Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

FreeNAS Raid5 med AMD fusion?

Permalänk
Inaktiv

FreeNAS Raid5 med AMD fusion?

hej,

jo av okunskap om nya fusion platformen, så undrar jag ifall detta moderkort skulle fungera i ett raid5 setup, utan extra raid kort?
https://www.inet.se/artikel/1901899/asus-e35m1-i-deluxe-fusio...

den har 5 sata6 portar, vilket i grunden uppfyller kraven för det.
Den har inte har hårdvarubaserad stöd för raid, ifa inte av sessorn, skulle det funka som vanliga intel platform att köra mjukvarubaserad raid5 konf med hjälp av Freenas?

all svar uppskattas.

Ari

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

hej,

jo av okunskap om nya fusion platformen, så undrar jag ifall detta moderkort skulle fungera i ett raid5 setup, utan extra raid kort?
https://www.inet.se/artikel/1901899/asus-e35m1-i-deluxe-fusio...

den har 5 sata6 portar, vilket i grunden uppfyller kraven för det.
Den har inte har hårdvarubaserad stöd för raid, ifa inte av sessorn, skulle det funka som vanliga intel platform att köra mjukvarubaserad raid5 konf med hjälp av Freenas?

all svar uppskattas.

Ari

Ja det fungerar... Jag skulle aldrig köra RAID5 dock. Jag kör ZFS på min NAS.

Permalänk
Medlem

Håller med fatbrain, och ZFS > Mjukvaruraid > Intel chipsetRAID.
Skulle undvika IntelRAID på icke windows-OS, det är inte så funktionellt.

Som grädde på moset kan du flytta en *nix mjukRAID till vilken dator som helst i princip, och ZFS-raid till vilken som helst som supportar det (solaris/opensolaris/freenas/etc.)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Hedersmedlem

Jag frågade om Fusion stöddes i FreeNAS-forumet och det verkar som att allting skall lira med 8.0-RELEASE av FreeNAS. Du kan ju antingen köra FreeNAS egna mjukvaru-RAID eller så kör du ZFS. Personligen skulle jag nog valt ZFS.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Inaktiv

tack för alla svar, jag har lagt order på moderkortet, och det blir en system på 10TB i ZFS

Ari

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon160366:

tack för alla svar, jag har lagt order på moderkortet, och det blir en system på 10TB i ZFS

Ari

Trevligt! Du får gärna slänga upp lite information hur projektet fungerar sedan när du har allting uppe. Ligger i planerna att som dig köpa Fusion och köra ett gäng diskar (runt 10 TB) med ZFS i FreeNAS. Slängde upp en FreeNAS-burk här på jobbet och labbat lite, men "the real deal" är alltid bättre när det gäller källa för information. Kan du slänga upp lite prestandatester (SMB/CIFS, men supergärna iSCSI) vore jag oändligt tacksam!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag sa det tidigare men se till att ha riktligt med RAM och kör med FreeNAS 8 (inte FreeNAS 0.7.x).