Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med Lacie Rikiki och USB.

Permalänk

Problem med Lacie Rikiki och USB.

Hej, köpte en Lacie Rikiki 500 USB 3.0 idag.

Kopplade in den i min relativt nya stationära monsterdator och ett vidrigt pipande är allt som uppstår från den.
Datorn känner inte av att något kopplats in. Men den funkar perfekt i laptopen.

Det måste väl då vara nåt fel med strömmen i min stationäras usb-portar, har testat dem alla, men vad?

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Testat dom usb som är direkt från moderkortet (baksidan av datorn?)

Permalänk
Skrivet av '[PHX:

Gothmog;11029846']
Det måste väl då vara nåt fel med strömmen i min stationäras usb-portar, har testat dem alla, men vad?

Förmodligen inget fel, men det är mycket möjligt att de ger för lite ström. Hårddisken kräver mer ström än vad USB-standarden tillåter, men många (de flesta?) USB-portar kan leverera ström över specifikationen. Pröva som sagt USB-portarna som sitter direkt på moderkortet om du inte redan har det. Annars får du skaffa en "Y-kabel" eller en extern strömadapter till hårddisken. Jag läste att LaCie tydligen ska skicka ut gratis "Y-kablar" till folk som har problem med strömförsörjningen. Kanske värt att kolla upp.

Permalänk

Hade inte det, eller jo, men bara via en USB-hub.

NU har jag dock testat rätt in i moderkortet och jodå, det funkar!

KAN väl leva med att kravla på golvet då jag inte så jätteofta ska koppla in den.
Tar tid att se 500GB film när den vanligtvis endast ska vara inkopplad i min vanliga dvd-spelare.

Men det är ju lite irriterande helt klart... EDIT: Ja, det ska jag kolla upp, tack för det med.

Är detta vanligt? Tappas ström på vägen till de främre portarna och i min usb-hub?

Nåja, kan leva med det som sagt. Tack.

Permalänk
Entusiast

Kablar har resistans. En del har högre resistans än andra.
Hårddiskar är extra kinkiga på spänningen.
USB-Standarden tillåter att spänningen varirerar mellan 4.5 till 5.5 volt
De flesta portabla hårddiskarna gnäller/fungerar inte vid spänningar under 4.8 volt. (Undantag finns)

Ju längre kabeln är ju lägre blir spänningen.
Se till att din USB-Hubb har en bra nätadapter med rätt spänning (5.0 - 5.5 volt )

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Kablar har resistans. En del har högre resistans än andra.
Hårddiskar är extra kinkiga på spänningen.
USB-Standarden tillåter att spänningen varirerar mellan 4.5 till 5.5 volt
De flesta portabla hårddiskarna gnäller/fungerar inte vid spänningar under 4.8 volt. (Undantag finns)

Ju längre kabeln är ju lägre blir spänningen.
Se till att din USB-Hubb har en bra nätadapter med rätt spänning (5.0 - 5.5 volt )

Har väldigt svårt och tro på den "förklaringen" att det skulle vara kabelns resistans som skulle orsaka problemet. Med största sannolikhet är problemet som personer beskrivit tidigare att USB-huben inte orkar leverera tillräckligt med ström.

Men det har inget med resistansen att göra - utan hur mycket ström spänningsregulatorn orkar leverera.
Skilj på äpplen och päron...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cybertsen:

Har väldigt svårt och tro på den "förklaringen" att det skulle vara kabelns resistans som skulle orsaka problemet. Med största sannolikhet är problemet som personer beskrivit tidigare att USB-huben inte orkar leverera tillräckligt med ström.

Men det har inget med resistansen att göra - utan hur mycket ström spänningsregulatorn orkar leverera.
Skilj på äpplen och päron...

En annan jobbar med elektronik och pysslar även med detta på fritiden. Jag själv har upplevt detta.
Har själv ett antal externa 2.5" hårddiskar som strömförsörjes över USB.
Använder jag för långa kablar, vägrar hårddisken att starta och den bara "klickar" eller i vissa fall piper (Motorn i hårddisken försöker starta, men orkar inte.)
Jag mätte upp detta och det visade sig , när jag provade olika kabel-längder att spänningen faller rätt "drastiskt" över 0.5 meter och uppåt. I synnerhet på billiga import-kablar från öst.

Kabelresistanser är ett relativt stort problem när det kommer till analoga elektronik-kretsar och spänningsmatningar till utrustning som är spännings-känslig. Har du lite elektronik-kunskaper, känner du säkert själv till detta.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)