Byta ut Macen, vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Byta ut Macen, vad rekommenderar ni?

Av lite olika anledningar så börjar jag tröttna lite på min tidigare så älskade MacBookPro. Funderar nu på en PC istället som jag verkligen kan konfigurera precis som jag vill.

Jag upplever de flesta PC laptops som relativt plastiga och i övrigt lite halvtaskig byggkvalitet.

Personligen har jag sneglat lite åt MSI hållet då det verkar vara prestandamässigt mycket för pengarna, däremot är jag inte så mycket för P12 designen. Det andra jag kikat på är DELL XPS. Jag har ingen erfarenhet av DELL men måste säga att dom åtminstone ser gedigna ut! Datorn ska vara en 15,6" och vara en schyst maskin för spel och andra blandade sysslor, som bildredigering osv. Bra batteritid är ett enorm + men förstår att det är mycket begärt.

Budget är det jag kan få för min MacBook, kan givetvis skjuta till lite men inte alltför mycket. Det är en 13,3" från sent under förra generationen. Jag har en schyst designer väska och lite andra små tillbehör att skicka med. Har även en 3års heltäckande försäkring (100:- självrisk vid skadetillfälle oberoende av skada) vars nypris är nästan 2000:-. Vad tror ni den kan värderas till?

Skulle bli väldigt glad om någon orkar ta sig tiden att rekommendera en dator runt den summan som ni anser att jag borde kunna få för Macen.

Tack på förhand!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Skrivet av El1min4tor:

Av lite olika anledningar så börjar jag tröttna lite på min tidigare så älskade MacBookPro. Funderar nu på en PC istället som jag verkligen kan konfigurera precis som jag vill.

Jag upplever de flesta PC laptops som relativt plastiga och i övrigt lite halvtaskig byggkvalitet.

Personligen har jag sneglat lite åt MSI hållet då det verkar vara prestandamässigt mycket för pengarna, däremot är jag inte så mycket för P12 designen. Det andra jag kikat på är DELL XPS. Jag har ingen erfarenhet av DELL men måste säga att dom åtminstone ser gedigna ut! Datorn ska vara en 15,6" och vara en schyst maskin för spel och andra blandade sysslor, som bildredigering osv. Bra batteritid är ett enorm + men förstår att det är mycket begärt.

Budget är det jag kan få för min MacBook, kan givetvis skjuta till lite men inte alltför mycket. Det är en 13,3" från sent under förra generationen. Jag har en schyst designer väska och lite andra små tillbehör att skicka med. Har även en 3års heltäckande försäkring (100:- självrisk vid skadetillfälle oberoende av skada) vars nypris är nästan 2000:-. Vad tror ni den kan värderas till?

Skulle bli väldigt glad om någon orkar ta sig tiden att rekommendera en dator runt den summan som ni anser att jag borde kunna få för Macen.

Tack på förhand!

Jag själv har svårt att hitta en gedigen bärbar som inte är mac, då alltid Dell / hp och dem ska hålla på att fiffla med massa egna program och recoveryskivor och gud vet vad, så jag gick och köpte mig en Mac. samt även att det är en gedigen burk som med hjälp av sin fenomenala Design inte utvecklar samma värme / ploppa i en SSD och den går tyst som en mus.

Once you go mac, you never go back

Permalänk
Skrivet av Dougielol:

Jag själv har svårt att hitta en gedigen bärbar som inte är mac, då alltid Dell / hp och dem ska hålla på att fiffla med massa egna program och recoveryskivor och gud vet vad, så jag gick och köpte mig en Mac. samt även att det är en gedigen burk som med hjälp av sin fenomenala Design inte utvecklar samma värme / ploppa i en SSD och den går tyst som en mus.

Once you go mac, you never go back

De större modellerna av Macbook Pro är väl dock inte kända som speciellt svala maskiner.

Permalänk
Medlem

vad vill du ha? kan vara bra att veta. vad ska du göra med datorn. spelar vikt roll, batteritid, skärmstorlek? etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Visa signatur

Permalänk

Har själv letat efter alternativ till Macbook Pro, men att leta efter någonting som uppfyller alla mina kriterier verkar vara snarlikt Heisenbergsprincipen. Ökar man byggkvalitén minskar prestandan. Ökar man prestandan minskar man batteritiden, etc. Har inte hittat en enda PC-modell som kan ersätta Macen för mig, vilket är synd då jag inte har någonting emot PC-marknaden.

Är det hårdvara eller mjukvara du vill konfigurera ytterligare? För du kan ju alltid slänga in Windows genom bootcamp. Då tappar man ju dock en del batteritid, min dator har cirka fyra till fem timmar med strömsparläge med Wifi och BT aktiverat när man bara surfar, lyssnar på musik och skriver, kanske två till tre timmar när man ser på film, någon timme när man spelar.

Du kan ju alltid kolla på Lenovos datorer, som är väldigt gedigna. De brukar göra sina datorer i metallegeringar eller med metallförstärkt och ovanligt gedigen plast. Jag har inte koll på specifika modeller dock.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

vad vill du ha? kan vara bra att veta. vad ska du göra med datorn. spelar vikt roll, batteritid, skärmstorlek? etc

Skrivet av El1min4tor:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Har själv letat efter alternativ till Macbook Pro, men att leta efter någonting som uppfyller alla mina kriterier verkar vara snarlikt Heisenbergsprincipen. Ökar man byggkvalitén minskar prestandan. Ökar man prestandan minskar man batteritiden, etc. Har inte hittat en enda PC-modell som kan ersätta Macen för mig, vilket är synd då jag inte har någonting emot PC-marknaden.

Är det hårdvara eller mjukvara du vill konfigurera ytterligare? För du kan ju alltid slänga in Windows genom bootcamp. Då tappar man ju dock en del batteritid, min dator har cirka fyra till fem timmar med strömsparläga med Wifi och BT aktiverat när man bara surfar, lyssnar på musik och skriver, kanske två till tre timmar när man ser på film, någon timme när man spelar.

Du kan ju alltid kolla på Lenovos datorer, som är väldigt gedigna. De brukar göra sina datorer i metallegeringar eller med metallförstärkt och ovanligt gedigen plast. Jag har inte koll på specifika modeller dock.

Förstår vad du menar. Vill gärna ha en dator där jag åtminstone kan utöka RAM i framtiden, men eftersom i princip vartenda moderkort stödjer upp till 8GB så klarar jag mig.

Jag använder Windows via bootcamp redan nu men upplever att jag tappar rätt mycket prestanda, då menar jag överlag, inte bara batteritid. Samt att trackpaden fungerar mycket sämre i Windows! Har sneglat lite på lenovo också som verkar ha vettiga alternativ, ska kolla lite mer på specifika modeller.

Vad tror ni om Macen, vad kan jag få?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du studentrabatt (-15%) kan du få en Dell XPS 15Z för runt 8500kr. Aluminium chassis med grundkonfiguration Sandy Bridge i5 2410M, Nvidia 525M och för 1000kr extra får du Full-HD skärm. Denna funderar jag stark på att skaffa.

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintz:

Har du studentrabatt (-15%) kan du få en Dell XPS 15Z för runt 8500kr. Aluminium chassis med grundkonfiguration Sandy Bridge i5 2410M, Nvidia 525M och för 1000kr extra får du Full-HD skärm. Denna funderar jag stark på att skaffa.

Låter ruskigt intressant! Från och med juli börjar jag studera igen så det kommer lägligt! Har du någon vetskap om batteriprestandan? skulle vara schysst om du kunde länka den konfigurationen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dell är dåliga datorer… jag jobbade där för några månader sen som service tekniker.. opålitliga datorer, och deras telefon support är ju inge vidare på att diagnostisera problemen man får, så för det mesta slutar det med att jag får spendera extra tid på att ta reda på vad som egentligen är fel med datorn.. skulle inte rekommendera dell, då jag fått ta del av vad som pågår bakom maskineriet..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintz:

Funderar också lite på en sån med 1920x1080 upplösning, men fan vad jag inte gillar designen :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintz:

Var får du den rabatten? direkt på Dells hemsida eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Var får du den rabatten? direkt på Dells hemsida eller?

http://www.mecenat.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Låter ruskigt intressant! Från och med juli börjar jag studera igen så det kommer lägligt! Har du någon vetskap om batteriprestandan? skulle vara schysst om du kunde länka den konfigurationen!

http://www.dell.com/se/p/xps-15z/pd.aspx?ref=hbn

Datorn lanserade igår (24 maj) så jag kan inte säga mycket om batteritiden ännu. Jag brukar inte gillar Dell datorer för deras klumpiga design men denna är mycket snyggare (iaf för mig ) och med senaste hårdvara.

Om du oroa dig om Dell support så har jag ett annat intressant alternativt från ASUS.

Asus N53SV
Den version med i5 kostar ung. 8500kr och rent hårdvaramässigt så är den i samma klass med Dell:n (fast med lite bättre grafikkort 525M vs 540M). Hypen runt denna bärbar svävar omkring högtalaren av Bang & Olufsen som är ganska hyfsad bra, inte "extremely good" som många review säger. Batteriet ska vara ganska OK och det går att uppgradera med ett större senare.
Jag ska nog skaffa mig denna bärbar i 14" skärmstorlek (N43SV). Hittat dock ett bra pris för 15,4" i7 version här. Mycket prisvärd kan jag säga. Frågan är om man vågar köpa från de för jag har bara hörd av de ett litet tag sedan.

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintz:

http://www.dell.com/se/p/xps-15z/pd.aspx?ref=hbn

Datorn lanserade igår (24 maj) så jag kan inte säga mycket om batteritiden ännu. Jag brukar inte gillar Dell datorer för deras klumpiga design men denna är mycket snyggare (iaf för mig ) och med senaste hårdvara.

Om du oroa dig om Dell support så har jag ett annat intressant alternativt från ASUS.

Asus N53SV
Den version med i5 kostar ung. 8500kr och rent hårdvaramässigt så är den i samma klass med Dell:n (fast med lite bättre grafikkort 525M vs 540M). Hypen runt denna bärbar svävar omkring högtalaren av Bang & Olufsen som är ganska hyfsad bra, inte "extremely good" som många review säger. Batteriet ska vara ganska OK och det går att uppgradera med ett större senare.
Jag ska nog skaffa mig denna bärbar i 14" skärmstorlek (N43SV). Hittat dock ett bra pris för 15,4" i7 version här. Mycket prisvärd kan jag säga. Frågan är om man vågar köpa från de för jag har bara hörd av de ett litet tag sedan.

Måste säga att jag blev lite förtjust i Asusen! Har aldrig sett den modellen tidigare, men jag råkar jobba som återförsäljare för bla. Asus och vi brukar kunna få rätt sköna rabatter om vi beställer direkt från tillverkaren. Bra mycket snyggare än Dell och Asus har outstanding serviceavtal. Med tanke på vad Gtoxed skrev så känns det lite osäkert med Dell, sen brukar jag iofs skita fullständigt i garantin och skruva själv, men det är lite principen.

Vart tror ni att denna borde ligga prestandamässigt när det kommer till spel? 10 000p i 3DmarkVantage kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hp elite book, asus n53 och lenovo thinkpad håller ganska hög kvalitet. Dock inte iklass med macbooks unibody chassi

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Hp elite book, asus n53 och lenovo thinkpad håller ganska hög kvalitet. Dock inte iklass med macbooks unibody chassi

Den dagen jag köper en HP är någon välkommen att sätta en kula i pannan på mig, förlåt men sämre skit får man leta efter! =/ Ska absolut ta en titt på Asus och Lenovo alternativen, tack för förslagen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Macarnas byggkvalité är ju en klassisk myt, för någon sådan finns inte, om man syftar på aluminiumskalet när man säger byggkvalité så fair enough men menar man har väldbyggd datorn är, dvs att den håller och det inte blir hårdvarufel så är inte Macen bättre än andra märken.

Personligen gillar jag Asus bärbara, trevliga komponenter till ett bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Macarnas byggkvalité är ju en klassisk myt, för någon sådan finns inte, om man syftar på aluminiumskalet när man säger byggkvalité så fair enough men menar man har väldbyggd datorn är, dvs att den håller och det inte blir hårdvarufel så är inte Macen bättre än andra märken.

Asus är riktigt trevliga!

Däremot dök precis detta erbjudande upp här i reklamen på Swec http://www.webhallen.com/hardvara/135016-msi_ge620-060ne-i5-2...

Måste vara galet prisvärt! Eller vad säger ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Asus är riktigt trevliga!

Däremot dök precis detta erbjudande upp här i reklamen på Swec http://www.webhallen.com/hardvara/135016-msi_ge620-060ne-i5-2...

Måste vara galet prisvärt! Eller vad säger ni?

Ser onekligen riktigt nice ut!

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintz:

Riktigt fet rabatt på vanliga xps15 med 1920x1080 upplösning idag. Riktigt nära på att slå till.

http://img7.imageshack.us/img7/6543/delle.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Den dagen jag köper en HP är någon välkommen att sätta en kula i pannan på mig, förlåt men sämre skit får man leta efter! =/ Ska absolut ta en titt på Asus och Lenovo alternativen, tack för förslagen!

Är inte heller något hp/compaq fan. Men just elite book datorerna gillar jag lite. Då kag får ett kvalitets intryck och dem är ganska stöt tåliga. Dock är dem jävligt överprisadde...
skulle alldrig köpa hp, compac,dell eller någon gärdig stationär från typ elgiganten;-) för mina pengar:-P. Enda gången jag skulle ta en av dem tidigare nämda datorerna är om jag fick den grattis;-) som min nuvarnade laptop:-D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Är inte heller något hp/compaq fan. Men just elite book datorerna gillar jag lite. Då kag får ett kvalitets intryck och dem är ganska stöt tåliga. Dock är dem jävligt överprisadde...

Ja, till skillnad från Mac.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det är aluminiumskalet / trackpaden man syftar på. Och där är det svårt att hitta något motsvarande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Ja, till skillnad från Mac.

ha ha men tror fan elite book är väre 15k för en dator med i5 (inte sandy bridge) och 3gb ram 250 gb hdd och intel hd graffe jodå...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man ser till spelprestanda i första hand då. Vilket grafikkort ska man satsa på i en laptop? Om jag inte väljer en full-hd skärm så måste jag ju kunna köra med bra mycket högre in-game inställningar vad det gäller effekter i övrigt, kantutjämning osv.? Sen nästa fråga, behövs verkligen full-hd på en 15,6"? Förstår att laptop korten inte presterar som ett stationärt, men säg tex. att jag vill spela BFBC2 på högsta grafik, är det möjligt om jag kör i en lägre upplösning även om det aldrig skulle vara möjligt i full-hd?

Visa signatur