Permalänk
Medlem

Bästa chassitillverkare

Vem tillverkar de bästa datorlådorna kvalitétsmässigt enligt er helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Corsair men nära in på fractal design (i lägre budget)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Corsair gillar jag iaf

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Cooler Master Epic Winning

Permalänk
Medlem

Själv gillar man Lian Li men Corsair är inte långt efter. Det är Corsair 700 & 800D som tagit upp Corsair. Hade Corsair gjort 650D lika bra som 800D så hade Corsair kanske vart på topp.

Permalänk
Medlem

Silverstone har några riktigt fina, och dyra, chassin som är grymma, TJ 07 och FT02 är bland de bättre jag sett.

Lian-Li har en mycket hög lägsta nivå, även om de kan vara lite "sladdriga" i bland.

Men helt ärligt är nog Anteck p18x serien den som jag tycker är absolut bäst, dock är den tyvärr lite grå och alldaglig.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Silverstone har några riktigt fina, och dyra, chassin som är grymma, TJ 07 och FT02 är bland de bättre jag sett.

Lian-Li har en mycket hög lägsta nivå, även om de kan vara lite "sladdriga" i bland.

Men helt ärligt är nog Anteck p18x serien den som jag tycker är absolut bäst, dock är den tyvärr lite grå och alldaglig.

Antec P serien är jävligt bra chassin men för mycket plast för min smak och jag håller med om att TJ 07 är bland de bästa. Lian lis chassin kan vara sladdriga (de billigare modellerna) men de dyraste som V-serien de är bland de bäst byggda lådorna någonsin.

Permalänk
Medlem

Av de chassin jag har haft att göra med (Coolermaster, Fractal Design, Antec och en del no names) så är Lian Li bäst, tätt följda av Fractal Design.

Och nu ser jag till kvalité, materialval och allmän chassikänsla.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Det kostar att ligga på topp, men där ligger Lian Li.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Många röster på Fractal men jag tycker att det chassit är uselt. Tunn plåt och plastig samt allmänt dålig kvalité. Tror inte att många har erfarenhet av Lian Li eller Silverstone om man röstar på Fractal eller så har man det chassit hemma och därmed röstar på den.

Min Ranking.
1. Lian Li
2. Corsair
3. Silverstone
4. Cooler Master
5. Antec
6. Thermaltake
7. NZXT
8 Fractal Design

Det här är baserat på byggkvalité & design.

Permalänk
Medlem

Bäst (och dyrast) är Lian Li, superb kvalitet sen har Silverstone gjort bra chassin ett tag nu som Temjin tror jag dom hette, enda problemet är att dom envisas med 180mm fläktar...som i princip bara dom tillverkar och en Air Penetrator kostar runt 300kr.

Permalänk
Medlem

Kör bara Lian Li numer.
Kvalité.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Silverstone eller Lian Li, jag lade med röst på Silverstone pga deras värsta lådor, väldigt hög kvalitet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Det är ju rent sagt skämmigt att Fractal har fått mer röster än Silverstone & Corsair och ligger jämsides med Lian Li. Som om en Skoda skulle utmana Audi, BMW & Mercedes fi fan. Hur kan den som är av sämst kvalité vara på topp? Kan det vara så att de som röstat har ett Fractal chassi och aldrig sett ett Lian li, Corsair eller Silverstonechassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Det är ju rent sagt skämmigt att Fractal har fått mer röster än Silverstone & Corsair och ligger jämsides med Lian Li. Som om en Skoda skulle utmana Audi, BMW & Mercedes fi fan. Hur kan den som är av sämst kvalité vara på topp? Kan det vara så att de som röstat har ett Fractal chassi och aldrig sett ett Lian li, Corsair eller Silverstonechassi.

Att jämföra kvalitetsbilar som Mercedes & BMW med V.A.G. skräp som AUDI är väl lika illa det Visst, snygga & hyfsat välbyggda möjligtvis men under skalet skiljer det inte många komponenter från Skodan. Folkvagn som folkvagn.

OnT: Lian Li & Corsair har man aldrig blivit besviken på.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Silverstone är klara favoriter!

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusko:

Att jämföra kvalitetsbilar som Mercedes & BMW med V.A.G. skräp som AUDI är väl lika illa det Visst, snygga & hyfsat välbyggda möjligtvis men under skalet skiljer det inte många komponenter från Skodan. Folkvagn som folkvagn.

OnT: Lian Li & Corsair har man aldrig blivit besviken på.

Mycket du visste om bilar. Vad kör du för bil?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur definierar man bäst?

Störst chassi / krona?
Flest innavativa lösningar / krona?
Mest påkostat material / krona?

Tycker även jag att det är konstigt att FD ligger i topp. Absolut, det är säkerligen (jag har aldrig arbetat med ett) ett helt okej chassi och framförallt ett helt okej OCH billigt chassi. Men bäst?

Svarställningen är dock väldigt subjektiv, alla har vi olika preferenser. Jag är djupt förälskad i Fortress 2-chassit så min röst på Silverstone är en aningens partisk. Anledningen till att min röst gick till Silverstone (FT02) är pga att chassiti ett bra gediget material med få plastdetaljer, designmässigt väldigt tilltalande, innovativt och lätt att bygga i.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pöjk:

Mata inte dom körkortslösa trollen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Hur definierar man bäst?

Störst chassi / krona?
Flest innavativa lösningar / krona?
Mest påkostat material / krona?

Tycker även jag att det är konstigt att FD ligger i topp. Absolut, det är säkerligen (jag har aldrig arbetat med ett) ett helt okej chassi och framförallt ett helt okej OCH billigt chassi. Men bäst?

Svarställningen är dock väldigt subjektiv, alla har vi olika preferenser. Jag är djupt förälskad i Fortress 2-chassit så min röst på Silverstone är en aningens partisk. Anledningen till att min röst gick till Silverstone (FT02) är pga att chassiti ett bra gediget material med få plastdetaljer, designmässigt väldigt tilltalande, innovativt och lätt att bygga i.

Ja jag förstår din poäng här. borde väl formulerat allt bättre från början och borde kanske ha stått kvalitétsmässigt oavsett pris. Ja FT02 är ett kanonchassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Hade köpt ett FD R2 chassi för några år sen, tar hem chassiet å upptäcker att det är ett jälva skit chassi, tillbaka till datoraffären å lämnar tillbaka möget å beställer ett annat chassi(Cooler Master HAF 922, dom hade inte Lian Li). Aldrig mer ett FD chassi. Hellre ett dyrare Lian Li chassi än ett uselt FD chassi.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Kör Hisingscontainer för tillfället men har haft både Audi & BMW innan. Har inget vidare intresse i bilar men större delen av bekantskapskretsen består av bilskojare & turbonissar

Sorry för OT men tänkte som så att om herr ÜberSwec själv kan dubbelposta så kan väl jag adlibba lite.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Mina favorit chassien som jag haft är Fortress 2 tätt följd av Lian Li PC-P50R.Båda är underbara att bygga i o har en massa inovativa lösningar.Att ens jämföra Fractal design med Lian Li,Silverstone och Corsair`s bättre chassien är ju bara skrattretande! De spelar inte i samma division.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusko:

Kör Hisingscontainer för tillfället men har haft både Audi & BMW innan. Har inget vidare intresse i bilar men större delen av bekantskapskretsen består av bilskojare & turbonissar

Sorry för OT men tänkte som så att om herr ÜberSwec själv kan dubbelposta så kan väl jag adlibba lite.

Svänska för nearborjare?

Visa signatur

B I U

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Pöjk:

Många röster på Fractal men jag tycker att det chassit är uselt. Tunn plåt och plastig samt allmänt dålig kvalité. Tror inte att många har erfarenhet av Lian Li eller Silverstone om man röstar på Fractal eller så har man det chassit hemma och därmed röstar på den.
.

(Till trådskaparen: Om du tycker att det här inlägget inte passar in i tråden, så kan vi ta det på PM istället.)

Intressant tråd! Självklart tråkigt dock att du tycker som du tycker om oss. Något som är väldigt viktigt för oss är att samla in feedback från våra kunder för att hela tiden utveckla bättre produkter.

Vad mer specifikt kan du ge oss för feedback? Vilket Fractal chassi är det du har eller har ägt? Vi har ju ett flertal olika chassin. Jag vet att du har skrivit att du inte gillar Define XL i en tidigare tråd. Just vad gäller plåttjockleken är XL det av våra kabinett med tjockast plåt - 1mm i panelerna, och vi får ofta feedback att XL är en väldigt robust låda just tack vare plåttjockleken. Define R3 har tunnare låt, 0.7mm i panelerna, men det är också en vanligt förekommande plåttjocklek i prisklassen runt 800 kr. Dock så har alla våra nya produkter (Define Mini, Arc Mini och Arc Midi) uppgraderats till 0.8mm i panelerna.

Permalänk

Helt klart Silverstone. De gör "ovanliga" chassin och vågar testa nya idéer i ställer för att bara göra en tråkig fyrkantig låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

(Till trådskaparen: Om du tycker att det här inlägget inte passar in i tråden, så kan vi ta det på PM istället.)

Intressant tråd! Självklart tråkigt dock att du tycker som du tycker om oss. Något som är väldigt viktigt för oss är att samla in feedback från våra kunder för att hela tiden utveckla bättre produkter.

Vad mer specifikt kan du ge oss för feedback? Vilket Fractal chassi är det du har eller har ägt? Vi har ju ett flertal olika chassin. Jag vet att du har skrivit att du inte gillar Define XL i en tidigare tråd. Just vad gäller plåttjockleken är XL det av våra kabinett med tjockast plåt - 1mm i panelerna, och vi får ofta feedback att XL är en väldigt robust låda just tack vare plåttjockleken. Define R3 har tunnare låt, 0.7mm i panelerna, men det är också en vanligt förekommande plåttjocklek i prisklassen runt 800 kr. Dock så har alla våra nya produkter (Define Mini, Arc Mini och Arc Midi) uppgraderats till 0.8mm i panelerna.

Chassin kommer från leverans med söndrig front och det är ett vanligt förekommande. Era chassin går inte att jämföra med Lian Li eller Silverstone då det gäller kvalité. Deras chassin har inga plastdörrar som Fractal har utan det är chassin helt i metall. Har haft ett XL och den kom levererad med trasig front. Jag skiter i om folk köper skiten men det är okunskap att besudla och smutsa ner den här tråden med att säga att Fractal är utav de bästa chassitillverkarna någonsin. Visst ni gör billiga chassin med många funktioner men i klass med Lian Li eller Silverstone nej, ta bort all plast kör med 3mm alupaneler och sen kan vi prata.

Permalänk

Jag lägger min röst på Corsair, köpte ett 650D vilket är underbart. Tittade även in 600T det vita då de såg ut som ett bra chassi dock lite minus via swec för dåliga rpm på fläktarna.

Hade NZXT innan vilket också är ett väldigt shysst och bra märke. Framförallt snygga chassin.

Min Htpc är en Lian Li och kan inte säga mycket mer än att det är bra kvalite rakt igenom och solid metall. Riktigt bra faktist.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Jag håller med Überklass, tEan et al. i det att man tappar mycket i jämförelsen mellan exempelvis Fractal Design och Lian Li. Lian Li ligger i en helt annan prisklass (och ligger därför i en helt annan kvalitetsklass). Det är som att jämföra dyr Schweizisk choklad och Dubbel Nougat från Marabou. Mmmm...

För övrigt tycker jag det är konstigt att du ens inkluderade Fractal Design i omröstningen, Pöjk, eftersom du redan är övertygad om att det är ett dåligt märke. Jag ska inte säga något om det eftersom jag inte äger ett FD-chassi och troligen aldrig kommer att göra det, men jag har hört bra saker om dem från recensenter och sidor jag litar på. Det är inte för alla, men det finns aldrig en one-size-fits-all-lösning.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Jag får nog hålla med Überklass och Zakalwe om att "bästa"-definitionen gör diskussionen lite luddig. Fractal exempelvis tycks göra alldeles utmärkta budgetchassin, men det säger väl sig självt att det inte är samma byggkvalitet som Lian Li-byggen för dubbla om inte tredubbla prislappen? Fractal kan väl benämnas som bättre för det, om det nu uppfyller de flestas krav och lämnar ett betydligt mindre hål i plånboken. Eller för att det är tystare. Eller helt enkelt anses snyggare. Eller vad tusan som helst. Kriterielös kritik blir ju alltid rätt flytande, relativ vad den enskilde prioriterar. Vilket förstås är okej, men svårt att diskutera.

Jag har personligen bara meckat i diverse OEM/industri-chassin, en gammal grå plåtlåda från Chieftec på 264345kg, ett nästan lika gammalt Lian Li PC7, ett Antec Sonata III och en plastig Chenbro Gaming Bomb, men uppriktigt sagt mest varit irriterad på samtliga. Blytunga Chieftec-lådan läckte oerhört mycket ljud, PC7:an var skramlig som tusan och plockade upp vibrationer som få, Sonatan har bristfällig kylning och Chenbro-chassit dras med superkexiga snabbfästen. Jag borde kanske inte rösta öht. ^_^;