellan alla delaktiga

uhm t.ex www.bitmarket.eu eller www.mtgox.com

Skrivet av kalkih:

Poolen är nere nu? :S

aa, många verkar ha problem iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helvete vad jag stör mig nu, poolen nere igen och samma fel: Pushpool hängde sig. Har snackat med jgarzik (Skaparen av pushpool) och han hade inte en aning om vad felet kunde vara. Den här gången fick jag inte ens felmeddelanden utan det verkar bara ha frusit.

Håller på och jobbar på ett script som ska kunna starta om pushpool automatiskt om det hänger sig, men det blir inte klart idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad gör servern när pushpool hänger sig? du kan starta om service/daemon utan konstigheter menar jag? så att det inte är ett problem med servern i sig.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Helvete vad jag stör mig nu, poolen nere igen och samma fel: Pushpool hängde sig. Har snackat med jgarzik (Skaparen av pushpool) och han hade inte en aning om vad felet kunde vara. Den här gången fick jag inte ens felmeddelanden utan det verkar bara ha frusit.

Håller på och jobbar på ett script som ska kunna starta om pushpool automatiskt om det hänger sig, men det blir inte klart idag.

Lite jobbigt att den hänger sig men skönt att höra att du tänker fixa det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morna:

vad gör servern när pushpool hänger sig? du kan starta om service/daemon utan konstigheter menar jag? så att det inte är ett problem med servern i sig.

Japp, servern funkar och bitcoind svarar på RPC-requests så det är bara en reboot av pushpool-daemon som jag gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

uhmm okej...

testade "minea" lite ikväll och det gick väl hyfsat (för att vara ett Nvidia kort, omkring 50 Mhash/s) Använde mig av CUDA minern. Och mitt kort gick "bara" upp till 73C.

Men tycker att det verkar vara lite fishy med detta, men har man ett AMD kort så kan man nog tjäna sig en hacka på detta Personligen så orkar jag inte tjafsa med transaktioner och grejs

Permalänk
Medlem

En fråga, har ni minskat belöningen per share och hur mycket är den för tillfället? För att min beräknade förtjänst per dygn har minskat från 1,6 till 1,1 med 300mh/s i speed. Ganska stor skillnad.

Edit: Såg att svårighetsgraden hade ökat rejält nu till 244139. Antar att det var därför.

Permalänk

Svårigheten ökade ikväll med ~53% (dvs så mycket mer arbete/tid krävs för att generera 1 BTC)
Priset ligger just nu på ca 6.6$/BTC dvs ca 2 dollar under vad det låg på för en knapp vecka sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melvin132:

Svårigheten ökade ikväll med ~53% (dvs så mycket mer arbete/tid krävs för att generera 1 BTC)
Priset ligger just nu på ca 6.6$/BTC dvs ca 2 dollar under vad det låg på för en knapp vecka sedan.

Jag trodde priset per BTC skulle gå upp nu när det höjde svårighetsgrad. o,O
Har vi sett toppen tror ni?

Permalänk
Skrivet av kalkih:

Jag trodde priset per BTC skulle gå upp nu när det höjde svårighetsgrad. o,O
Har vi sett höjdpunkten tror ni?

Svårigheten i sig har egentligen ingenting att göra med priset. Det är först när efterfrågan finns i samband med att svårigheten är hög som priset kan trissas upp. För att behovet ska öka så måste användningsområdet också öka --> det måste finnas en ekonomisk anledning till att använda bitcoins istället för riktiga pengar.

Nu har även nätverkets storlek ökat med över 100% på mindre än en månad, och majoriteten av nykomlingarna är bara med för att tjäna pengar och kommer aldrig köpa några bitcoins själva. Även jag finns med i denhär kategorin, jag är med så länge det är lönsamt och efter att det slutar vara det så bryr jag mig faktiskt inte om huruvida konceptet överlever eller inte (nu hoppas jag naturligtvis att det fortsätter att vara lönsamt under en lång tid framöver).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antar96:

1000kr i månaden är en hel del i min ålder, så skulle gärna vilja börja med detta

Blir lite sur när ingen reagerar på detta. Om vi undviker det faktum att detta projekt har väldigt många likheter med ett pyramidspel så vill jag påpeka en sak. Din dator kommer sluka ström när du börjar "mine:a" och i slutändan så tar du bara pengar från dina föräldrar. Detta är inget som kommer göra dig rik, det är bara ett ineffektivt sett att flytta pengar från dina föräldrars fickor till dina. Förutsatt att du inte spelar spel 24/7 så kommer dina föräldrar se en markant skillnad på nästa elräkning.

Att vuxna människor ger sig in i detta får de själva stå för, naturligt urval som det heter. Men när minderåriga slussas in får fan nån ta och säga stopp.

Vill du ha mer pengar i fickan varje månad ska du se att dina föräldrar eller någon annan vuxen i din närhet kan ge dig betalt för utförande av diverse sysslor. Om inte annat så kan du visa din far/mor projektet och se vad de tycker. När de säger nej så ska du inte se det som "fan va min farsa e kass, han ser inte potentialen" utan snarare "Hmm, jag kanske borde lita på hans omdöme".

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Inaktiv

Jag hittar inte mitt GPU i guiminer (poclbm-gui).

Under devices kan jag välja [0] Cypress och [1] Intel Core i5 CPU men mitt GPU finns inte där.
Någon som har en lösning på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Blir lite sur när ingen reagerar på detta. Om vi undviker det faktum att detta projekt har väldigt många likheter med ett pyramidspel så vill jag påpeka en sak. Din dator kommer sluka ström när du börjar "mine:a" och i slutändan så tar du bara pengar från dina föräldrar. Detta är inget som kommer göra dig rik, det är bara ett ineffektivt sett att flytta pengar från dina föräldrars fickor till dina. Förutsatt att du inte spelar spel 24/7 så kommer dina föräldrar se en markant skillnad på nästa elräkning.

Att vuxna människor ger sig in i detta får de själva stå för, naturligt urval som det heter. Men när minderåriga slussas in får fan nån ta och säga stopp.

Vill du ha mer pengar i fickan varje månad ska du se att dina föräldrar eller någon annan vuxen i din närhet kan ge dig betalt för utförande av diverse sysslor. Om inte annat så kan du visa din far/mor projektet och se vad de tycker. När de säger nej så ska du inte se det som "fan va min farsa e kass, han ser inte potentialen" utan snarare "Hmm, jag kanske borde lita på hans omdöme".

Så du menar att man inte kan gå plus efter att elen är betald? Isåfall tror du helt fel. Läs igenom några sidor i tråden för det finns en hel del räkne exempel som visar att man kan lätt gå plus efter att elen är betald om man kör AMD/ATI kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon141556:

Jag hittar inte mitt GPU i guiminer (poclbm-gui).

Under devices kan jag välja [0] Cypress och [1] Intel Core i5 CPU men mitt GPU finns inte där.
Någon som har en lösning på detta?

[0] Cypress ska vara ditt grafikkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalkih:

[0] Cypress ska vara ditt grafikkort.

Okej, nu när jag har valt detta så står det bara "Starting..."

Har jag gjort rätt? Ursäkta n00bfrågorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon141556:

Okej, nu när jag har valt detta så står det bara "Starting..."

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dd46a954c510_swec.png

Har jag gjort rätt? Ursäkta n00bfrågorna.

har sagt det inna och säger det igen, funkar det inte med erat .exe program så kan ni prova med min miningsetup, länk finns i min signatur och instruktioner finns i .rar filen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bytte till swepool igår för att bitcoinpool funkat dåligt.

Det såg mycket bättre ut här, men efter 1-2 timmar så stannade minern och stog sedan still hela natten. Stannade den för alla vid 23 igår eller var det nått här som orsakade det?

Det såg ut såhär när jag kom till datorn idag:

Hur fixar man så minern restartar varje halvtimme eller så?

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5