Behöver tips av dig som kan lite el-lära - Nytt projekt

Permalänk
Medlem

Behöver tips av dig som kan lite el-lära - Nytt projekt

Hej SweC!

Nu är det så att jag håller på att fila på ett litet roligt bygge/mod, och jag skulle verkligen behöva hjälp med en punkt.

Det jag tänkt göra är att ta min gamla Dell D630 och bygga om den till en surfplatta. Projektet kommer heta "Våga vägra iPad" och det beräknas gå av stapeln framåt sommaren när man har tid och pengar.

Hur som helst så har jag kommit över ett par Li-Ion-batterier till datorn, och först tänkte jag att man bara skulle använda dessa som extrabatteri, men då kom jag på att om man inte har en AC-adapter inkopplad vid bytet, kommer man behöva lägga den i hibernate, eller helt enkelt stänga av den, och det vill man ju inte. Efter lite efterforskning upptäckte jag att man tydligen ska kunna koppla in ett extrabatteri där DVD-läsaren sitter, och det fick mig att tänka lite.

För att göra historien mindre utdragen så har jag sett att den porten i DVD-"hålet" är formad på precis samma sätt som den vanliga batterikopplingen, och bör funka på precis samma sätt.

Nu till det egentliga problemet. Jag upptäckte att man kan få in två batterier i DVD-utrymmet, och då vill man ju få två batterier att samarbeta. Min fråga är: Kan man parallellkoppla laptopbatterier för att få ut fler amperetimmar? Vad bör man tänka på?

En till fråga som jag alltid undrat över: Hur kollar man polaritet på likström utan att kortsluta det?

Datorn klarar just nu av runt 2h drift på ett batteri, och då borde den rimligtvis klara mer än 6h när man kopplat ihop tre batterier, optimerat den med en SSD, kört in någon Linux-dist osv. Den enda nackdelen som jag ser är att den blir lite tyngre med fler batterier, men det är det helt klart värt

Aja, jag skulle vara väldigt tacksam om ni skulle vilja bidra med lite kunskap Det kommer självklart en bygglogg i galleriet på detta.

Ta hand om er!

/Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Här är lite bilder på originalporten, batteriets kontakt och porten i DVD-"hålet":

Batteriet i fråga:

Batteriets kontakt:

Originalporten i datorn:

DVD-porten:

DVD-porten lite närmare:

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Entusiast

Det stäömmer rätt bra att det är en batterikontakt i dvd-läsarens plats.
Det är för att man skal kunna byta ut dvd läsaren (och kanske andra anheter) mot ett batteripack som har samma form som dvd-läsaren ifråga.

Jag skulle gissa att du kan, med modifiering, använda detta till ditt extra batteripack.

Du ser att kontakterna i datorn är numrerade, en sidan "1" och den andra "9"
Titta efter samma numrering på den andra kontakten, och du kan därmed avgöra polarisationen.
Använd en multimeter för att ta reda på batteriets polarisation. Det är i regel kontaktblecken som sitter ytterst (Nummer 1 och nummer 9) som är batteriets plus repektive minus -pol. Det finns dock undantag, så iagtag stor försiktighet.

kontaktblecken däremellan (2 till 8 ) är till för batteriets övervakning av dem enskilda cellerna samt datakommunikation till batteripackets inbyggda microprocessor.
Processorn i batteriet tar hand om övervakning, drifttiden och andra säkerhetsvariabler så att batteriet får sin korrekta laddningscyckler från datorn utan att överhettas.

Varning: Modifiera eller förhindra aldrig datakommunikationen mellan batteri och dator.
Felaktig modifiering här kan orsaka batterihaveri, i vissa fall även batteribrand.

EDIT:

Citat:

Nu till det egentliga problemet. Jag upptäckte att man kan få in två batterier i DVD-utrymmet, och då vill man ju få två batterier att samarbeta. Min fråga är: Kan man parallellkoppla laptopbatterier för att få ut fler amperetimmar? Vad bör man tänka på?

Nej. Varje batteripack har som nämts, sin egen microprocessor och egna variabler om batterietpackets kondition. Utelämnar man dem stiften för datakommunikation kommer batteriet inte att ta emot laddning av säkerhetskäl.

Återigen en varning: Utelämna ALDRIG datakommunikation mellan batteripack och dator. Det medför risker, och i vissa fall kan orsaka batteribrand.
Batteribrand i en notebook: http://www.youtube.com/watch?v=QJCZ4ayioCU

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)