Permalänk
Medlem

Backlight Bleeding och Inet.

Min nyligen köpta skärm LG 120 HZ lider utav Backlight Bleeding. Bilder se nedan:

översida, http://tinypic.com/view.php?pic=29ei0qx&s=7
undersida, vit irriterande linje, http://tinypic.com/view.php?pic=ornqq8&s=7

Inet anser att detta ser helt normalt ut. För att vara mer precis:

"Backlight bleeding är ett känt fenomen men det man kan se på bilderna du bifogar se det ut att vara inom normala förhållanden."

"Belysningen som du ser är bakgrundsbelysningen och är i sig inget fel. Att ersätta skärmen kommer inte förändra detta då alla skärmar belyses på detta sätt."

Så, då frågar jag er på Sweclockers, är detta normalt? Acceptabelt? Kommer jag få samma problem om jag gör ett återköp? Hur ser era LG W2363D-PF ut?

Permalänk
Medlem

Likadant på min T220, när den var ny. Backlight bleeding minskar med tiden.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rolodex:

Min nyligen köpta skärm LG 120 HZ lider utav Backlight Bleeding. Bilder se nedan:

översida, http://tinypic.com/view.php?pic=29ei0qx&s=7
undersida, vit irriterande linje, http://tinypic.com/view.php?pic=ornqq8&s=7

Inet anser att detta ser helt normalt ut. För att vara mer precis:

"Backlight bleeding är ett känt fenomen men det man kan se på bilderna du bifogar se det ut att vara inom normala förhållanden."

"Belysningen som du ser är bakgrundsbelysningen och är i sig inget fel. Att ersätta skärmen kommer inte förändra detta då alla skärmar belyses på detta sätt."

Så, då frågar jag er på Sweclockers, är detta normalt? Acceptabelt? Kommer jag få samma problem om jag gör ett återköp? Hur ser era LG W2363D-PF ut?

Det där är ovanligt mycket bleed för en W2363D som annars normalt är bra på den punkten.

Inetgubben snackar bara. Ligger inte mycket sanning i det han säger. Alla skärmar har sin unika bakgrundsbelysning. Det kan nästan liknas vid ett fingeravtryck så om du får en ny skärm kommer den att ha annorlunda och antagligen mindre ljusblödning. Om du nu inte har otur igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Likadant på min T220, när den var ny. Backlight bleeding minskar med tiden.

Jaså, är det så? Hittills har min i alla fall bara ökat.

Skrivet av kol:

Det där är ovanligt mycket bleed för en W2363D som annars normalt är bra på den punkten.

Inetgubben snackar bara. Ligger inte mycket sanning i det han säger. Alla skärmar har sin unika bakgrundsbelysning. Det kan nästan liknas vid ett fingeravtryck så om du får en ny skärm kommer den att ha annorlunda och antagligen mindre ljusblödning. Om du nu inte har otur igen.

Ungefär så jag tänkte. Störande med service som inte kan sin sak, det är ju för fasen deras jobb.
Nje tror det blir ett återköp.

Permalänk
Medlem

Ikonerna på skrivbordet lyser i bländande vitt, dvs bilden är kraftigt överexponerad och då går det inte att avgöra hur mycket backlight bleed det är. Antingen får du ta en bild med riktig kamera eller få mobilen att minska exponeringen. Manuellt om möjlighet finns eller tex genom att lura den genom att lägga ett vitt fält mitt i skärmen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Ikonerna på skrivbordet lyser i bländande vitt, dvs bilden är kraftigt överexponerad och då går det inte att avgöra hur mycket backlight bleed det är. Antingen får du ta en bild med riktig kamera eller få mobilen att minska exponeringen. Manuellt om möjlighet finns eller tex genom att lura den genom att lägga ett vitt fält mitt i skärmen.

Det är kameran som är dålig ja. Blödningen ser t.o.m. värre ut i verklighet. Blödningen försvinner om skärmen får vara avstängd i några minuter, påslagen kommer det tillbaka lika snabbt.
Självfallet har jag pillat på alla skärmens inställningar utan vidare resultat.

Permalänk
Medlem

Har nu köpt en ny skärm av samma modell. Det här exet har minst lika mycket blödning.

Verkligen otur. Känns bittert.
Bör jag chansa med en till ny? Tredje gången gilt borde det ju vara.

Permalänk

du är alldeles för petig och den värdelösa bilden säger inte mycket alls. du bör köpa en skärm i en mycket högre prisklass om du ska vara så petnoga med den lilla bleeding som finns.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Sötast

Backlight bleed ingår i priset på TN paneler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rolodex:

Har nu köpt en ny skärm av samma modell. Det här exet har minst lika mycket blödning.

Verkligen otur. Känns bittert.
Bör jag chansa med en till ny? Tredje gången gilt borde det ju vara.

Tråkigt att höra.

Om du inte är speltok så överväg http://www.inet.se/artikel/2201097/dell-ultrasharp-23-u2311h-... istället.

Testa att sänk ljusstyrkan annars. Har du onormalt hög brightness?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Backlight bleed ingår i priset på TN paneler.

Tillsammans med en massa andra negativa saker som kassa färger osv, usel skärpa på denna skärmen (pga konstant overdrive), man får verkligen leva med kompromisser ifall man ska ha sina 120hz för 3d.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Kan hända att jag är petig, vem vet.
Ljusstyrkan är sänkt från 100 till 40, det hjälpte lite grann. Ingen skillnad mellan 0 och 40.

Tack kol ska läsa på om den skärmen.

Permalänk

Samma på alla TN paneler, även fast du skulle få en "ny" av samma modell skulle det vara likadant, med lite tur "kanske" lite bättre eftersom det kan variera från skärm till skärm.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Bästa är att läsa user rev på skärmar och kolla tester innan man köper någn TN. Vissa tillverkare som gör TN paneler skiter helt enkelt och släpper förbi skärmar med extremt mycket bleed.

Hade tidigare 3st Samsung 226BW skärmar där varje ex var av C och A panel vilket gjorde att de hade dåliga färger eller extremt mycket backligt bleed. Samsung är dock snälla med support om att byta ut dem men ingen av dem hade den backligtbleed som jag tyckte var OK för att se på filmer etc i mörka förhållanden.

Nuvarande stund sitter jag på 3st Benq V2210 ECO LED där jag faktiskt inte ser några backligt bleed alls. Så sök efter bra TN reviews eller köp ISP.

Värt att notera är att 226BW skärmen är en 5ms skärm med grymt ful overdrive till 2ms.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevlarheart:

Samma på alla TN paneler, även fast du skulle få en "ny" av samma modell skulle det vara likadant, med lite tur "kanske" lite bättre eftersom det kan variera från skärm till skärm.

Det kan skilja väldigt mycket i bleeding från skärm till skärm. Har sett identiska skärmar (samma modell) där en ena har varit helt utan back light bleed medan den andra haft mängder. Däremot sprider säljare falsk information på detta område då de inte vill att folk ska byta skärm utan då kör de med standardfrasen "det är normalt och så ser det ut på alla skärmar".

Permalänk
Medlem

Passar på att låna tråden en smula. Fick min nya skärm igår, en billig IPS-skärm av märket LG som lider av hemsk blödning nere i högra hörnet. Tror inte att det ska vara såhär eftersom det bara är en stor fläck på endast ett ställe!

En kass bild på skärmen som visar en svart bakgrund: http://data.fuskbugg.se/skalman02/da9ff2a6_2011-10-27%2015.27...

Kommer jag få den utbytt av Dustin? Vill helst inte skicka in den och de säger att "det ska vara så" och få betala 350 kr för att det inte var fel på den...

Tacksam för svar!